fredag den 18. januar 2013

Solopgang og sommerbilleder med S

Der var en smuk, smuk solopgang så jeg gik ud og tog billeder og fik iskolde fingre, men jeg syntes, det var det værd. Bedøm selv her
 Sådan så det ud mod øst
 Har I haft sol på Sjælland fra morgenstunden?
Sådan så det ud mod vest, ingen sol gætter jeg på, her er heller ingen sol nu, men en masse grå skyer.
Det er det sjove ved at bo her midt i det hele, jeg bilder mig ind, at jeg kan se, om der er sol i Jylland eller på Sjælland :) Gad vide om det er rigtigt.


Håber I nyder solbillederne, jeg nød at tage dem, om end jeg frøs noget på fingrene. Igen i dag blev det til en times gåtur, dejligt friskt og nu snorker hundene.
Bent har travlt med at sætte pumpen til, trods frosten er vandet på vej ind i haven igen :(
Heldigvis er han endelig ved at være frisk igen. En influenza efterfulgt af lungebetændelse kommer man ikke lige over. Min bivirkning blev væske i mellemøret, så jeg har været døv på venstre øre i omkring 14 dage, det er heldigvis også ved at fortage sig.

Nå nok om sygdom her kommer S
 Skumblomst
 Heucherella eller skumblomst, i baggrunden heuchera Obsidian.
 Egebregne  (stod under småbregne) den breder sig pænt og er en sød lille bregne, som jeg har delt flere gange.
Til højre i billedet er en Snabelkalla
Denne rhodo er meget sød, den står med navnet Sneezy, men jeg er nu ikke sikker på, at det er den. Den er meget rød i knop og udspring, men blegner heldigvis med tiden :)
Denne her er Sorbus Aria Lutescens også kaldet sølvrøn, de nye skud er så fine.
Her er det spireaen, som man lægger mærke til, billedet er fra 13.6.
Geranium Splish Splash
 Spring Green (Bents billede)
Spring Green igen, nu har Jan jo lige haft billede i sit indlæg om Spring Green, så er det passende at vise min nu, synes jeg.
R. Späthlese
Rosen Sct. Cecilia, en smuk rose med den mest vidunderlige duft.

Til sidst et par billeder af mit staudebed, der kommer flere i morgen af det bed.
Rigtig god weekend


47 kommentarer:

  1. Ja, der er nogle meget smukke solopgange i disse dage! Og Sct. Cecilia er også smuk!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja nogen dage er der fantastiske solopgange, dette var så en af dem. Sct. Cecilia er en dejlig rose.

      Slet
  2. Det var virkelig vakre bilder du tok i dag tidlig! Noe må en ofte for kunsten ;-))
    Din sølvrogn har jeg aldri sett før, den var så flott!
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det gør jeg gerne, ofrer for kunsten ;)
      Sølvrønne er rigtig fin især som nyudsprunget.
      I lige måde.

      Slet
  3. Solopgangen var ikke helt så flot her, men det er rart når der engang imellem finder lidt kraftig sollys ind gennem vinduerne, man kan virkelig mærke det varmer. I øvrigt kan jeg sige at der er rigtigt mange der har haft det som dig, jeg har lige siddet i almen praksis i december/januar og venteværelset har været fyldt med patienter der har svær hoste og øreproblemer. Jeg blev selv smittet af det og blev også halvdøv på det ene øre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej JOC
      Ja du har ret, man kan mærke så snart solen er fremme, selvom den er langt væk varmer den alligevel.
      Ja det er noget værre noget med den influenza, der følger grimme følgesygdomme med den. Så kan du nemt sætte dig ind i, hvordan jeg har haft det med ikke at kunne høre, det er ret ubehageligt kun at høre i mono :) Ærgerligt at blive smittet, men det er svært at undgå.

