onsdag den 15. juni 2016

En sommerdag med rosenblomstring

I går var det mørkt i vejret hele dagen, i dag er vi mere heldige, solen skinner ind i mellem, men der er også skyer. Det er lunt eller nærmest lummert, gad vide om vi får regn hos os.
Mine geranier har fået vokseværk af tørken, så de må klippes ned, men roserne har det stadig godt.
Det har rhodoerne nu også, men de bliver også vandet jævnligt, for det smukke nye løv skulle nødig blive ødelagt.
i skoven ser det stadig godt ud
 R. Charles Dickens kan endnu, men dette blev sidste billede af den i denne sæson.
 R. Donator stod med fine blomster så sent som i går
 R. Fortunei er blevet stammet op, foran blev plantet to af de nykøbte små rhodoer
 R. Mogambo kan også endnu
R. Satsup Sunrise har den smukkeste farve
Nå nok om rhodoerne:
Buddleja Globosa blomstrer endelig hos mig, flot er den med de fine blomster. Den har jeg fået af Anne, hendes egen har blomstret for længe siden.
Min eneste Martagon lilje er i endelig i blomst. Der kom flere op, men der var kun knopper i en mere, desværre visnede den væk uden at blomstre, det var en af de nye, købt i efteråret.
 Den fine staudeclematis blomstrer nu, mon ikke det er en integrifolia, den er fin sammen med de hvide iris.
Veronicastrum virginicum Lavendelturm blomstrer nu, det er en stor flot staude.
I staudebedet er der dømt Kenzofarver. En Netto rose og pæoner i lilla farver, det drager blikket :)
Stiga græsset står flot nu
Endnu en Ridderspore/Delphinium er sprunget ud, den står i dråbebedet
Nu kan jeg ikke trække det længere, her kommer roserne:
 Alchymist
 Blanchefleur
 Constance Spry er endelig sprunget ud, den klatrer op i et hjortetakstræ
 Englands Rose
 Gerbe Rose oppe i cypressen
 mosrosen Henry Martin
 Heroine de Vaucluse
 i rosenlysthuset er Kathleen Harrop klatret op

Pierre Oger er lige sprunget ud. Rosenskovmærker i baggrunden.
og de gyldne
roser på pæl nede
og oppe
 Golden Celebration
 Lady Emma Hamilton
Pat Austin
til sidst Rosenresli der er klatret højt op i moreltræet
Fortsat god dag, her skinner solen flot.

22 kommentarer:

  1. Så vakker den rhodoen Satsup Sunrise er! Her regner det litt i dag, og jeg er så glad for det. Det er så utrolig tørt her nå. Flotte roser, og nydelig Charles Dickens! Litt trist at det er siste bilde for i år, men sånn er det bare.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja Satsup Sunrise har en dejlig farve. Heldige jer at få regn, jeg må nyde solen i stedet, men håber stadig på lidt regn.
      Charles Dickens falmer ikke, som mange af de mørke ellers gør, så den er blevet nydt, men intet varer evigt :)
      Klem

      Slet
  2. Flot😀 Det første billede af nyvækst i en rododendron er da bare så fin, det viser igen, at det bestemt ikke bare er for blomsterfest skyld man har dem.
    Roserne er også flotte. Vi har ikke blomst i ret mange endnu, men jeg synes de tegner godt i år og de fleste har et utroligt flot løv, håber det varer ved.
    Mvh
    Lene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Du kan tro, jeg nyder nyvæksten i rhodoerne, de er så smukke lige nu, nogen af dem har aldrig blomstret, men det gør ikke noget.
      I er nok ikke så langt med roserne endnu, dejligt med et flot løv, det er der desværre ikke på mange af mine, jeg har opgivet det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Jeg skulle gjerne hatt en slik skog i hagen min, men det er den ikke stor nok til. Men jeg har da plass til en god del, så får jeg heller nyte dine bilder av det jeg ikke har. Nydelig vakkert med fargeblandingen av peoner og roser! hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Jeg nyder virkelig min skov, men lige nu er storkenæbbene derinde ved at blive for meget, de gror over alt det andet. Godt du også har plads til noget, selvom det ikke er en skov. Tak jeg synes også, det ser helt godt ud.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hvor ser der skønt ud hos dig. Det er en dejlig have du har. Her regner det, det er vist kun os havefolk der syntes det er fantastisk!

    Havehilsner Maria

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maria
      Tak skal du have, I er heldige at få regn, hos os kommer der ikke noget. Jeg ønsker mig også regn. Du er velkommen til blogtræf her d. 2. juli.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Her startede dagen lun og med sol :-) men jeg har været spændt på at komme hjem for ved middagstid fik vi en tordenbyge med skybrudslignende regn ovre på arbejde men ak og ve sølle 1 1/2 mm fik vi her med kun 5 km imellem men som nogle stedet i Østjylland endnu heller ikke at ønske.
    Globosaen er fin og næste gang du kommer forbi den så prøv at stikke næsen i den. Den dufter af honning :-) ikke noget at sige til at bierne er vilde med den.
    Det blir da godt med opstramningen af Rhodoer så der er plads til nye så du kan få dem lidt i etager.
    Nej roser kan vi ikke komme uden om nu og hvor blir man glad af disse vidunderlige skabninger og tænk at hvis jeg ikke havde lært dig at kende så havde min have nok stadig været fattig på dem.
    Nå men jeg skal til sommerstrik og så håber jeg at vi får list aften regn.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Her har været lunt og med noget sol hele dagen, ikke en dråbe har vi set. Lige nu er der en mørk sky over os, men det giver nok ikke noget til os. Jeg havde ikke hørt, at de har fået det så voldsomt i Østjylland.
      Jeg skal huske og stikke næsen i Globosaen, godt du sagde det.
      Ja det er ikke så tosset med plads til nye rhodoer, når jeg stammer op.
      Ja det var godt, du kom herover og så roser, ellers havde det været lidt trist nu, stauderne er kedelige uden vand.
      God sommerstrik, så må vi se, om du får regn.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Yes min have har fået 8mm mens jeg strikkede :-) men underskuddet er stadig stort.

      Slet
    3. Så meget har vi vist ikke fået, jeg håber, det regner hele natten :)

      Slet
  6. Det ser så godt ud.... og så skal jeg huske at sige tusind tak... jeg fik engang nogen Marieklokker af dig - og efterkommere af dem blomster nu helt overdådigt i min have :-) Knus til dig for det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sussi
      Næ har du fået Marieklokker, det var da dejligt, mine blomstrer ikke endnu, herligt at du kan nyde dem.
      Knus tilbage :)

      Slet
  7. Endnu engang fremtryller du mange dejlige blomster billeder frem.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Nøj hvor er den rhodo med nyvækst smuk, de er næsten smukkere på denne måde, ja altså lige med undtagelse af Charles Dickens i fuld flor som jeg ikke kan stå for ;)
    Fantastisk græs du viser og Globosaen er også super fin. Alle dine blomstende roser er helt imponerende, tænk at du kan huske navnene på dem alle ;)
    Tør næsten ikke sige det højt, men her har det regnet en stor del af dagen, så jeg jubler ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja den er fantastisk smuk, du kan tro, jeg nyder nyvæksten nu. Den jeg viser hedder Velour, det passer perfekt.
      Ja jeg kan huske navnene på de fleste af mine roser, det kan godt knibe lidt med de sidste nye :)
      Jo du må godt sige, at det regner, vi har fået regn her siden kl. 20, stille silende regn, så jeg er også glad :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Lækker martagon - det har nok været for tørt for de andre, så satser de mere på bare at overleve - og kommer så stærkt igen næste år!
    Mon ikke du får regn idag - det ser godt ud på radarbillederne!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er rigtig fin, god forklaring - men den der startede med at vise sig for meget længe siden har nu ikke stået tørt, jeg håber at se dem næste år igen.
      Vi fik 5 mm i aftes og 2 ved 8.30 tiden, så det er desværre ikke alverden, men nok til at jeg skal deadheade roser, og mon ikke også stauderne er glade for det.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Hej Lisbeth.Så fik vi også regn..........22mm i nat.Skønt!!
    Tænkte meget på dig i går da jeg gik og nippede rhodoer.Går ud fra at du også er i fuld gang med alle dine?
    Men dejlige billeder fra din have.Min Constane er jeg allerede begyndt at kippe roser af.Rosrne kan altså ikke rigtig lide at få så meget regn.
    Men vi trængte meget er hos os.Og nu er du vel også fri for at vande.........hvis du altså også har fået regn.
    Men du har vel nok mange smukke roser.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja så var I mere heldige end os, vi har fået 7 mm. Jeg har nippet mange rhodoer nu, men der er stadig nogle tilbage, de skal lige afblomstre først. Jeg er også i gang med at klippe roser af, godt der er mange fine endnu og flere knopper. Der går nok ikke mange dage, før jeg skal vande igen, de 7 mm rækker ikke langt, men det er stille vejr, så blæsten tørrer det ikke lige med det samme.
      Ja her er et sandt eldorado af smukke roser, jeg nyder det.
      Også god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet