tirsdag den 15. januar 2019

Bedet mod øst, del 2

Det har været en grå trist dag, vi har fået lidt regn men ikke set skyggen af sne. Koldt er det nu alligevel, heldigvis har det ikke været så blæsende som i går.
Måske er der nogle, som synes, det er kedeligt at læse om alle mine forskellige træer og buske, de må så springe over, men jeg håber, at andre synes, det er spændende at læse om og se billeder af planter, som ikke lige findes i alle haver.

Prunus incisa Kojou-no-mai er så fin, når den blomstrer, den har fine zig zag grene.
ved siden af den står
Egebladet hortensia/Hydrangea quercifolia Burgundy billedet er fra august, i baggrunden skimtes
den fligetbladede hyld/Sambucus nigra Black Lace, den er aldrig blevet rigtig flot, jeg er blevet anbefalet af Anne Marie fra Lønbæk at klippe blomsterne af, så planten ikke bruger energi på dem, jeg håber så, at den vil vokse noget mere.
Egebladet hortensia/Hydrangea quercifolia Burgundy, billedet er fra oktober, jeg har en mere, som står i staudebedet. Denne her har ikke blomstret endnu, det har den i staudebedet, det tager nogle år, inden de kommer i gang med blomstringen.
I bedet står også et cedertræ, købt i 2013. Det vokser desværre ikke særligt hurtigt her hos os.
mon I kan få øje på det her. Billedet er fra 2017, da var det ret skævt, nu er det blevet rettet op.
her på billedet taget i går, kan I forhåbentlig se, at den er rettet op, den er ikke så tydelig på billedet. Som I kan se, var der ikke meget plads til den lyserøde rhodo, den er derfor blevet flyttet længere om bag ved i bedet. Navnet på den er R. Guyens Peking. Den har altid en overdådig blomstring.
I bedet ikke langt fra Ptelia står endnu en Sorbus dodong, denne her er mellemstørrelse.
måske har I bemærket, at der er hortensia blomster i bedet, der er rigtig mange, se bare her:
 H. Annabelle
 H. Great Star
 3 buske Hydrangea Limelight
 Hydrangea Chocolate
 Pinkey Winkey fra 2018, jeg vandede dem rigtig meget i sommer, ellers havde de ikke blomstret.
her er den fra 2017. Jeg har også Pink Pincushion, men desværre ikke fået taget et billede af den.
her foran står en søjlefyr, den er Bent meget glad for. Ved siden af står
sumpegen /Quercus palustris, som I kan se, får den smukke efterårsfarver, lige foran står
Viburnum plicatum Mariesii, smuk både om foråret og med høstfarver.
ud til hegnet står også et Hønsebenstræ/Thujobsis
Foran i samme bed har vi endnu et par rhododendron:
 R. Brigitte Insigne
 R. Silber Velour
 er forrygende smuk
når den står med nye skud.
 bedet set udefra 10.9. Det store træ bagved er platanen/Platanus acerifolia
som også får smukke efterårsfarver, men den har endnu ikke fået den flotte bark, der skal flere år til, inden det sker.
 Bedet inde fra 24.10.
og udefra en forårsdag med Mariesii i blomst. 
Til slut 
Til slut vil jeg lige vise Marie, at min Helleborus multifidus er på vej
allersidst roser plukket ind i dag. 
Det var et større arbejde at finde alle disse plantebilleder, så nu tager jeg lige en pause.
Ha´ det nu rigtig godt.

27 kommentarer:

  1. Jeg kan nu godt lide at se på de forskellige træer og buske. Der er nok ingen tvivl om, at det er stauder, der er min store interesse, men en have uden buske og træer, fungerer slet ikke efter min mening. Og når de så er lidt speciellle, kan man jo få ideer til nye til ens egen have.
    Den lille Prunus er så fin, den har jeg også 😀
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja selvom man er mest interesseret i stauder, kan man jo godt følge med i træer og buske, uden dem ingen rigtig have. Jeg håber også, at nogle får interesse for de mere specielle.
      Ja den lille Prunus med det svære navn, er rigtig fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Vis du endelig alle dine flotte planter :-) Man kan gå i detaljer eller springe over efter lyst, som du skriver.
    Jeg havde også en Sambucus Black Lace. Den groede som skidt, men jeg fældede den, fordi den hele tiden fik lus, hvilket jeg virkelig IKKE kan lide.
    Hvor høj/gammel er din Pinkey Winkey? Den ser ikke så stor ud.
    Vi har haft en del blæst her i eftermiddag. Nu må det godt slutte.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg vil glæde mig til at vise flere af mine planter. Ja nemlig de kan bare springe over, hvis de ikke synes, det er interessant. Min Black Lace gror ikke som skidt, men den har heldigvis aldrig haft lus, for dem gider vi ikke.
      Pinkey Winkey er ikke så høj, men har da en vis alder, jeg gætter på 7-8 år måske mere.
      Ja vi gider ikke det blæsevejr mere.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Du behøver da bestemt ikke at undskylde for at du blogger, og holder fast i at vise din have og planterne, på dine egne præmisser.
    Der er jo ikke mange der haveblogger i disse måneder - sidste år begyndte de mange besøg at komme tilbage omkring nu i midt-januar. I år -ovenpå mavepusteren fra sommeren... Vil jeg tro der går noget længere. Men vi får se!
    Flot stribe Hydrangea du kan vise - jeg overvejer stadig om jeg skal gå ind i slægten - jeg er nok kommet forkert ind på den - 'Limelight' er overdrevent anvendt i selv de mest kiksede haver oppe ved mit hus i Sverige;)

    Ha en dejlig pause!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er jo nok det, jeg gør, altså undskylder - mest fordi så mange er stoppet og tilsyneladende ikke gider kigge ind og i hvert fald slet ikke lægge en kommentar. Pyt måske vender de tilbage til foråret. Ja måske går der længere tid på grund af sidste sommer. Heldigvis har jeg mine trofaste til at kommentere, ellers holdt jeg nok længere pauser.
      Ja jeg har (også) mange hydrangea, der findes mange spændende, men jeg kan godt forstå dig med hensyn til Limelight, jeg synes den er flot, men der er også mange, der har den som hæk, det kan være ok, men hvis de er anvendt i kiksede haver ved dit hus i Sverige, så får man lidt aversion i mod den.
      Tak for det.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Som Karsten sier så er det vi som bestemmer over hva vi skriver om på bloggen, punktum! :)
    Nå ble jeg veldig overrasket for jeg trodde at det meste vokste så gidt hos deg. Her har jeg hyllene Black Lace og Black Beauty, og de vokser nesten som ugress. Black Beauty har jeg måtte klippe flere ganger.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja men det er rigtigt, jeg er vist fyldt med komplekser :( i min høje alder.
      Nej der er skam også ting hos mig, som ikke vil, som jeg vil. Jeg synes også, det er underligt med Black Lace, Black Beauty gror fint.
      Klem

      Slet
    2. Jeg vet hvordan du har det, for sånn er jeg også :(
      Klem

      Slet
  5. Tænk, at 'man' kan hedde Multifidus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Med det navn, var jeg nødt til at eje den :)

      Slet
    2. Det forstås!
      Jeg er også vild med din gennemgang af planterne i din have. I dag var der endda genkendelsens glæde, fordi jeg har en del af dagens planter i min egen have. Dog ikke Multifidus!

      Slet
    3. Det er jeg glad for at høre. Du må også have en multifidus :)

      Slet
  6. Fedt at din grønne helleborus alligevel har overlevet tørken. Personligt bliver jeg ikke træt af at se dine træer og buske, tværtimod, og jeg er meget imponeret over det store arbejde, du har lagt i at lave sådan et indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er jeg også glad for. Det glæder mig, at du kan lide mine indlæg, nogle gange tror jeg, at folk er kede af dem. Tak for ros, det er et stort arbejde at finde alle de billeder.

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Hvis der er nogen der keder sig, ja så må de jo finde noget andet at kigge på. Din blog, du bestemmer, og der er absolut ingen grund til at undskylde noget.
    Østbedet ja det er lig med en del hortensiaer og dem har jeg kigget meget på de gange jeg har været heldig at blive vist rundt i bedet :-)
    Det pyntede meget på Cedertræet at det blev rettet lidt op. Tror nu ikke at de generelt gror særlig stærkt. Der er jo en grund til at de er ret dyre i indkøb.
    Silber Velour er bare så smuk som den står der med sine nye skud.
    Halvt inde i januar og du kan stadig plukke roser, ja det er helt utroligt.
    Ja det har været noget gråt idag med en lille smule regn her også, men temperaturen har været helt anderledes end i går. Det er meget omskifteligt for tiden.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har du ret i, det er rigtigt, at jeg bestemmer, men jeg har det svært med, at færre kigger ind, men sådan er det nu.
      Ja der er mange hortensiaer i østbedet, de er så fine.
      Vi havde besøg af nogle, som havde købt et cedertræ et år efter os, det var allerede stort, sagde de.
      Silber velour er bare en af de bedste.
      Det er utroligt med de roser js.
      Ikke helt så koldt som i går, heldigvis, men man skal alligevel have godt med tøj på.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Hvor er det et lyspunkt, at se alle dine sommerbilleder her i den mørke tid.Så har vi noget at glæde os til.Du må på udkig efter en sundere Black Lace, da de kan have dårligdomme,så de ikke trives. Min er død,så jeg skal have en ny. Tak for din flid med kamera og blog.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Marie
      Dejligt at høre og tak for din kommentar, det hjælper så meget med brændstof, så kan jeg lidt igen. Næste indlæg er med en del planter fra dig. Det kan godt være, jeg er nødt til at udskifte Black Lace. Den får lige en chance mere.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Så er jeg forhåbentlig med igen Lisbeth.
    Får jeg tiden vil jeg læse tilbage for alt det jeg er gået glip af de sidste par måneder.
    Utroligt du har så mange billeder og billeder af alt i haven.
    Jeg elsker Cedertræer, men her dør de desværre. Jeg er for dårlig til at holde liv i dem.
    Jeg er så misundelig over dine roser. Det er virkelig vildt hvad du kan præstere.

    God dag til dig
    Klemmer

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Det håber jeg, du er, du er savnet.
      God idé at læse op på bare de sidste to uger, resten er vist ikke så vigtigt.
      Ærgerligt at du ikke kan have cedertræer. Det er jo ikke sikkert, det er dig, det kan jo også være forholdene.
      Ja det er lidt vildt med mine roser, jeg kan godt forstå, du er misundelig.
      Tak i lige måde
      Klemmer

      Lisbeth

      Slet
  10. Dejle med alle de billeder fra sommeren, her i den mørke tid. Min fliget bladet røde hyld var fuld af lus i starten, men nu er den kommet over det.
    R. Silber Velour er blevet på listen til næste gang vi skal i Rhododendron haven :-)mvh Emmy

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emmy
      Hyggeligt med en hilsen fra dig, det glæder mig høre, at du nyder sommerbillederne. Ja lus gider vi ikke, jeg har ikke set lus i min, men der er andre, der har været ude for det samme.
      Ja men du kan da slet ikke leve uden R. Silber Velour ;) det forstår jeg godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Jeg er nu èn af dem der syntes det er spændende , hvad du skriver om. "Desværre" betyder det så osse planteønskelisten er eksploderet. hihi.
    Bare den lille Prunus og en plante ved navn Multifidus, jamen jamen de skal da på listen.
    Det er flotte hortensier du har, men du har vist osse en rimelig fugtighed i jorden?? Min have er desværre for tør til de vil trives uden konstant vandhjælp, og det gider jeg ikke. Så jeg undværer dem.
    Hvad kan man kalde dine roser, de sidste eller årets første?? søde er de da.
    Hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det er jeg glad for at høre, du er også flittig til at kommentere hos mange af os, det betyder meget. Ja ønskelisten kan hurtig blive længere.
      Multifidus bliver vist ikke nem at finde, den er købt hos Blomsten og Krukken, men hun har tilsyneladende ingen for tiden.
      Ja der er nok en del fugtighed i jorden, men i sommer måtte jeg vande. Jeg kan godt forstå, at du hellere vil undvære end at skulle vande hele tiden.
      Ja det var et godt spørgsmål :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Härligt att se vackra körsbärsblommor det första när jag läser :) Jag gillar träd och buskar långt mer än rosor ;) Eller jag tycker om rosor men har inte jord för att odla dem om jag ska vara ärlig. Så jag är förnöjd som det är.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  13. Hej Lisbeth Det er bestemt ikke kedeligt at læse om og se foto af de planter, som ikke står i alle haver. Tvært imod. Der er naturligvis en risiko for, at ønskesedlen bliver for lang, men spændende er det. Kirsebær Kojou-No-Mai er så smuk de par uger den blomstrer. Vi har en opstammet som vi nyder hvert år. Jeg glæder mig til at se når din Helleborus multifidus springer ud. Hvor er din Viburnum plicatum stor og smuk. Og sikke en farve sumpegen får.

    SvarSlet