      Slet
  4. Smukke solopgangsbilleder. Nej ingen sol over Sjælland ihvertfald ikke her østpå! Jeg kan godt nyde solbillederne, hvis jeg må blive indenfor i varmen.
    Flot at du kan holde ud at gå så langt i den kulde! I dag var jeg helt underdrejet igen!
    Så jeg går rundt med vat i ørerne!
    Geranium Splish Splash er flot og ved du jeg har en pelargonie, der hedder det samme! Blot med pelargonie som fornavn. Den har røde streger. Jeg kan nu bedre lide de lilla striber! Din sølvrøn er smuk og kan jeg forestille mig lyser meget op mod alt det grønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Tak skal du have, nå ingen sol over Sjælland, så holder min teori ikke :)
      Jeg forsøger på at blive frisk ved at gå så langt, jeg synes, det hjælper. Det er næsten ikke til at slippe af med igen, øv at du er underdrejet igen, god bedring.
      Jeg synes også at Splish Splash er flot, men den bliver lidt voldsom og vælter. Jeg vidste ikke, at der var en pelargonie med samme navn, synes sikkert ikke godt om de røde streger :)
      Ja sølvrønnen lyser meget op i udspring.

      Slet
  5. fantastisk yndige rosa farver der er i dine foto af solopgangen....
    Rigtig god week-end herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Jeg tænkte nok, du ville synes om den :)
      I lige måde

      Slet
  6. Hvor er de smukke - dine solopgangsbilleder.

    jeg var faktisk på farten i morges og kørte for en gang skyld lige mod solopgangen - på vej mod Odder - og det slog mig pludselig, at jeg ikke ser solopgangen fra vores hus. Se det er da lidt trist... Næste gang jeg flytter, må jeg finde mig en grund med solopgang - og indtil da nyder jeg dine smukke billeder
    ... med eller uden spætmejse :-)

    God weekend, Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Tænk at du bor så tæt på mig, det vidste jeg ikke. Ja det er da lidt trist ikke at kunne se solopgangen, hvad så med nedgangen, kan du heller ikke se den? Næste gang du flytter! Gør du det tit:) for så vil jeg da give dig ret i, at du må finde en grund, hvor du kan se solopgang, men du må meget gerne nyde mine billeder. Bent siger, at der har været spætmejser herovre, så nogen har åbenbart vovet sig over vandet :)
      I lige måde.

      Slet
  7. Skønne billeder Lisbeth. Vi har ingen sol set i dag, den kiggede til gengæld frem i går.

    Ha en dejlig weekend :-)

    Kh. Anne-Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Mette
      Tak skal du have, vi så den også kun i formiddags og mest da den stod op, i går var der heller ikke meget sol her, men i onsdags var det skønt vejr.
      I lige måde
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  8. Fantastisk lys og farver i jeres solopgang, flot vinterstemning.
    Tak for foto af Spring Green den ser rigtig fin og frodig ud i jeres have.
    Lækker cremerosa rose Sct,cecelia den er smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja den var flot også i morges.
      Spring Green stod rigtig fint i sommer, jeg håber, den kommer igen, for jeg fik ikke sat nye.
      Sct. Cecilia er en af de skønneste roser.

      Slet
  9. God aften Lisbeth :) Skøn solopgang I har haft i dag! Her har jeg ikke set noget til solen hele dagen, men det har ellers været meget smukt i nogle dage. Lige nettop sådan husker jeg min Sct. Cecilia, jeg kan næsten dufte den når jeg ser dette billede! Det er en helt speciel fin sart farve den blomst har. Ærgeligt man ikke sådan lige kan købe den mere.
    Rigtig god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Alice
      Ja det var en skøn solopgang, og du har heller ikke set solen i dag, så min teori passer ikke :)
      Sct. Cecilia er speciel både i farve og duft.
      http://www.erlingnielsensplanteskole.dk/index.php?c=8
      se jeg fandt den her, men Rosenposten har den ikke, du kan også købe den i England http://www.davidaustinroses.com/english/showrose.asp?showr=900
      Jeg købte Odyssey i England i efteråret 2011. Så er der lidt at tænke over :)
      Også god weekend til dig.

      Slet
  10. Smukke solbilleder - vi har nu også haft en del sol i dag, men også en del kulde.Du og Bent har da i grunden været hårdt ramt her på det sidste.Jeg nød især billederne fra dit staudebed.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Nå I har også haft sol i dag, det havde de så ikke i Hjørring, det er meget forskelligt med vejret. Koldt er det især når der er lidt vind.
      Ja de sidste tre uger har været hårde ved os, nu må det gå den rigtige vej.
      Jeg satte tog billeder fra staudebedet med, for der skulle være lidt mere at se på.

