fredag den 3. marts 2017

De nominerede roser er:

Jeg lovede en gang at lave en top 10 liste, det kunne jeg desværre ikke nøjes med, her kommer favoritterne i år:
 A Shropshire Lad for sin duft og skønhed
 A Whiter Shade of Pale for sin flid, duft og skønhed.
 Audrey Wilcox for sin skønhed
 Augusta Louise for sin skønhed og duft
 Café for sin skønhed, men ikke for sundheden.
 Clair Austin for sin skønhed
 Cressida for skønhed og duft
 Crocus Rose for sin skønhed og flid
 Elfe for skønhed og frugtagtige duft, samt sunde løv
 Heroine de Vaucluse for sin overdådige smukke blomstring
Hot Chocolate for sine skiftende smukke farver, holdbarhed og flid
 her med dugdråber
 Kathleen Harrop for sin skønhed og duft, men ikke for sundheden
 La Paloma for skønhed og duft
 Lady Emma Hamilton for skønhed, flid og duft, mange gæster var betaget af hende.
 Lady of Shalott for sin skønhed
 Louise Bugnét for skønhed, tidlig blomstring, flid og duft.
Mendoza for alle sine smukke blomster, helt nyindkøbt
 Midnight Blue for sin skønhed, men sund var den ikke hos mig.
 Mme Louis Levique for sin skønhed, men regn kan hun ikke lide
 Morten Korch for skønhed, flid sundhed og duft
 Munstead Wood for sin skønhed
 Ophelia Climbing for sin skønhed
 Poustinia for sin flid, skønhed og duft
 Silver Cloud for sin skønhed, men ikke for sin sundhed
Wollerton Old Hall for sin skønhed, flid og dejlige duft.
Ja det var så favoritterne, der kunne nemt have kommet flere med, men 26 må være nok. Næste år kan det blive nogle helt andre, jeg vælger. Nu har jeg jo fået endnu flere roser at vælge imellem, jeg har ikke set de nye blomstre igennem.
Rigtig god weekend, måske ses vi først mandag, jeg har et hårdt og dejligt weekendprogram.
Tæt på var disse:
Jacqueline du Pré - skøn og enkel, men fik lidt stråleplet.
 The lark Ascending, skøn velduftende rose
 James Galway blomstrer meget og sent
Odyssey enkel med dejlig duft, men havde desværre stråleplet. Alle 4 roser som jeg også holder meget af.
Til slut et link til billige roser, der er billeder på nu. Enjoy

44 kommentarer:

  1. Sikke en dejlig rosenliste, Lisbeth! Tak for den! Og pyt med at den er lang, så må vi bare købe nogle flere roser ;-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bare kom i gang Nana :) men først til din nye have :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Nydelige roser! Jeg forstår godt at du har problemer med å velge! Fin helg til deg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
  3. Det er jo et helt rosen grand prix du lister op her. Fantastisk viden og erfaringer du har samlet dig. Respekt!
    Hvis jeg nogensinde kaster mig over rosendyrkning ved jeg hvem jeg skal henvende mig til for gode råd.

    Rigtig god aktiv weekend!
    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du er velkommen til at bede om råd, jeg hjælper gerne.

      Slet
  4. Du frister igen Lisbeth,,,,Hot Chocolate,,, åh, den må jeg vist også have og er nu bestilt og betalt. Heldigvis gror der allerede, 4 af dem du viser, her hos mig. Det gør det noget billigere at følge med her. Jeg opdager min smag i roser er gået fra tidligere fersken til nu de brunlige. Ved du forøvrigt, hvor let det er at tage stiklinger af roser. Når jeg beskærer, stikker jeg nogle gange en del i jorden, den gror tit videre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Så let har det ikke været for mig endnu, men jeg prøver stadig.


      Slet
  5. Det var da litt av en liste! Flotte roser alle sammen. Det går jo nesten ikke an å velge bare en av de :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit - ja det er svært at vælge
      Klem

      Slet
  6. Flot rosenliste, jeg får en stor lyst til at lave nye bede, omrokere og købe roser :-). God weekend til jer. Kh Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Du bor jo tæt på Jas, så du kan roligt gå i gang.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Ja uanset hvor mange Roser du viser bliver jeg jo nok ikke rosen fan. Efterhånden som jeg kommer rundt i haven ryger dem jeg har op og ned i traileren. Dine rosenbilleder er skønne men jeg kan simpelthen ikke have at de drysser...og stikker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved, at det ikke er din yndlingsplante :)

      Slet
  8. Jamen er det i grunden ikke også lidt noget fjolleri at lave sådan en hitliste. De har jo alle deres særpræg. Sundheden er selvfølgelig vigtig, men nok i sidste ende ikke det væsentligste kriterium, når man skal vælge. Jeg fristes nu ikke over evne. Dertil synes jeg, roser kan være for bøvlede at danse med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja måske - men jeg syntes nu, det var meget sjovt.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    alletiders med dine favoritter - er det sådan at du ud fra dem vil lave en top 10?
    Mine største favoritter er Hot C. Jacqueline og for at få noget engelsk enten Munstead eller Lady of Shalott...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det kan jeg vist ikke klare, det var derfor listen blev så lang :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja men en top 30 er da helt i orden og smukke er de jo alle. Nogle af dem er jo også at finde i min have og kan godt følge dig i noget af det du skriver om dem. En af dem der har alt må være Louise Bugnét. Kønne blomster, duft og et flot løv hele sæssonen. Nogle er jo så smukke at lidt grimme blade er en mindre detalje bla Jacquline du Pré og Odyssey. Hvad roser angår er det svært at få alle fordele men at jeg har fået roser i haven er en stor fornøjelse og med årene håber jeg at blive bedre til pasning hvilket jo også er væsentligt for deres trivsel og sundhed.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var godt, du fik roser i din have.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Det er godt nok nogle smukke skønheder du har valg, det kan bestemt ikke have været nemt.
    Den rosenhave du har er så fantastisk, Cafe (Latte) glæder jeg mig til :o) og glæden mig meget til i kommer.
    Tror lige jeg må ind og kigge på Jas's nye side :o)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for sidst Linda
      Det var hyggeligt men ærgerligt med regnen.
      Ja jeg må også ind på Jas nye side igen senere :)
      Knus

      Slet
  12. Sikke en liste😀 Den ene skønnere end den anden.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  13. Spændende at se dine favoritter. Jeg kan godt forstå, det er svært at vælge ud, når du har så mange at vælge imellem.
    Jacqueline du Pre er vist min favorit blandt de viste.
    God weekend!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var meget svært, Jacqueline er manges favorit.

      Slet
  14. Smukke, har også nogle af dem på MIN liste 😀

    SvarSlet
  15. Tak for den fine liste. Jeg har ingen af dem, men har ofte overvejet Odyssey, da den ser så smuk ud på billeder - har aldrig set den i virkeligheden!

    SvarSlet
  16. Det var noget af en top 10 liste, kan godt forstå at der er svært at vælge blandt alle de hundredevis af roser du har. De er smukke allesammen. Rigtig god weekend, håber at det implicerer noget familie samvær også :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er svært at vælge. Jo du har ret, det var med familiesamvær.
      Knus

      Slet
  17. Top 10 eller Top 26 spelar inte så stor roll. Det var många fina tips och bra även när du kommenterar sundheten. Det spelar ingen roll om rosen är vacker när den inte vill trivas och vara frisk. Och klart att föremålen skiftar år till år :)

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
  18. Jamen så tror jeg at jeg vil kikke nærmere på Elfe:-)
    De er flotte roser og jeg er fuld af beundring for dig og andre som er ihærdige rosendyrkere for I undgår næppe skuffelser i form af stråleplet - cikader - og meget andet som rammer roser når årets vind og vejr ikke er rosenvejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. God idé med Elfe, nej du har ret, vi undgår næppe flere skuffelser, det får være.

      Slet
  19. Kære Lisbeth Hvor vidunderligt, lige et indlæg efter mit hjerte, lutter roser, så skønt! Dejligt at høre dine favoritter, skønt at se La Paloma trives så flot hos dig. Knus Tina

    SvarSlet
  20. Go morgen Lisbeth
    Herligt med den nominering. Tænker bare hvis jeg skulle nominere en af mine, ville det ikke være let. Men duft må altid vinde, tror jeg, måske;-)
    Hyg jer
    Krammer Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Nej det var ikke nogen nem nominering, men det er det vel ikke generelt :)
      Krammer

      Slet
  21. Helt ljuvliga allihopa! Bra tips där! Midnight Blue är som en dröm...
    Ha en fin söndag nu.
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Midnight Blue er så smuk.
      Kram

      Slet
  22. Kære Lisbeth
    Sikke en skøn hitliste, du har lavet :) De er allesammen dejlige på hver deres måde, og det må i det hele taget have været en svær proces at udvælge blandt alle de mange, du har - jeg tror ikke, jeg ville være i stand til at gøre dig kunsten efter blandt mine egne, men som du også skriver, kan det nemt ændre sig fra år til år, alt efter hvordan de forskellige roser arter sig. I år var jeg især begejstret for Tuscany og Alchymist i min have :)
    Håber, du har haft en rigtig dejlig familieweekend!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak kære Linda
      Ja det er de nemlig. Jeg har først fået Tuscany i år, jeg håber, jeg bliver lige så glad for min.
      Jeg har haft en dejlig weekend.
      Knus Lisbeth

      Slet
  23. Hej Lisbeth!
    Tack för den fina rosen kavalkaden. Ser alldeles förtjusande ut allihop.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet