torsdag den 31. januar 2013

Opdatering af vandsituationen i og omkring haven


Det blæser godt i dag, forhåbentlig hjælper det også lidt på vandsituationen.
Jeg har lige været ude at tage billeder af vandet, så her kommer et ekstra indlæg for i dag, hvis I er trætte af at læse om vores vandproblemer er det helt ok at springe over, men hvis der er nogen, som er interesseret, kommer der en del billeder herunder.
Situationen i regnvandsbedet i dag
Søen bag huset, det ligner snart et hav med bølger på i denne blæst
Ingen tvivl om, hvor diget skal være, vandet kommer igennem her, det ses tydeligt.

Sådan ser det ud på markerne bag vores hus
Når I klikker på billedet kan I se slangen, som Bent har lagt i søen
Her løber vandet ud
Det er så langt væk fra huset, Bent tager turen derop mange gange om dagen om aftenen og tidligt om morgenen, det er hårde tider. En sætning Bent ofte bruger, nu har han virkelig grund til at sige det.
Selv ved naboens vinstokke er der ved at stå vand, det er endda op af en bakke.
Heldigvis er solen fremme i dag
Det ser da idyllisk ud, når man ikke kan se vandet.
Jeg vender tilbage senere på dagen med et indlæg mere, det handler ikke om vand.
Et sidste billede af solnedgangen i aftes, sjovt nok er dette mod øst.





20 kommentarer:

  1. Uha Lisbeth! Det ser voldsomt ud med alt det vand! Håber dagens sol og blæst vil hjælp Bent til at få styr på det! Det koster vist også en ekstra kop kaffe! God dag! KH Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karin
      Ja det er voldsomt med alt det vand. Jeg håber også det hjælper lidt med sol og vind, men nok ikke nok. Bent er på arbejde, så han må selv skaffe kaffen :)
      I lige måde.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  2. Jeg føler med deg, det må være fælt når vannet stadig kommer tilbake. Får håpe at dere får laget et dike, og at det vil hjelpe. Her er det ikke vind i det hele tatt, men det blåser storm i fjellet som heldigvis er langt unna her. Ha en god dag til tross for mye vann :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit, ja det er rigtig træls at vandet kommer tilbage. Vi må håbe, at det hjælper med et dige ja. Nå I har ingen vind i dag, det er da dejligt.
      I lige måde.

      Slet
  3. Ja Lisbeth sikke noget - og det hele ser så fladt ud - troede jo at Samsø var fyldt med bakker.
    Klart -på kort sigt- at man pumper, men i kan da ikke blive sådan ved, hvergang det bliver tøvejr, eller regner og ikke lige er højsommer. På længere sigt må grundvandet sænkes reelt, og her må naboerne være solidariske!
    Må jeg anbefale en grøft?
    Held og lykke ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ikke godt. De fleste bakker ligger på nordøen, her hos os ligger der kun en enkelt bakke, og det er desværre ovenfor os, så det gør jo ikke situationen nemmere.
      Jeg mener også helt klart, at det er en uholdbar situation, men jeg er gift med en rar mand, som altid mener, at problemerne er vores egne. Solidaritet vil helt sikkert være ønskeligt, men lige nu er der som sagt ingen ejer af marken, kun forpagter. Han var da også flink og lånte os både pumpe og slanger, men stadigvæk er det uholdbart, så længe det bare er os, der står med problemet.
      Du må gerne anbefale en grøft, men jeg kan ikke lige se, hvor den skal være, jeg tror heller ikke Bent kan. Vi har jo lavet en grøft, den fungerer godt, men hvor den næste skal være, ved jeg ikke.
      Tak for det :)

      Slet
  4. Hvor er det dog ærgerligt med alt det vand i din have. Jeg kan sagtens sætte mig i dit sted. Her i haven er der ingen 'søer', men det nytilplantede 'Paradisbed' er et stort mudderhul, så jeg tvivler på, at alle stauder overlever - desværre.
    Pøj pøj med det hele. I dag er der da i hvert fald vind ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Christel
      Ja det er rigtigt ærgerligt med alt det vand, tænk hvis det kunne gemmes til tørketider :)
      Mine stauder har tit stået i et mudderbed, de kommer ufortrødent igen, så jeg vil gætte på, at dine overlever.
      Tak skal du have, ja vind er hvad vi har lige nu. Der er lige kommet en stor sky henover os, men den holdt heldigvis på vandet.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Tak for svaret i går.
    Hvor har jeg ondt af jer - håber da at der er steder (mange steder) i jeres have der ikke er vand.
    Jeg kan godt se problemet, når i ligger lavt, så er der vel ikke andet at gøre end vente på bedre vejr.
    Mon ikke det hjælper lidt i dag!
    Jeg skal også ned at se til mit "landsted"
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak - ja det er ikke sjovt med alt det vand. Heldigvis har vi da også steder, hvor der ikke er så meget vand, i hvert fald kun når det lige har regnet eller sneen er smeltet. Skoven er rimelig tør heldigvis.
      Nej indtil videre må vi pumpe og væbne os med tålmodighed. Jo blæsten må gøre noget.
      Godt tur til landstedet :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Altså hvor jeg føler med jer. Al den vand er træls.
    Vand er dejlig i haven, når man bare selv KAN bestemme hvor det skal være og ikke som hos jer, hvor det bare fosser ind. Håber Bent finder en løsning på problemet.
    Her er solen ikke igennem, men det blæser endnu en del.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej aase
      Tak skal du have, ja det er ikke ret sjovt med alt det vand, når man ikke selv kan bestemme over det. Ja mon ikke Bent finder en løsning, det håber vi.
      Nå I har ingen sol, men blæsevejr, det har vi rigeligt af.
      Også god dag til dig.

      Slet
  7. Ja, DET er hårde tider, uf - hvor jeg føler med jer, det er simpelthen ikke retfærdigt at man skal have så megen døje med vand, bare fordi man bor på landet.

    Håber at pumperne kan hjælpe igen og at Bents planer om et dige vil hjælpe på længere sigt.

    Knus Ulla

    PS. Sikke et stormvejr i dag...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er lige det, det er hårde tider. Nej det er ikke retfærdigt, men vi må så trøste os med den gode udsigt på landet, men det kan ikke vel gøre det, når vandet nærmer sig huset :)
      Ja lad os håbe det.
      Ja der er gang i blæsevejret uha, men i morgen bliver det heldigvis bedre.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ja det er ved Gud hårde tider.......ØV, hvor er det ærgerligt, også når man tænker på det smukke regnvandsbed, som jeg var så imponeret over da vi var på besøg. Både det arbejde Bent havde med det, og da det stod færdigt!
    Dér tænkte jeg, at nu var jeres trængsler ovre...Selvfølgelig får I has på problemet med vand, men det er altså en ordenlig omgang I nu skal igennem igen!
    Godt at der findes hjælpemidler som pumper til at dræne vandet væk!
    Stort trøste-kram til jer begge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja første en arbejdsdag på 10 timer og så hjem og lege med vand, det er hårde tider for den lille mand. Heldigvis virker regnvandsbedet stadigvæk, bare ikke når det er i så ekstreme mængder, det kan det ikke klare, slet ikke når jorden samtidig er frosset.
      Ja vi er glade for pumperne, men i det lange løb er det uholdbart. Vi må se, hvordan det går.
      Tak for trøstekram, jeg sender et videre til Bent og et helt almindelig kram får du tilbage :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Du kan tro at jeg tænker på jer.Og især Bent der jo har alt arbejde med at pumpe vandet væk.Håber meget at i får løst problemet.For det er da ikke til at leve med.Ja! hårde tider for jer begge.Også mange knus fra mig til jer begge Jette

    SvarSlet
  10. Hej Jette
    Ja det er hårdt for Bent, både pumpe og passe sit arbejde. Nej jeg synes heller ikke det er til at leve med. For mig er det jo værst, når vandet står over mine planter.
    Tak for knus
    Du får et tilbage.

    SvarSlet
  11. Øv øv for en masse vand. Det eneste rigtige er da vist at få lavet det dige så hurtigt som muligt.
    Der er jo også den mulighed, at Bent kan grave en voldgrav rundt hele grunden. Når han så er igang kan han jo også lige lave en vippebro, så kan i få jeres helt egen mini ø.....Nå fantasien løb vist lige en tur med mig, et godt solidt dige er vist bedst ;o)
    Nabo til en vinmark, jow jow det er da fornemt ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi også her :)
      Ja det er rigtig træls med alt det vand, og de lover mere :(
      Ja du har en god fantasi, men der tror jeg alligevel, at Bent trækker grænsen :)
      Ja det er ikke alle og enhver beskåret, at være nabo til en vinmark, den er ganske ny, så ingen vindruer endnu.

      Slet