torsdag den 29. maj 2014

Solskinsbilleder på en lidt kølig dag

Også i dag er det lidt køligt, men solen skinner fra en klar himmel, så mon ikke den får varmet luften lidt op. Mange roser er på spil, i dag går jeg planterne efter for lus og larver, det tager lidt tid. Hvis der bliver mere tid, skal jeg igen i gang med at fjerne visne blomster fra rhodoerne.
Mosrosen Henry Martin bugner med rosenknopper, sikken et flor der bliver, inden længe.
Frühlingsduft er allerede i fuld gang, smuk og velduftende
Der er flere godt på vej, men en af de mest fotogene lige nu
er  Mary rose
Sidste år fandt jeg en plante i rosenbedet, som mindede om
anemone Leveillei, i dag opdagede jeg, at jeg havde gættet rigtigt. Godt jeg kunne kende planten, så jeg ikke kom til at hakke den om, den har sået sig selv der.
De fine allium står smukt rundt omkring
Mon I kan finde min gamle ven ambassadøren?
Fra sidste års blogtræf har jeg en kæmpe plante med gul akeleje
Clematis James Mason blomstrer højt oppe i den mørke blærespirea
op i rødbøgen har vi Montana Marjorie, desværre vender den væk fra mig, så jeg måtte midt ind i et bed for at tage billeder.
Den første daglilje er sprunget ud
i læbæltet har jeg for mange år siden plantet en lilla gyvel, foran står en fin hosta


lidt flere billeder af hostaer, de er utroligt frodige i år.
 Denne smukke iris har været i min have nogle år
 her er de franske iris

den hvide er sart og fin
Korktræet gror godt, det er rigtig fint
Denne fine blå lupin er købt for at være en blossum (fin lyserød) det var den så ikke.
R. Glowing Embers er blevet noget hidsig i farven, den blev flyttet, fordi det ikke gik sammen med
R. Jack A. Sand
R. Extraordinaire har det fineste nye løv, men vil ikke blomstre
R. Graziella har det ikke godt, men blomstrer alligevel


lidt kig ind i skoven
 R. Percy Wiseman
R. Scintillation
Til slut solnedgangen fra i aftes.
Fortsat god Kr. Himmelfartsdag


24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja her startede dagen også ret køligt, men nu er vinden løjet lidt af og kommer fra en anden retning, så det hjælper gevaldigt på lysten til at opholde sig ude.
    Jeg skal da love for at din ambassadør har skjult sig godt, men inden længe bliver den mere synlig. Her står de forskellige hosta også rigtigt fint i år, selvom der bliver gnasket godt i dem ;(.
    Hvor ser der smukt ud i din skov ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Det er helt stille her nu, så endnu en aften blev nydt derude, egentlig er det for tidligt at gå ind endnu.
      Ja den ambassadør er noget for sig, først råber den op, bagefter gemmer den sig i busken :) Åh det er ærgerligt, at sneglene tager de smukke hostaer.
      Tak skal du have, jeg er selv vild med den.

      Slet
  2. Du har mange skønne hosta og iris. Skal se om ikke jeg kan dele de gule iris, og tage nogle med i Geografisk Have på torsdag. Sneglene ser jeg heldigvis ikke meget til med det varme tørre vejr.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det har jeg, du skal ikke tage af den gule iris, hvis du synes, det er træls, så venter jeg bare til en gang, du synes, den er stor nok. Godt du ikke ser noget til sneglene, dem kan vi godt undvære.

      Slet
  3. Vi har haft det meget blæsende i dag, så haven ser lidt forpjusket ud. Hostaerne topper vel lige nu. Selvom der kommer blomster senere, så bliver bladene jo ikke friskere. Korktræet står imponerende rank og slank.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Sjovt så forskelligt vejret er, det har blæst noget her, men ikke meget, men varmt har det nu ikke været. Det er rigtigt, at det er nu vi skal nyde hostaerne. Ja korktræet er flot.

