søndag den 1. januar 2012

Armandii plantet, og billede af mm Alfred Carrier

Da vi stod op, var det regnvejr, men heldigvis holdt det hurtigt op. Først fik vi taget alle nisserne og julepynten ned og sat juletræet ud. Jeg skulle bruge grenene.Derefter gik vi i gang med projekt plantning af Armandii. Det gik forholdsvis let, den blev plantet op af husmuren, og den lange spire blev bundet til en gren af den syrisk rose.


Som I kan se er den godt beskyttet af både grangrene og en sten, så nu krydser jeg fingre for, at den overlever udenfor. Den havde gode rødder, så det var en god beslutning at flytte den ud af potten.
Jeg har taget nogle billeder af mm Alfred Carrier, så kan Nette kigge på dem her.



Et billede af stammen og hvor meget den fylder, og der var min sandten også en blomst. Der er tre roser, som vokser op ad pælen, de to andre er Louise Odier og Duchesse de Montebello

I den første læbeplantning var der gyvel, men de bliver ikke ved at se godt ud, så vi har fjernet de fleste igen. Det er dog ikke sådan lige, så af nogen af dem har jeg lavet en slags hæk. Kan I se der er to blomster i den :o)


Disse påskeklokker af ældre dato venter ikke længe på at blomstre

Mosgrenen var så fin, syntes jeg


Vi havde fint besøg i haven i går, Bent tog som altid gode billeder af de skønne silkehaler.

I aftes fordrev jeg tiden med at kigge på stoubytropeplanter.dk har nogen af jer kendskab til dem? Der er mange spændende planter og nogle til meget rimelige priser. Jeg har læst om dem i Alt om Haven. Hvem ved måske behøver jeg ikke at bruge visakortet lige med det samme :o)
I må have en god afslappende aften.

36 kommentarer:

  1. Imponerende rose :-)
    Og det er da lige ved og næsten med de påskeklokker - hvor er det skønt. Så må foråret jo være lige om hjørnet :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  2. Jeg læste godt Nettes historie om Mme Alfred Carrier... Det er da en velvoksen rose, du har der rundt om træstammen. Men kan den mon holdes lidt i ave ved klipning?
    Skønne blomster har den i hvert fald.

    Vi fik al julestadsen pakket ned i går og gjort rent - dog ikke i køkkenskabene........ - så i dag har den stået på gåtur ved vandet og mest afslapning herhjemme.

    Ulla

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth
    Helt utroligt eksemplar af Alfred Carrier og så med blomst. Dejlige fuglebilleder. Hvor har du været flittig sådan at få pakket julen ned. Hos mig må det vente til i morgen.
    Rigtig godt nytår.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
  4. Dejligt Lisbeth - og jeg har lige opdaget at jeg også har købt den sidste år. Men jeg kom til at kappe hovedet af den, inden den nåede over en halv meter. så nu må vi se om jeg har taget livet helt af den, eller om den kommer igen. Den vil jeg glæde mig til!
    Dine påskeklokker er kommet langt. Det er dejligt at se.
    Men de små silkehaler (er det vist) - hvor er de søde!
    Godt Nytår til dig og dine og tak for mange gode »samtaler« i det gamle.

    SvarSlet
  5. Har lige kigget på deres hjemmeside, men det er nok uden for mit gebet.Mener jeg er stødt på firmaet på planteskolemesser, men er ikke sikker. En ting jeg er utryg ved er hans ulovlige liste over dårlige betalere, hvor nogle af mine gode kunder optræder. Så mange har jeg ikke haft i de 35 år, jeg har solgt planter!!
    Jeg turde nok ikke handle sådan et sted. Der må være noget helt galt.
    Jeg faldt i staver over dit diasshow og så lige en rødbladet birk. Har du navnet på den? Den ser sund og frodig ud.
    Idag har jeg endelig fået flyttet min store Akshale, men Per måtte hjælpe med at køre sækkevognen :o).
    Anne Marie

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth,
    Den var da imponerende. Jeg har købt netop denne rose i foråret til at klatre op af nogle gamle duftsnebollebuske. Så er der lidt til året rundt. Men jeg skal nok holde den lidt i skak!
    Fik du shoppet? Kender ikke shoppen.

    SvarSlet
  7. Søren og jeg besøgte stoubytropeplanter forrige sommer som åben have. Det var et rigtig hyggeligt besøg. Vi købte nogle liljer, dagliljer og løg af kanellilje og acis (efterårblomme tror jeg nok). Vi var også meget imponerede af et kæmpestort tulipantræ.

    SvarSlet
  8. Søren og jeg besøgte stoubytropeplanter forrige sommer som åben have. Det var et rigtig hyggeligt besøg. Vi købte nogle liljer, dagliljer og løg af kanellilje og acis (efterårblomme tror jeg nok). Vi var også meget imponerede af et kæmpestort tulipantræ.

    SvarSlet
  9. Skønne humørspredende billeder :o)

    Godt nytår, og ha en go aften...

    SvarSlet
  10. Hej Lisbeth

    Det kunne da være sjovt hvis flere lavede en årskavalkade. Det er jo heller ikke fordi haven bugner med lækre planter på denne årstid. Så lidt flotte blomster og lignende er da et hit. Tænk hvis vi kunne smitte flere med at lave årskavalkade?

    hej fra Eva

    SvarSlet
  11. Hej Signe
    Ja det ser ud som om foråret er lige om hjørnet, men næste uge love kun milde temperaturer ingen sol.
    Knus

    Hej Ulla
    Det glemte jeg at skrive, madame er ikke ene ved stammen, der er også Louise Odier og Duchesse de Montebello ved stammen. Jeg har ikke klippet ret meget i den, men det er den kraftigste af dem, der gror op ad pælen.
    Ja væk med julestadsen og så lidt frisk luft, det er godt ovenpå festlighederne.

    SvarSlet
  12. Hej Kirsten
    Jeg pakker altid julen ned Nytårsdag, så er julen forbi for mig, og det er rart at have det overstået.
    Hej Bente
    Ups glemte jeg at skrive, at det var silkehaler, ja det kan jeg se. Godt du selv kunne kende dem. Var det Armandii du kappede hovedet af sidste år? Mon ikke den kommer igen, jeg har prøvet det med flere Clematis, de er altid kommet igen, når jeg næsten havde opgivet håbet.
    Hej Anne Marie
    Jeg kunne heller ikke lide den liste til sidst, men det lader til at Marie har haft et godt besøg der. Den rødbladede birk er købt hos Solhøj, kan ikke huske navnet, men du kan sikkert se den på hendes side.
    Hej Anne
    Jeg har aldrig klippet noget særlig i min, men som sagt til Ulla, så står der to roser mere ved den pæl.
    Hej Marie
    Jeg er glad for, at du skriver her om jeres besøg i Stouby, så kigger jeg lidt mere på siden. Tak for det.
    Tak Bettina
    Hej Eva
    Det er jeg glad for du siger, for det har jeg vældigt mod på at lave, så den kommer lige en af dagene.

    SvarSlet
  13. Hvor har du puttet din Armandii godt. Jeg er sikker på at han nok skal klare det, og jeg skal ihvertfald nok krydse fingrer for det. Måske får jeg mod på at prøve én igen senere så, for jeg kan nemlig virkelig godt lide den :-)
    Når mine gyveler bliver for store og forvoksede, så tager jeg stiklinger af dem, og kasserer moderplanten. Ja, dvs. jeg tager stiklingerne et par år før, så de kan nå at få lidt størrelse :-) De er rigtig nemme at få til at slå rod.
    Jeg er jo også vild med Carriere, så jeg er glad for at du viste den. Hvis jeg skal have den, så skal den vist 'smides' op over hegnet bagerst i haven, ellers er den vist for stor til mig.
    Hvor er de små fugle søde. Mine har fået mad for første gang igår, fordi jeg tænkte at nu måtte de snart trænge. Og hold da op en trafik :-)
    Julepynt og træ står stadig her. Men det er fordi jeg er for doven lige nu til at få det væk :-D

    SvarSlet
  14. Hej:)

    Først og fremmest tak for dine kommentarer, det luner!
    For det andet- hvad er Armandii?...
    Kram herfra

    SvarSlet
  15. Hej Hanne
    Ja jeg håber, jeg har puttet den godt nok.
    Tak for råd om gyveler, de er ikke noget hit hos mig, men den der hæk må godt stå der og læ lidt.
    Carriere er fantastisk til at gro og den er meget smuk, når den blomstrer i al sin glans.
    Fuglene har fået mad her i et par måneder, så vi har mange, men det er nu hvidtjørnene som tiltrækker silkehalerne.
    Lad du bare julepyntet står, det spiser jo ikke brød :o)

    SvarSlet
  16. Hej Kristina
    Selv tak. Armandii er en clematis, som ikke er helt hårdfør :o)

    SvarSlet
  17. Elsker bare Silkehaler. De er bare så smukke.

    Godt nytår!

    Bedste hilsner fra Mette

    SvarSlet
  18. Hvor har du dog været flittig.
    Jeg pakker først mine juleting væk til Hellig tre Konger. Gl. skik fra barndomshjemmet.
    Hvor er Silkehalerne dog smukke. Jeg har aldrig set en i vores have.

    SvarSlet
  19. Lige kort - undskyld det var Mme Alfred Carrier og det var 2 cm fra roden. Men den kom da op med en halv meter sidste år. Så kan være jeg får den at se igen.....

    SvarSlet
  20. Tusind tak for billedet af din skønne Madame:o) Jeg synes det er så dejligt med så mange venlige og fantastisk hjælpsomme havemennesker derude i blogland.

    Ingen tvivl i mit sind: Jeg vil bruge Madame Alfred Carrier som træklatrer. Jeg har fået en pengegave her i julen og den skal bruges til indkøb af et par skønne madammer.

    Ønsker dig og alle dine kære et lyst, lykkeligt og blomsterrigt nytår med masser af gode haveoplevelser.

    Sikke fornemt fuglebesøg I har haft. En silkehale har jeg aldrig set in real life, men hvor må det være fantastisk at have disse smukke fugle i haven.

    Mange nytårshilsner

    SvarSlet
  21. Hej Mette
    Vi er også glade hver gang vi får besøg af silkehalerne, det er smukke fugle.
    Hej Aase
    Hvis du gerne vil se silkehaler er det en god idé at plante hvidtjørn og paradisæbler med små bær.
    Hej Bente
    Madame skal nok klare sig, den er sej, gad vide hvordan du kunne komme til at kappe hovedet af den. Det er nemmere at komme til på en clematis.
    Hej Tante Grøn
    Dejligt du fik tid til en lille kommentar her, tak for det.
    Ja bloggerverdenen er fantastisk især her i vintertiden er den uundværlig.
    Det bliver så flot med en madame i din skønne have, en skam vi ikke kan se billeder fra den. Silkehalerne er dejlige fugle, men der skal gode bær til at lokke dem til.
    Rigtig godt nytår også til dig og syrenprinsen med masser af dejlige haveoplevelser.

    SvarSlet
  22. Jeg krydser altså også fingre for din Armandii.
    Jeg har ønsket mig denne sort i over 4 år, men har ikke turde at vove mig ud i at plante den.
    Jeg glæder mig til at høre om din erfaring med den :o)
    Kh
    Karina

    SvarSlet
  23. Høneballehaven.. Tak det vil jeg da lige huske på.

    SvarSlet
  24. Hej Lisbeth. Jeg håber virkelig det lykkes med din Armandii, det tror jeg med dine "blomsterhænder". Dejlige billeder, du viser af haven. Jeg er imponeret over, så meget forskelligt du kan vise, jeg synes ikke, jeg før har set det træ med klatreroser? Det er en smuk rose. Dejligt med fuglene i haven. Jeg har heller aldrig set silkehaler in real life.

    SvarSlet
  25. Det skal jeg gerne sige dig Lisbeth, jeg har fået sådan en smart lille håndklipper, og der hvor jeg har sat rosen, står der også en buksbom, som skal holdes inde. Jeg havde simpelt hen ikke set rosen, da det jeg klippede af var buksbom, og viste det sig dels Madame Alfred Carrier. Så jeg bandede først af min egen dumhed....Bagefter grinede jeg selvfølgelig. Den har fået hele armen med den lille smarte håndklipper.
    That's Leif!!

    SvarSlet
  26. Hej Karina
    Jeg skal nok holde dig orienteret, den ser i hvert fald stadig fin ud, tror endda den er vokset lidt igen.
    Selv tak Aase du har jo plads til nogle hvidtjørn og paradisæbler, så måske skal det prøves.
    Hej Birgitte
    Det er derfor du skal herover og se haven, der er plads til rigtig meget, den er stor. Som du kan se, skal du "bare" plante en hvidtjørn, så kommer silkehalerne, det ER smukke fugle.
    Hej Bente
    Sådan kan det gå, hvor der handles, der spildes og med sådan et smart apparat kan det nemt gå galt, og ih hvor man ærgrer sig bagefter. Jeg har dog kun prøvet at hakke clematis eller liljer op, men så siger jeg også grimme ting til mig selv :o)

    SvarSlet
  27. Hejsa Lisbeth
    Jamen så skal jeg da have plads til et par hvidtjørn i min nye have med "bede-og-stier-i-stedet-for-plæne"! Vi har aldrig haft silkehaler her i haven, og det lader til, at det er (noget af) det, der skal til!
    Godt nytår,
    fra Line

    SvarSlet
  28. Hej Line
    God idé med hvidtjørn i din nye have, silkehaler er skønne fugle.
    Også god nytår til dig.
    Lisbeth

    SvarSlet
  29. Flere af mine juleroser (påskeklokker, som jeg stædigt kalder for juleroser ;-) ) blomstrer også nu.

    Vi har aldrig set silkehaler her hos os, men i Mårslet så vi dem jævnligt. Flot - og næsten eksotisk fugl -

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  30. Sjovt nok havde jeg lige en diskussion med min haveveninde igår, hun nægter også at kalde dem påskeklokker. Er det egentlig ikke en Claus Dalby opfindelse?
    Ja silkehaler er smukke fugle, som vi gerne vil se i vores haver.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  31. De har altid heddet påskeklokker, men Claus Dalby var med til at "sprede budskabet", da han udgav sin bog om juleroser :-)

    Grunden til, at jeg bliver ved med at kalde dem for juleroser er, at jeg har mange, mange forskellige arter, som også bliver kaldt for juleroser, selvom de egentlig har andre mere korrekte navne, men alle har det latinske navn Helleborus.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  32. Lisbeth - jeg tror måske at det er Marianne fra Spiren:
    http://www.gartnerietspiren.dk/
    som har opfundet udtrykket, men jeg må blive dig svar skyldig. Ihvertfald, hvis du klikker på linket, skriver hun jo så fint om både juleroser og påskeklokker. Jeg ved ikke om der en en mening med galskaben? Men vi kunne jo spørge hende?

    SvarSlet
  33. Kære Bente,

    de har altid heddet påskeklokker - længe inden Spiren åbnede :-)

    Vi har bare ikke rigtigt brugt udtrykket her i Danmark.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  34. Kære Marlene
    Tak for hurtigt svar - var eller ved at formulere et til Spiren, men du kom mig i forkøbet. TAK skal lyde herfra....

    SvarSlet
  35. Godt I finder ud af påskeklokkerne, i mellemtiden bliver jeg også klogere :o)

    SvarSlet