tirsdag den 3. august 2021

Besøg i haven

 Som før nævnt har jeg mange besøgende for tiden. I dag kom der en familie fra Koldingkanten, de undrede sig noget over så tørt, vi havde det. De fortalte, at der lige i nærheden af, hvor de boede var kommet 200 mm i den sidste tid. Tja noget regn har vi da fået, det har før været meget værre.

Hvad er det så folk kigger efter, når vi går rundt, nogle interesserer sig for træerne, andre for rhododendron, der er selvfølgelig også en del, der vil se roser.

Her er det Acer davidii, som jeg klipper i facon. Stammen er stribet og mange finder den spændende.
Kirsten som var her i dag kunne godt lide de blå farver. Hun fik en spydverbena med hjem. 
På billedet er spydverbena og indianermynte.
Nogle taler om, at det er skønt, man ikke ved, hvad der er rundt om næste hjørne
her er det udsigten fra terrassebedet
billedet her er taget fra læhegnet
græsstien mellem rosenbedene, forleden viste jeg et billede taget den anden vej
solen skinnede, så jeg måtte have et billede
Liljerne blomstrer og dufter, det var noget af det Kirstens mand Peter bemærkede:




Anastasia
Lotuslilje har jeg 3 steder i haven
disse er vist før, en solstråle ramte dem, det kunne jeg ikke stå for
Bonbini og en mere, som har svært ved at klare blæsten.
Clematis synes jeg ikke at have så meget held med i år. Xerxes som plejer at blomstre i hele æbletræet måtte jeg klippe ned sidste år, den kom sig og blomstrede lidt, men nu er den visnet ned, det er ikke et godt tegn. Jeg har flere nyindkøbte, som er gået ud, det er ærgerligt. 
også Beauty of Worcester har været visnet, men nu er den endelig i blomst, blomsterne plejer at være store og fyldte, men ikke i år
Derimod har jeg stor succes med Purpurea plena Elegans
Jeg har lige googlet mig til, at det er nu man kan lave stiklinge af clematis, det må jeg prøve.
Roser:
Denne kalder jeg Jayne Austin, jeg fik nemlig ikke den bestilte og der var ingen navneskilt
Jude the Obscure
King´s Macc
Hvis du mangler en nem rose, kan jeg varmt anbefale Louise Bugnét, den leverer varen i den grad.
Maid Marion har en fin duft
det samme har Marie Curie
Her har vi Sherry Cream
Et billede fra morgenturen i går
og et fra i aftes. 
Rigtig god dag til jer








20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Flotte bilder av både roser og solnedgang. Ja, Louise Bugnet leverer hvert eneste år. Det er en fantastisk rose som holder det gående fra vår til høst uten stopp :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja Louise Bugnét er altid god.
      Klem

      Slet
  2. Det er så flotte liljer, du har. Er de alle sneglesikre? Jeg kan ikke huske, om jeg har spurgt før - så kan jeg i hvert fald ikke huske det... alderen...!!!
    På nær et par enkelte clematis har jeg aldrig haft held med dem, hvilket undrer mig. Jeg synes jo, de burde stå perfekt med den tætte beplantning jeg har om fødderne på dem, men det må være jorden.
    Flot slutbillede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det synes jeg, at de er. Jeg har haft en enkelt i foråret, som de har ødelagt, men duftliljerne er nok for skrappe for dem :) Jeg kan heller ikke huske, du har spurgt før, vi kan jo ikke huske alting.
      Jeg undrer mig også over, at du ikke kan have clematis hos dig, det ville være perfekt i jeres have.
      Tak for at du kommenterer, selvom du har ferie :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Ja, det må være meget sjovt at observere, hvordan de forskellige gæster fokuserer på forskellige ting. Jeg ville nok ikke fokusere på noget specielt, men det er jo ikke helt til at vide, inden jeg ser din have, som jeg forhåbentlig kommer til engang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja jeg prøver at lodde stemningen, når de kommer ind i haven, men som regel varer det lidt, inden de bekender kulør ;)
      Jeg tror, du er en af dem, som vil kigge på det hele, men ikke noget specielt, der er så meget at se på, jeg håber du kommer her engang.

      Slet
  4. Hvor dejligt med besøg i haven. Din have er så mangfoldig, så der er noget for enhver. Der er så mange lækre detaljer og helheder - det er en sand fryd! Clematis her jeg ikke held med, hverken i år eller nogensinde! Kun en enkelt eller 2 vil noget hos mig. Dine liljer er imponerende - så mange forskellige!
    Vi gider ikke mere regn, men det ser desværre ikke ud til at få ende foreløbig.
    Skøn solnedgang!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er hyggeligt med så mange, selvom Bent er lidt træt af det. Clematis er lidt lunefulde, det kom bag på mig, at nogle af de gamle veletablerede stod af eller næsten. Jeg har rigtig mange forskellige liljer, jeg er begyndt at købe på nettet hos Lenes liljer, jeg kom også til at købe i Holland her i efteråret.
      Nej I har fået rigeligt regn, jeg kan sagtens bruge mere, det lover de så også, men lad os nu se, I får nok meget mere, og det er høsttid, så det er ikke godt.

      Slet
  5. Ja regner er ulige fordelt. Her er der flere buske og stauder der hænger og er svedne. Jeg kan ikke vande det hele. Kun det nyplantede og de mest trængende.
    Det glæder mig næsten, undskyld, at der er andre end mig der har problemer med clematis. Jeg har kun et par stykker der kommer hvert år, og vil ikke købe nye.
    Flotte slutbilleder.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det må man sige, vi kunne også bruge mere, jeg måtte til at vande et par af de mest sjældne rhodoer forleden dag. Nej vi kan ikke vande det hele.
      De clematis er lunefulde, jeg har heller ikke mod på at købe flere, måske kan jeg lave nogle selv.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Trevligt med besök och om man gillar liljor är det perfekt just nu :) Plockade in till en bukett igår. Vackert med klmatis men jag är väldigt kluven till de fyllda. Men kanske flyttar nån in här så småningom :)

    Kram, Carina

    SvarSlet
  7. Hej Carina
    Ja det er hyggeligt med besøg, især for dem som kan lide liljer er det godt lige nu. Jeg plukker ikke liljer ind, de er for kraftigt duftende for manden.
    Håber du får held med clematis.
    Kram.

    SvarSlet
  8. Selvom vi fik 21 mm, har vi været nødt til at vande det ældste surbundsbed. Det er nemlig nabo til den store bøgehæk og bagved den de store lætræer, så der er konkurrence om de dyrebare dråber. Din mørkerøde klematis er virkelig flot. Jeg krydser fingre for dine stiklinger, for netop klematisstiklinger har jeg ikke haft held med, selvom opskriften faktisk er enkel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg har også vandet en del rhododendron i aften. Forleden opdagede jeg at de hang meget med bladene, for dårligt at jeg ikke havde set det. Nu er de vandet to gange med to dages mellemrum.
      Tak for det, hvis du ikke har held med dem, får jeg nok heller ikke, men det koster ikke noget at prøve. Ullas Mr. M. er ret god til det, jeg fik en hjemmelavet plante af ham, da de var her.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja men hvornår får du næsten tid til at få lavet noget i haven :-) nå men det er jo dejligt at få besøg af have interessere gæster. Ja og det et jo meget forskelligt hvilke planter der har ens interesse, og i jeres have kan alle vidst finde favoritter :-)
    Nej den regn har været meget ulig fordelt, jeg ville godt have haft noget mere men samtidig har der jo været steder på Fyn hvor det er gået helt galt. Bores ene sæt naboer har en søn der bor i Seden og de har fået hele huset ødelagt af kloak vand (især gulve og møbler) da de første skybrud midt i juli hærgede. Det værste ved det hele var at de lige var blevet færdig med at lave nye gulve i hele huset.
    Flotte kig i haven og skønne liljer, nu blæser det da heldigvis ikke så meget mere så vi kan gå rundt og dufte dem.
    Ja de er lidt lunefulde de Clematis, men jeg syntes nu at du plejer at have styr på dem. Super ærgerligt at de vil drille. Ja måske du skal prøve med stiklinger og få lavet nogle nye. De 2 stiklinger jeg havde med hjem fra dig, er det lykkedes at få rod på den ene.
    Ja Louise Bugnet er i den grad en anbefalede rose.
    Her er der blevet gået til den i gaven de sidste på dage. Vores store japanske kirsebærtræ er blev beskåret, hold op hvor blev der lysnet op. Mange grene hang ind over rhodoerne så de ikke fik max glæde af meget den sparsomme regn. Idag er der der blevet ruppet lidt i bedene og mit bed med hostaer har jeg forsøgt at få lidt styr på. Ja det er dejligt af have ferie :-)
    Rigtig god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det tænker jeg også, når jeg går rundt med besøgende, men i dag har her ingen været, så jeg nåede en del.
      Ja regnen er meget ulige fordelt. Min bror der bor i Krarup havde fået 43 mm på to dage, de kan vi jo ikke prale af, men så meget at gulve og møbler bliver ødelagt er bestemt ikke sjovt. Seden ligger jo også tæt på fjorden, men kloaksystemet er åbenbart ikke godt.
      Nej heldigvis blæser det ikke så meget mere, men det er stadig rigeligt her hos os.
      Jeg ved heller ikke, hvad der går galt med mine clematis, dem jeg har plantet i foråret kommer slet ikke, det er surt. Godt stiklingerne er lykkedes hos dig, jeg må prøve, om jeg kan finde ud af det.
      Dejligt med ferie i haven, så du kan hygge dig med det, måske bliver det også til en tur mere for jer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Ærgerligt at du har problemer med Clematis. Jeg krydser fingre for den ene jeg plantede sidste efterår. Den kom fint i gang og har blomster, men bladene er noget gule. Jeg har forsøgt at holde den godt vandet, men der er tørt. Roserne du viser er meget flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er træls, når jeg plejer at have rimelig succes med clematis. Jeg håber, din lykkes, det er ikke sikkert, der er noget galt med den, selvom bladene er gule. Mine får ikke meget vand heller ikke roserne, de klarer sig jo rimeligt.

      Slet
  11. Det er stadig liljerne der tager prisen i haven, og de ser da ud til at være kommet godt igennem blæsevejret. Sjovt at klematis kan ændre blomsterne fra år til år - eller er den podet?
    Dejligt billede fra morgenturen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja og der kommer stadig nye liljer, men knap så mange mere. De har klaret blæsten rimeligt. Jeg tænker ikke, der var energi til dobbelte blomster i år, den havde jo haft det dårligt. Den plejer at have både dobbelte og enkelte blomster.
      Hilsen Lisbeth

      Slet