fredag den 27. maj 2022

Himmelske billeder af lidt af hvert

 Storm og byger giver flotte himmelbilleder, så dem starter vi med:


Ja sådan så det ud nogle gange i løbet af Kristi Himmelfarts dag, men vi kunne nu kun måle knap 4 mm. Det er ok, jorden er god at arbejde med nu. DMI lovede først 11 mm i  morgen, senere 8 mm og her sidst på dagen står der 4 mm, ja men det er jo, som det plejer. Nok om vejret, nu skal vi se noget andet:
Grantræerne har små nye skud og kogler, de er så fine
Det er også fint at stå udenfor haven
og kigge ind
Her er det det røde paradisæbletræ og i midten Sorbus dodong til højre er det Tilia x europaea Wratislaviensis, den er smuk gul i løvet.
Vi skal også se lidt stauder i dag:
Sibirisk iris
og knopurt
Parykbusken i nordbedet er ved at være flot nu.
vi bliver i de samme farvetoner Staudeclematis Recta Purpurea
Træpæonerne overgår sig selv i år:
5 knopper i denne
og denne er også fyldt med blomster
her er kun en enkelt knop
men hvor er den smuk
her er mange, begge er fra Ole Larsen
Rhododendron:
R. Boursoult
R. Brigitte Insigne
R. Donator
R. Edelweiss
R. Old Port
R. Ponticum Variegata
R. Azurika
R. tricanthum
Solnedgangen 25.5.
I må have en dejlig fredag, lørdag skal jeg til plantemarked, nej ikke i Kolding, men til en forandring i Hadsund. Måske møder jeg nogle, jeg kender, her kan du se adressen.










14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, dine trepeoner er virkelig flotte i år. Vi har fått 20 mm med regn i løpet av to dager denne uken, og det har hjulpet mye på tørken. Får håpe at du også får mer regn.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu er de ved at have alderen til en større blomstring. Dejligt at høre, at du også har fået regn nu, 20 mm hjælper meget, det nærmer vi os også, men jeg kan godt lide, det kommer i mindre portioner.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Sikke et fantastisk billede af solnedgangen. Jeg er stadig meget betaget af billederne som er taget udenfor haven, de indkig er så dejlige og spændende.
    Dine træpæoner er virkelig flotte, i det hele taget har regnen gjort meget for haverne, der er kommet 7mm i nat her, desuden er det meget omskifteligt nu med sol og lidt regn, men skoven trives virkelig godt, det er længe siden det har været så frodigt, jeg overvejer om jeg skal give rhodoerne endnu en gang gødning.
    Har lige købt en del stauder hos Esveld, der var en del forskellige dodecation, de er normalt ikke så nemme at finde.
    Så er besøget fra Irland forbi, men han har bestået sin eksamen så det er dejligt for ham, og så er jeg alene om at passe Zulu, men han har det heldigvis ok men er meget træt.
    Ærgerligt at jeg ikke kan komme til Viveterp, men har sagt til Peter at han må handle ind til mig, men det var han ikke med på, overvejer at ringe til Jan Brodersen og høre om hvad han kommer med.
    Rigtig god tur i morgen, håber I hygger jer og finder nogle spændende planter.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja du kan godt lide mine billeder af solnedgangen. Jeg forstår heller ikke, at nogen kan lade være med at kigge ind, når de går forbi, men det er der mange, der kan.
      Vi har ikke fået så meget regn i nat, men mange bække små giver alligevel en del. Mine rhodoer får ikke mere gødning i år, de fik for leden dag, nu må det være nok.
      Det lyder spændende med dodecateon fra Esveld.
      Godt Zulu er i bedring, men stadig en skam du ikke kan komme med til Viveterp. Mon Peter regner med at tage derop? Det ser ud til, at der er mange med spændende planter, sikke en masse penge, du sparer ;) Jeg tror, du ville blive fristet over evne.
      Tak for det, jeg har store forventninger, nu får vi se.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Flotte himmelbilleder og vi er glad for det regn skyerne bringer! Jeg har ikke set den mørke staudeklematis før. Den er godt nok dramatisk. Får den hvide blomster?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak skal du have, ja regnen er vi glade for, bare ikke lige når man er på haverundvisning og der er hagl i bygerne.
      Ja Staudeclematissen er meget flot mørk, den får hvide blomster og så bliver farven på løvet almindelig grøn.

      Slet
  4. Uh, det er dramatiske skyer, du har fanget :-)
    Her har vi kun fået sjatregn, men når bare der kommer 2 mm hver dag uden sol, varme og alt for megen blæst (og det har vi trods alt ikke haft meget af), så summer millimetrene op, og jorden er faktisk fugtig nu. Din have må også nyde det - og træpæonerne ser flotte ud i blomsterne. Er der ikke noget med, at de er lidt sarte.
    Jeg tror ikke, vi kommer til plantemarked, men man kan jo ombestemme sig i sidste øjeblik ;-) Du må i hvert fald have en god tur. Køb nu ikke for meget ;-)))))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja de kommer hele tiden de dramatiske skyer. Jeg havde haverundvisning for en time siden, tre gange måtte vi søge dækning i pavillionen. Jeg synes da godt nok, vi har meget blæst her og har haft de sidste tre dage, byger får vi også, men som du er det ikke meget af gangen, men det er jo fint, jorden er i hvert fald tjenlig igen.
      Øv - ja I må gerne ombestemme jer i sidste øjeblik ;)
      Tak for det, ja men det lover jeg så, så må vi se, om jeg kan holde det ;))))
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Vi har haft hagl ,regn og sur blæst i dag, sammenlagt ca 5 mm. Men der er flere roser der er blevet mishandlet af haglene og blæsten. Jeg må nok ud med lidt nødhjælp i morgen.
    Din staudeclematis ligner min, den får osse hvide blomster. Men min må have et net-støtte, ellers smider den sig ned oven i naboerne og nærmest kvæler dem.
    Skønne iris, det er om at nyde dem, blomstringen er kort. Dem jeg fik af dig er forresten kommet fint, men jeg ved ikke om der kommer blomster i år, spændende.
    Jeg nyder nu osse dine solopognedgange og himmeler.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det samme her, vi er ved at være oppe på 4 mm, bare det dog ville lade være med den frygtelige blæst.
      Jeg har noget rionet min staudeclematis kan bindes op til, det er ikke godt, at den vælter ud over naboerne.
      Ja iris holder ikke så længe, til gengæld er der mange på en stængel. Det var vist de hvide, du fik af, jeg har ikke set efter, om der er blomster i mine.
      Det er jeg glad for at høre, nu er her mørke skyer igen :(
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Spännande med växtmarknad :) Vi ska ha årsmöte i Rhododendronsällskapet i morron och fira 50-års jubileum. Du har fortfarande en hel del blommande rhododendron.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det er altid spændende med plantemarked. Ja der er mange rhodoer i blomst endnu, snart er alle sprunget ud, det er tidligt i år.
      Kram

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja rusk og regn ind imellem, og ikke mindst hunde koldt. Det fik vi at mærke her sidst på eftermiddagen da vi var ude og lave æresport. Jeg har dårligt fået varmen endnu, så det skal blive godt at komme under den varme dyne. Tænk at måtte sige sådan her hvor vi snart går ind i juni.
    Nå men dine blomster billeder varmer også lidt :-) ja der er jo et par smukke blå rhodoer og de mørke Old Port og Donator er altså også smukke. Donator har jeg selv og især de mørke knopper er fantastiske.
    Dejligt at skulle på plantemarked. Spænedede hvad du ikke kan komme hjem uden :-) Jeg skal godt nok til Kolding i morgen men det er til bryllup på Kolding Fjord :-)
    Rigtig god tur og god weekend.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er ikke mange varmegrader i den blæst, jeg tænker Bent må fyre i dag, selvom jeg ikke er hjemme. Jeg kan godt forstå, at du har frosset, da I skulle lave æresport. Jeg har lige gået morgentur, hue, handsker og halstørklæde er uundværligt i dag.
      Ja det er vist meget lidt blomsterne kan varme. Ja Donator er fin også Charles Dickens er sprunget ud, mærkeligt nok springer de hurtigt ud i år, trods kulden.
      Du får nok ikke lige tid til plantemarked i Kolding. Ja vi må se, hvad vi finder i Nordjylland.
      Tak for det og godt bryllup til jer.
      Knus Lisbeth

      Slet