tirsdag den 19. marts 2019

Rim i græsset, gisp !!!

Jeg bander ikke ret tit, men til morgen da jeg så rim i græsset og på taget af pavillionen røg der en finke af fadet.



Det var ikke lige det, jeg ønskede mig, de tidligt blomstrende rhododendron er ikke glade for frost med høj sol bagefter.
 jeg gik ud og tog billeder for at kunne sammenligne
jo R. Daurilut havde fået et lille strejf af frost, kunne jeg se, da jeg tog billeder efter at solen havde skinnet på den.
R. Praecox tog ikke skade, den står i skygge hele formiddagen
også R. calophytum fik taget et morgenbillede
her står den med masser af knopper, der er 15 i alt
da jeg kom for at tage billede igen i eftermiddag, havde den fint besøg :) Heldigvis havde den ikke taget skade af frost og efterfølgende sol.

 her ved terrassen blomstrer anemonerne lystigt
 og den tidlige geranie danner et fint bunddække
 Cornus mas i rgenvandsbedet
 enkelte crocus blomstrer først nu, det er heldigt, for mange af dem kom ikke rigtigt i blomst på grund af det dårlige vejr.
 Erythronium dens-canis nød solskinnet og sprang ud
 Hasselbror højt til vejrs
her er det Viburnum plicatum Mariesii
 solnedgangen mod øst taget i aftes
og morgensol på krukkeblomsterne. Det har i øvrigt været en smuk og dejlig dag, jeg nåede en masse i haven. I dag kan jeg mærke mine rygmuskler.
Her kan vidst lige være et rosenportræt


Gräfin Astrid von  Hardenberg, en smuk velduftende buskrose her kan du se mere om den.
Hvis du har lyst til at se flere rosenbilleder, kan du klikke her.
God aften og god dag i morgen.

23 kommentarer:

  1. ugh, ja rimfrost i græsset og is på vandet i trillebøren. Så jeg var ude en runde lige så snart jeg kom hjem. Ingen synlige skader her. Men det er da godtnok ærgerlig med din rhodo. Forhåbentlig er den ikke for voldsomt skadet.
    Flot sol om dagen giver ofte frost om natten desværre..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det rimfrost kan de godt gemme væk, desværre følger det ofte med solskin, og det vil vi jo også gerne have. Nej det er ikke så galt, at den er ødelagt, den var ikke helt sprunget ud.
      Ja netop.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Huff da! Jeg kan forstå at du ikke vil ha frost nå. Her var det -7 i dag tidlig, så akkurat i sånne tilfeller er det godt å ha litt snø :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er ikke godt med frost, når man har blomstrende rhodoer, men heldigvis var det kun lidt, det var værre, hvis vi havde haft -7.Nej så er du nok ikke ked af sneen :)
      Klem

      Slet
    2. Nei, ikke i sånne tilfeller. Plantene er ennå dekket av mye snø. Det er kun en oppstammet rhodo som synes, resten av alle de jeg plantet i fjor er dekket av snø enn så lenge.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det er da forståeligt at du havde nogle grimme ord på læben, det ser heldigvis ikke ud til at det er gået så galt, og det har været en flot og dejlig dag. Efter 18 dage med regn og rusk var det vejret alle snakkede om og folks humør steg nogle grader.
    Jeg var hjemme efter alle dagens gøremål kl 16.30 så det blev kun til en god gåtur rundt i haven og sørme om jeg ikke fandt både martagon og alm liljer der er kommet op, men stadig ingen påskeliljer i blomst. Jeg så også en enkelt lille bi og så var der besøg af halemejser. Med sådanne besøg blir man bare så glad :-)
    Skønt med alle de små lysegrønne blad spirer der er på vej, ja nu kan det ses at foråret er på vej. Lækker hundetand og et dejligt rosen portræt.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg syntes også, jeg godt måtte bande lidt, heldigvis gik det ikke så galt. Solskin er helt sikkert mærkbart på folks humør. Det var ikke meget tid, du kunne nyde fridagen, godt du så kunne nyde noget i haven, selvom det ikke blev påskeliljerne. Halemejser ser vi ikke hos os, men bier har vi så set.
      Ja foråret er heldigvis nærmest i gang nu.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja mon ikke det meste af landet fik frostgrader i nat?
    Godt at dine rhodoer er kommet godt gennem og at du har bier til bestøvningen!
    Flot at din Erythronium dens-canis sprang ud - det er tidligt!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jo det tænker jeg også, de fleste havde nok mere end os her på øen.
      Ja heldigt der ikke skete noget, jeg er glad, at der er bier.
      dens-canis har stået på spring længe, der skulle bare lidt solskin til, men ja det er tidligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Good morning dear Lisbeth,
    It's always a pleasure to read your blogposts. So much to enjoy in your garden already. The photo's of the rose Astrid von Hardenberg are breathtaking.
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  6. Good morning dear Marijke
    I am glad to hear, that you enjoy my blogposts, and I am glad that you read them. Yes there are a lot to enjoy in my garden right now, incl. small birds, I am looking on them now :)
    Astrid von Hardenberg is a lovely rose, I have only had it for 2 years.
    Same to you
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  7. Ja, temperaturen bevægede sig lige ned under 0 - forhåbentligt for sidste gang. Flot solnedgang du fangede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det gjorde den, men heldigvis ikke længere ned. I dag har vi 6-7 grader her, så ingen problemer.

      Slet
  8. Jamen, de lever da livet farligt sådan nogle tidligt blomstrende rododendron. Godt at de klarede frosten :-) Her har vi ikke haft frost i denne omgang.
    God dag til dig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Ja det gør de godt nok, men de klarede det.
      Så var I heldige.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det gav også et sug i mig da jeg så rimfrosen i går, men det ser da heldigvis ikke ud til de helt store skader hos dig.
    Fornuftigt af de lilla krokus at vente til nu, så de ikke blev regnet og blæst i stykker.
    Dejlige solskins billeder, god dag i haven.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det var ikke godt med den rimfrost, heldigvis gik det godt. Ja det var dejligt, at de lilla krokus ventede med at blomstre.
      Tak og i lige måde, desværre er det ikke så fint vejr i dag.
      Knus

      Slet
  10. Frost... Det opdagede jeg slet ikke. Måske vi ikke havde her.
    Jeg har heldigvis ikke noget, der er så sart, men jeg kan da godt forstå din finke ;-) Heldigvis gik det ikke så galt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det kan være, at I slap for frosten hos jer.
      Nej det er heldigt og også heldigt for mig, at det ikke gik så galt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Åhhhhh altså....... Jeg vil hellere starte dagen med frost og høj sol.
    Men vi må nøjes med regn.........
    Vildt så tidligt dine ting er i haven. I må bo helt perfekt.

    Skøn aften
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Det vil jeg sådan set også, men rim når rhodoerne lige er sprunget ud, bryder jeg mig ikke om. Jeg tror nu da, at alle havde sol i går, i dag har derimod været koldt.
      Vi synes selv, at vi bor perfekt :)
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  12. Frosten har lige prikket lidt hernede i det Sønderjyske... dog ikke for meget gudskelov...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Nej her gik det også godt, men nu lover de lidt frost i nat :(

      Slet