mandag den 19. maj 2014

Havebesøg i dag

Jeg er ked af, at I blev ulejliget i aftes, der var et teknisk uheld med blogger, den havde godt nok brokket sig noget, da jeg satte billeder ind, men jeg troede det gik. Først kl. godt 22, da jeg kom hjem fra fødselsdag, fik jeg fikset det, det var heldigvis nemt. Hvis du gik glip af mine 4 skønheder, kan du se dem her
Regnen startede ligesom vi var ankommet til middagen, og det regnede stort set, til vi tog hjem igen, det var fint, men blev dog kun til 3 mm, men lidt har også ret.
Jeg vil lige vise jer et billede af New Dawn, som har sat en underlig blomst med 4 knopper indeni, det ser mærkeligt ud.
I formiddag havde jeg besøg af to søde damer fra Århus Rosenkreds, de skulle planlægge et besøg herovre for nogen stykker i kredsen, så de måtte lige se det hele først. De var meget betaget af min have, vi fik en god snak om alt muligt, som nu havefolk kan snakke :) Et dejligt besøg ovenpå den tamme forestilling i går. Der kommer et par damer mere i dag, som ikke kunne i går.
Pagodebusken var en af de planter foruden roserne og rhodoerne, de lagde mærke til
Der er mange skønne kig ind i min have, det er på lørdag jeg holder blogtræf, du kan stadig nå at komme med, hvis du bliver fristet af mine billeder og har tid, lyst og lejlighed. Bare sig til senest fredag.
Jeg tør godt love, at efter alle de rosende ord, haven har fået, vil du ikke fortryde det. Hvis du kommer til Samsø en anden dag, er du også velkommen.




Disse to er bare fantastiske sammen, rød paradisæble og syrenen Andenken Ludwig Späth
 Skovkig
staudebedet med Pfauenauge
Ørkenbedet

De skønne magnoliaer blomstrer lige nu, inden længe er det Sieboldiiens tur, den blomstrer over længere tid.
En mørkerød rhodo R. Amerika
En lavere R. Geisha Lilac, den kunne ikke gro i ørkenbedet, men her i skoven har den det fint




alle blomstrer i skoven nu, men der er flere på vej
her har vi de løvfældende i ørkenbedet

Jack A. Sand i skygge og i modlys



Ovenfor er det rhodoer som står i stenbedet i den gamle have, hvor der i formiddags var besøg af pindsvinet, den gnaskede løs, jeg håber, det var de små snegle, den tog.
 her er det lysegule bed, der vender mod øst
her står også R. Lavendeltraum
Akelejer er der også masser af, men jeg er ikke så flittig til at tage billeder af dem.
Til slut den første blomst i clematis Xerxes
Rigtig god mandag aften

35 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt med alle de smukke rhodoer i blomst..og så syntes jeg virkeligt godt om det nåletræ med de hængende grene...virkeligt smukt og passende er det :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja rhodoerne er skønne nu, det er en himalayaceder, den er meget smuk nu, det er en folk ser, når de går rundt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Dejlig med besøgende. Din have er bare så smuk og alle de skønne blomster, så det kan kun blive en god oplevelse for de der kigger forbi på lørdag.
    Jeg håber du får mange besøgende.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er rart med besøgende. Ja de fleste synes, det er en god oplevelse at gå rundt her, men det tager tid at følge med rundt.
      Selv tak

      Slet
  3. Tillykke med rosen fra havedamerne, det er dejligt. Det bliver spændende hvor mange der så kommer med på havebesøget fra Århus rosenkreds. Det er mit indtryk at jyderne er gode til at drage på haveture, synes ikke der er særlig tradition for det her i Københavnsområdet - det er en anden type arrangementer.
    Jeg glæder mig skam også til at se din have i juni, til den tid er dine roser sikkert også godt i gang.
    Træpæonerne i dit forrige indlæg er virkelig smukke, du vil nok ikke synes om min for den er rød;)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have, ja jeg var da også lidt stolt :) Der kommer ikke så mange besøgende, for de har lejet en bus herovre til at køre rundt, i den kan der kun være 16, så det har sin begrænsning, det er fint.
      Ja jeg tror bestemt, roserne er godt i gang, når du kommer, jeg glæder mig også til at vise dig haven, for man kan ikke forestille sig den før, man har været der, men sådan er det vel med alle haver :)
      Uha en rød træpæon :)

      Slet
  4. Skønne billeder, Lisbeth! Hos mig blomstrer akelejerne også. Og de er så fine og lette. Og min åkandemagnolie står på spring med store knopper. Selvfølgelig bliver folk ikke skuffede når de ser din have. Hvis den bare er halvt så fin i virkeligheden som på billeder, må den være fantastisk at besøge!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Tak for det, ja der er godt gang i akelejerne nu. Det varer lidt, inden min åkande magnolia blomstrer, jeg har først lige set knopperne. Billederne kan ikke beskrive min have, det er bedst at opleve den irl.

      Slet
  5. Utroligt mange flotte billeder - ingen nævnt, ingen glemt. Jeg vil smutte ind og kigge på indlægget fra i går. Jeg prøvede flere gange uden held :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var ikke godt med indlægget i går, men nu virker det :)

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Din New Dawn ser godt nok speciel ud!
    Lyset gør igen en kæmpeforskel på Jack A. Sand - imponerende i modlyset!
    Hyggeligt som du sådan får rose-besøg!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den New Dawn er noget speciel.
      Jack A. Sand står lige til en lavtgående solnedgang.
      Ja det er fint med rose-besøg.
      Tak i lige måde.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Idag er alting heldigvis som det skal være. Vi bliver jo helt nervøse når der er uorden i sagerne :-) Her fik vi også ca 3 mm i går aftes og her ved 17 tiden fik vi en god byge så vi har fået 5mm i alt. Din New Dawn ser da lidt underlig ud et af naturens luner. Dejligt at der sådan er nogen der vil arrangere en tur til din have håber at der kommer mange. De bliver helt sikkert ikke skuffet. Det hele ser så flot ud. Håber også at nogle flere bliver fristet til at deltage i dit blogtræf på lørdag selv må jeg vente til ferien. Den blå Iris i ørkenbedet lyser godt op ligeledes den gule løvfældende. Her er Kejserlys sprunget ud også en af de gule der lyser godt op. Det er så hyggeligt når pindsvinene møffer rundt i haven og en af deres livretter er heldigvis snegle så dem ka' vi li'. Flot clematis du slutter af med.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja nu virker teknikken igen, det går ikke, at jeg gør jer nervøse. Vi har ingen regn fået i dag, men det har ind i mellem set lidt mørkt ud. Der kommer højst 16-20 stykker, det er fint med mig. Jeg tror ikke, der kommer flere til blogtræffet på lørdag, men vi 5 plus Bent og mig kan også sagtens hygge os alligevel.
      Ja ørkenbedet er fint nu. Jeg er glad for, at pindsvinene tager sneglene, men ellers er jeg ikke til dem, det kan du høre om, når I kommer herover :)
      Ja den clematis er flot.
      Tak i lige måde.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja, den rose ser noget speciel ud. Det kaldes vist noget med gennemgroet.. og kan optræde hos alle slags roser, men jeg har kun set billeder og læst om det.
    Hvor er din have smuk med de mange og lange kig gennem den. Der er altså en særlig friskhed over haven i Maj, med alt det lysegrønne, og rhodoerne i blomst giver lige det sidste dejlige touch :-)
    Ha en skøn aften!
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Alice
      Ja rosen ser speciel ud, kaldes det noget, det må jeg en gang se nærmere på.
      Tak ja min have bliver i hvert fald beundret, maj måned er en fantastisk havemåned, når det hele er friskt og rhodoerne nyudsprungne.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Du frister virkelig meget :-) Jeg glæder mig sådan til at besøge din have til sommer. Det var yderst mærkværdigt med New Dawn!
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh
      Ja jeg frister, nogen kunne jo have fortrudt :) Det bliver dejligt at vise jer haven til sommer. Ja det er specielt med New Dawn.
      Tak i lige måde.

      Slet
  10. Dine rhodoer er da bare så skjønne! Her har en åpnet sine blomster i dag som den aller første her. Hos deg har de jo blomstret lenge. Det var merkelig med New Dawn ja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er skjønne, godt at høre, at du også er ved at komme med. Ja en underlig rose.

      Slet
  11. Come sempre scopro rododendri bellissimi dai colori che non avevo mai visto :)

    Ps: ti ho inserita nel Liebster Award dei miei 10 blog preferiti :) Se passi puoi vedere di persona :)

    Buona serata

    SvarSlet
    Svar
    1. Grazie suona davvero bene, mi fermo da :)
      Buona serata

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Det ser bare godt ud på alle dine billeder. Det er noget underligt med rosen - gad vide hvorfor den opfører sig sådan?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det er underlig med rosen, det kunne jeg også godt lide at vide :)

      Slet
  13. Kære Lisbeth.
    Det er da dejligt for dig, at du får besøg, du har jo meget at vise frem. Det ser jo så smukt ud.
    Det er utroligt så mange rhodoer du har, de er sørme flotte.
    Og igen akelejerne, jeg synrs de er så søde. Jeg skal hos Stovby planter sidst på ugen og købe nogle, damen har nogle spændende som jeg må eje.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja det er hyggeligt at få besøg, der er så meget at vise, så det tager egentlig for lang tid :) så det er svært at følge med.
      Ja rhodoerne er flotte nu.
      Ja akelejer er søde, det bliver spændende at høre om dit besøg i Stovby.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Nå.... jeg forsøgte mig også flere gange i går, men nu fik jeg dem da set, skønhederne.

    JA, det bliver en fantastisk dag på lørdag, jeg kommer til at tage så mange billeder af alle de smukke rhodoer og alt det andet, det ved jeg allerede nu.

    Jeg sender dig en mail i morgen.

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det var godt, du fik skønhederne at se :)
      Det bliver skønt på lørdag ja, så må vi håbe på godt vejr. Ja der er nok at fotografere.
      Det er fint.
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Godt du fik sat billederne på til sidst.
    Det bliver en dejlig dag på lørdag ....hilsen til alle de søde havebloggere. I skal nok få talt igennem, ved jeg!
    Skøn med gode havebesøgende, som forstår at værdsætte din smukke have.
    Akelejer er bestemt også en af mine yndlinge....men jeg skal vist til at tæmme dem lidt - i år har jeg den pludselig overalt! De er så skønne i buketter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg skulle lige hjem og opdage, at det var galt, så I kunne få set mine skønheder :)
      Ja det bliver en dejlig dag på lørdag, en skam du ikke kan komme med, vi vil savne jeres gode selskab.
      Akelejerne er godt nok lidt vilde, men ja de er skønne i buketter.

      Slet
  16. Din have er rigtig skøn og stor, hvordan du overkommer det, er en gåde for mig, og jeg må indrømme, at jeg bøjer hovedet i beundring for alle dine billeder og din viden :-). En skam at der r så langt til Samsø, men hvis jeg kommer der engang, så besøger jeg dig :-). Forsat god haveenergi, kh Margit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Margit
      Tak skal du have, ja den er stor, så det kniber også gevaldigt at overkomme det hele, især når de besøgene bliver længe og forventer jeg går med rundt :) Jeg er bidt af en gal blog, derfor de mange billeder :)
      Ja der er lidt for langt herover, jeg ville også gerne se din have, men jeg får heller ikke besøgt mange haver, fordi jeg bor herovre. Du er i hvert fald velkommen, hvis du kommer herover.
      Tak i lige måde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth!
    1000 tak for billederne af din skønne have, ved med sikkerhed den er smukkere i virkeligheden, en oplevelse jeg kan glæde mig til! Er ikke god til at planlægge for langt frem, men håber at vi kommer til Samsø i år!
    Ha en god dag
    Mange hilsner Anette:-)

    SvarSlet
  18. Kære Lisbeth.
    Nu har jeg set indlæggene igennem, men jeg er for træt til at læse andres kommentarer.
    Ja, der kom jo ikke så mange til dine havebesøg, men det er jo også en ø, du bor på og der kommer nok ikke mange fra fastlandet. Det er dejligt, at de der kom er rigtig interesseret.
    Din sumpcypres er meget smuk og ligeså dine Iris. Mine lyseblå Iris blomstrer flot lige nu og de dufter helt fantastisk.
    Den gule magnolia har jeg aldrig set, men hvor ER den smuk. Har du et navn på den? Det er nemlig en oplagt gaveidé.
    Sargents æble så vi som hæk mange steder på Mors. De er meget smukke. Claus Dalby brugte dem i en buket forleden dag. Meget smukt.
    Det billede hvor du fotograferer lige ned i to hosta, er den limegrøn, den til venstre??
    Der er stadig mange fine rhodoer. Jeg bemærkede at Rododendronhaven også har billetklippere i en enkelt rhodo. Hvad mon han gør ved sine?
    Din valmuesøster er en meget smuk farve, jeg kan godt forstå, at du købte den på et plantemarked.
    Tak for alle de skønne billeder med kig ind i din have. Det frister meget, men det må vente til næste år med et besøg i din have.
    Jeg håber du har haft en dejlig tur til Rododendronhaven i dag.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
  19. Hej igen. Jeg har googlet den gule magnolia og den er for stor og for dyr til at være den gave jeg tænkte på, at den skulle være, så du skal ikke lede efter navnet, Lisbeth.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet