søndag den 15. maj 2022

Buske, træer og lidt stauder

 Lidt billeder fra de sidste dage,  billederne må vises, inden de bliver fortid, alt går stærkt, den stærke blæst og solen gør det ikke bedre. Vi har i dag vandet nordbedet med det sidste fra tanken. I aften må vi i gang med slangen.

Det besøgende var begejstrede for havevandringen, en af de ting der betog dem mest var:

voksurten, der blomstrer en del af dem rundt om i den gamle del af haven. Sådan en havde de aldrig set før. På grund af blæsten var den svær at tage billeder af.
Træpæoner har jeg lovet jer i dette indlæg:
men I må have flere til gode, de springer langsommere ud end forventet, jeg ville også vente i sådan et blæsevejr.
Træer
Acer davidii før den begynder at vokse vildt og jeg klipper den
Fasanbusken nyudsprunget
Gulved/cladrastis gror også vildt og jeg plejer at klippe, jeg troede, det var forkert, men det ser ud til at det anbefales.
Kinesertræ(Koelreutia) købt sidste år under besøg hos Dorte
endnu en, lidt mørkere i farven, den er købt hos Arne Jakobsen for 2 år siden
Papegøjetræet nyudsprunget, stammen blev beundret i går af en af gæsterne
Rød paradisæbletræ
Pieris med nye skud
Tyrkisk løn med fint nyt løv
Brogetbladet Astrantia/Stjerneskærm
sidste år da jeg besøgte Dorte købte jeg en lærkespore ved hendes plantepusher, denne her fulgte med, mon ikke det er en anemone?
Haveiris, snart følger Iris germanica efter, der er knopper i en del i år
roserne er også på vej, der er en del knopper i buskene trods mangel på vand og gødning
se nu den fine skovbund med skovmærker og fyldte anemoner
Rhododendron:
R. ambiguum
R. Bernstein
R. Blanka
R. Blue Peter
R. Dufthecke
R. Fortunei´s blomster dufter som Viburnum Burkvoodi
R. Lily Dance
R. Nancy Evans
og min sidste nye R. Tinkerbird med duft
R. Wine and roses

I ønskes en skøn søndag



14 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Jo, det er en anemone, og muligens Anemone nemorosa 'Green Fingers' men jeg er ikke helt sikker. Nydelige farger på dine blå og lilla rhododendroner. De synes jeg er så fine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Altid trofast <3, tak for navnet på anemonen, jeg synes, det var lidt sjovt, at den fulgte med en anden plante. Ja der er mange fine rhododendroner nu.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Igen mange skønne billeder fra din have, synes også voksurten ser spændende ud. Der står en Acer bag R. blue peter, er det den nye du har købt? Din Acer davidii har den grøn stamme, eller bliver den brun med tiden.
    Hvad synes du om duften på R. Tinkerbird? Det er underligt med mine 2 de sætter mange knopper men de springer aldrig ud, øv.
    Glæder mig til vi ses.
    Fortsat god søndag, jeg er heldigvis kommet i gang indendørs.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Så fik du kigget. Ja voksurten er spændende, jeg har nok af dem, jeg må samle frø til dig, for jeg tror ikke, at den overlever en tur til Haderup. Nej den Acer er en af de ældste jeg har, de andre er ikke ret store endnu. Den ene døde, men de andre er fine nu. Acer davidii bliver ved at have grøn stamme. Der er også Acer tegmentosum, den har også stribet flot stamme, begge fås ved Lønbæk.
      Ja den dufter godt R. Tinkerbird, den står lige ved siden af R. Fortunei som også har en fin duft. Ja Tinkerbird er ikke så god i udspring, de kommer kun en ad gangen, men den dufter godt. Ærgerligt at din ikke vil springe ud.
      Det gør jeg også. Flot klaret at du nu er indendørs ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Voksurt er så fin på en diskret måde. Den råber ikke højt som fks. en rose. Heldigvis tog jeg frø sidste år, for der er ikke nogen der har overlevet vinteren her.
    Dine roser er langt fremme. Mine kan jeg knapt se knopperne endnu. Og øhve og skræk,, jeg har måttet klippe min ene Westerland helt i bund, og den anden flere grene.. De gik ud, formodenligt rosenvisnesyge. Så nu går jeg og holder skarpt øje med resten.
    Den er skæg den anemone, hvis det er det? Den ser helt rundforvirret ud.
    Hvis jeg var en træpæon ville jeg da osse vente lidt med at blomstre, i det blæsevejr. Blomsterne bliver jo slået i stykker.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er den, godt du har frø fra sidste år, det har jeg vist også.
      Heldigvis kommer roserne igen, når vi har klippet dem ned, som regel i hvert fald. Mon ikke det er stængelsyge, siden du har klippet dem ned.
      Ja anemonen er lidt sjov og temmelig stor.
      I dag blomstrer træpæonerne og det blæser ikke så voldsomt, heldigvis. De står også i læ her ved muren.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja billederne bliver hurtig gamle i denne tid hvor det hele går så stærkt, ja der er jo nærmest forælde fra morgen til aften :-)
    Voksurten kan man næsten ikke undgå at blive fascineret af første gang man ser den.
    Kineser træerne er så fine og de står jo begge så flot til den blå rhodo, ja den kan jeg jo ikke undgå at lægge mærke til :-)
    Anemonen er lidt spøjs, måske det er Anemone nemorosa Monstrosa, jeg har Green fingers og den syntes jeg er mere grøn end din.
    Ja nu begynder roserne at sætte knopper, her er der knopper i Aicha og Louise og Therese Bugnet og i de sidstnævnte er ovenikøbet farvevisende. Jo pludselig er der blomstrende roser både her og hos dig. Vi skal lige skynde os at nyde træ pæonerne inden og nu lover de en lun uge så kommer der nok rigtig gang i dem.
    Heldigvis er det holdt op med at blæse og idag har været en dejlig dag i haven. Det er nu lidt sjovere at være ude når det ikke blæser en pelikan.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det går lynhurtigt, så jeg må lægge lidt ekstra billeder ind.
      Voksurten er fantastisk, især når man ikke har set den før.
      Jeg er meget glad for kinesertræerne, ja det skæmmer ikke med en blå rhodo i baggrunden.
      Jeg tror, du har ret med anemonen, den er ret stor i hovedet. Green fingers er forsvundet for mig.
      Jeg har også knopper i flere af roserne, men ikke i Louise og Therese endnu, men Aicha og ja mange andre. Men du har ret, nu kommer træpæonerne i en lind strøm. Det har været en fantastisk dag i forhold til den rædsomme blæsende dag i går.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Det, jeg især bemærkede, var størrelsen på papegøjetræet. Det fylder godt i landskabet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er blevet stort, det er ingen busk i hvert fald. Jeg må klippe af det hvert år, ellers rækker det ud over plænen.

      Slet
  6. Som altid er der så mange smuksakker i din have, det har ihvertfald ikke ændret sig, tak for din hilsen på min blog.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er der, selv tak og tak for kommentaren her.

      Slet
  7. Der er rigtig gang i den hos dig - både med havebesøg og med alle de skønne buske og træer, der står med deres friske nye løv. Skovbunden er smuk, og der må være en dejlig duft fra skovmærkerne.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er der, det er skønt. Skovmærkerne dufter dejligt, jeg har tage en buket ind i pavillionen, så der er også dejlig duft.
      Hilsen Lisbeth

      Slet