søndag den 26. marts 2017

Overvældende interesse

Jetfire er navnet på disse smukke påskeliljer, den er trofast og kommer igen og igen, jeg har haft den i mange år, delt og plantet rundt omkring.
I går var der over 800 sidevisninger fra USA, gad vide hvad det skyldes, har I andre oplevet noget lignende. Da jeg så den voldsomme stigning, troede jeg straks, at det var russere, men det var ikke tilfældet denne gang.
Her i weekenden stod påskeklokkerne pænt oprejst, ingen rim heldigvis


 Helleborus Cyclophyllus

 Helleborus Multifidus
Jeg fik luget nogenlunde i skovbunden i går, fjernet blade og ikke mindst skvalderkål, som desværre er på vej ind ude fra diget.


Jeg har mange påskeklokker, nogen i klynger og andre enkeltvis selvsåede.
 Erythronium/hundetænder er godt på vej, jeg har efterhånden fået samlet mig en del
også de gamle af mine trillium er på vej, de nykøbte har jeg ikke set noget til endnu, de skal nok have mere varme.
Roserne blev færdigklippet i fredags
 Porcelænshyacint
 snepryd Rose Queen (tror jeg)
Scilla bifolia Rosea
 Aksperlehale/Stachyurus praecox er snart klar til blomstring
Også Hasselbror/Corylopsis willmottiae står parat med store knopper
 Den træpæon jeg fik fra Linda Borg forrige sommer har knopper i år
Min fødselsdagsgave til mig selv: et vindspil, det har en fin lyd.
Jeg kan afsløre, at min flittige mand er godt i gang med pergolaen, nøje overvåget af hjælpegartnerne. Mere om det i morgen
Til slut solnedgangen fra i aftes
Fortsat god dag - herlig stille med en del solskin her hos os, nu blæser det lidt mere.

26 kommentarer:

  1. Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Godt å se de flotte påskeklokkene dine igjen :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu er der efterhånden meget der blomstrer. Ja ikke :)
      Klem

      Slet
  2. Jeg måtte selvfølgelig tjekke status på besøg,som jeg aldrig kikker på, men næ jeg har ikke haft overvældende besøg på bloggen fra USA - så hvad mon du har skrevet som lokker amerikanerne til? :-)
    Påskeklokkerne er dejlige og jeg kan se at du har flere forskellige. Har du visk klokkehøjen for nylig? Jeg er ikke på bloggen hver dag, men må tilbage og tjekke;))
    Jeg har også den lyserøde scilla og det irriterer mig at den klumper sig sådan sammen - det gør dine så også kan jeg se. Det synes jeg ikke de blå gør de spreder deres frø så fint så de hurtigt bliver et tæppe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Godt du tjekkede din status, jeg har ingen anelse om, hvad der har lokket amerikanerne, mon ikke jeg kan få et fingerpeg, hvis jeg kigger ordentligt efter.
      Ja den lyserøde scilla klumper lidt, det har jeg egentlig ikke tænkt over før nu.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    det er ved at være et stykke tid siden jeg havde så stort et rykind fra amerikanerne. Men det kan være en af deres efterretningstjenster, eller en søgemaskine der lige opdaterer sig.
    Flotte trillium og hundetænder, mine er ikke nær så langt fremme.

    ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg kan næppe tro, at mit indlæg har været så interessant, at så mange har kigget ind, så du har nok ret.
      Ja der begynder at ske noget mere derude nu.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Nej... her har hverken Trump eller Putin været på besøg denne weekend, men det er ikke så længe siden at amerikanerne var på banen i stor stil.
    Hvor har du mange fine påskeklokker, godt de klarer det omskiftelige vejr. Her har jeg også kæmpet med skvalderkål og konstateret knopper i mine trillium.
    Nå så gik starten på pergolaen, det bliver spændende at se det færdige resultat. Med de to hjælpere skal det nok blive supergodt ;)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Jeg skrev også lige hos dig :) Jeg har ikke haft så storstilet amerikanerbesøg før.
      Jeg er glad for påskeklokkerne, jeg har godt nok mange, både købte og selvsåede. Øv med det skvalderkål, det kan vi nemt undvære.
      Ja nu er han næsten færdig med pergolaen, husk at se med i morgen :) Hjælperne har været meget over ham, det bliver supergodt :)
      Knus

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det var mange besøg from over there 😊 Et svar på hvorfor de er så interesseret er der næppe noget svar på men hvis det er reelt haveintereserede så forstår man dem jo godt.
    Ja det har været en weekend hvor påskeklokkerne har struttet af velbehag. Her har påskeklokketbedet fået tilført et nyt laf flis så nu tager det sig bare godt ud og holder nok et par år. Roserne er blevet klippet og ellers er det gode vejr blevet nydt. Det ser også ud til at alle over og hjælpegartnere har nydt det hos jer. Det bliver spændende med pergolaen som jeg glæder mig til at se når vejen igen går til Samsø når det hele er fix og færdig. Tænker at det nok først bliver sidst på sommeren i år.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var det, men af hvilken grund må stå hen i det uvisse.
      Det lyder til, at du har været god ved dine påskeklokker, ja så klarer de sig nok et par år. I dag har det været specielt godt vejr at nyde.
      Inden I kommer til Samsø, skal jeg nok vise billeder af pergolaen :) Det er bare i orden med sidst på sommeren i år.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Come sempre delle magnifiche immagini! Belli i tuoi Jetfire e magnifica la tua scilla rosea!! Complimenti!

