tirsdag den 23. januar 2018

Kapitel 5, staudebedet gennem årene

Der bliver ikke taget mange billeder i denne mørke tid, disse er tre dage gamle. Jeg har lovet Lisbeth at vise nogle af mine stedsegrønne.
 Jeg har flere stedsegrønne i ørkenbedet
 desværre er jeg ikke så god til navne på dem, men det er en cypres af en slags
 her er en Hebe
og en Balsamgran Nana, tror jeg. Jeg var ude og finde skiltet, det knækkede og var helt færdigt, men jeg nåede at se, at der stod balsam.
Lige et billede af lyngbedet, som jeg viste i går, her kan I se, hvor lille pinusen var den gang. Der er sket meget siden 2007.
20.1.18
Staudebedet:
var som I kan se noget af det første, vi fik lavet. Her har vi 2003, jeg fik foræret en del stauder, selvom det var bart, da jeg plantede varede det ikke længe, inden bedet var fyldt op, jeg havde også georginer i det.
Da rosenbænken var ny i 2005 stod den her ved staudebedet. Min mor er på besøg, da kunne hun nøjes med en stok.
I 2007 måtte hun desværre have to stokke, det var en af de sidste gange, hun var på besøg, der er langt fra Fyn til Samsø for en gammel kone.
 juli 2006 - først rosenbedene og i baggrunden staudebedet
 i 2008 blev det hovedsageligt asters, der overtog bedet
det var stadig galt i 2011, jeg kunne ikke styre de asters, som groede ind mellem alle stauderne og indtog hele bedet. Flotte er de, men der skulle jo ikke kun være asters i bedet.
Noget måtte der gøres, gæt selv hvem der igen blev min redningsmand
 ja selvfølgelig Bent, han gravede og gravede
 og lavede stenstier til mig
 det blev så flot, desværre er det meget svært at passe, så nu ser det ud som de andre stier, fyldt med græs, men stenene er der stadig væk, det er så ærgerligt at se på, men det hele gror jo på samme tid, og hvad er vigtigst. Jeg har i øvrigt luget stien i lyngbedet i dag, men det tager sin tid at blive færdig.
Her blev papegøjebusken så plantet, det var det helt rigtige sted til den.
 2012 de første år var det pænt - især om foråret, men ukrudtet kom op, og jeg kunne ikke nå det sammen med alt det andet i haven.
2012
 2013
 2014
 også her
Papegøjebuske er vokset meget siden den gang, i baggrunden er det et moreltræ, der har smukt løv, det havde det ikke i efteråret
 2015
2015 - jeg havde investeret i en del staudepæoner, desværre kunne jeg ikke holde styr på dem efter opgravningen, derfor har jeg ikke navn på ret mange af dem mere.
 2013
I den anden ende af  det trekantede staudebed blev der lavet et lille stenbed, hvor jeg plantede to rhododendron. Det fungerer ikke helt efter hensigten, synes jeg, de står der endnu sammen med et par græsser, jeg har plantet der. Det var meningen, at det skulle korrespondere med ørkenbedet i højden, men stauderne bliver hurtigt for voldsommer, f.eks drejeblomst og hemerocallis.
2016
Her er et billede fra i sommer
God aften - jeg vender tilbage med mere historie på torsdag. 

29 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Tak for billederne af de stedsegrønne :-) De to billeder af den lille pinus er rigtig fine, for man kan se, hvor lidt den ligner det færdige resultat, når man trisser rundt på planteskolen for at finde noget passende.
    Balsamfidusen er også rigtig dejlig.
    Billedet af staudebedet - i 2013 er det vist - er vel nok nogle fine farver med blomster i forskellige former.
    Dine / Bents stenstier er en god ide, men jag kan godt forstå, at det vokser til. Det må gerne være frodigt overalt. Og alligevel ikke over det hele...
    God fridag.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Selv tak - ja det var godt, jeg fandt det billede fra lyngbedet, så du kan se, hvad du skal kigge efter på planteskolen, for den ligner ikke meget sådan som den ser ud i dag. Balsamgranen kunne også være en mulighed for dig, den gror i hvert fald langsomt.
      Ja staudebedet 2013 er ret fint, ærenpris og de lilla roser er gode sammen, nu har jeg flyttet roserne, for papegøjebusken var begyndt at dække for meget.
      Ja stenstierne var flotte, men det er de ikke længere, det er ikke den slags frodighed, vi gerne vil have.
      Tak for det
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth!

    Den ljust rosa Filipendulan var vacker. Det är härligt med riktigta perennrabatter också. Både för att njuta av men också att plocka buketter ur. Det va en fin vy ut ur trädgården och över ängarna i nån av de äldre bilderna.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja den er ret fin, desværre dur den ikke til buketter, den falder med det samme. Ja selvom engene kun er ukrudt, er det ret flot alligevel, det ses ikke på afstand ;)
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, ugresset gror og det samme med vanlig gress. Det sniker seg inn i bedene, og det er vanskelig å få det bort når det har fått etablert seg. Det var jo veldig fint når det var nytt i 2012.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja ugræsset gror alt for meget, det er ærgerligt, for stenstierne er flotte uden ugres.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Flot at du var ude og ordne den der sti idag, vejret er jo ikke ligefrem superspændende;)
    Og ja hvor det bare afgørende at forberede det der laves derude for årene der kommer.
    Den vedligeholdelsesfrihave er vej ikke lavet endnu, men der er godt nok stor forskel, også på haver der uumiddelbart ser ret ens ud.

    Jeg synes dine staudebed er super vellykkede, flot sammensat og med mange afsindig flotte solister!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg måtte jo følge dit råd, jeg har planer om i morgen også, men det skal blæse ret meget, så må vi se, om det er så lunt, at jeg kan holde i hvert fald ½ time :)
      Ja det er vigtigt, jeg fik jo aldrig kvikgræsset væk, da jeg startede på staudebedet, det hævner sig. Der vil altid være noget at lave, men det behøver da ikke være så meget :)
      Tak for ros til staudebedet.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth.
    Jeg vil lige kikke indenfor og sige at jeg er så glad for de indlæg du laver for tiden. Det er super inspirerende at følge udviklingen i jeres skønne have! Jeg har ikke haft så mange kræfter til bloglæsning (eller -skrivning) på det allersidste, så jeg har ikke fordybet mig i dine indlæg, men det gør jeg snart. Og jeg glæder mig!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg er glad for, at du kigger indenfor og fortæller mig at du vil kigge på det senere. Jeg har nemlig netop i dag tænkt på, at det ville være godt for dig at kigge på det, når I skal i gang med at planlægge mere i jeres have.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Det er så fint med stedsegrønne i haven især på denne tid, så er der trods alt lidt farver.
    Flotte stier i staudebedet og selvom det gror sammen om dem er det fint de er der når man skal ind i bedet. Kan det ikke passe, at det er i staudebedet du har en mandstro med meget store blomster, den står sammen med en storkenæb, der tager farven fra den, bare så flot.
    Jeg havde også planlagt, at komme ud og luge lidt i dag efter skole, men det blev til en gåtur og så gik jeg ind og fik lavet et par ansøgninger.
    Jeg satser på bedre vejr i weekenden, men nu må vi se.
    mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja der skal være stedsegrønne i haven, så vi kan nyde dem om vinteren. Staudebedet er så stort, at der er nødt til at være stier, men det var ikke planen, at de skulle gro til. Jo det er rigtigt, at der er en mandstro i det bed, jeg troede, den var gået ud, for den kom ikke, hvor den plejede, men jeg fandt den et andet sted, måske har jeg flyttet den uden at kunne huske det.
      Jeg tror nu også, det er mindst lige så godt med en rask gåtur, og ansøgninger skal der jo også laves, når man mangler arbejde.
      Lad os håbe på bedre vejr i weekenden.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  7. Det er nu rart med sådan en grave-hjælp....Carsten hjælper også gerne med at grave.
    Stedsegrønne bliver jeg mere og mere glad for. Især fordi de kan formklippes - det gør Carsten jo også for mig og han er god til det.

    Det er nogle skønne billeder og ja, der sker meget på egentlig ret få år.

    Stier tager tid at holde fri for ukrudt. Kan godt forstå du ikke kan overkomme det hele med den store have du har. Jeg har ingen undskyldninger i den retning - men her kan stierne nu også ligne noget, der er løgn. 2 måneder uden lugning og de er mere grønne end grå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther
      Ja det er rart at have mænd til det grove og for dit vedkommende til klipning af de stedsegrønne.
      Ja når først det tager fat, går det hurtigt.
      Jeg må indrømme, at det ikke er nemt at nå det hele og slet ikke stierne, jeg er nok heller ikke så hurtig, som jeg har været, og du har dit job at passe også, så vi har begge gode undskyldninger :)

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Staudebedet har godt nok gennemgået noget af en forvandling gennem årene både udtryks mæssig og plantevalgs mæssig. Godt at der kom styr på de asters for de kan jo nærmest blive en plage selv om de jo er kønne i sensommerhaven. Jeg har jo kun set det som det er idag og det kan du være godt tilfreds med. Græs mellem trædestenene er kun en mindre detalje og nærmest umuligt at holde nede.
    Flotte stedsegrønne og der er godt nok en god størrelse på den Hebe.
    Et par dejlige billeder af mor og datter på bænken.
    Fortsat god aften.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja staudebedet har gennemgået noget af en forvandling på både den ene og den anden måde. Asters af den slags er noget værre noget, det er næsten værre end skvalderkål. Tak for trøst vedr. græs mellem trædestenene, det er godt nok svært, nu sidder det så fast, at jeg ikke kan luge det væk.
      Tak, ja det er gode billeder af min mor og mig, dem er jeg glad for.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Med en have af Høneballestørrelse er man utvivlsomt nødt til at prioritere arbejdsopgaverne. Alligevel er det svært ikke at lade sig irritere af græsukrudtet, men sådan er det vel at være haveejere, med mindre man dækker det hele til med fliser og granitskærver. De invasive asters er i grunden rigtig flotte, men skal vel også plantes det rigtige sted. Mit favoritbillede er det næstsidste med de varierede blomsterformer.

    SvarSlet
  10. Hej Marie
    Ja det er netop sådan det er, når jeg er færdig i den ene ende, kan jeg begynde forfra i den anden, det er desværre sjældent jeg når stenstierne. Det kan også gro græs mellem fliser og granitskærver tror jeg, og de er så kedelige.
    Jeg nyder også de invasive asters, når de blomstrer men ikke resten af året. Jeg holder dem så vidt muligt lidt nede, det var det jeg ikke gjorde de første år.
    Ja det ser også ret godt ud.

    SvarSlet
  11. Hej fru Høneballe
    Har lige siddet og fulgt op på dine "historiske" indlæg, selvom jeg har set noget af det før, syntes jeg der alligevel er kommet en ny erfarings vinkel med. Det er befriende at læse om jeres ukrudtspres, og at i heller ikke kan nå det hele, og at det er super FLOT alligevel. Jeg har spist staudebillederne med øjnene, tænk at det bliver så smukt igen.
    Er også vild med billederne af dig og din mor på bænken:-))))
    Tak for nogle spændende indlæg.
    Ha den bedste dag på Samsø
    Stort KNUS Anette

    PS Hils Bent og sig at jeg er imponeret over hans måde at lave regnvandsbedet på, godt arbejde. Det er også spændende, med sådan et bed, men tror aldrig vi får sådan et her, vandet fiser lige igennem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Nielsen
      Dejligt at vide at du følger op på mine historiske indlæg. Ja noget af det er gentagelser, men jeg har jo også fået nye læsere :) Det er jo mest mig, der luger, og hvis jeg også skal nå at gå min langsomme nydetur (og det skal jeg) så bliver lugningen ikke helt fulgt op, men jeg har lige været ude nu for at luge.
      Lige nu fatter man ikke, at det bliver så smukt igen, men det gør det heldigvis.
      Tak jeg synes, det var fint med os to på bænken to år i træk.
      Selv tak fordi du læste med.
      Nej hos jer er der ikke behov for et regnvandsbed, det er fint nok. Jeg skal nok nok hilse ham :)
      Du må også have en dejlig dag.
      KNUS Lisbeth

      Slet
  12. Hej lisbeth.
    Jeg har en fornemmelse af at jeg simpelthen skal se din have IRL, for billederne kan ikke udtrykke det samme som virkeligheden, selv m det er nok så fine billeder :) Det må være en af mine planer i fremtiden ;)

    SvarSlet
  13. Hej Susanne
    Ja det tror jeg bestemt også du er, og du skal være så velkommen. Min have er svær at tage billeder af, så man kan se det hele, så kom endelig.
    Her er link til færgen, så du kan se tider og priser https://www.tilsamsoe.dk/tilbud/samsoe-til-halv-pris/

    SvarSlet
  14. Det er jo ren historieskrivning. Og vel også lidt vemodigt at se din mor der på bænken, tænker jeg.
    Det er dejligt at se det der lykkes og det der bare bliver for meget. Sådan har vi det jo alle sammen. Sjovt at se hvor forskellige udtryk staudebedet har leveret over årene. Der er hurtigt respons med stauder i modsætning til de stedsegrønne, som jeg også holder så meget af. Sådan en Pinus vil jeg gerne have en dag. Den er meget frodig og dejlig tæt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det, det kniber snart med at huske det hele, der er sket meget siden snart. Ja det er lidt vemodigt at tænke på, det var sidste gang, min mor var på besøg. Ja det sker vist for alle, at alt ikke går som vi gerne vil have det, men det hjælper at se de fine billeder fra staudebedet, når først der er blomster lægger man ikke mærke til det dumme græs. Jeg har været meget heldig med den Pinus, tænk at den blev så flot, det kunne ikke ses, da jeg købte den.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Kære Lisbeth
    Hvor er det bare spændende med tilbageblik rundt omkring i haven - sjovt at se bedet i 2003 😊 Der er godt nok sket meget rundt omkring bedet siden da. Hvor er det dejlige billeder af dig og din mor på bænken - I ser ud til at nyde at sidde der 😊 Det er gode billeder at have. Utroligt som asters kan brede sig! De er flotte farveklatter i sensommeren, men jeg kan forstå du må holde dem i ave, så de ikke kvæler de øvrige stauder. Du er godt nok sej at gå på havearbejde - vejret var ikke specielt indbydende i går, synes jeg 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Godt du synes, det er spændende, ja der er sket meget siden 2003, jeg kan snart knap huske de forskellige ændringer, men det hjælper lidt, når jeg ser billederne. Der er en væsentlig forskel på de to billeder af min mor og mig, hun er ældet noget på det år. Ja asters skal holdes i ave. Nej vejret er slet ikke indbydende i denne tid, men det var trods alt ikke koldt i dag.
      Knus Lisbeth

      Slet
  16. Jeg er i chok Lisbeth. Du husker jo helt fantastisk og har billeder af så mange fine detaljer.
    Dejligt også at have de billeder af dig og din mor. Det er guld værd.

    Smuk dag her er der voldsom blæst
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja jeg har en god hukommelse faktisk efter min mor :) Jeg er glad for billederne af min mor og mig. Man må sørge for at tage billeder, når vi laver noget i haven, det kneb lidt de første år.
      Du må også have en smuk dag - trods blæsten.
      Knus

      Slet