torsdag den 7. april 2016

Morgenbilleder og lidt om roser

Det var en blandet fornøjelse at gå morgentur i dag, det blæste meget, det gør det stadig, og byger er der nok af. I morges var der 7 mm i regnmåleren.
 Denne mur er helt sydlandsk, det var nu mirabellerne, jeg ville forevige.
 vand på markerne og havet i baggrunden
solen brød igennem skyerne, regnbuen er set flere gange i dag, men ikke foreviget.
Som jeg viste forleden dag, er der stadig ledige pladser i haven. Jeg bestilte mest engelske roser i Polen, dem har Jas ikke så mange af, men de historiske køber jeg hos Jas, i øjeblikket fås de til 25 kr. potten. Når man nu er pensionist og kun har pensionen, er det en god ting at kunne købe roser til den pris. Jeg kunne også godt tænke mig et par rhodoer mere, men de koster 200 kr. mere ca. Så for tiden holder jeg mig til roserne.
Jas kan ikke have alle de roser, han har sat, derfor sælger han dem billigt, resten bliver brændt. Så vil du have billige roser, er det en god idé at klikke på linket højere oppe. Jeg tror godt, han vil sende. Bor du i nærheden eller kommer forbi, kan du besøge ham, men husk at ringe først.
Jeg har lige bestilt ovenstående rose, billedet er lånt af Marianne med bloggen Bag bøgehækken
hun har rigtig mange roser.
Jeg bestilte også Coupe d´ Hebe
Billedet er lånt her, kig ind og se alle Alices smukke roser.
Der er stadig vådt i haven, selvfølgelig er der det med alt det regn, vi har fået:
 planterne i det jeg kalder det snoede bed står og sopper i vand
jeg kan næsten ikke gå rundt i skoven, stierne er fuldstændig mudrede til, så støvlerne sidder fast.
 men når solen skinner, ser det meget godt ud
også her i den gamle del af haven
det er tydeligt, at det grønnes derude, jeg bruger mest tid på at fjerne små ahornskud, jeg kan ikke hakke så meget, når det er så vådt.
Blodblommen blomstrer smukt, men træet er højt og grenene med.
 mange af hostaerne er godt på vej
 snart blomstrer hyacinterne
 en ny primula tror jeg nok, jeg har fået den af Nugga, hun mener, det er en primula
 snepryd i forskellige farver
 pynter fint i bedene, jeg afholder mig fra andre navne, det er ikke altid jeg finder det rigtige :)
 Det blæste vel meget, da jeg ville tage billede af turkestanica
 de store knopper her er mere rolige
Jeg har flest af de hvide violer, men også nogle blå og nogle fregnede
Påskeklokkerne:





er stadig en fryd for øjet, jeg ved, at mange af jer nyder dem.
Fortsat god aften

31 kommentarer:

  1. Næh... har du blomst i din Turkestanica - min er kun i knop, så der går et par dage endnu.

    Jeg bliver da helt fristet af det du skriver om billige roser hos JAS - mon jeg kunne klemme nogle stykker ind...

    Fortsat god aften, knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det har jeg, den flagrer rundt i vinden.
      Prøv - mon ikke du finder en plads, måske er der noget andet du kan undvære :)det er i hvert fald billigt.
      Knus og i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Du har så mye fint, men jeg er helt betatt av alle dine påskeklokker. De mørke er spesielt flotte.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er også glad for mine påskeklokker, vi har som vanlig samme smag, jeg kan også godt lide de mørke :)
      Klem

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Ja, vand har vi ganske enkelt fået nok af i denne omgang! Her har det stået ned i stænger det meste af dagen, og det har været koldt og blæsende. I var heldige at få solen at se. Træls, at du næsten ikke kan hå i skoven for mudder - selv her er der smattet i bedene, men den grønne farve er meget tydelig på stauder og løgplanter - man kan næsten se, hvordan det hele gror, bilder jeg mig ind :) Det er da bare nogle skønne roser, du har bestilt hos Jas. Jeg har også været inde og kigge, men mangler stadig lige lidt, inden jeg er klar til at ringe. Håber, han vil sende dem! De små ahornskud er ret irriterende og tager tid at fjerne - det er som om de kan finde en lille plads overalt :) Ja, vi er vilde med påskeklokker og kan på ingen måde få nok. Fin primula fra Nugga.
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det må man sige, vi har været heldige først at få regnen nu, men blæst har vi haft til overflod sammen med regnen fra i nat, har det ikke været spændende at gå derude, men jeg gjorde det alligevel. Jeg tror ikke, det er noget, du bilder dig ind, der er forskel fra morgen til aften, jeg finder hele tiden nyt. Ja de roser kunne jeg da ikke leve uden :) Jeg tror, han sender, du må godt henvise til mig, jeg har jo sagt til ham, at du nok ringer, man kan da håbe, det hjælper :)
      Ja ahornskudene er træls, allerede efter et par timer, er der kommet nye. Påskeklokkerne er skønne, jeg kan bare ikke lade være med at tage billeder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. åh roser til næsten ingen penge ja det lyder godt nok fristende, men jeg må heller lade være da jeg har planlagt det nye bed - det ved bondemanden intet om endnu - skal der plantes rhodoer og du skriver jo selv at det er en anden pris, og jeg har planlagt 5 eller 6 stk, jeg skal bare lige finde tidspunkt til at komme derop til den rhodo planteskole du nævnte for et stykke tid.
    gode billeder af en noget våd og blæssende dag
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja det da ikke så tosset med roser til den pris, men hvis du har besluttet dig til rhodoer er det jo også fint. Lørdag d. 30.4. kommer jeg til Rhododendronhaven, hvis du har tid der, er det en god dag.
      Kh Lisbeth
      Tak

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her har det også været en kold og blæsende omgang idag. Dog har det regn vi har fået været i form af nogle forholdsvis korte byger. Solen har så tittet frem imellem bygerne. Det ser godt nok væmmeligt ud med de plørede stier og vandfyldte bede. Ja det kan godt betale sig at besøge Jas og købe nogle af de pottede roser fra sidste år. Det samme benyttede jeg mig af sidste forår hvor jeg bla købte Aicha.
    Fin lille primula :-) Snepryd er søde dem har jeg kun nogle få af og jeg syntes ikke rigtig at de breder sig men det går nok man kan jo ikke ha' alt i store mængder. Her det de blå martsvioler det er godt igang. Jeg fik jo en fregnet af dig sidste år men jeg kan ikke rigtig huske hvor den blev plantet for jeg fik den ikke mærket op. Nå men det finder jeg ud af mær den blomstrer. Ja påskeklokkerne bliver nydt de er nok min yndlings plante på denne tid af året :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det samme her, men også kun byger indtil nu, hvor det igen styrter ned. Nu må jeg snart helt opgive at komme rundt i skoven, kun helt nede ved hegnet ud til vejen er det muligt at gå nogenlunde tørskoet. Ja det er en god idé at besøge Jas, nu har jeg gjort, hvad jeg kan for hans mange roser :)
      Jeg synes faktisk, at snepryd bliver til flere her. De blå martsvioler er også i gang her, men jeg har flest hvide. Spændende og den fregnede kommer, ellers må vi finde en ny. Påskeklokkerne er bare skønne.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth. Sikke vådt det er hos dig, det er synd. Vi har haft ret godt vejr i dag. Der kom et par småbyger ind imellem, men ikke noget man blev våd af, så jeg har tilbragt hele dagen ude i haven i dag. Det var virkelig skønt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der er meget vådt hos os, det er træls. Vi har haft ok vejr i løbet af dagen, så jeg har også været ude, men her til aften regner det igen, blæst har vi også haft rigeligt af.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, det ser da vildt ud - og her har vi bare haft lidt byger. Du har da fået så hatte passer.
    Lad os håbe at sneglene går til i alt vandet så er der da en positiv sidegevinst!
    Er det parasoltræet -Sciadopitys- jeg kan se bagved turkestanica?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er vildt, for nu har det lige silet ned igen, så nu er der nok kommet en del mere, jeg kan kun glæde mig over sol og blæst, det kan vel tørre lidt på det, og så håbe, at sneglene drukner.
      Ja det er parasoltræet med turkestanica.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Jeg har ikke læst de andres kommentarer så måske ved du allerede at det er en Rosenprimula du har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Rita, nej det har ingen nævnt. Det er jeg glad for at få at vide.

      Slet
  9. Go morgen Lisbeth!
    Mon du er ude for at nyde en smule sol her til morgen, eller er det mon bare i Randers den skinner lidt.
    Skal da lige love for at i igen har fået vand så hatten passer, tænker også på sidste indlæg...
    Lækre påskeklokker, kan mærke at de også rigtigt er kommet under huden her:-))) bare ærgerligt hvis sneglene æder bladene. Her er ikke set snegle endnu.
    Smukke nye roser du snart får, og den pris er da slet ikke til at stå for. Men tror jeg har det som Kirsten, i alle tilfælde lige nu, man kan jo aldrig vide;-) fokus ligger på rhodoerne.
    Ha en god dag
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Anette
      Jeg var i hvert fald på morgentur, først nu begynder solen at skinne her, det ser ud til at blive en dejlig dag, nu skal vandet bare forsvinde oppe fra skovområdet, så er jeg glad :)
      Sneglene rører heldigvis ikke bladene på påskeklokkerne.
      Ja det er dejligt billigt for roser, men det er fint, at du og Kirsten vil slå jer på rhodoerne i stedet. Der kan snildt være flere rhodoer hos dig, men husk at de billige kun er rigtig fine, når de blomstrer. Ikke fordi der er noget galt i det, men for at du ikke skal blive skuffet over dem. De er heldigvis stadig grønne om vinteren.
      Tak i lige måde
      Kram

      Slet
    2. Er glad for at høre sneglene ikke går i bladene:-) og tak for det med rhodoer.
      Klem

      Slet
  10. Her til morgen er det skønt vejr - stille og med sol ind imellem, så planterne vil helt sikkert gå amok oven på regnen. Det er i grunden trist, at Jas ikke kan komme af med sine roser, selvom det selvfølgelig er alle tiders for kunderne. Det er fedt at gense hostaerne, så de kan begynde at udfylde deres plads i bedene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det heldigvis også her, vi har lidt vind endnu, men også sol, så mon ikke der sker lidt mere nu. Ja det er lidt trist, men jeg tror, at Jas laver rigeligt, så han er vant til at smide nogle ud på denne tid af året, men vi andre kan godt have det lidt dårligt med det, billigt er det i hvert fald, så jeg syntes, jeg ville skrive om det, så folk kan benytte sig af det. Ja jeg glæder mig så meget til at se hostaerne igen, desværre er deres fjernder jo allerede i gang.

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Surt at i får så meget vand hos jer.........her er det kun lidt byger.Og her til morgen skinner solen.Må se om vi får tid til en afstikker til Jas, næste weekend når vi skal til Gitte.Men vil også gerne en tur til Family garden.
    Smukke store påskeklokker du viser........dem må jeg altså have nogle flere af.
    Og glæder mig da også til alle mine hosta for smukke blade.Men har jo mest travlt lige nu med mit dråbebed.God dag på Samsø Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er lige rigeligt med vand, når det ikke kan synke ned i jorden. Vi har heldigvis også solskin i dag. Det tager ikke så lang tid med en afstikker til Jas, men der er rigtig mange roser at vælge imellem, det kan være svært, hvis man ikke ved, hvad man vil have. Det er ikke nemt at nå det hele. Påskeklokker er gode at have lige nu.
      Ja det bliver dejligt med hostaerne, nå du har stadig travlt med dråbebedet.
      Også god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Alt det vand. Får det da ikke snart en ende.
    Her har vi fået regnbyger.
    Når det regner sælger vi ikke noget på marked i Brørup.
    Håber på bedre vejr næste fredag.
    Ha` en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vi kan godt bruge noget tørvejr nu. Vi har heldigvis ikke fået ret mange byger i dag.
      Nej det er nok ikke nemt at sælge noget, når det regner. Ja lad os håbe det.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Det lyder fristende med billige roser, men jeg må hellere styre mig, da manden ikke kan li de stikkende bæster...så jeg må snige dem ind i haven uden han opdager dem, før det er forsent ;)
    Så lykkes det dig at indfange de smukke blomster i blodblommen. Lad os håbe på en tør og lun weekend ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja ikke, Bent bryder sig heller ikke om roserne, en jeg bestemmer :)
      Ja lad os håbe på tørvejr og solskin.

      Slet
  14. Hej Lisbeth. Sikke skønne billeder, endnu engang. Ja det regn må gerne snart stoppe. I har da også fået meget. Tak for tips omkring Jas, dog skal jeg ikke have nogle pt. men har givet tippet videre
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Tak skal du have, ja vi gider ikke mere regn nu. Vi må håbe, at andre vil købe roser hos Jas, vi har jo mange.
      Kh Lisbeth

      Slet
  15. Det er så skønt nu, hvor mirabeller, blodblommer og andre buske og træer åbner deres blomsterrigdom for os :-)
    Jeg venter stadig på, at mine mirabeller kommer i blomst, men der er ikke noget der tyder på, det bliver i år.
    Føj for et vejr der var i går, det var en våd fornøjelse, at være gartner sådan en dag. Det endte da også med, at flere af os afspadserede en times tid sidst på dagen. Når vandet først begynder at løbe ned af ryggen, selv om man er iført regntøj, så er det svært at blive ved med at holde gejsten oppe ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er dejligt med blomstrende træer. Det er da længe, de er om at komme i gang, mon ikke der bliver lidt blomstring.
      Vi var jo heldige hos os, vi fik det dagen før, men jeg har lige set på DMI, at det var slemt i Jylland, jeg kan godt forstå, I afspadserede. Jeg husker tydeligt, hvordan det var, da vi var til plantemarked forrige år.

      Slet