onsdag den 30. oktober 2013

Havearbejde

Det har været helt pænt vejr hos os i dag, så jeg har fået lavet en del i haven.
Solen skinnede meget af tiden, så er det mere tillokkende at komme ud.
 Rosen "Alfred" blev klippet
Så nu må den på den igen med at dække pælen
Helt oppe i toppen var der en enkelt rose, det var Louise Odier, nu står både rose og hyben herinde i en vase og pynter.
I samme omgang blev pæonernes blade klippet af, det er bedst at gøre det inden vinteren, har jeg læst. Alle æblerne der var blæst ned, er nu samlet op i en spand.
I eftermiddag kom Rikke på besøg, så vi tog lige en havevandring. Hm, 2½ time tog det :) Rikke hjalp mig med at frigøre Clematis Alpina fra den døde gyvel, der var væltet, det var rart med hjælp til det.
 lidt billeder fra haven
En vanddråbe på linsen, ikke helt godt, men himlen var flot.
 Billedet er taget 27.10.
og 30.10
 Der er lidt dahliaer endnu, men de vælter efterhånden
Min fine hejrenæb Erodium Pelargoniflorum blomstrer flot endnu
Rikke og jeg fik taget lidt stiklinger fra vinterasters.
Der kommer meget vand i disse dage, det er fint, desværre er regnmåleren borte med blæsten, men der er i hvert fald meget vand i bassinet.
Den fine stenbræk blomstrer stadig så flot

De to egebladede hortensiaer bliver flottere og flottere i farverne.
R. Isolabella har fået fine efterårsfarver
Gad vide om det er rådyrene, som spiser mine hostaer?? De er også begyndt at spise af min fine Dream Queen, det er jeg ikke tilfreds med.
Her kommer roserne, nogen slidte og nogen fine
Jeg havde glædet mig til at se min fine mosrose, men først skulle den hjælpes, ja og så kom stormen, det pyntede ikke.
 Schneewittchen, den sidste

 Mary Rose
Scepter d´isle har det heller ikke så godt mere
 James Galway
får I to gange, jeg kunne ikke vælge
Til slut King´s Mac

Fortsat god aften



28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth. Jeg lagde mærke til på det første billede at der overhovedet ingen blade er på græsset! Det synes jeg er utroligt. Jeg har mange blade i min græsplæne og har været ved at rive dem sammen i dag. Når der forhåbentlig bliver lidt mere tørt, skal jeg slå græsset og så bliver de resterende blade også klippet og forsvinder ned i græsset som gødning! Jeg er gået dig i bedene i dag i mit indlæg om jeg så må sige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Lige der er ikke så mange blade, men heller ikke så mange træer, bladene er nok fløjet et andet sted hen.
      Ja det er rigtig, du har gået mig i bedene med roser til sidst, det er du ikke ene om :)
      Jeg bruger bladene i bedene, der kan jeg godt bruge dem.

      Slet
  2. Hyggelig havestemning - man kan ikke se, at der har været en storm forbi. Pæonblade lader jeg nu sidde, til de nye skud viser sig om foråret. Det er bare irriterende, at de sidder så godt fast, at man er nødt til at klippe dem af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, nej det er ikke lige på de billeder, man kan se stormen. Jeg har læst et sted, at der kan gå svamp i bladene, så det er vigtigt at få dem væk, derfor gør jeg det. Det samme med gamle blade på påskeklokker, dem klipper jeg også af i februar måned eller deromkring.

      Slet
  3. Du har en smuk have, selv her hvor vi næsten er fremme ved 1. nov.
    Dejlige billede. Tak for kigget.
    Håber du får en hyggelig aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Aase, ja det er dejligt, at haven står flot så længe på grund af det milde vejr.
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
  4. Dejlige efterårsbilleder ,der er stadig meget i blomst og i er vist sluppet nådigt fra den friske vind i mandags!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Tak - ja haven er sluppet nådigt fra stormen, men selve øen var det hårdt for, mange knækkede træer og træer revet op med rod.

      Slet
  5. Ja, der er jo en del oprydning efter sådan en storm. Mange af planterne ligger ned. Men du har da stadig smukke roser!!
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der er lidt at se til, den sidste oprydning her i haver bliver først i weekenden, der skal mandfolk til :)
      Der er nu ikke mange roser lige nu, men måske kommer der lidt flere om et par dage, de er længe om at springe ud nu.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Ja der er ikke meget storm at se over Høneballehaven! Jeg tænkte som Birgitte, fantastisk som din græsplæne er støvsuget for blade!
    Her har det luftet en del, så det med bladene må vente en kende endnu.
    Den erodium pelargoniflorum er jeg forliebt i. Men det ved du, og jeg skal også nok få fingre i den en dag! Det er helt sikkert.
    Ja jeg er ikke helt kommet mig over, at vores flotte vartegn på vejen, har valgt at lægge sig ned. Jeg vil tro træet er på alder med vores hus, som er bygger i 1932. Så det var en gammel svend.
    Men det er nogle flotte himmeler (det hedder det nok ikke) du fanger. Både dramatiske og helt sommerlige også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Nej i dag var der ingen storm. Jeg skal nok sætte blade ind i morgen, jeg tror da bestemt de er der :)
      Jeg har to, så jeg vil gerne sende en stikling
      Jeg kan godt forstå, du ikke er kommet dig over at birken er væltet, det er trist, når sådan et smukt gammelt træ må give op.
      Ja der er nogle fine himle med den blå farve.

      Slet
  7. det var da dejligt du sådan fik havehjælp, så Alfred kunne komme på højkant igen-eller det der er tilbage af den.
    Igen er det skønne billeder fra dig af. I øvrigt så har jeg skrevet til Jas roser. Så nu venter jeg spænd på han vender tilbage. Bare nu ikke stormen er gået for hårdt ud over ham.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Det var nu ikke Alfred, Rikke hjalp mig med, men derimod min clematis Alpina. Alfred klarede jeg selv, det var hårdt, han har tykke grene ham Alfred :)
      Jas ringer nok til dig i sidste øjeblik, vil jeg tro, det plejer han. Er spændt på at se, hvad du skal have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Jeg liker så godt dine eikebladede hortensia. Her tror jeg ikke de klarer seg dessverre. De har så vakre blader!
    Ha en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de egebladede hortensiaer er ret flotte nu, men de fryser langt ned her hos mig, så de kan nok ikke klare sig hos dig, desværre.
      I lige måde.

      Slet
  9. Kan se at din have også er sluppet nådigt fra stormen. Hyggeligt med havebesøg. De rådyr er da for frække, men godt at det ikke var først på sæsonen de spiste dem.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja heldigvis slap min have nådigt fra stormen, men den gik ikke let hen over Samsø. Underligt at det for en gang skyld ikke er jer ude vest på, det er gået ud over. Ja jeg er også glad for, at det ikke var i foråret, de spiste mine hostaer.

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Mon det er den samme stenbræk Marie også lige viste? De ser godt ud hos jer begge!
    Det er måske Madame Alfred C. der er blevet kraftigt studset?

    De der rådyr ber da om at en frisk jæger lige får ram på dem - og så smager de iøvrigt temmelig godt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo det er den samme stenbræk, som Maries tror jeg, i morgen må jeg nærstudere den, hvis det bliver vejr til det :) de lover regn.
      Ja det er mme Alfred C., der er blevet studset en hel del, der var nok også lidt Louise Odier imellem, de er begge nået højt op over pælen. Jeg kalder den Alfred, fordi Jette Mit lille gods kalder sin Alfred :)
      Ja vi trænger til at få tyndet ud i flokken af rådyr, vi er rigtig plaget, det bliver værre og værre. Det er rigtig, at smagen ikke er at foragte :)
      Tak i lige måde og sov godt.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Godt din have også slap godt igennem stormen ;o)
    Her har det også været dejligt vejr idag, jeg gik ude til det næsten var helt mørkt. Måske skulle man ønske sig en pandelampe, nej - så tror naboerne nok, at det helt er rablet for mig ;o)
    I foråret fik jeg en lille digital regnmåler som jeg er helt vild med. Det er sjovt at følge med i mm når regnen øser ned. Familien griner godt nok lidt at mig og mine mm, men jeg har det sjovt med det ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Godt du også havde godt vejr, men pandelampe det gider jeg alligevel ikke :)
      Jeg har vejrstation med digital regnmåler, men den er ikke så god som en almindelig plastikmåler, de måler ikke ens, så jeg skal have en ny billig.
      Man skal da holde øje med regnmængderne, det er ikke noget at grine af :) lidt nørd har man vel lov at være.

      Slet
  12. Hej Lisbeth-Ja! så forsøger jeg igen......min kommentar er bare forsvundet.Godt at se at din have ligner sig selv igen.
    Og dejligt med lidt havehjælp.
    Billedet fra d.30/10 ligner bare et smukt maleri.
    Men ærgeligt at din dejlige hosta er blevet spist?
    Kan godt se at dine roser er på retur......men de har også gjort det rigtig godt.Godnat herfra knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Det er irriterende, når ens kommentar bare forsvinder, det har jeg også prøvet hos dig.
      Jeg er meget ærgerlig over, at de spiser af min hosta.
      Ja sådan må det jo gå med roserne, men flotte har de været.
      Ha´en god dag.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Mærkeligt, hvem der spiser dine hosta. Jeg troede de var rådyrsikre, men det må næsten være dem, så voldsomt som der er gået til den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er underligt, at nogen spiser mine hostaer, jeg forstår det ikke.

      Slet
  14. Kære Lisbeth.
    Ærgerligt med dine æbler - jeg husker jo billederne med (var det ikke silkehaler) - Men du kunne vel også godt bruge æblerne selv.
    Dejligt med havebesøg, jeg synes nu ikke det er havevejr nu. Nu er det efterår --- dog har jeg lagt lidt flere tulipanløg.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var ærgerligt, men jeg har heldigvis plukket dem jeg skulle have, der blev også nogen til gode venner. Den spandfuld jeg har samlet, er til en famile i vores lille by. De fik også af dem sidste år, de var så glade for dem.
      Nej du har ret havevejr har det i hvert fald ikke været i dag. det er meget efterårsagtigt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet