fredag den 21. april 2017

Mere bed og omrokeringer

Bent har ordnet kanterne rundt om rosenbedene, jeg måtte skynde mig at tage et billede, inden det gror til igen
Foldblad inden sneglene har mæsket sig i den
Endelig kom dagen, hvor Fritillaria Pallida sprang ud, det har jeg ventet længe på.
 En af de trillium jeg købte hos Stovby Stauder sidste år, de dur bare, jeg købte tre og alle er kommet op. Derimod købte jeg nogle andre i efteråret i en rhododendronhave, dem har jeg ikke set skyggen af, ærgerligt for de er jo ikke billige.
 her er en af de gamle, det ser alligevel ud til, at de breder sig så småt
 en fin tulipan, der er nået lidt længere, nu kan det ikke vare længe, inden de blomstrer.
Viola Freckles
Det har været en meget blæsende dag, men heldigvis blev det først koldt her til aften, da det begyndte at regne. Så vi har fået lavet en del i dag. Lige nu skinner solen, men regnen styrter ned.
I går arbejdede Bent her på den anden side af stolperne
Det så nemlig sådan ud, ikke så kønt syntes fruen, det syntes han nu heller ikke selv, inden jeg så mig til, var han i gang.
græsset blev gravet af
 tja - så var der lige lidt mere bar jord. Lidt bliver flyttet fra haven, og lidt er der sendt bud efter.
 mod øst stod der tre rhodoer i en stor klump. Den ene blev med meget møje og besvær gravet op og flyttet, der var ikke meget plads at arbejde på.
Nu står den i det nygravede bed. For inden havde jeg klippet en masse grene med store knopper af, for den var vokset helt vildt for at klare sig for de rhodoer, der stod sammen med den. Da Bent ville flytte lidt på den i hullet, knækkede en stor gren af, ærgerligt men vi kan dårligt se, hvor den var henne, så det gør ikke så meget. Det blæser meget fra vest der, så den skal holde til meget vind.
Det er meningen, der skal flyttes mindst en mere dertil, men spagnummen slap op, for i samme ombæring, flyttede vi en rhodo mere, som egentlig også skulle have været her, men det fortrød jeg.
 Det var  R. Limonanda (billedet er fra sidste år) den stod bag ved en stor rhodo og kunne slet ikke ses. Jeg besluttede mig til at lade den stå ved de andre gule og fandt en ny plads til den.
I stedet bliver denne smukke, der står ved hegnet flyttet til det nye, den står noget klemt der. Måske vil den så blomstre.
 Sidste år opstammede jeg disse to R. Bellefontaine
og R. orbiculare. Det var noget, de kunne lide, sikken en masse fine knopper der er i dem begge nu.
R. orthocladum står lige i nærheden af de to, den købte jeg sidste år, fin lys blå farve.
R. Songbird har en helt anden blå farve
nu er R. Jacksonii sprunget helt ud
og R. Elisabeth Lockhart viser en enkelt blomst, som I nok kan gætte, er det ikke min yndling :)



påskeklokkerne optræder stadig, det er fantastisk så længe, de blomstrer. De giver meget glæde.
Krukkerne blev pyntet op med Bacoba og Tvillingeblomster, nu var de klar i Netto. Jeg har en tvillingeblomst, som har overvintret i krukke udenfor, det har ikke været en hård vinter, må man sige.
 til slut
solnedgangen fra i aftes.
Rigtig god weekend, vi ses igen på søndag. Lad os håbe, at vinden stilner lidt af. Lige nu blæser det over 11 m/s.

30 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, den er da imponerende flot, din Fritillaria pallida! Og jeg forstår at det er en du har haft i flere år?
    Spændende med den lille Trillium. Og godt de kommer allerede året efter;) Jeg skulle finde plads til noget for et par dage siden og fandt "sovende" jordstængler af Trillium tror jeg...
    Orbiculare kan jeg godt forstå er så populær!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er flot, jeg har haft den nogle år efterhånden - måske siden 2014. Ja de er der alle tre trillium, som jeg købte sidste år, den ene kommer der ikke blomst i, den anden kommer der flere stængler op. Da jeg tømte potterne fra dem jeg købte sidste år, så de ret tomme ud. Vi får se, om de viser sig, ellers må han give mig nogle nye, han kommer og ser min have igen i år, tror jeg.
      Ja orbiculare er en flot rhodo, aldrig har den været flottere.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Det er herligt, når rhodoerne trives, men pludselig bliver der trængsel, det kender jeg udmærket. Det ser godt ud, at græsset er blevet fjernet ved pergolaen, og at kanterne er blevet stukket af. Det er bare uhyggeligt, så hurtigt græsset gror ud igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, men det kan også blive for meget. Ja det pynter med fine kanter, synd det ikke holder så længe.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja så flotte græskanter må da foreviges. De holder desværre ikke så længe. Ærgerligt at alle dine Trillium ikke er dukket op for ja de er jo ret dyre. Jeg har lige reserveret en smuk mørk rød hos en af de fynske havevenner. Så må jeg se hvornår jeg luge går tid til at hente den. Det bliver den første af slagsen hos mig.
    Jeg måtte lige ud og kigge efter den fregnede viol. Den er vokset sig godt stor nu men den er kun på knopstadiet endnu.
    Jo den lys blå rhodo er rigtig fin men Songbird er stadig favorit :-)
    Så fint at Bent igen har været igang med udgravningerne så der er plads til nye planter. Spændende hvad det så bliver.
    Her så vi solen i morges men det blev nu hurtigt gråvejr og blæsende. Lidt regn sidst på eftermiddagen så det har føltes mere som efterår end forår og det ser desværre ikke ud til at blive så meget bedre de næste dage.
    Fortsat god aften
    Knus Anne
    PS: solnedgangen luner da lidt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det syntes jeg også, men det måtte gerne holde noget længere. Ja det var ærgerligt med de trillium, godt de andre kom.
      Nå der er liv i den fregnede viol, det var godt. Jeg kan lige så godt lide den lys blå rhodo, der kommer snart en rigtig blå mere.
      Ja det er lækkert med plads til nye planter.
      Samme vejr her, ikke særligt spændende.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth
      Ja ikke :)

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Hvor er det blevet fint med det nye bed rundt ved pergolaen - lige prikken over i´et :) At der så igen er plads til lidt flere indkøb er jo bare et ekstra plus. Jeg glæder mig så meget til at se alt det nye. Nu fik jeg jo den fantastiske oplevelse sidste år at se rhodoerne, da de stod på det højeste, så i år bliver det så alle roserne :) Jeg kan jo på det varmeste anbefale alle, der ikke har set rhodofesten hos dig, at komme afsted - det er helt forrygende og et syn, der limer sig fast til nethinden! Flot med kantning af bedene - er også på to do listen her - det giver sådan et fint indtryk. Orbiculare er meget imponerende - flot opstamning du har lavet. Nej, den lidt røde, er nok ikke den mest populære hos dig ;) Limonanda har til gengæld en dejlig farve og kommer til at stå fint ved de andre gule. Træls med de forsvundne Trillium, men mon ikke du kan få nogle nye i stedet? Påskeklokkerne har virkelig været en fornøjelse i år med den lange blomstringstid. Flot med den overvintrende Tvillingeblomst - var lige ved at opnå det samme her, men den gik altså ikke :)
    Flot solnedgang med forrevne skyer - vi fik ikke nogen.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det pyntede gevaldigt, og så er det et plus at der bliver plads til flere planter. Det er fint, at du vil se roserne i år. Ja det er godt med nylavede kanter, det pynter. Orbiculare er rigtig flot, noget finere end den røde :)
      Jeg skal vist ikke have flere trillium - med mindre han kommer med nogen til mig, ham jeg købte dem af. Nej det gik nok ikke med tvillingeblomsten hos dig, der er koldere end her.
      Ja den var flot, der var også lidt i aften, men ikke helt så flot.
      Godnunat :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Kære Lisbeth. Som altid indeholder dine opslag både læring og skønne billeder, som bringer smil og nydelse frem, tak for blomster vitaminer. Jeg håber og satser stadig på at komme til træf hos dig, trods lang tids tavshed. De forklaring kan du få når vi ses. Elsker dine skønne billeder, som gør sjælen godt :-) Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Merete
      Tak skal du have, godt du smiler og nyder blomstervitaminerne. Og især tak for din tilbagemelding om blogtræf, dejligt at du skriver, det vil glæde os rigtig meget at se dig her igen. Den tager vi, når vi kommer lidt nærmere, håber det lader sig gøre.
      Mojn

      Slet
  6. Go morgen Lisbeth
    Og dagen startede med et højlydt grin, da du måtte skynde dig at forevige græskanterne;-))) Jeg bryder mig ikke om at klippe græskanter, men nyder synet når det er gjort.
    Flot med det nye bed ved pergolaen.
    Jeg købte en rød rhodo sidste år, muldvarperne tog sig af den, så den er ikke køn-men det gør nu ikke så meget, den stak mig voldsomt i øjnene.
    Jeg tror ikke jeg kommer til blogtræffet, for det vil betyde lukket to weekender i træk, og det er lige rigeligt-men skal nok give besked.
    Ha en god weekend
    knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anette
      Godt du kan more dig, så hurtigt gror græsset nok heller ikke :) men pynter gør det i hvert fald.
      Tak ja det pyntede at få græsset af der.
      Røde rhodoer er no go, denne har jeg fået foræret af Rhododendronhaven, den får heldigvis lidt rødt løv, mens det er nyt, eneste formildende omstændighed for den. Dem der interesserer sig meget mere for rhodoer end mig er vilde med de røde, forstå det hvem der kan.
      Tak fordi du skriver om blogtræffet, det er så sært, når ingen svarer, men nu er I da et par stykker, der har svaret. Jeg er selvfølgelig ked af, hvis du ikke kan komme, men jeg forstår dig godt. Måske kan du og Kim komme en anden dag? Linda Irving kommer i øvrigt mandag d. 29.5. måske er det en bedre dag for dig, der kommer i hvert fald en mere den dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth. Flot med de afstukne kanter - og ja det holder desværre ikke længe - det er heller ikke min favoritting at gøre. Det er en super god løsning og herligt at I lige har så store planter at rykke rundt på. Det bed skal nok hurtigt blive fyldt op. Spændende hvad det er du har sendt bud efter :-). Fritillaria pallida er bare super flot. Her var eftermiddagen også kold og så begyndte det at regne. Men jeg nåede da et par timer ude om formiddagen. Jeg er næsten færdig med at fjerne græstørv og gennemgrave det nye bed, regner med at blive færdig i dag. Anders er også næsten færdig med at få planeret jorden og hvis alt går vel, står den på græsåning her i weekenden. Rigtig god weekend til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mette
      Ja det pynter med afstukne kanter, men græsser gror hurtigt. Ja vi har meget at rykke rundt med og gør det også, men det er også godt med lidt nyt. Det var et værre vejr i går, og det er vist ikke bedre i dag, men I er godt på vej, kan jeg forstå, det er super.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth!

    Fina bilder från din trädgård och spännande med så mycket rhododendronblomning. Jag är glad att det är lite senare här så att ingen blomning frös bort i veckan som gick. Rh rufum hade jag redan hunnit se blomma ett par veckor så det var ändå ok.

    Trillium, särskilt planterade på hösten, kan gärna etablera sig i jorden ett eller flera år innan de visar sig ovan jord. Jag hittade vilande trillium i en rabatt vid förra huset när jag började flytta mina buskar därifrån. Så de flesta kommer nog komma så småningom.

    HA en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Carina
      Der kommer rigtig mange rhododendronbilleder inden længe, mange venter heldigvis lidt endnu med at blomstre, her gik det også kun ud over nogle, som havde blomstret et stykke tid. Andre i DK var mere uheldige.
      Tak for din oplysning om trillium, jeg venter spændt de næste par år, der er heldigvis skilte ved dem, så jeg kan holde øje.
      Også fin helg til dig.

      Slet
  9. Helt utroligt så meget du har at vise frem! Kan godt forstå der opstår pladsproblemer ind imellem.
    Den lune vinter og det kolde forår har nok også blandet årstiderne lidt sammen, så der er en hel masse ting i gang samtidigt.
    Det må være skønt at kunne opleve noget nyt på hver eneste havevandring, og det er jo ikke kommet af sig selv, men ved års systematisk arbejde.
    Måske ender de fine græskanter med at forsvinde helt den dag der ikke er plads til græs i haven? Bare nyd dem her og nu.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg har meget at vise frem, men haven er bygget op gennem 14 år, og der er 2500 m2 at plante på.
      Ja der er meget i gang, men det er ingenting endnu, det hele står på spring og venter på lunere vejr. Jeg bruger over en time dagligt på bare at gå rundt og kigge efter nyt. Nej det kommer ikke af sig selv, men jeg nyder det.
      Der vil altid være græsstier i vores have, det pynter med en nyslået plæne mellem bedene.
      Husk at du også er velkommen til blogtræf d. 20.5. så er der mulighed for at se det hele live.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Ja, jeg kan godt se det hele ikke er kommet på én gang, men det er jo egentlig også det bedste, synes jeg. At dyrke sin have er jo et livslangt projekt, hvor man hele tiden forbavses og undres og dernæst får nye idéer.
      Tak for invitationen, det kunne være så hyggeligt at mødes med alle jer andre blog-heads. Tror jeg må have det til gode til en anden gang.

      Hyg dig!
      Ulla

      Slet
    3. Ja det er helt sikkert et livslangt projekt at dyrke sin have, min haveinteresse startede først efter de 50 :)
      Det er helt i orden Ulla.
      I lige måde

      Slet
  10. Flotte kanter! Forstår godt at du måtte ta bilder av de nå :)
    Dine påskeklokker er da så fine. Jeg ønsker meg et dansk klima dog uten vind ;) Det blåser så kraftig her at det går nesten ikke an å være ute sier hun som ikke er vant til dette ;)

    God weekend!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja kanterne kan hurtigt blive væk igen. Jeg kan godt forstå, at du ønsker dig dansk klima men uden vind, det er frygtelig som det blæser i dag, åbenbart også hos jer.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Sikke da i arbejder. Det er nok nogle store rødder, der skal graves op, når i flytter rundt på rhodoerne. Jeg tror, du tænker lidt på samme måde som mig, hvor du kan rumme en hel masse muligheder og til sidst lægger en overordnet plan for hvor planterne skal være! Jeg elsker at udtænke sådanne idéer og arbejdet bliver den rene fornøjelse! I går blæste det virkelig voldsomt her hos os, men i dag har det stilnet af og vejret har været helt fantastisk. Det bliver nok et meget flot bed dér hvor Bent har gravet græs af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der sker lidt, men ikke så meget som hos dig. Ja det er nok lidt på samme måde, vi arbejder. Ja det er det spændende ved at have en have. Her har det også blæst meget i dag, men solen har da skinnet. Jeg håber, det bliver flot :)

      Slet
  12. ... Så var der lige lidt mere bar jord - og straks blev der sendt bud ... Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet og tænke, om konen da aldrig får nok. Hvor er det herligt at læse om alle dine og Bents gøremål, og jeg ved jo, at I elsker at skabe nyt i haven.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja og der blev bar jord igen igen, men det pyntede nu, græsset var ikke til nogen nytte der. Jeg tænker, jeg får nok, jeg er jo ingen årsunge længere. Ja jeg gør i hvert fald, og Bent er sød og hjælpe til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth!
    Vilket otroligt jobb ni gör, och fint blir det. Vi har haft en otrolig blåst i några dagar nu, men idag ser det ut att vara lugnare. Mycket vacker färg på Limonanda.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Ja der er noget at se til, men vi kan lide det. Her blæser det stadig kraftigt, og det er koldt selvom solen skinner. Ja Limonanda har en fin farve.
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Trillium er meget flotte, jeg husker at vi så en del af dem i nogle af de engelske haver. Selv har jeg dem ikke, men det kan være jeg skal overveje det. Dine "freckles" er meget længere fremme end mine, de har kun lige sat blade - igen denne store regionale forskel.
    Dejligt med ekstra blomstring i de opstammede rhodoer, det giver vel også en vis variation i bedet.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej hvor er du flittig, det er hyggeligt :)
      Jeg har lært om trillium på andres blogge, dem må du også i gang med, desværre er de dyre. Ja det er underligt så forskelligt det blomstrer, vi er da ikke så langt fra hinanden.
      Ja det er skønt, der er så mange knopper i de fleste rhodoer i år, det bliver fast arbejde at pille de visne af, men flotte er de opstammede.
      Knus

      Slet