søndag den 1. august 2021

1. august en mærkedag - de sidste julibilleder

 For 22 år siden overtog vi huset her. Den gang anede vi absolut intet om have endsige om haveblogge, ikke desto mindre blev jeg grebet af begge dele. 

Som I ved, tager jeg mange billeder, jeg ser motiver alle vegne, da kameraet er i lommen, er det en nem sag at hive det op og tage et billede, på den måde får man rigtig mange billeder. 

Astilben her
og denne smukke lilje fangede øjet og dermed linsen
I går blev jeg ringet op af Lene, som gerne ville se min have, hvornår er du hjemme, sagde hun. Jeg svarede nu. Kort efter stod der 4 meget ivrige havenørder i min have. Hold da op, hvor vi kunne nørde, det er en fornøjelse at vise haven frem, når folk er interesserede i alt, hvad de ser og hører om. De ville helt sikkert komme igen, når rhodoerne blomstrede, de kom endda langvejs fra. De var også interesserede i liljer, så de kom på det rette tidspunkt, der er mindst 40, der blomstrer nu, sikken en duft der er i haven.
Her er nogle af dem, jeg har ikke navne på dem alle

Anastasia

Smokey Mountain

liljer i skoven, de klarede stormen
Shine on
Clematis højt mod himlen i rosenlysthuset
Fasanbusken har fine blomster nu
et kig ind i den gamle have
her er der et kig til Gunneraen, alle der kigger på den, er klar over, at det ikke lige er en, man skal omklamre, den har piggede stængler
Hemerocallis Lacy Doily
og h. Outrageous
Hjortetakstræet breder sig i den grad ved rodskud. Bent truer med at fælde de to vi har, den bliver så smuk om efteråret, men rodskuddene er godt nok slemme, måske skal jeg lade ham få sin vilje. 
Hjortetrøst
Hortensia uden navn
Hullæbe som jeg fik af rosenelskeren Mette, blomstrer igen
Russisk mandstro/Eryngium - jeg har også alpemandstro, som er så flink at så sig selv.
Alpemandstro  (billedet tilføjet efter jeg har udgivet indlægget)her kan du læse om den.
Roser:
Aimee Vibert
Hjemmelavet rose Wild Rover
The Storm er ret flot men uden duft
Wild Eve
Wollerton old hall slutter indlægget af i dag.
Juli måned var en blandet fornøjelse med både sol, blæst og regn. Vi fik godt 77 mm, det er fint, så må vi se, hvad august byder på. Der har ofte været hedebølge i august, det kan vi nu sagtens undvære.
God søndag og god start på ny uge/måned. 


 





22 kommentarer:

  1. Tillykke med mærkedagen.
    Dejligt med rigtigt haveinteresserede folk, I har rigtigt fået sludret, kan jeg forestille mig. De ikke-haveinteresserede ringer nok heller ikke...
    Lad os håbe at august bliver mere stabil. Jeg er meget træt af alle de heftige byger, som vi har haft i over en uge nu. Sender derfor regnvejret hen, hvor der trænges...

    Fortsat god søndag.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for det. Ja det var dejligt, vi fik sludret meget. Nogle er nemmere at snakke med end andre, men du har ret - ikke haveinteresserede kommer ikke, det er fint.
      Vi kunne sagtens bruge mere vand, men juli måned har før været meget mere tør end i år. Jeg måtte vande nogle rhodoer i dag, de hang med bladene :(
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  2. Tillykke med de 22 år, Lisbeth! Jeg skal love for, at du har lært noget om planter på de år.
    Det er så spændende at følge dine have gennem årstiderne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Gitte
      Ja jeg har lært en del på de 22 år :)
      Det er jeg glad for at høre, at du synes.

      Slet
  3. Tillykke med mærkedagen - der er sket meget på de 22 år.
    Den øverste lilje burde hedde leopardlilje ;-)
    Og din tidselkugle tror jeg er en mandstro. Jeg har nemlig både en tidselkugle og nogle mandstro, og førstnævnte har vitterligt helt kuglerunde blomster, og bladene ser anderledes ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ellen
      Ja der er sket meget på 22 år.
      Ja og måske hedder den det, jeg kan ikke huske det.
      Jeg har en alpemandstro, den ligner ikke tidselkuglen, det er to forskellige. Alpemandstro ser også noget anderledes ud, den er flottere.

      Slet
  4. Tillykke med de 22 år som har gått siden dere kjøpte hus og hage, Lisbeth! Læringskurven har nok vært steil, men du har lykkes riktig godt :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marit
      Ja det har den og tak for det :)
      Klem

      Slet
  5. Tillykke med mærkedagen. 22 år lyder af meget men føltes kort. Men I kan jo se på træerne hvor store de er blevet...
    Lækre liljer,, den ene flottere end den anden. Jeg kan ikke vælge....hvor må de dufte. heldigt de fleste overlevede suset forleden.
    Din tidsel ligener en russisk mandstro, jeg havde for et par år siden. Den viste sig ikke at være helt vinterstabil, så den er bortgået til de evige plantemarker. Den var ellers flot med den stålblå farve.
    Det er dejligt at kunne nørde igennem med ligesindet. Og din have er jo det oplagte samtaleemne.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Ja 22 år er både længe og føles ikke som ret længe siden. Ja træerne er vokset meget. Liljerne er fantastiske og dufter skønt, ja de klarede det heldigvis.
      Jeg har lige googlet russisk mandstro, jeg tror, at du har ret. Hos mig har den sået sig selv, så måske dukker der en op, som du kan få.
      Ja det er godt at nørde med ligesindede, der er meget at snakke om her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Man må sige, at jeres have har taget form i løbet af de 22 år. Nu er det en have, som folk kommer fra hele landet for at se. Har du billeder af haven, som den så ud for 22 år siden, for en form for bevoksning har der vel været rundt om huset?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja der er sket meget på de 22 år. Til at begynde med var den store del af haven en bar mark, hvor der gik får og heste. Først i 2004 begyndte vi at lave have på den nytilkøbte mark. Ja jeg har billeder fra den første tid den del, der var her, da vi flyttede herud. Der var 2 moreltræer, 4 æbletræer og et blommetræ, og så var der tre roser og lidt krydderurter. I diget voksede der lidt af hvert men mest ukrudt og nogle træer. Det ene fældede vi kort efter, vi var flyttet ind, hvis det væltede var det væltet ind i huset.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Tillykke med de 22 år. Her er det også mærkedag, hele 41 år er det blevet til, men når jeg kigger på hvad der er blevet udrettet på de år ja så tager I godt nok første prisen, det er ikke så lidt I har fået ud af det på de 22 år, det er dælme godt gået.
    Så hyggeligt med et spontant besøg, så blev dagen lige helt anderledes end beregnet, men når det er havenørder så er det jo kun dejligt.
    Man kan blive helt høj over at gå rundt og nyde alle liljerne, de er bare nogle smukke væsner og duften, SKØNT.
    Outrageous, kan jeg se at jeg har fået et stykke af på et tidspunk, den er så fin.
    Hjortetakstræet har bare de smukkeste “lys” men ja den er en djævel med alle de rodskud. Får år tilbage havde vi også en, men den måtte lade livet da vi skulle have lavet indkørsel, tror nu også at det var en god ide at få den væk.
    Som du jo nok har set har vi været på tur idag, nu vi har ferie må vi jo benytte os af at se nogle haver, foreløbigt er der sat ✔️ved 2 stk. men der er ikke så mange privat der holder åben have nu.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak for det, ja 41 år er noget mere. Til gengæld er der sket en masse i jeres have siden I begyndte at komme i Høneballehaven ;)
      Ja det var hyggelige gæster vi fik. Har du tænkt på, at du kan ringe til nogle af de private haver og spørge, om I må komme og se dem, det kan være, de er lige så flinke som mig :) Har I været i Haven i Hune? Det kunne også være en mulighed og så med en enkelt overnatning eller fru Pedersens have. Men nu har du jo lige brugt en masse penge, så det kan være, det bliver for dyrt ;)
      Ja det er rigtigt, du har fået Outrageous fra mig, heldigvis blomstrer min igen nu, jeg tror, den har sprunget over et år eller to. Jeg må nok give mig med Hjortetakstræet, så bliver der jo også plads til noget andet :) det er da ikke tosset.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Tillykke med mærkedagen. Som tiden flyver, hvad? Masser af flotte billeder fra haven i dag, men jeg blev helt åndeløs, da jeg så liljerne. Ih hvor er de smukke!

    SvarSlet
  9. Tak for det Sydney, ja tiden flyver alt for hurtigt. Liljerne er skønne både synet og duften.

    SvarSlet
  10. Tillykke med mærkedagen. Det er en vild udvikling, haven har gennemgået. En græsmark med heste og får er helt fint, men slet ikke nok for havenørder, som I har udviklet jer til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja det må man sige, det var et passende stykke til have hos os, men for lille til græsmark med heste og får :)

      Slet
  11. Tillykke med dagen! Tid er noget mærkeligt noget og 22 år kan hurtigt gå, men der er jo sandelig også sket en del i haven på disse år, hvor en græsmark er blevet til 'Samsøs botaniske have', og et tilløbsstykke for havenisser fra nær og fjern. Nu er det allerede 5 år siden vi købte huset her...
    Hjortetaktræer er så smukke på alle årstider, men jeg har hidtil undgået det af hensyn til rodskud. Det er et ægte dilemma! Måske kunne man plante det midt i græsset et sted og løbe rundt om med græsslåmaskinen? Jeg mener, I har jo planter nok i alle rodskuddene:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      Ja det er gået hurtigt, men der er sket meget fra den første spæde begyndelse. :) Samsø botaniske have og ja i hvert fald et tilløbsstykke for havenisser fra nær og fjern, det er nu hyggeligt nok..
      Ja jeg er også vild med hjortetakstræernes smukke farver om efteråret, men vi er ikke vilde med rodskuddene. Jeg tror, du har en god idé med at plante et enkelt i græsplænen, så kan vi nok holde rodskuddene nede, desværre tror jeg ikke Bent vil køre rundt om flere træer, det er forståeligt nok. Du kan få et rodskud, så kan I gøre det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Tillykke. Morsomt, som det er gået med både jer og haven - sikken en udvikling.
    Jeg glæder mig til at se fasanbusken. Højden angives lidt forskelligt, når jeg læser om den, så jeg må se din.
    Hjortetaktræ er smukt, men frygteligt med rodskud. I kan evt. tage en stor murerbalje og save bunden af og grave den ned, så der rager fx 5 cm op over jorden og plante et hjortetakskud i den. Så er der grænser for, hvor langt rodskuddene kan løbe. Og ellers holder jeg altså med Bent. Sådan nogle rodskud er et frygteligt arbejde.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  13. Hej Lisbeth
    Tak for det - ja der er sket lidt af hvert på de 22 år, heldigvis er det meste positivt. Tænk at opdage haveglæden :)
    Fasanbusken kan blive meget høj, men som regel fryser den lidt ned, så den har en ok højde. Jeg har en mørk og en lys.
    Ja hjortetakstræet er frygteligt med de rodskud, der står to i mit efterårshjørne, som jeg kalder det, nok også grunden til, at jeg har kviet mig ved at få det væk, men nu må jeg nok give mig. Der er frygteligt mange rodskud.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet