torsdag den 6. juni 2019

Blogtræf i Geografisk have i Kolding

Ulla frk. Anemone kunne desværre ikke være med, derfor lovede jeg at tage billeder til hende bl.a.
Her er de fleste af dem, jeg var så heldig at møde i går til plantemarkedet. Fra venstre Merete, Fru Friis , Susanne fra Solbakken, Gitte, Vivi, og ved bordet Esther, som jeg mødte for første gang, flot at tage hele turen fra Køge. På bænken er det to af mine flittige kommentatorer Linda og Anne.
og her er det slyngveninderne Linda I og Heike :) Flere var gået igen, mens andre ikke var nået derhen til kl. 12. Dem fik jeg desværre ikke hilst på. Det var en meget varm dag og hårdt at gå rundt der.
Linda B. og jeg var så heldige at vi kunne møde op hos fru Friis og mand, og derefter blive fragtet ned til Geografisk have, så slap vi for at lede efter parkerings plads, det er nemlig ikke så nemt at finde sådan en.
Derfor så vi også Friis´Frøbo, jeg tog lidt billeder, men det var vidst for lidt:
 Der er mange flotte planter i haven, og frøer alle vegne.
 Linda beundrer drivhuset
 udsigten ned i haven set fra den store terrasse
 Potteskur
 og pergola blev beundret
vandkander skal der til, jeg har nu kun dem af plastik.
Vi var glade for at få set haven og glade for at I ville køre os. Tak for det og tak for sidst.

Hjemme igen gik jeg en tur i haven, selvfølgelig :)
Dagens roser blev:
 Aicha som er ved at blive en pæn stor busk. Foran ses det nye løv på R. bureavii
 Wild Rover var sprunget ud, da jeg kom hjem
Rosenresli blomstrede allerede i forgårs i toppen af moreltræet, det bliver så flot inden længe.
Alexandra har både enkelte og fyldte blomster
 Pavillionbedet står flot nu med den fine kornel i midten, men der skal nok snart en beskæring til.
 R. Bloombux er en fin lille busk, som man bare kan klippe efter blomstring
 R. Charles Dickens springer mere og mere ud
 R. Duke of York fra den ene side
 og fra den anden
 R. Fastuosum flore pleno
 R. Glowing Ember løvfældende i Ørkenbedet
 R. Kate Waterer
 og nærbillede
R. Mogambo
 R. Satsup Sunrise er lige startet med blomstringen
 smukke Silber Velours nye skud
 kig fra skoven
et kig igennem skoven
I morgen kommer der lidt om de få planter, jeg købte. Jeg synes, markedet er blevet for kommercielt, planterne er for dyre, jeg er ikke sikker på, jeg har lyst til at deltage mere. Så hellere de små plantemarkeder rundt omkring.
For en sikkerheds skyld vil jeg fortælle, at min computer driller en del, derfor kan det ske, at der ikke kommer indlæg nogle dage eller mere. Jeg overvejer en ny :(
I må have en dejlig dag.

36 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Det var så hyggeligt at hilse på flokken af bloggere. Jeg har ikke noget at sammenligne med, men jeg synes, der var kommet mange :-) så der var både nye ansigter og gensynsglæde fra min side.
    Jeg har ikke besøgt markedet før, så jeg ved ikke, om det er blevet for kommercielt, men det er nok for langt for os at deltage hvert år, tror jeg - især da jeg stort set ikke kan få plads til nye planter.
    Men jeg glæder mig nu til at få sat dem ned, jeg fik af dig, og et par fik jeg da også købt. Så må jeg se, hvad der vil gro i min elendige jord ;-))))
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja efterhånden kommer jeg kun for at hilse på de andre bloggere, men markedet er meget stort. Du har selvfølgelig ikke noget at sammenligne med, men nu kan I snart tage til CPH hvor der nok også er et mylder af mennesker. Jeg kan godt forstå, at du tænker, at det er lidt for langt at køre til hvert år, det tager vel lige så lang tid for jer fra Ebeltoft til Århus, som det tager for os med færgen. Jeg har heller ikke behov for ret meget mere i min have.
      Jeg håber, du får dem plantet og at de vil gro hos dig. Mon du fandt den lille bregne?
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Sikke en dejlig dag du havde med spændende oplevelser! Men hvor var det dog varmt! Tak for de fine billeder fra blogtræffet og hos Fru Friis.
    Din egen have er så utrolig flot.
    Øv, sikke noget med din computer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det var en dejlig dag, men varmen tog nu lidt af glæden, må jeg sige.
      Ja det er træls med computeren, men den kører da endnu.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Det ser så hyggelig ut med sånne bloggtreff. Plantemarkeder kan nok være både det ene og andre, og det er jo synd hvis plantene blir for dyre.
    Deilige bilder av rhodoene, og spesielt av Charles Dickens! :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det var hyggeligt men varmt ja. Hvis jeg synes, at planterne er for dyre kan jeg heldigvis lade være med at købe noget :)Jeg mangler jo ikke just noget. Ja Charles Dickens er så fin.
      Klem

      Slet
  4. Det var rigtig hyggeligt- endelig- at få hilst på mange af jer.
    Vi var jo 27 afsted og alle mente, det havde været en dejlig, men varm, dag 😊
    Kattene er superglade for deres nye "vandskål"...jeg mener jo drt er mit spejlbasdin :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Det var noget af en overraskelse du gav os der, det var rigtig hyggeligt at hilse på dig. Måske får du en dag mod på en tur til Samsø, du er velkommen.
      Godt dine katte er glad for deres nye vandskål :)

      Slet
    2. Jeg håber da jeg får lejlighed til at se Samsø og din have en gang :)

      Slet
    3. Der er i hvert fald blogtræf d. 15.6. Desværre kan Linda ikke komme, ellers kunne du have kørt til Slagelse for at følges med hende.

      Slet
  5. Good afternoon dear Lisbeth,
    Must be great to meet so many bloggerfriends. Helas there is no interest in blogging in Holland anymore.
    Must be fantastic to see your own garden after being away.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke
      It is great to meet so many bloggerfriends, I think the same is happening in Denmark too, a lot of them are not active more.
      It was so nice to come home again.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Tak for en rigtig hyggelig tur til Kolding i går 😊 Det var jo mit første besøg på plantemarkedet i Botanisk Have, og hvor var det bare stort og utrolig velbesøgt. En stor bonus var besøget i Fru Friis’ dejlige have og bare så sødt af dem at køre os ind til plantemarkedet, ellers havde vi nok brugt kræfterne på at gå fra bilen hen til haven og ikke på det egentlige 😉 Også rigtig hyggeligt at få sagt hej til nogle af de bloggere, jeg før har mødt og for en god snak med Anne 😊 Nu må vi få gjort alvor af en tur til Jas. Det var en lang og varm dag med mange indtryk, så jeg nød ligesom dig at tulle rundt i aftenluften i egen have. Jeg har lige her og nu forelsket mig i R Duke of York - fantastisk farve! Mon den kan klare sig her hos mig? Hvor er din Aicha blevet stor og flot - det en skøn og gennemsund rose. Dejlige kig gennem haven og skoven 😊
    Her er det overskyet nu og temmelig lummert, så jeg håber på en tordenskylle, som TV 2 vejret har stillet i udsigt. Jeg vil dog se det, før jeg tror det 😊
    Forsat god dag til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Selv tak og tak for behageligt selskab, det er så kedeligt at køre selv :) Ja det var dit første besøg, måske også det sidste, de mindre plantemarkeder er bedre. Men du fik hilst på en masse af nuværende og tidligere havebloggere. Jeg tror godt, at du kan have Duke of York, den er også rigtig fin, en af Idas yndlinge :)
      Ja Aicha er godt nok blevet flot i år.
      Vi har sol og en del vind, i går sagde de 17 mm, nu har de trukket de 10 fra, vi får se.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. På sådan en varm dag kan det godt være hårdt at gå rundt på et plantemarked, og efterhånden er din must-have list sikkert blevet mindre, end første gang du besøgte markedet. Flotte rhododendron - blomstringen går hurtigt i år, synes jeg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var hårdt, men vi har næsten ikke prøvet andet bortset fra det år, vi var ved at drukne i regn. Men nej jeg har ikke brug for ret meget til haven mere, jeg ved, hvad jeg går efter, og det er det, der er for dyrt :) Ja efter det er blevet lunere blomstrer de hurtigt af igen. Jeg har et hav af rhodoer, der skal have fjernet visne blomster.

      Slet
  8. Så roligt dag och fina bilder. Ha en trevlig dag kram Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og trevlig dag til dig med Nina
      Kram

      Slet
  9. Halløj fru Høneballe. Allerførst tak for sidst, det var rigtig hyggeligt at ha’ besøg af jer og sjovt at se jeres billeder og kommentarer fra haven.
    Hver gang jeg ser billeder af Aicha, tænker jeg at den må jeg altså eje. Må vist til at tænke over, hvor jeg kan skrue den ned henne.
    Nu glæder jeg mig bare til at komme til Samsø og se din have den 15. Juni, det er ved at være et stykke tid siden sidst, så jeg er spændt på hvor meget der er sket.
    Haveknus fra fru Friis

    SvarSlet
    Svar
    1. Halløj fru Friis
      Du skal vidst have skiftet dit billede, tænk på at du er blevet ca 10 år yngre :) Det var dejligt at se jer og haven mange tak for sidst.
      Aich kan vidst ikke skrues ned, den fylder voldsomt meget efter nogle år.
      Jeg glæder mig også rigtig meget til at vise dig den, jeg tror, det passer med at kornellen blomstrer, det plejer du at skulle beundre. Ja der er sket meget siden sidst, meget er gået amok, men det kender du til, kunne jeg se.
      Haveknus fra fru Høneballe :)

      Slet
  10. Hej Lisbeth!

    Så trevligt att anordna en bloggträff, bland trädgårdsmänniskor finns allt så mycket att prata om.

    Och dina Rhododendron de bara blommar, visst är det en särdeles riklig blomning i år?
    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja vi har rigtig meget at prata om, snakken går :)
      Jo rhodoerne blomstrer rigti i år, det må vi sige.
      Kram

      Slet
  11. Det er en dejlig tradition med blogtræf i Geografisk have - jeg var selv med de første to år og synes at det var ret hyggeligt. Jeg har jo ikke fri på Grundlovsdag, og det er også en lang tur, men jeg glæder mig altid til at se billeder derfra :-)
    Der er også sket meget i Jettes have siden første gang jeg så den, men det gælder vidst os alle at både tiden og blogningen har forandret vores haver til nogle meget frodige af slagsen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er det helt sikkert, jeg tror, du stoppede, da jeg begyndte. Synd du ikke kan komme med, men du har ret, det er en lang tur for dig. Der er heldigvis altid nogle, der tager billeder.
      Ja der sker rigtig meget i vores haver, når der er gået nogle år.

      Slet
  12. det glæder mig at se at i har hygget jer til blogtræffet ;) ;) - det var bare surt at jeg ikke kunne deltage denne gang ;(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Det kan du tro, vi gjorde, men du var nu savnet, det var en hønsegård skrev Elmer, der var kun to mænd sammen med os, og Elmer gik hurtigt igen :)

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Tak for hyggeligt selskab skal der også lyde fra mig, og super dejligt at få snakket med Linda igen, det var jo ved at være noget tid siden. Det var kun 4. gang jeg var afsted og jeg syntes at der var en del bider hvor der blev solgt alt andet en haverelaterede ting og det syntes jeg er ærgerligt. De hører nu mere til på andre markeder. Du har jo efterhånden været der mange gang så st du er ved at være mættet er der måske ikke så meget at sige til, og ja du har ret i at de små plantemarkeder er mere hyggelige og det måske også er lettere at gøre en god handel :-)
    Rigtig fin have hos fru Friis, dejligt at du fik taget lidt billeder som kan vises frem. Flotte vandkander, her er det dog også dem af plastik der bliver brugt og som regel flittigt :-) jeg har dog også sådan en fin en af zink, den er dog kun til pynt da den ikke er helt tæt, sådan kan det jo gå med ældre modeller :-)
    Min Aicha er efterhånden også en ret stor busk, det er jeg lidt fan af. En anden fin busk er Bloombux dog i en anden størrelse. Den er så fin, her er den vidst lidt længere fremme. Silber Velours er bare smuk og det er kigget igennem skoven sandelig osse.
    Her fik vi et tordenskral og efterfølgende 20 dråber, det var det uvejr. Efter jeg er kommet hjem fra arbejde har vi fået lidt stille regn. En enkelt mm er det blevet til, så ikke meget her i det nordfynske.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Selv tak, ja der var god mulighed for en snak for Linda og dig, det var rigtig godt. Sådan et marked er ikke, hvad det har været. Det er hyggeligt med blogtræf, men boderne er jeg ikke så interesseret i mere, selv små private har efterhånden høje priser, eller også er det noget jeg har selv.
      Du skulle da også have set fru Friis´have, det kan måske blive en anden gang. De zink kander er nok mest til pynt, plastik holder bedre og er nok tætte selv når de bliver gamle ;)
      Ja du er foran med Bloombux kunne jeg se, det er en fin lille sag.
      Vi har ikke fået torden, men det regner også her nu, det må gerne blive til mindst 10 mm, det er ved at være tørt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. En sød frø hos fru Friis. Men dem har hun vist mange af.
    Synd at nogle plantemarkeder er ved at gå over gevind med priserne. Det er vist især visse af de store der har den tildens. Men godt de små er der stadig.
    Godt I har hygget jer, det er jo osse den bedste.
    Min nye rosenresli har knopper, ih hvor jeg glæder mig.
    det lyner og tordner her med lidt regn.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja fru Friis har rigtig mange frøer :)
      Ja det er rigtig ærgerligt, men de skal godt nok også give en del for at have en stand der, så må de jo tage pengene hos kunderne.
      Det bliver godt med din rosenresli, det kan du godt glæde dig til.
      Her er ikke torden, men det regner, det er fint.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. TAK for billederne fra blogtræffet, det var dejligt at se at mange af de "gamle" var mødt op og jeg ville ganske givet have hygget mig enormt og Mr. M og Tim kunne have bidraget til en højere mande-procent, hvis alt havde været som vanligt.
    Nuvel, dejligt at se at man godt kan hygge sig uden os og uden blog-pavillon og kager...
    Den Friiske have er helt genial og den er også vokset godt til siden jeg så den for to år siden. Nåede I at beundre hendes smukke blåregn? Eller var den mon afblomstret for i år. Hendes drivhus er så fint og finurligt og ikke nær så rodet som vores.
    Dine rhodoer står formidabelt i år - der bliver da masser at se af dem til blogtræffet næste weekend, så dine gæster kan se både rhodoer og roser, sikkert vil en masse flere roser nå at springe ud til dagen.
    Lige nu har vi helt stille finregn, men forrige nat gav det virkelig vand.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak, ja vi hyggede os, men I var nu også savnet, jeg tror, Bent (havemanden fra Ebeltoft) synes, der var lidt meget hønsegård over det.
      Ja det lod ikke til, at kagerne var savnet, men vi manglede pavillionen, folk havde lidt svært ved at finde os.
      Ja Friis haven er genial, blåregnen kan du se på billede 7, hvor Jette og især Linda står med åben mund og beundrer :)
      Ja der er mange knopper i rhodoerne, men der bliver nu ikke mange i blomst næste lørdag. Til gengæld håber jeg, at der er roser og pæoner i fuldt flor.
      Så var I heldige, vi fik kun et par mm for en time siden, ikke noget forrige nat. Det er efterhånden noget siden, vi har fået en ordentlig omgang regn.
      Knus

      Slet
  16. Nøjjjjj så hyggeligt det så ud til træf.
    Gid jeg havde været med og hilse på.
    Men mon ikke det er muligt en anden god gang.
    Skønt du tog billeder.

    Klem og dejlig aften
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja det var hyggeligt, men også meget varmt. Du må med en anden gang, måske til mit træf næste lørdag?
      Ja det havde jeg lovet :)
      Klem og i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  17. Hei Lisbeth.
    Utrolig flott rododendron blomstring hos deg nå. Her har jeg så vidt startet med å knipe av det visne....
    Hyggelig at dere har bloggtreff i Kolding.
    Vi har i flere år ønsket å dra dit, men det er et dårlig tidspunkt å være borte flere dager, både med hensyn til hagen, og flere barnebarn fødselsdager på det tidspunkt.
    I år blir det jazzfestivl i Ribe, og besøk hos venner i Videbæk på vår første tur.
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
  18. Hej Lisbeth, dejligt at se dig igen og alke de andre. Det var et flot fremmøde der var, der var nu nogle stykker der var savnet, måske de kommer med til næste år. Jeg har fået plantet den smukke Koreakornel og den passer fint ind i haven.
    Knus og god pinse til dig og Bent

    SvarSlet