onsdag den 18. maj 2022

Besøg i to haver

 Da jeg ved, at nogle venter spændt på at se billederne fra de to haver Rikke og jeg besøgte i går, laver jeg lige et ekstra indlæg om det. Det var en lang tur og en lang dag, vi tog med færgen 8.15 og var hjemme igen kl. 20.30 godt møre, men hyggeligt var det helt sikkert. 

Den første have vi så var Dortes, hun har mængder af rhododendron i en stor skov, det er ret spændende at gå rundt der, vi var der også for to år siden, da var planterne ganske små, men de er vokset godt til på de to år. her kan du se billeder fra det første besøg 6. juni 2020

Og her kommer så de nye billeder fra i går:

Der var som sagt sket en del siden vi var der første gang, men dengang var Bent med og 
tog billeder, jeg må tilstå, at jeg ikke fik taget så mange, men lidt er der da.

Der var meget nyt, Dorte går nu op i, at købe træer, de er heller ikke så store, så planteskiltene må undersøges nøje, her er det Marie og Dorte.
Den hjemmelavede stol blev også afprøvet af Søren, ligesom jeg prøvede den i 2020.






Det gode ved at plante i en skov er jo, at det ikke behøver at være så pillet og velpasset, alt gror i fred og fordragelighed med hinanden. Det er det, der gør det spændende. 
Dorte bor i et smukt område, vi blev budt på frokost og fik alle en god havesnak. Tak for denne gang Dorte. 

Bagefter kørte vi videre til Marie og Søren (Hortofilia)

Der har jeg også været før, nemlig 26 maj 2018 her kan I se billeder fra besøget, og her kommer billeder fra i går:


Duetræet blomstrede, desværre ikke et særligt godt billede, blomsterne opdagede de først, efter at vi var ankommet til haven. Måske viser Marie et bedre billede en af dagene.


Brogetbladet kornel
Den største og flotteste camellia jeg nogen sinde har set.




Spotty Dotty havde sået sig selv, det var vores held, Rikke og jeg fik hver sin plante med hjem, nu glæder jeg mig til at få den plantet i haven. Tak for god behandling og dejlig kage hos jer.
Efter en lang dag var vi endelig hjemme igen, og solen var ved at gå ned. Jeg nåede lige en runde i egen have, og jeg har allerede nye billeder i kameraet, så lur mig om jeg ikke vender tilbage med et nyt indlæg i morgen.
Vi nød dagen og jeg sov rigtig godt i nat :) 
Fortsat god dag, nu skal der arbejdes i haven.  








15 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Tak for de mange fine billeder fra min have, så nu har jeg da billeder, men jeg kan slet ikke kende det. Man må sige Søren klæder den stol, han ser glad ud.
    Jeg synes også vi fik en masse god have snak og jeg fik set en masse fantastiske træer, buske og blomster i Marie og Sørens have. Nu skal jeg i gang med at plante alle mine nye planter, det bliver spændende.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Selv tak, det er synd, der kun kommer billeder, når jeg er der, der er for langt op til dig. Ja Søren er fin sammen med stolen :)
      Ja vi fik gode snakke, og det er svært at løsrive sig fra godt selskab. Der er så meget spændende i Marie og Sørens have, vi har lige fået plantet Spotty Dotty og trilliumen.
      God arbejdslyst med plantning. Jeg skal til at plante det, jeg købte ved din plantepusher.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Så flott hage du besøkte, og morsom stol :)
    Min Spotty Dotty har jeg ennå ikke sett noe til, så kanskje den har dødd i vinter. Heldige deg som fikk en plante av den.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var flotte haver. Du kan tro, jeg føler mig også heldig, Spotty Dotty har ingen problemer hos Marie, de sår sig rundt omkring.
      Klem

      Slet
  3. Hvor den dejlig den skov. Liige mig. Faktisk havde vi osse en drøm om noget lignede engang, da vi plantede vores skov, men rådyr mente noget andet, sååe Det er blevet vores private fuglereservat i stedet.
    Jeg kan godt huske den camellia hos Hortofilia. Den er fabelagtig. Og de har jo osse en smuk have.
    Spotty Dotty??? hvilken type plante er det? Den ser fuldkommen skør ud, på den sjove måde.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja der er mange, der er begejstre for den skov, det er fint, at det bare kan gro sammen med alt andet ukrudt og fine planter. Dorte skov er også hegnet ind mod rådyrene.
      Ja Hortofilias camellia er enestående, og en smuk have med mange ukendte planter. Spotty Dotty er en Podophyllum/fodblad. Marie har vist den i en del år efterhånden, her er et indlæg fra hendes hånd http://hortofilia.blogspot.com/p/podophyllum.html