      Slet
  11. Godaften Lisbeth.Utroligt smukke solopgange i holder jer på Samsø.Og så viser du også en af mine ynglings tulipaner,nemlig Spring Green.Det er en af de sidste der blomstre,og det gør den længe.
    Godt at høre at det går lidt fremad med dig og Bent.
    Har heldigvis ikke været syg i vinter.
    Vi har været på rejsemesse i Bella Center i dag for at samle lidt inspiration.
    Rigtig god aften til jer knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja vi er heldige med solopgangene, solen holdt nu ikke længer herovre. Spring Green er en fantastisk holdbar tulipan og smuk er den også.
      Ja det er heller ikke for tidligt, at det går fremad, 3 uger er længe. Du er heldig, at du ikke har været syg i vinter.
      Så skal I måske snart ud og rejse.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Ja, det er nogle flotte billeder af solopgangen.
    Godt i begge er ovenpå igen, det har da også taget sin tid.
    R. Sneezy ser da sød ud, og det fine ved den er, at den skifter farve undervejs i udspring.
    Også flotte billeder af dit staudebed.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja den var skøn den solopgang, men solen blev ikke længe. Ja tre uger hvor vi ikke har været på toppen.
      Ja Sneezy er rigtig fin på det billeder, godt den skifter farve, jeg er jo ikke til det røde :)
      Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Smukke, smukke morgenbilleder. Rhodoerne er også smukke. Det er da godt, at I er ved at være friske igen begge to. Det er ellers lidt af en omgang, I har været løbet ind i. Dejlige bede du slutter af med.Hav en god week-end.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja det var en smuk solopgang, jeg fik fanget. Vi er glade for, at det endelig går fremad, 3 uger er længe ikke at være på toppen.
      Tak skal du have og i lige måde.

      Slet
  14. Hej Lisbeth,nu må vi se om det lykkes for mig at kommentere dine smukke billeder.Det ser ud til at Bent og dig har en stor smuk have.Jeg har også Sct.Cecilia, den købte jeg for mange år siden i Rema, de havde en del Austin roser til salg. Hilsen Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja men det lykkedes da fint for dig at kommentere. Ja vi har en stor have. Sct. Cecilia i Rema, det er jeg overrasket over, det er en skøn rose.
      Ja den valmue er smuk og etårig, jeg har frø fra den, hvis du vil have nogen. Du skal bare sende mig din adresse lisbethklastrup@gmail.com
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Jeg har lige en tilføjelse, sikken en smuk farve valmuen har på det sidste billede, det ser ud til at valmuen er etårig? hilsen Hanne Nash.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er ny blogger, kan jeg se, har du ikke selv en blog endnu, eller vil du bare gerne kunne kommentere? Hvis du selv laver en blog, skal jeg nok kigge med.

      Slet
  16. Tak fordi du gad fryse fingrene for vores skyld - ellers havde vi jo ikke kunne se dine smukke solopgangsbilleder :o)
    Egebregnen har jeg lige noteret mig, den ser da skøn ud.
    Og sølvrønnen, ja den skal da også noteres - lækre blade.
    Lisbeth, nu må du altså lade være med at vise alle de lækkerier fra din have... ønskelisten er snart uendelig lang ;o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Bettina :) jeg håbede, at du kiggede forbi i dag, du er jo også vild med solopgangsbilleder.
      Egebregnen har jeg købt i Lille Malund og sølvrønnen i Solhøj, hov det har jeg vist fortalt dig før, eller også var det noget andet, du skulle købe der :)
      Jamen altså jeg skal jo underholde havefolket :)

      Slet
  17. Smukke solopgangsbilleder.
    Her var der også en smuk solopgang.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke du også har solopgangsbilleder, det tror jeg, så må jeg kigge forbi hos dig.
      selv tak.

      Slet
  18. Hej Lisbeth
    Imponerende som du kan trille det ene fine billede efter det andet afsted, når du tager os igennem have-alfabetet - tror kun du er kommet til at springe Q over? så må vi have det til gode ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja og jeg har flere at tage af, men Q var altså med d. 11.1. og du har kommenteret, så du må have sovet i timen :) Der var jo Quinquilifolium og R. Queen Anns og flere roser med queen. Så med Q har I ikke noget til gode.

      Slet
    2. Ja, det ser jeg da nu - og azaleaen er endda på min liste- Så nej der har vi da ikke noget til gode - Jeg var vist lidt træt igår aftes;-)

      Slet
    3. Ja det må du have været, jeg var også ved at tro, at du havde svigtet mig ;) du plejer at være en af de første, der kommenterer.

      Slet
  19. Meget flotte himmelbilleder...
    Er det ikke lidt sjovt, vi elsker den blå himmel og solens varme, samtidig forføres vi af den dramatiske sammensmeltning mellem sol, himmel og skyformationer. Verden er da forunderfuld ;o)
    Vibeke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Vibeke
      Jo det har helt ret, det er lidt underlig, at vi gerne vil have blå himmel, og så alligevel kan en smuk sol- og eller nedgang gøre os helt svage i koderne :)

      Slet
  20. Hvor jeg dog har nydt dine billeder og smuk smuk himmel tak for det, sikken farver...kan ikke gøres bedre.
    Vil lige følge dig på bloggen, jeg er jo ret ny som blogger kan se du har mange kommentar, det skal der vist arbejdes godt på..;-)..for ingen blog uden kommentar det gør den levende.Jeg smutter ind til dig en anden gang.
    Hilsen Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Grethe
      Velkommen her, dejligt at du har nydt mine billeder. Farverne på morgenhimlen i går var skønne, i dag var der ingen solopgang.
      Jeg har arbejdet hårdt for alle mine kommentarer og har snart været blogger i to år, men jeg lægger også kommentarer ved de fleste andre, for nye bloggere skal også have en chance for at komme ind i "varmen" :)
      Du er velkommen så tit, du har tid og lyst.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  21. Hej Lisbeth
    Fik lige set dine sidste indlæg igennem - 18 nye roser, mange af som jeg også ønsker mig hen af vejen, og sikken rosen paradis vi kan glæde os til d. 29.6.!
    Skovhavebillederne er så skønne og hvor smuktt det bliver når rhodoerne også blomstrer.
    Samsø må være et dejligt 'stoppested' for fugle på vej for du viser mange forskellige.
    Din hvide spiræa busk er nok den første jeg har kunnet li - jeg synes de hurtigt bliver 'for meget', men her ser den flot ud.
    God weekend,
    Kh Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose
      Godt du fik set mit sidste indlæg, du må jo følge med i mine nye roser :) Ja jeg håber der er et rosenparadis d. 29.6.
      Jeg tror nu ikke, det er et stoppested, de bor her vist fast om vinteren, det er en god foderplads :)
      Spirea bliver hurtigt for meget, hvis det er en hel hæk, den her er meget passende med bare en enkelt busk.
      I lige måde
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  22. Hej Lisbeth - Sygdom starter jo også med S så du holder dig fint på sporet, også selvom det ikke er det sjoveste. Den influenza der har invaderet jer, er da næsten lige så sejlivet som kvikgræs og skvalderkål, men med rette behandling og tålmodighed, kan det udryddes. Fantastiske morgenbilleder de kolde fingre har indfanget. Sølvrøn er da helt skøn, men bliver sikkert alt for STOR til min lille have ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja men lige sygdom kunne jeg nu godt have undværet, influenzaen er meget sejlivet, men jeg kan mærke, det går den rigtige vej langt om længe :)
      Ja det var skønne morgenbilleder, da var jeg heldig. Sølvrøn er ikke vokset meget, vi har da haft den 4-5 år, jeg tror ikke den bliver så stor. 8-12 meter står der, men som sagt den gror langsomt hos os.

      Slet
  23. Hej Lisbeth.Det er nogle rigtig flotte billeder af solopgange dig og Bent tager.Havde lidt problemer med at kommentere på din blok idag.Jeg skal åbenbart først lave en liste over hvilk blogge jeg vil kommentere på.Det gjorde jeg ikke den anden dag.Da jeg gik ind på Heidis blok var det via din blok.Jeg synes det er frustrende når det "driller"Men det skal nok komme, jeg synes jo det er spændende.Hilsen Hanne.

    SvarSlet