fredag den 29. april 2016

Haven set ovenfra

I formiddag var det solskinsvejr, men også forfærdeligt blæsende og koldt. Jeg fik dog taget billeder, selvom fingrene var ved at fryse af. De sidste kom jeg i tanke om at tage oppe fra 1. salen. De er gode at have og sammenligne med, når det hele gror op.
 specielt rosenbedene er det sjovt at sammenligne med, når roserne er ved at blomstre. Det er især godt nu, hvor Bent lige har taget alle kanterne, man kan også bedre se formen på dem i dag.
 her lidt længere til højre ind mod skoven
 og her til venstre med pavillion og staudebedet
 Her kan I se stierne i skoven og træerne.
her er jeg gået til den anden ende af huset, så vi kan se nordbedet og Besser kirke i baggrunden
 til den anden side bagerst er påskebedet
 roserne ved skuret gror godt
 mod vest - ned på min skønne udsigt fra vinduet ved min computer, den lysegrønne busk er min yndling nu, Philadelphus aureus, uægte jasmin
til venstre stenbedet med mange rhodoer, og foran ved terrassen Bents store clematis klatrestativ.
Her kommer lidt fra skov og læbælte


 I solen rettede påskeklokkerne sig op, det var dem jeg plantede sammen med hasselbror, som blev flyttet for nylig
også den dobbelte fra Rita retter hovedet op
 lidt af skovbunden, som snart bliver fyldt af hosta
og fra læbæltet, jeg kan ikke stå for den udsigt, det ser så fint ud med den blomstrende rhodo
 R. Makinoi x R. Pachysanthum
 R. Makinoi x R. Pachysanthum
 R. orbiculare
 og R. Orbiculare Blauköpfchen med bristefærdige knopper
R. Tholasma viser farve
 Trillium Sulcata (det stod på skiltene Ninja)
og den anden med samme navn, mon ikke den får den lyse farve Ninja?
God weekend og fortsat god aften.

Jeg nåede lige et billede af solens sidste stråler, den kom frem efter aftenens regn.

22 kommentarer:

  1. hvor dejligt med gode billeder hvor der er lys og sol på, Sikken en flot himmel på det sidste.
    Det er så flot når rhodoerne viser deres farve jeg holder utrolig meget af den periode, hvor dækblade stadig er der, men farven er ved at komme frem. Du ved halv af hvert. Og så bang springer de store flotte blomster ud.
    Jeg kan være lidt bange for mine slet ikke vil i år, da jeg ikke umiddelbart kan finde blomsterknopper, men kun de mindre bladknopper. Mere tålmodighed ja, men det er jo en dyd :-)
    De andre blomster er fine og jeg synes at det er flot at påskeklokkeblomst stadig blomster. Men ændre dine farve? mine som var cremehvide for 1½ måned siden er lime grønne nu. det synes jeg ikke at kunne huske fra de andre år.
    Men tak for solskin, fine blomster og flotte rhodoer.
    De nye havebord ser ud til at passe godt til terrassen
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja lys og sol er dejligt, desværre blæste det også voldsomt, da jeg tog billederne. Det sidste billede er taget, mens jeg "snakkede" med dig :) derfor blev der lige en pause.
      Ja jeg holder også meget af, når rhodoerne begynder at vise farve. Jeg er også bange for, at du ingen blomster får på dem i år, du skulle gerne kunne se knopperne nu. Du må købe nogle med store fine knopper i morgen.
      Mine påskeklokker bleges lidt.
      Selv tak - ja jeg synes også, at havebordet passer fint til terrassen.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Det er sjovt at se din have i fugleperspektiv, det giver et helt andet indtryk af, hvordan haven er anlagt :-)
    Jeg får ikke rigtig lavet noget i haven for tiden, er ved at være godt træt af regn, rusk og lave temperaturer.
    På arbejde foregår det med overtræksbukser, varm jakke og vinterhandsker for at holde varmen og ind imellem med regntøj. Det er der ikke meget forår over, når vi er tæt på 1. maj.
    Håber snart vi får rigtig forår!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er noget helt andet at se haven oppe fra, godt vi har den mulighed.
      Jeg kan godt forstå, du ikke får lavet noget, du har rigeligt med kulde på arbejde. Jeg måtte også kapitulere i dag, det var simpelthen for koldt. Det bliver vist bedre midt i næste uge.

      Slet
  3. Kære Lisbeth
    Tak for fine billeder oppefra, af din have, det ser så flot ud.....
    R. Orbuculare kommer vist snart i blomst, nu får vi vist lidt mere varme, så jeg skal også snart ned og set til mine rhodoer.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Selv tak, ja den er helt fin lige nu.
      Ja R. orbiculare er tæt på udspring, den har du vist på stranden? Så den og de andre må du ned og se til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Alle de Trillium sulcata jeg har set her har været hvide. Lige nu har jeg 4 planter der er ved at springe ud og de ser også ud til at være hvide, så jeg synes det er sjovt med din røde, havde jeg set den i blomst her, havde jeg beholdt den selv. Håber det er ok for dig med den forkerte farve. Plante nummer 2 bliver sikkert hvid.
    Her længes jeg også efter lunere vejr

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ninja
      Sjovt at jeg lige fik den røde, det er helt fint med mig, den er flot, hvis så den anden er den hvide, så er det fint.
      Ja hvor vi dog længes, i dag har det da været ekstra koldt.

      Slet
  5. Man kan se på billederne, hvordan din græsplæne er skrumpet mere og mere ind. Jeg kan også godt lide det naturlige look af læbæltet med den blomstrende rhododendron.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, der er ikke helt så meget tilbage. Ja læbæltet med en blomstrende rhodo er helt fint og naturligt.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja selv om dagen startede med fint solskin så var det en kold vind der mødte os udenfor. Regn fik vi også i løbet af eftermiddagen og det regner stadig her.
    Godt at se havens bede ovenfra inden det hele lukker sammen og så en tur af de fine stier igennem skoven. Det ser bare godt ud :-) ja også den blomstrende rhodo i læbæltet er smukt. Den kan jo også nydes af forbipasserende ude på vejen. Sikker på at de sender nysgerrige blikke ind i haven. Det ville jeg da gøre nu er jeg jo også lidt havenysgerrig af natur :-)
    Smukt afsluttende billede af de sidste solstråler.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var ikke bare en kold vind, den var så kraftig her, så det var ikke til at holde ud til at være ude. Her er regnen stoppet, men vi fik da 8 mm oveni det andet vand, der står derude :(
      Ja det var det jeg kom i tanke om, at det var nu, hvis man skulle kunne fornemme bedene rigtigt. Ja jeg nyder den rhodo rigtig meget for tiden, snart kommer der nye. Det er nok kun haveinteresserede, som kigger ind, jeg kigger også ind i andres haver, når jeg går forbi, altså hvis de ser spændende ud :)
      Ja jeg nåede det lige :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth, det var en god ide at tage billeder af haven oppe fra 1 salen.Sjovt når man ved at om et par mdr så kan man næsten fare vild mellem alle dine planter. Det er altså flot Bent har ordnet kanterne, sikken et arbejde i to ligger i at holde haven smuk. God tur i morgen :o)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det giver et godt overblik, at tage billeder fra 1. salen. Lige nu er der lidt bart, men vi ved at det ikke bliver ved. Ja det ser godt ud med Bents fine kanter. Det har regnet hele natten, så nogen af de polske roser står under vand :(
      Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Flotte oversiktsbilder! Det er a neledes å se ting nå enn senere når alt får grodd til senere på sommeren. Påskeklokkene dine er stadig like flotte!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Marit
      Ja så ser det noget anderledes ud, ja det er utroligt så længe påskeklokkerne holder.
      Klem

      Slet
  9. Flotte oversiktsbilder ! Fint med overblikk så tidlig på året også. Påskeklokkene kan man virkelig glede seg over lenge.
    Bent gjør en god jobb med å skjære alle kantene:-)
    Det siste bildet var vakkert!
    Jeg skal på kurs i hele dag, og det kan være greit nok.Det skal øse ned i hele dag...
    Ha en fin dag.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Tak for det, ja det er godt med lidt oversigtsbilleder, inden det hele rigtigt går i gang. Ja påskeklokkerne har lang pryd tid.
      Ja det ser fint ud med kanterne, det er han god til.
      Ja fint med kursus, hvis det bare skal regne, håber det var godt.
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth. Det var flotte oversigtsbilleder. Det ser meget velplejet ud i din have. Jeg elsker at dine oversigtsbilleder, for så kan man rigtig se hvor flot hele haven er. Det ser super ud med nye kanter og det hele. Jeg skulle lige læse dine tidligere indlæg, jeg er kommet bagud, men nu er jeg med igen. Sikke meget regn I har fået, det har vi også her og vejret har været noget koldt og kedeligt! Min virburnum er fuld at knopper. Det er dig, der har inspireret mig til at købe den sidste år, for jeg så jo hvor fine dine er og nu kunne jeg se, at du allerede har en blomst, det kan jeg ikke prale med endnu, men der er mange knopper:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte
      Godt du kan lide mine oversigtsbilleder, Bent er super til kanterne. Du har haft lidt at se til med dine foredrag og forberedelser, så godt du læser bagud og ikke bliver bagefter :) Viburnum er skøn, den har så dejlig en blomst, den kommer nok snart.

      Slet
  11. rigtig dejlige stemningsbilleder :) :) vejret i det sønderjyske har virkelig været skønt i dag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Dejligt for jer, her har det regnet indtil ved middagstid, heldigvis var jeg i Jylland :)

      Slet