fredag den 25. januar 2019

3. del af pavillionbedet med flere af mine roser

Også her er der en del roser, men der er også rhododendron og andet guf
 Den røde rose tager vi senere, når vi når over i den anden side af bedet
 pæne er billederne da, men de siger ikke så meget om, hvor vi er i bedet, den gule er Golden Buddha
 derfor måtte jeg ud og tage billeder af den frosne have, så I kan se, hvorfor der stadig kan blive plads til flere planter. Her står jeg med ryggen til pavillionen og tager billederne
 ja her er det så modsat
selvom det ser goldt og bart ud her, så er der plads til en hel del planter her langs med fliserne på terrassen.
Ved siden af den stribede kastanie står to Dame de Chenonceau
 bag ved længere inde i bedet står Giscard e´staing
 og Glamish Castle
og Lady of Salisbury
der er også blevet plads til gule roser
 Hansestadt Rostock havde mængder af blomster i juni, men så gik den i stå
og begyndte først at blomstre i december, her er et solbillede af den fra 23.1. Der var igen masser af blomster, men ikke alle sprang ud, vi var for langt henne på året.
Golden Buddha står lige ved siden af Hansestadt.
Little Mermaid (eller måske kun Mermaid) står og svæver over de gule roser, det er en kraftig sag, som skal holdes nede, om efteråret dasker de nye skud mig i nakken, der er mange torne på, så det er ikke så behageligt. Bent har lavet en tripode til den, det går ok, men den kunne blive meget større, hvis den fik noget andet at gro op i. Den skulle være sart, det har jeg ikke bemærket.
Se nu kommer vi til et par specielle rhododendron:
 R. Double Dots
 kig godt på blomsterne, så kan I se, hvorfor den hedder double
 knopperne er også flotte, det er en Huisman sag
 ved siden af står endnu en Huisman sag
 R. Princess Maxima, også den har fine skørter
og smukke knopper
I stykket langs fliserne er der blevet plads til iris
 Stormy Weather
og en meget tidlig iris, alle er fra Jan i Spanien, måske har jeg foræret for mange væk, der er ikke så mange tilbage.
Det er der til gengæld af pæonerne
 her er det Jan van Leeuwen
denne husker jeg ikke navnet på
I samme bed står også Hamamelis/troldnød, som allerede blomstrede i efteråret, men mon ikke der kommer en blomstring mere her i foråret? Det gjorde der sidste år.
De sidste to billeder jeg vil vise er af Acer tegmentosum
 Forår
og efterår. Jeg har altid gerne villet have det træ, fordi det har en smuk stamme,  heldigvis viste det sig, at Anne Marie havde den hjemme. Ja så blev der også plads til den i bedet.
her kan I se stammen, billedet er fra 2017.
endnu tætter på stammen.
Jeg er slet ikke færdig med det bed endnu, der er faktisk ret meget i det, kan I nok se ;)
Jeg har lovet at skrive lidt om, hvad jeg gør for, at roserne skal blive så flotte. Der er ikke så meget at skrive, de får naturgødning først i marts, og så får de og mine clematis normalt NPK hver måned, men det har de ikke fået i 2018, det nytter ikke at gøde, når der ingen vand kommer, derfor sprang jeg over, det gik jo meget godt alligevel.
Jeg har også syge og kedelige roser, men det er jo ikke dem, jeg tager billeder af, derimod har jeg rigtig mange at tage af (over 300), derfor er det sjældent, at jeg ikke kan finde nogle pæne rosenbilleder.
Rigtig god weekend til jer med eller uden sne. Jeg tror ikke på, at vi får sne, men vi får se. 

16 kommentarer:

  1. Den er ellers smuk den røde rose, det skulle vel ikke være Hot chokolade?
    Er det iris germanica du viser,, skønne især den mørke. Jeg har osse flere forskellige. Men jeg kæmper lidt med dem for de vil jo gerne have fuld sol, og det kan knibe i min gamle have. Jeg har prøvet med iris sibirica, men den er jo forholdsvis fugtkrævende, så indtil nu har de ikke været værd at skrive om.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er en smuk rød rose, hvis man kan lide rødt, den er lidt for rød for mig, og det er ikke Hot Chocolate.
      Den mørke iris er en germanica med dejlig duft, den anden er ikke. De kan godt være lidt svære, for der er meget, der gerne vil have sol, det hele kan jo ikke få det :) Iris sibirica vil både have sol og fugt, det er ikke nemt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja det er et spændende bed - Huisman - og hvad er det på det til venstre på det andet billede - er det en Monarda?
    Ja, det var fornuftigt du ikke gødede især kunstgødningen var hård ved mange planter i år, bruger man naturgødning som hestepærer virker det jo langsommere og gør jorden samtidigt mere istand til at holde vand.

    Vi må se med vejret - det ser ud til at blive snestorm hos mange.

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er det, det tog længere tid at gå igennem det, end jeg havde regnet med :) der er virkelig meget i det bed. Nej det er ikke Monarda, men derimod Anisisop, den er godt nok stor og kraftig. De forsvinder ofte for mig, men inden har de sået sig selv, så der dukker som regel en ny op et eller andet sted.
      Som du ved, kan jeg få mængder af hestepærer, men det går ikke med hundene, så jeg køber naturgødning i dyre domme. Det kan nu også gå galt, den ene hund spiser det :(
      Jeg har hørt, at det sner i Silkeborg, jeg tvivler på, at vi får noget.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Tak for vejledningen til dyrkning af roser. Det lyder jo ret nemt, men jeg synes, der er meget, der kan gå galt. Køber du naturgødning i poser i planteskolen? Har du tips til, hvordan man undgår at roserne får rust? Det er da helt utroligt, at du kan finde plads til så mange roser.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det var så lidt, ja det er ikke så svært, som jeg troede. Ja jeg køber naturgødning i poser hos jem og fix. Nej for jeg sprøjter ikke, mine roser får både rust og rosenpletsyge, jeg lever med det og nyder blomsterne i stedet. Sidste år var jeg heldig, at det meste af løvet forblev sundt.
      Ja det er godt nok mange roser, det har jeg kun fordi jeg har fundet Jas på Fyn, som sælger roser for 50 kr., det overkommeligt selv for en pensionist, og man bliver ikke helt så ærgerlig, hvis en enkelt eller to går ud. Ham skulle du besøge, der er et eldorado af roser. Jeg har omvendt flere til at købe roser på grund af ham :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Virkelig fine roser og Hansestadt Rostock var da bare så flot, men ubderligt at den først begyndte sin anden blomstring, hvor den jo nærmest skulle til at gå i hi.
    Også rigtig flotte Rhodoer bedet indeholder, ja Double Dots er super flot.
    Ja du er jo ret rundhåndet med at dele ud, jeg har jo selv være meget heldig at få bidder af dine flotte Iris. Nu må du passe lidt på dem og give dem ro fra spaden en stund.
    Her har Troldnødden aldrig efterårsblomstret. Den venter altid til januar februar. I år blir det først i februar kan jeg se. Nu skal vi jo lige ha’ lidt vinter, og så sker der nok ikke meget.
    Fortsat god aften og en god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
  5. Hej Anne
    Tak ja Hansestadt har været forrygende, men den kunne nu godt have blomstret lidt før.
    Ja jeg har delt ud af mine iris, for de blev alt for store og trængte til en deling, men det har jeg nok ikke været god til. Vi må se, om der kommer mere liv til foråret, lige nu er det meste jo ynkeligt.
    Min troldnød blomstrer for 2. år i træk om efteråret, men jeg har hørt om flere, der gør det.
    Ja vi må tage vinteren med, hvis der så kommer noget sne, når det kommer til stykket.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth

    Jeg mener at jeg kjøpte Double Dots i fjor, og den er veldig fin. Jeg liker godt doble blomster. Flotte iris!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det tror jeg også, at du gjorde. Ja vi er til dobbelte blomster :)
      Klem

      Slet
  7. Jeg er langt bagefter med bloglæsning, så du får en mere fyldig kommentar når jeg har trawlet lidt tilbage i dine skønne indlæg. Man bliver jo i godt humør af alle de fine billeder.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det fornemmer jeg godt, men du har, det er godt for humøret at se på alle sommerbillederne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    De to dobbelte rododendron er fantastiske. Jeg har aldrig set sådan nogle blomster. Jeg elsker den slags små detaljer :-)
    Jeg kan godt lide, at du viser os et tætpakket billede og synes, at der er masser af ledig plads til flere planter.... Jeg synes, der står utroligt meget ;-) Men der er altid plads til en til hos dig :-))))
    I dag har vi det pænt hvidt af nattens snedrys, men det er desværre allerede ved at tø. Jeg håber, det holder dagen ud.
    God weekend.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja de to dobbelte er ret specielle, dem kunne jeg ikke stå for.
      Ja selv uden at de bruger Rexona er der plads til en til, men det bliver nu nok ikke ved :) for ja der er meget.
      Her er det også pænt hvidt, jeg har taget billeder, det kommer der nok et indlæg med i dag. Jeg tror kun, det holder i dag, desværre.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Sikke en flot stamme din Acer har, det er så fint når træerne også er spændende at kigge på når de ingen blade har.
    Hansestadt Rostock, står højt på min ønskeliste, jeg så den hos Kordes roser i Hamburg, de havde en hæk af dem, hold op hvor så det godt ud.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
  10. Det er helt utroligt så mange og så forskellige planter du har i dit pavillon bed, og som de andre siger jeg også: hold da fast at du har plads til flere roser. Godt at du fandt Jas og har fortalt så meget om ham, han burde give dig lidt i marketingbidrag, hi-hi. Double Dots er virkelig smuk og den andet dobbelte bestemt også.
    Knus

    SvarSlet