      Slet
  4. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de dejlige billeder fra din have. Jeg holder meget af dagliljer, så dem glæder jeg mig til at se flere af.
    I dag har vi været til konfirmation hos min datter og svigersøn, så vi er godt trætte begge to. Ea var den smukkeste af dem alle, hun havde en fin blomsterkrans om hovedet. Hun er lige så glad for blomster som sin mormor.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, glæd dig der kommer mange flere billeder af dagliljer, dem har jeg jo også mange af.
      Selvfølgelig var Ea den smukkeste med blomsterkrans om hovedet, dejligt at hun har arvet din blomsterglæde.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hvor er dine hosta fine.
    Her har vi haft fint vejr. Nogle skyer fra morgenstunden, men i løbet af formiddagen fik vi blå himmel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have. Ja det har også været dejligt her, men lidt køligt.

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Ih, hvor ser din skov fantastisk ud! Så frodig! Meget vellykket!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja min skov er vellykket, jeg holder meget af den.

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Ja Hostaerne er fine og store i år.
    Det er smukke Iris du viser, det er dog en imponerende blomst.
    Og så nyder jeg jo dine rhodoer.
    Hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er et godt hostaår.
      Jeg har også en del iris, nogen er kønnere end andre.
      Godt du nyder mine rhodoer, det gør jeg også.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth.Vejret har heldigvis været bede i dag.........har været i haven 6 timer i dag.Hosta trives også rigtig godt hos dig kan jeg se............og du har jo også mange forskellige.
    Synes din blå lupin er smuk...........selvom den skule være rosa.
    God atfen knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det har været bedre vejr i dag, så vi kunne være i haven. Ja hostaerne trives fin her, jeg har rigtig mange forskellige.
      Ja den blå lupin er også fin, men når man nu ventede en rosa, så er det jo lidt skuffende.
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Joda jeg kunne lige finde Ambassadøren.
    Mine 2 hosta holder sig beskedent tilbage tror de sparer kræfter til næste år;)
    Her nåede vi de 22 men der er ligesom ingen varme i vinden!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Godt du fandt ham :) han er godt nok blevet høj, han er kravlet op i den ungarske syren, jeg kan godt huske, at du har skrevet, den blev høj.
      Hostaer er lidt længe om at komme i gang.
      Vi var vist kun på 17 grader med en kølig vind.
      Tak i lige måde.

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Hostaene og irisene dine er så flotte! Mine sibiriris har så vidt startet her. Skal si det var kjølig her også i dag tidlig med kun 3 grader...
    Ja, du har vel utrolig mange rhodoer å klippe! Det er litt av en jobb...

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth
    Det har faktisk været rigtig fint vejr på vestfyn hvor vi har været til fødselsdag så vi kunne være ude. Så der blev spillet Vikingespil og der blev grillet så det har været rigtig hyggeligt. Min niece blev blev 17 år. Godt du ikke fik luget den lille anemone væk for den er da rigtig sød. Flotte Allium ingen af mine lilla er sprunget ud endnu men mine honningløg står flot derude. Ambassadøren er da godt nok blevet noget af en kæmpe :-) Også dagliljerne er tidlige hos dig her går der lidt tid endnu men et par af dem har da fine knopper. Ja det er somme tider vi bliver overrasket når det vi har købt ikke har den rigtige farve den er da heldigvis ikke rød og den lyseblå er da rigtig fin. Jeg plyndrede lige min brors have for babylupiner idag. De har nogle rigtig flotte lilla og lyserøde nogle så bliver det spændende hvad jeg har fået fat i. Smukke Rhodoer i skoven de billeder er så flotte. Solnedgangen ligeså :-)
    Ha' en rigtig god fredag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ingen svar i dag, se mit nye indlæg.
      Knus

      Slet
  13. Hej Lisbeth
    Her har det heller ikke været for varmt. Men vi har alligevel kunne spise udenfor i solen. Vil du have en klump af bjørneroden, og vil du have den d. 5., eller skal jeg vente og tage det med til dig, når vi engang kommer på besøg?
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
  14. Hej Laleh
    Ja tak meget gerne. Det er fint, når I kommer på besøg.

    SvarSlet