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Det er da dejligt lige at få et bonus indlæg. Ja det er da et par fine haver I fik besøgt og vejret var med jer.
    Kan godt huske dig i den fine stol, et sjovt indslag i skovhaven
    Marie og Sørens have ser også spændende ud, hvor for bare lyst til at komme på havebesøg, og få nogle gode havesnakke nå men det må vente lidt endnu og vi er jo også lidt i underskud efter coronaen.
    Den er godt nok noget af et pragteksemplar den camelia. Spotty Dotty ser spændende ud, dejligt at der kunne blive et eksemplar til Høneballehaven.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja om ikke andet så vil du nyde et bonusindlæg, også Dorte blev glad for billederne. Hun tager ikke selv billeder, det er nu synd.
      Hortofilia er en skøn have med mange spændende blomster, buske og træer. Spotty Dotty er spændende, jeg havde et par lokale på besøg, de fik straks øje på den i skoven, hvor vi havde plantet den. Ja det var dejligt, at jeg fik den foræret.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Tak for sidst, Lisbeth, og tak for, at Søren og jeg fik muligheden for at besøge Dortes have. Det var en stor oplevelse. Nu er jeg spændt på, hvor lang tid der går, før Søren prøver at kopiere den finurlige stol på drejefod. Imponerende så mange billeder, du fik taget, selvom snakken gik, mens vi vandrede rundt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Marie
      Ja det var godt, at I også fik mulighed for at se Dortes have. Hvis der ikke var så langt for os, kunne det jo blive en tradition. Nej jeg tænker ikke, det varer længe, inden Søren kopierer stolen. Det lille kamera og jeg er hurtige, men jeg var lige ved at glemme det i Dortes skov.

      Slet
  6. Spændende at se to så forskellige haver på samme dag, men en lang dag blev det jo også... Dortes have er jo ret fantastisk med den modne skov som udgangspunkt, og området ser meget dejligt ud. Hortifilia-haven ser helt anderledes ud på dine billeder end man er vant til at se den, og det er jo sjovt så forskelligt vi opfatter en have.

    Tak for bonus indlæg!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var meget spændende, men også en lang dag. Det er spændende at gå rundt i Dortes have. Jeg kan formidle kontakten, hvis I kommer på de kanter i sommer. Marie er tættere på motiverne, når hun tager billeder, for hun har så mange spændende ting. Jeg kan godt lide helhedsbilleder.
      Selv tak Ulla
      Knus

      Slet
  7. Det er vel nok en skøn skov, Dorte har lavet. Bent og jeg drømte engang om at lave sådan en, og havde skrevet under på en slutseddel på en skov, da sælgeren fortrød. Så fandt vi på noget andet, men det er spændende at se, hvordan Dorte har mikset det naturlige med kulturplanter. Meget charmerende - det ville jeg gerne have set.
    Søren og Maries have er jo helt anderledes, men også fantastisk med store og ofte sjældne træer og buske. Det kan sådan en som mig - med en lille byhave - godt svime over. Som Ulla skriver, så er helhedsbilleder godt at se.
    Det var vist en kanongod tur, I havde. Tak for turen på bloggen :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja Søren og Marie var meget begejstrede, ærgerligt at I ikke fik jeres skov, Dorte har faktisk også sjældne træer i sin skov nu, men de skal jo lige starte op. Hun går amok med indkøb :) så der er mange små imellem. Men fascinerende er det. Ja vi kan godt lide helhedsbilleder, så dem tager jeg flere af.
      Ja det var en helt igennem god tur, selvom vi savnede jeres selskab.
      Selv tak :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Härligt med trädgårdsbesök och ni verkar ha sett mycket fint. En skogstomt är vackert och visst gör det skötseln mindre.

    Kram, Carina

    SvarSlet