søndag den 20. oktober 2013

Regn, sol og efterårsbilleder

Vi var så heldige, at vi fik 10 mm i nat og i morges, men det var så også det. Over middag kom solen frem, så vi fik lidt tid i haven. Det har igen været en mild dag, så det var fint at gå rundt derude.
 Det første billede jeg vil vise i dag, har Bent taget. Det er hegnet ind til Carsten marker. Han nåede lige at tage et billede, da vi var der i fredags. Det er et utroligt smukt hegn, som alle må nyde, når de kører forbi, og det er der mange, der gør, for det er vejen ned til Jyllands færgen.
Resten af billederne har jeg selv taget
Det er ved at være tid til at rive bladguldet sammen, dette læs endte mellem roserne, skønt jeg synes det er tidligt nok, så længe det er så mildt i vejret.
 Acer palmatum bloodgood
 Efterårshjørnet set fra den anden side, Sorbus Dodong den største og ældste vi har, er flot sammen med de smukke grønne cypresser.
Udsigten fra mit hemmelige sted, nogen af jer kender det.
 Kornel, vortemælk Fireglow og asters
Nærbillede af vortemælk Fireglow, den har fine efterårsfarver
Troldel
 Nøddetræerne får også farve nu
Paradisæbler gløder i solen
Selvom jeg har plukket et par kasser æbler, er der stadig mange på træet
Det nye bed får flere og flere planter, men der mangler stadig lidt
Nu er den fine ensian ved at åbne blomsterne, som er rigtig søde
 En enkelt knop er der på Audrey Wilcox, skånet af rådyrene, men måske ikke den flotteste.
 Crocus Rose hænger med hovedet
 Regndråber
i de fynske roser
 Sofia Renæssance
 Scepter d´isle
og til sidst Odyssey
God søndag aften og god start på en ny uge.

28 kommentarer:

  1. Læbæltet er en sand skønhedsåbenbaring. Fireglow stråler også her i haven. Den hvide ensian er også fin - jeg synes bare, den slags ensian er utrolig vanskelig at holde liv i hen over vinteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er et utrolig smukt læbælte Carsten har fået lavet.
      Fireglow er rigtig fin nu. Jeg har heller ikke kunnet holde liv i Ensian, heldigvis kostede den ku 10 kr. :)

      Slet
  2. Det er et dejligt billede Bent har taget- sikke et perspektiv og fine farver!
    God uge!
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er et skønt billede at et smukt læbælte.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Flotte høstfarger du har i hagen! Din ensian som heter Gentiana her ligner veldig på den blå jeg kjøpte på matbutikken. Det kan se ut som det er samme sort. Ha en fin kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er flotte høstfarver i haven nu. Jeg købte også en blå sidste år, den overlevede ikke vinteren, det gør den hvide nok heller ikke.

      Slet
  4. Hvor er det billede som Bent har taget smukt. Han er god til at fotografere.
    Utroligt at du har så mange fine roser endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja Bent er god til at fotografere, læhegnet er utrolig smukt, og der var en smuk himmel.

      Slet
  5. Hej Lisbeth.Smukt billede Bent har taget....pragtfulde farver.
    Bladlguld har jeg også meget af.....har spurgt i mit nye indlæg om det er for tidligt at komme det ud i bedene.....er lidt bange for at planterne rådner.
    Smuk acer....og dit paradisæbletræ er også rigtig flot.
    Fin lille ensian.....lad os håbe på at den klarer vinteren.
    Vi fik også 10mm regn i nat.....så det var ok.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak ja det er dejlige farver i læhegnet.
      Jeg har svaret dig på dit indlæg.
      Så har vi fået lige meget regn.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Dejligt billede Bent har taget af det meget, meget smukke læhegn :-) Udsigten fra dit hemmelige sted er bestemt også skøn :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er et godt billede af det smukke læhegn, jeg er glad for min udsigt, fik lige øje på den i anden anledning.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Den ser da fin ud din 8kr Ensian:)

    ja, det er vist sæson for nedfaldsblade - god ide at bruge dem til andre planter!

    Her fik vi 12mm - og de lover jo mere i denne uge - måske vi snart kan sige: "Nu rækker det - Tak"

    Ha en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja er den ikke flot, den kostede nu 10 kr. :)
      Jeg tror vi kan bruge meget regn endnu, hvis rhodoerne skal komme sikre gennem vinteren, Bent siger at vi godt kan bruge 150 mm altså lidt efter lidt :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  8. Det er godt nok ikke så nemt lige at finde ud af hvad man kan og ikke kan, når vejret arter sig som det gør. Jeg ville gerne gerne gøre bede klar til vinter, men det er næsten en skam at klippe for meget ned og sommerblomsterne blomstrer for meget til at man har lyst til at fjerne dem. Men farverne viser nu at det er efterår og hvor har de været flotte i år. Flot billede af læhegnet.
    Den Acer du viser er godt nok også flot. Jeg fik forresten en efterårs stormhat foræret i går, den står stadig med blomster.
    Utroligt, at der stadig er roser.
    Med venlig hilsen
    Lene Jensen Nordjylland

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej det har du helt ret i, men bladene er der jo nu, så skal de bruges. Jeg har gravet mine sommerblomster (Timeviser) op, de var væltet ud over det hele, så måtte de op.
      Godt at du også fik fat i en efterårsstormhat. Jeg vidste ikke, at der var forskel på, hvornår de blomstrede, men så blev jeg klogere.
      Ja det er utroligt, at der stadig er roser, men nogen gange har jeg haft dem lige til der kommer rimfrost.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth

    Flotte billeder med efterårets farver.
    Ensian synes jeg stadig er spændende især, at den blomstrer NU.
    Også god uge til dig
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have. Du må have fat i en Ensian, de er sikkert nemme at få fat i nu for en billig penge.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Så fine glødende søndags billeder med solskin på.
    Jeg troede ellers vi havde en aftale om at du tog regnen og jeg fik solen, men aftalen virker ikke helt optimalt, da vi har fået 35 mm idag, men på tirsdag skal det vist holde tørt her ;o)
    Smukt billede at et helt fantastisk læhegn ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja dejligt med solskinsbilleder, det flotteste var jo fra i fredags, men da havde du vist heller ikke solskin.
      Jeg beklager, men vejrguderne er ikke sådan at overtale til at flytte regnfokus til Samsø. Dog fik vi 9 mm i nat, så nu har vi da fået 19 i weekenden, men dine 35 kan jeg ikke stikke, til gengæld kom jeg lidt i haven :)
      Ja det er et skønt læhegn, det må man sige.

      Slet
  11. En dejlig holdning med "bladguldet" - lige min stil :)

    SvarSlet
  12. Fantastisk hegn Carsten har sat som læhegn. Sikke nogle glødende farver - og som du skriver, er den vej der går til færgen til Jylland.
    Regn har du også fået nu og mon ikke også du har fået regn i dag. Her har det regnet det meste af dagen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det hegn har Carsten været meget heldig med, det er en fryd for øjet hver efterår, hvis vi ikke skal med færgen, er vi nødt til at tage turen derned alligevel.
      Vi fik 10 mm mere i nat, men det har været tørt gråvejr i løbet af dagen.

      Slet
  13. Smukke billeder med sol og dejlige efterårsfarver. Godt med al den regn så rhododendron kan klare vinteren.
    Kh. Jørn

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jørn
      Tak skal du have, ja det er en skøn tid med alle de gyldne farver. Ja det er med at få noget regn nu, så rhodoerne kan klare vinteren.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. dit hemmelige sted er rigtigt smukt :)
    Jeg kan rigtigt godt lide bents billede, dejlige efterårsfarver og smukt lys.. ikke at dine ikke også er dejlige

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja der er et dejligt kig fra mit hemmelige sted :)
      Bents billede er bare smukt, det er et smukt læhegn og en smuk himmel.
      Kh Lisbeth

      Slet