lørdag den 28. marts 2020

Piletræet på golfbanen

I går morges så jeg det skønneste piletræ i blomst, selvfølgelig på golfbanen


så dejlige blomster op mod den blå himmel
Hvordan gik det så med godnathistorien:
Jo det gik vist helt godt, farmor var i hvert fald glad
 dette  billede er taget fra fra Ipaden i Rungsted, hvor familien bor
og dette har Bent taget. Børnene sad musestille og lyttede, de var så heldige, at de kunne sidde på skødet af deres far, for de kunne jo ikke sidde ved farmor.
Hele familien skulle have været i sommerhus sammen i denne weekend, men af hensyn til vores sikkerhed blev vi hjemme. En trist beslutning men vi viste samfundssind og blev hjemme, som der blev anbefalet. Det var mange penge, vi mistede på bekostning af corona, men det er vi ikke ene om.
Jeg tror, der er flere, som ikke overholder reglerne, men vi valgte altså det, der bliver anbefalet. Også fordi vi jo er i risikogruppen med den alder vi har. De unge ville ikke udsætte os for smitte. Den ældste fylder 40 år i morgen, det var det vi skulle fejre, det må han uden os, desværre.
Der er i øvrigt en del mennesker i sommerhusene herovre nu. Nå nok om corona, det er, som det er.

Der var rim i græsset fredag morgen
 det meste vi har set denne vinter, det kom ikke en gang om vinteren.


et kig ud over den gamle del af haven med hasselbror 

 R. elegantulum
 og i nærbillede
 R. P. J. Mezitt har den fineste farve, begge har klaret rimfrosten
en bristefærdig knop R. Russotinctum
 Cameliaen er blevet lidt brun af rimen, men ser endnu ok ud

her et billede af hundene, det er til Mette med bloggen Hver dag - beklager men det er ikke nemt at tage dem forfra, når jeg går med dem.
 humlebierne er rigtig vågnet op nu
 Martagonliljerne er godt på vej
 Nu er de varmt gule krinoline narcisser også sprunget ud
 store knopper i tulipanerne, disse var også i hækbedet sidste år.
Også i år er voksurten tidligt på den, det er nu nok ikke kun her hos os.
Rigtig god weekend, dagen foregår i haven som sædvanlig, godt jeg har den.


26 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så morsomt med høytlesningen! Ja, i dagens isolasjon må en være kreativ :)
    Vi lever også i selvvalgt isokasjon, for vi ønsker heller ikke å bli syke. Vi er ikke i risikogruppen, men det er bedre å forebygge enn å havne på sykhus. Så vi holder oss hjemme :)
    Trist med fødselsdager i en sånn sitvasjon, men sånn er det nå.
    Du har mye fint å se på i hagen og mer blir det!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var en rigtig god idé sønnen fik der.
      Det lyder fornuftigt med selvvalgt isolation, ja hellere forebygge end komme på sygehuset.
      Ja det fødselsdagen er trist, men sådan er det.
      Der sker meget i haven efterhånden.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Køber man ind hjemmefra og kører i sommerhus, hvor man hygger alene, det tror jeg er helt ok?
    Imponerende med din overvintrende voksurt!
    Superflotte Martagonskud - det ser godt ud - har de formeret sig?

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karste
      Ja det var også det, der var vores plan, men det ændrer ikke på, at vi kommer fra fire forskellige steder i landet, så vi turde ikke.
      Ja det er fantastisk med voksurten.
      Jeg tror, der er blevet lidt flere Martagonskud.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Selvom man føler sig sund og rask, er det uden tvivl klogt at følge retningslinjerne, når man som os er kommet op i alderen. Vores immunforsvar klarer vist ikke det samme som de unges. P J Mezzit har virkelig en smuk farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg tror også, det er det klogeste, ingen ved jo, om vi går rundt med smitten.
      Ja P.J. Mezitt har en helt speciel farve, der fanger blikket.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Flot det er Piletræet og rigtige fine billeder af det.
    Selv om du ikke kunne have børnebørnene på skødet ser det rigtig hyggeligt ud og dejligt at du kunne fastholde dem i historien for det er jo ikke hverdag at gå historie fortalt på den måde.
    Rigtig ærgerligt at sommerhus turen røg i vasken og at I ikke kan fejre sønnen, men jeg forstår jer godt. Her fortager vi os heller ikke noget der involvere andre mennesker, det er slemt nok at jeg skal på arbejde hver dag, hvor der kommer så mange mennesker. Jeg går dog ikke rundt og er angst for at blive syg, men risikoen er der jo.
    Er krinoline påskeliljerne fuld hårdføre, jeg har også set dem i en lysegul udgave på IG
    Martagonerne er også på vej her og fleste af de øvrige liljer også. Jeg har idag været ude og strø mit gemte kaffegrums om flere af dem. Har jo en forestilling om at det holder liljebillerne nede :-)
    Voksurt er også en overlevende race her. Det er jo ikke så dårligt.
    Idag har vi været på kirkegården og gøre mine svigerforældres gravsted forårs klar. Vi kan jo få næsten gratis stedmoder blomster lige nu. Det benyttede vi os af, selv om det er trist for gartnerne at de nærmest må forære deres planter væk.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja piletræerne står så flot nu med blomsterne.
      Det var også rigtig hyggeligt, selvom det skulle have været lidt anderledes i weekenden her, men vi må jo passe på os selv. Jeg er heller ikke nervøs, det hele virker så uvirkeligt, og ja risikoen er der jo, vi kan bære smitten videre, 14 dage er lang tid, inden det bryder ud, det var også det, der afskrækkede os, vi kan jo ikke vide det.
      Nej krinoline påskeliljerne er ikke fuldt hårdføre står der på skiltet. Jeg har tre lysegule og tre gule af dem.
      Ja meget er på vej op nu og meget mangler stadig, det er ikke alle liljer, vi har set endnu. Måske virker det med kaffegrums mod liljebillerne jeg ved det ikke.
      Jeg tænkte nok, at du også har voksurt.
      Ja det er synd for gartnerierne, det eneste vi kan gøre er at købe varerne.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Good morning dear Lisbeth,
    It's lovely to see your beautiful photo's. Great that because of modern technology you can keep in contact with those you love so much. It will be beautiful when the time comes that you really can give your dear beloved ones a fysical hug. Untill then we have to be patient.
    Take care, stay healthy
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes we are looking foreward to normal states again, and will love to hug them all and see them irl. I am patient thanks to my garden.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Hvor er det hyggeligt med højtlæsningen, Lisbeth - men synd, at I har været nødt til at aflyse at ses i denne coronatid.
    Det er godt, vi har vore haver! Nattefrosten har været hård ved mine hortensiaer, men det er der vel ikke noget at gøre ved. Tror du, at de vil få nye blade?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var dejligt at kunne bruges til højtlæsning, så var der da lidt kontakt. Det var trist at aflyse, men tilsyneladende nødvendigt.
      Jeg tror da, at bladene kommer igen på dine hortensiaer. Nej du kan ikke rigtigt gøre noget ved det. Herovre hos os har jeg aldrig oplevet, at de er ødelagt af nattefrost, det er nok mildere.

      Slet
  7. Flot piletræ! Jeg har altid været så glad for piletræer med deres gæslinger og den elegante vækst. Og apropos din højtlæsning (sikke et skønt billede fra Ipadden!) går det måske helt tilbage til min barndom hvor jeg elskede "Andy Pandy i piletræet". Jeg aner ikke hvad de små historier i pixibøgerne handlede om, men tanken om at bo under en hængepil gik altså rent ind i min fantasi.
    Vores tulipaner er også i knop, og hvor er din krinoline narcis dog sød! Der er meget at studere i din have også nu.
    Herligt billede af (slæde)hundene! Gad vide om det ikke er dem der lufter dig? Kunne se sådan ud:)

    Hav det godt!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nogle af piletræerne er så fine nu, jeg husker, at min mor havde gæslinger i juledekorationerne, så skulle jeg pille skallen af, så jeg kunne se, de blev til gæslinger.
      Ja der er stadig gang i den derude, krinolinen er rigtig fin men ikke hårdfør.
      Jo nogle gange er det dem, der lufter mig, det kommer an på, hvad vi ser, harer og fasanener er interessante.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Sikke et dejligt billede af piletræet mod den blå himmel, så langt er mit piletræ ikke fremme endnu, men vi får også pænt med nattefrost herinde i landet - underligt, at vinteren absolut skal indfinde sig i marts! Det er bare så ærgerligt, at jeres sommerhustur røg i vasken - jeg ved jo, hvor meget du havde glædet dig til at se hele familien. Stort tillykke med Kim, der så må fejre sin 40 års fødselsdag uden familien omkring sig - det er trist, men jeg synes, I gør det rigtige. Sikke mange skønne sager, det er godt fremme hos dig - her er påskeliljer og hyacinter også pænt med, og skovanemonerne bringer også smilet frem 😊 Ærgerligt, at cameliaen blev svitset af frosten, men smuk er den.
    Rigtig god aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er skønt med de blomstrende piletræer mod den blå himmel. Vi har heller ikke nogle piletræer i blomst her tæt omkring haven.
      Ja det er rigtig ærgerlig med vores tur og især Kims fødselsdag, men han klarer det heldigvis og har fået Take away her til aften :)
      Godt du også har noget at glæde dig over i haven. Jeg har heldigvis flere camelia på vej, så nu kan temperaturerne godt stige, så de ikke bliver ødelagt også. Blæsten må også gerne lægge sig, men det lover de desværre ikke. Ja I har pænt med frost hos jer, til gengæld har vi en isnende vind, det har været slemt i dag og en kold morgentur.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det finns så mycket bra med teknik och jag tänker att det här kan också ge nya och goda vanor i framtiden. Varför sluta läsa saga via nätet efter viruset lämnat oss? Det kan ju bli en trevlig vana :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det har du helt ret i.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Så fint med den godnatlæsning - det er I vist gode til - at holde kontakten på Ipad og Facetime og hvad det nu hedder.
    Ja, den f... Corona er skyld i at mange fester og sammenkomster aflyses, det er mega ærgerligt, men så må vi tage revanche sidenhen igen. Tillykke med din søn.
    Vi ser heller ikke nogen overhovedet. Taler lidt med naboen over hækken og med familien i telefonen. Jeg skal ikke have noget af at bringe Corona ind i virksomheden hvor jeg arbejder...

    Hasselbror er så dejlig, en skøn farve.
    Det har været meget smukke martsdage, men køligt er det jo. Til gengæld er solen så skøn.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er rigtig godt med godnatlæsning, vi snakkes ca. en gang om ugen, man lærer det jo, når man bor på en ø og ikke ses så tit.
      Ja det er rigtig træls med Coronaen, men vi må leve med det, så længe det varer og være glade for at være raske, og for vores vedkommende er det godt at kunne glemme det lidt i haven.
      Ingen ved om vi har Conona, det er nok det, der skræmmer os mest.
      Ja jeg tager mange billeder af hasselbror, den er så fin. Solen er skøn, men i dag har det godt nok været bidende koldt, jeg frøs med anstand på morgenlufteturen.
      Knus

      Slet
  11. Hvor ser det hyggeligt ud, når farmor læser godnathistorie. Kreativiteten blomstrer i denne tid. Tillykke med din søn. Du må synge fødselsdagssang for ham på iPaden.
    Hav en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det var rigtig hyggeligt, men jeg er nu ikke sikker på, at ungerne helt forstod det, det var et kreativt påfund af deres far. Tak for det, jeg tror, sønneke gerne vil have sig frabedt fødselsdagssangen :) men vi fik en god snak.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Jeg blev helt rørt over at se billeder fra godnathistorien, det er da utroligt at få sådan et par unger til at sidde tryllebundet og hvilken kontakt I har :-)
    Så blev det vintervejr samtidig med sommertidens indtog - her fik vi et tyndt lag sne.
    Min nyindkøbte Kamelia kan ikke lide kulden, jeg synes at din ser bedre ud selvom du skriver at den er blevet lidt brun af kulden.
    Krinolinenarcisserne er så fine, jeg har altid beundret Maries:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja når man har fået børnebørn røres man over sådan noget. Ja de sad lige så stille, men sagde vist kun hej, så der var ikke så meget kontakt, men vi så hinanden, og Edith plejer at være urolig efter kort tids læsning, så jeg vælger at betragte det som en succes.
      Ja hvor var det dog koldt i går også uden sne, men vinden var slem. Til morgen var det helt stille, det er det ikke mere :(
      Mine cameliablomster er meget brune nu, heldigvis er der andre på vej.
      Ja jeg har også beundret krinolinenarcisserne hos Marie, jeg håber, jeg kan holde liv i dem i pavillionen.

      Slet
  13. Det var en fin højtlæsning :-) men ærgerligt med festen. Men når de nu anbefaler at vi ikke rejser og slæber noget med til nye forretninger, tankstationer osv, så var det nok klogt. Det vil vise sig engang, når vi kigger tilbage.
    Dejligt at rorodendronerne nu for alvor begynder :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej endnu en Lisbeth :)
      Ja højtlæsningen trøstede lidt, når nu weekenden måtte aflyses. Vi blev enige om at høre efter, men ærgerligt var det.
      Det varer ikke længe, inden jeg kan vise flere rhododendroner i blomst :)
      Kh Lisbeth

      Slet