    Un saluto :)

    SvarSlet
  7. Her klarede det aldrig op i dag - til gengæld tungt og nærmest diset og dermed temmelig køligt. Det eneste jeg mærkede til det, var nu når jeg skulle ud i det udendørs bassin i vådt badetøj - jeg har været i badeland hele dagen! ´
    Én af børnefamiliens velsignelser - det sker heldigvis ikke så tit, men vi måtte jo benytte tilbuddet, som var ganske og aldeles gratis! Og hyggeligt var det såmænd også...Men ingen have til mig i dag. Der er gang i den hos dig, mange skønne ting er på vej- det bliver spændende med pergolaen! Jeg har ikke haft stort besøg fra USA, men jeg undrer mig da over, når der kommer sådan en invasion - oftest fra øst - hvad vil de? Glæder mig til pergola-fortsættelsen i morgen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Træls det aldrig klarede op, men så behøvede du ikke at ærgre dig så meget, når du alligevel ikke kunne komme i haven. Man må nyde børnene og de små glæder, mens de har lyst, pludselig er de rejst hjemme fra. Godt I hyggede jer.
      Ja jeg undrer mig også over, hvad de vil, alle dem der kigger ind fra fremmede lande.
      Det lyder godt, det kommer i morgen.

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Det har været nogle gode dage her i weekenden. Jeg har fået lavet en hel masse og er noget øm i alle muskler. Det har været dejligt lunt i dag, så jeg holdt kaffepause i haven. Det bliver spændende med den pergola!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det har det bestemt, om end det blæste rigeligt i går, jeg har også ømme muskler i dag af at kravle rundt i skoven. Vi holdt også kaffepause i haven i dag. Ja det gør det, håber roserne vil indtage den ret hurtigt.

      Slet
  9. Jeg måtte også lige ind og se om der var aktivitet hos mig - og det var der! Fra nærmest 0 til 800, meget mærkeligt!!
    Hvor viser du mange skønne helleborus. Hvad angår vejret har der også været vindstille hos os i dag, men solen måtte vi kigge forgæves efter! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Jeg er glad for, at du kiggede efter aktivitet hos dig, så er jeg da ikke ene om at blive udspioneret :) hvis det er det vi bliver.
      Ja jeg har efterhånden en del helleborus. Dejligt med vindstille, men sammen med sol er det suverænt her i foråret. Der bliver vist heller ikke meget sol i dag.

      Slet
  10. Måske der kommer et indlæg mere fra mig her, for da jeg trykkede udgiv, kom der en underlig boks op med at serveren ikke blev fundet- underligt, det har ikke prøvet før.
    Sikke en dejlig groaktivitet I har i haven, det er bare så dejligt at se alt det grønne. Helleborus'erne er bare så flotte. Her blev en del af weekenden tilbragt i haven - også med at fjerne skvalderkål. Jeg glæder mig til at læse mere i dag om pergolaen. Kh Mette

    SvarSlet
  11. Hej Mette
    Nej der er kun kommet det ene fra dig, det lyser mærkeligt.
    Ja der sker meget i haven nu, det er dejlig, det værste er skvalderkålen som rigtig muntrer sig nu :(
    Jeg må have lavet et indlæg om den :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth!

    Nu är det vår i din trädgård! Så mycket fint som tittar fram, här har några hundtandsliljor också börjat visa sig.

    I går när jag höll på i trädgården och såg alla julrosor som började knoppas tänkte jag på att i Danmark heter det påskeklokker - ett mycket bättre namn för det är ju till påsken de blommar som bäst. Jag lär mig lite danska genom våra gemensamma intressen, mycket trevligt tycker jag.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja det hjælper på det, men snart har I indhentes os, med de varmegrader I har hos jer.
      Heldigvis har vi fællesbetegnelsen Helleborus, men du har ret, det passer altså bedre med påskeklokker her i foråret. Til gengæld har I snöklokker, det er bedre end vintergækker :) Jo vi lærer noget hos hinanden.
      Kram

      Slet
  13. Amerikanerne har ikke besæt min blog for nyligt, men det sker da. Jeg går ud fra, at det er en slags robotter, der et sat til at søge på nogle bestemte udtryk. ja, nu er der gang i planterne derude, både dem vi gerne vil se, og dem, der gerne måtte blive væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er nok en slags robot, jeg kan ikke forestille mig, at der er blevet så meget interesse for min blog sådan lige pludselig. Ja det må vi sige, der er gang i både det ene og det andet derude.

      Slet
  14. Kære Lisbeth
    Søndag var dejlig og solskinsrig her, og det samme har egentlig været tilfældet i dag, men det har jeg ikke rigtig haft noget ud af, da jeg først fik fri kl. 18 :(
    Spændende med de mange udenlandske besøg - kunne være dejligt, om det var haveinteresse, der gjorde sig gældende, men det er det nok ikke. Der er ellers masser af dejlige ting at se på i dette indlæg - det ligefrem strutter af forår :) Det bliver spændende med pergolaen - fint, at Bent allerede er godt i gang. Det er altid hyggeligt at give sig selv en fødselsdagsgave - det burde alle mennesker unde sig selv :)
    Smuk solnedgang!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var det også her, i dag fik vi først sol over middag, og det har blæst noget, mon ikke også det har det hos jer? Godt dwet er længere lyst nu, når du får så sent fri.
      Ja det ville være godt, hvis det var haveinteresserede, men det er det nok ikke. Ja inden længe kommer næste indlæg med billeder af en halvfærdig pergola, Bent er flittig. Jeg er glad for mit lille vindspil, det klinger rigtigt, når jeg går rundt i skoven og det blæser.
      Tak for det
      Knus Lisbeth

      Slet