torsdag den 16. september 2021

Morgenbilleder

 Regnen startede først så småt her hos os ved 13 tiden onsdag, ikke det store - men ved 18 tiden begyndte det at give noget mere.

Morgenen derimod var rigtig fin, selvom det blæste en del, her kommer billeder fra turen:





det var en fin himmel

og der var godt gang i bølgerne
I går formiddags så det også godt ud i haven:
Himlens 7 sønner tager opmærksomheden, men rosen Acapella lægger man nu også mærke til

sumpcypres til højre og til venstre for den en broget ask, den står i spidsen af ørkenbedet.
et godt farvespil
og igen Himlens 7 sønner/Heptacodium miconioides kan jeg kun anbefale at købe, den gror rimeligt hurtigt, dette eksemplar er købt for 11 år siden hos Lønbæk Planteskole, det ser ud til, at Anne Marie har den til salg endnu.
Hydrangea paniculata Limelight står flot nu
Her har vi Liriope, tak for navnet Lisbeth :)
I de sidste dage har jeg købt planter i Netto:
Echinacea har jeg plantet i hækbedet
og Anemone White Swan er plantet i nordbedet, så der igen er lidt blomster i det. 
På plantemarkedet havde jeg bestilt lidt planter hos Laden.dk
det var bl.a. Magnolia Sieboldii, det ser ud til at være en gammel sag, men hvis den bare vil blomstre næste år, er jeg glad. Jeg købte også Adonis Amurensis og Caltha Palustris/Engkabbeleje i hvid, men der er ikke meget at vise frem nu.
Roser:
Julie Renæssance
Alnwick Rose
Audrey Wilcox
Blackberry nip
Elaine Paige
Souvenir de Malmaison
Til slut solnedgangen fra tirsdag aften. Vi fik 18 mm, haven strutter af glæde. Jeg kan se, at Østjylland fik meget mere, hvorimod sjællænderne igen blev snydt 😔
Her skinner solen, I må have en dejlig dag.







16 kommentarer:

  1. Jeps: 42 mm!!!! Så meget har vi ikke fået siden maj.
    Det var en dejlig morgen, du fik knipset. Det er en af fordelene ved at have hund, og det kan jeg godt savne: At komme rigtig tidligt op og ud inden morgenmaden.
    Jeg kan godt lide dine 'afstandsbilleder' af dine mange smukke træer. Himlens 7 Sønner tiltrækker sig ganske rigtigt opmærksomheden, men resten er jo også virkelig smukt.
    Den ukendte, tror jeg, er en Liriope.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg synes nok, jeg kunne se på DMI, at skyerne var hos jer. Det var da noget 42 mm, når vi måtte nøjes med 18.
      Ja det var en skøn morgen, men nu er det snart slut med morgenturene udover en kort op i byen, det er ved at være mørkt om morgenen. Jeg får som regel inden morgenmaden, der er så dejligt fredeligt på det tidspunkt.
      Ja jeg kan også godt lide afstandsbillederne, så ser man mere hvor forskellige farverne er. Himlens 7 sønner er allerede ved at falde, men jeg håber da på røde kronblade i den.
      Du har ret, der var navnet, tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Når jeg så på kartet på yr i går så jeg at både du og Lisbeth fikk regn. 18 mm er jo bra, og 42 mm er jo veldig bra for dere som er vant til mer tørke enn her. Her kom det kun 7 mm, og det hjelper ikke mye dessverre. Så flotte bilder fra morgenturene dine!
    Klem

    SvarSlet
  3. Hej Marit
    Ja vi var heldige at få regn, selvom Lisbeth var noget mere heldig end mig. Jeg var så til gengæld heldigere end dig. 7 mm hjælper ikke meget. Tak.
    Klem

    SvarSlet
  4. Regn? ha vi fik 8mm. Vandtønderne blev ikke engang fyldte.
    Ih, blomstrer din liriope allerede nu. Jeg skal vist ud og stikke næsen i mine. Det er ikke meget jeg har været ude og nærstudere i haven i denne uge. Har haft travlt med at foreberede friske "varer" til det lokale Kildemarked på søndag. Det er jo 2 år siden markedskasserne har været åbnet, så det kræver lige et eftersyn.
    Kan man plante Anemone nu? Jeg prøvet flere gange at plante anemoner, på forskellige årstider. Jeg har nemlig læst de er noget sarte med plantetidspunkt. Indtil nu er det kun den gamle der vil gro. De fine købte overlever ikke den første vinter.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg kunne godt se, at der ikke faldt meget hos jer, jeg kan jo også se på tørkeindekset, at det ser skidt ud hos jer. Ja efter to år kan et marked trække folk til, så det er med at have friske varer.
      Ja det bliver så spændende, om mine høstanemoner klarer vinteren. De kan godt være lidt vanskelige, jeg har aldrig haft held med de hvide, derfor prøver jeg at plante dem et andet sted end i skoven.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Endelig noget regn der giver nyt liv til haven hos jer. Tror sørme at I har fået luft mere end os, ca 15mm her.
    Tak for turen til havet, smukt ved de våde element. Dejlige billeder fra haven, ja der er nogle der stikker ud og fanger blikket.
    Godt med lidt nyt til haven, en ny solhat, håber at den vil bo hos dig, fin den er.
    Her har vi også ser en del til solen idag og tørvejr. Så må vi se hvad weekenden byder på. Jeg tænker også på at besøge Beyers Plantesalg på lørdag. Skal have lidt hostaer. Skal også forbi en af mine fynske havevenner i Årslev, som har lovet mig en egebladet hortensia (så er jeg fri for selv at lave den) :-). Jeg har så lavet en broget bladet til hende.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja endelig fik vi noget regn, men på vestsiden af øen fik de 10 mm mere, det er da utroligt.
      Selv tak så fik du din morgenmotion :) ja der er altid noget, der fanger blikket.
      Spændende med den nye solhat, jeg satsede, for den hvide har det rigtig godt i det bed.
      Per har også tænkt på at tage til Beyers Plantesalg, hvis han kan nå det, der sker meget andet den dag. Heldigt at få en egebladet hortensia, intet er ellers nemmere end at lave en hortensia, selv jeg kan ;)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Tillykke med regnen Lisbeth! Vi fik da også lidt at starte på (ja, jeg lever i håbet om mere:)
    Flotte skyer du har fanget på morgenturen, og så sandelig også til aften!
    Himlens 7 sønner er jo fantastisk for tiden, og roserne gør sig stadig godt, men vi er vel også kun lige begyndt på efteråret - vejrmæssigt.
    God idé med nye planter til de lidt triste hjørner af haven. Jeg kan berette at den lille daglilje jeg fik med hjem nu er i gang med at blomstre med sine store gule hoveder, så det er nærved at det hele har overlevet fra vores besøg i juni. Nøkketungen er også fin, og jeg håber den vil blive til flere næste år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Ulla
      Ja det store blev det jo ikke til i forhold til Ebeltoft og nu blæser det og tørrer igen. Morgenturen onsdag var flot, i dag er det meget gråt og ikke fristende at komme ud.
      Roserne klarer blæsten fint, Himlens 7 sønner er allerede på retur, det er hurtigt i år, synes jeg.
      De nye planter blev nu ikke sat i triste hjørner af haven, der var bare plads ;)
      Ja den daglilje er ret villig, godt den også er det hos dig. Hvis ikke nøkketungen bliver til flere, er der nok at tage af hos mig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Antar att du går vid ungefär samma tid varje morgon med hundarna... Och nu syns det att hösten är på väg - morgonen i dina bilder är mycket mörkare. En känsla som jag gillar :)

    Du har vackra rosor nu och jag antar att de kommer tycka om regnet. Här har jag fått mycket regn och det är jag glad för. Både för allt nyplanterat men också för mina rhododendron och deras knoppar.

    Kram, Carina

    SvarSlet
  8. Hej Carina
    Ja det gør jeg kl. 7 hver morgen, men nu er det snart mørkt, så må jeg gå på et andet tidspunkt.
    Ja både roser og rhododendron trænger til regn, jeg har vandet rhodoerne her i eftersommeren, vi får ikke meget regn.
    Kram

    SvarSlet
  9. Flotte oversigtsbilleder fra haven. Der er mange gode farvespil mellem træer, buske og roser. Din Limelight ser fantastisk ud. Ih det er altid dejligt med nogle nye planter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak skal du have, ja det er godt med forskellige farver løv. Tak ja der er tre Limelight. Altid godt at få lidt nyt :)

      Slet
  10. 18mm er vel ok. Det er utroligt, så forskelligt regnen falder i år. Vi ligger vist nogenlunde midt i spektret med 38mm i denne omgang. Mit favoritbillede i dag er det med farvespillet. Det emmer af september.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det synes jeg egentlig ikke, vi har ikke fået meget, selv Ebeltoft har fået mere end os, vi plejer at følges.
      Ja det er rigtigt, det er meget septemberagtigt.

      Slet