onsdag den 8. juni 2016

Er der blomstrende rhodoer endnu i min have?

Ja det er der, der er faktisk en del, 5 i den gamle have og 6 i skoven, og nogle løvfældende i pavillionbedet. Nogle er ikke sprunget ud endnu, desuden er der jo alt det smukke nye løv.
 R. Charles Dickens kan endnu, han står stadig flot og strunk med få knopper, som endnu ikke er sprunget ud.
 R. Cassata
 R. Purpureum Grandiflorum
 R. Späthlese
og R. Tamarindos
De mange afblomstrede får saksen at føle. Det slog mig pludselig, at de var blevet vældig store. Normalt klipper vi jo træer og buske på denne årstid, for at de ikke skal blive for store, men jeg har aldrig gjort noget ved rhodoerne. Det gør jeg så nu, for ellers bliver det dem, der bestemmer over haven, det skal de nu ikke have lov til.

 astrantiaerne blomstrer flot nu
Clematis Gladys Picard er sprunget ud
 Fjerbusken denne gang i solskin (vi har nu ikke set noget til solen endnu i dag)
En rød geum, som jeg har fået af Solveig, der ikke er her mere, så her er en rød tilladt.
 den næsten sorte iris er nu i blomst
 kalmiaen i ørkenbedet er en ældre sag, den blomstrer hvert år, de to nye kalmia står i nordbedet, det er åbenbart ikke rette sted, de blomstrer ikke.
 En brogetbladet kornel
Kuglekastanien igen, blomsterne ændrer hele tiden farve.
Det blæser meget i disse dage, så jeg måtte sætte en strikke på staudeclematis Recta Purpureum, ellers var den væltet for mig.
 Pæonen Bowl of Beauty
og Do Tell, smukke begge to.
ranunklerne er begyndt at blomstre, i år er de hvide uvist hvorfor.
Roserne kommer lidt efter lidt:
 Abraham Darby
 Gerbe Rose
 Lady of Shalott
 Odyssey har lidt flere blomster nu, men ellers er de fleste kun med en enkelt eller to udsprungne roser endnu.
bortset fra A white shade og pale, som blomstrer helt overdådigt
Fighting Temeraire
Wild Rover
 i går opdagede jeg to åkander i bassinet
der var også lige besøg af en sommerfugl
Nok for i dag, nu må jeg i haven igen, solen er endelig ved at skinne her.
Fortsat god dag.

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja dejligt når solen kigger frem!
    Her er det mere vekslende og køligt - igår havde vi 24grader nu - idag er det 18.
    Tror bestemt at det er et udmærket tidspunkt du har valgt at beskære dine rhodoer.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ikke meget, den titter frem i dag, vi har set den max 2 timer indtil nu, og det er en kølig vind, når solen ikke er fremme.
      Ja rhodoerne skal beskæres nu her i juni, så det er et fint tidspunkt.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Utrolig lang blomstring du har på dine rhodoer! C. D. har en skjønn farge, og det er ikke mange blomster som har akkurat den fargen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en lang blomstring, og heldigvis rigtig længe med Dickens, for den farve nyder jeg rigtig meget.
      Klem

      Slet
  3. Jeg måtte lige se billederne fra de seneste dage, skønne
    Her har vi haft gråvejr

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Britta
      Tak fordi du følger med, her har det også været gråt det meste af dagen, men lige nu skinner solen.

      Slet
  4. Her kom solen også frem, selv om det varede lidt. Her har også blæst en del.
    Stadig mange fine blomster du viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Solen har været noget ustabil i dag og blæst har der været nok af.
      Tak ja der er mange at vise.

      Slet
  5. ja, i dag har det blæst en del. I nogle haver lader folk deres rhododendron gro sammen til et buskads; men jeg kan nu godt lide, at man kan skelne den enkelte busk, medmindre der da er tale om en hæk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har ikke været helt så sommerligt i dag.
      Mine rhodoer må gerne gro lidt sammen, men de må ikke vokse ud over stier og en bænk, så nu klipper jeg, det har jeg ikke gjort før.

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Nu kan de da være at du kan få lidt mere glæde af de sidste Rhodoer nu det er blevet køligere og idag har det jo nærmest været koldt i forhold til hvad vi har været vandt til. Jov jov den Geum er rød men det ser du nok næsten ikke når tanken falder på giveren.
    Den sorte Iris var det den vi kiggede på i Kolding for så er den jo en mindre formue værd :-) den er også flot.
    Ranunkler blir måske også lysere i toppen med årene som os hi hi nå men hvid er da også pæn :-)
    Smuk åkande.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er i hvert fald blevet noget køligere, hvis man ikke bor i Struer :) der har de haft 25 grader, ser det ud til her neden for. Men her holder rhodoerne så lidt endnu, nye er også startet op. Nej det gør ikke noget, at den geum er rød.
      Ja den ligner den, vi så i Kolding, det var lige 150 kr. gisp.
      Ja den hvide ranunkel er også pæn, men det var ikke det de viste på pakningen.
      Ja og tidlig er den også den åkande.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Selvfølgelig har du rhodoer i blomst endnu kære Lisbeth, du er super god til at udvælge, så du får en lang blomstring ;)
    Skønne pæoner du viser, dem gad jeg også godt at ha, men jeg nøjes med at nyde dine.
    Her har solen til gengæld været fremme det meste af dagen, så 25 grader og en del blæst blev det til idag ;).

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Heidi - ja det har du helt ret i, jeg har sørget for en god lang blomstring :)
      Ja men du har heldigvis den hvide Maxima, det har jeg også, den er skøn.
      Nå I har haft det varmt, ja det kan vi ikke prale af :)

      Slet
  8. Hvor er den Iris smuk hold da op en farve.
    Der er da dejligt at have et smukt minde om en der var engang.
    A whiter shade of pale, er da bare så smuk. Og den bliver ved hele sommeren så du kan godt glæde dig.
    Masser af havehilsner fra Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja det er en af de rigtig fine farver den iris har.
      Ja jeg er glad for mindet om Solveig.
      Det glæder mig meget med A whiter shade of pale, den er fantastisk, den står så smukt derude.
      Havehilsener tilbage
      Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Skønt, at der stadig er rhodoer i blomst, og da især, at Charles Dickens fortsætter ballet - det er jo en af yndlingene her, ved du :) Her kom solen også først over middag, og den og blæsten udtørrer jorden, så jeg har været ude og vande i halvanden time. Jeg har været meget gavmild - hellere en rigtig grundig vanding end mange små sjatterier. Dejligt med pæoner i blomst - mine kommer vist ikke med blomster i år, men de er jo også nyindkøbte. Til trods for manglen på vand, synes jeg, at det hele vokser kolossalt, og roserne går helt amok :) Det gør dine jo også, kan jeg se :) Gladys Picard er rigtig flot!
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er dejligt, Charles Dickens er mange glade for at se, og jeg nyder den på aftenturen rundt, når solen skinner i den. Ja der skal vandes godt igennem nu og ikke sjatvandes. Do tell kan godt være et par år om at blomstre, så der er noget at glæde sig til. Ja det vokser helt vildt også roserne, pludselig er der nye i blomst. Ja Gladys Picard er så fin.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Jeg så netop R. Charles Dickens i en åben have forleden. Den er utroligt flot. En meget intens farve, som jeg ikke havde set før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Ulla
      Ja R. Charles Dickens har en helt speciel dyb farve, og jeg har den det helt rigtige sted, så den holder længe.

      Slet
  11. Här avlöser skönheterna varandra. Trevligt att se en vacker blommande R. Tamarindos, jag har två buskar men de far riktigt illa varje vinter och blir fula.

    I går klippte jag helt ner en Yak. hybrid. Den hade blivit så ful och jag tänkte nästan ta bort den men den får chansen att bryta nytt. Få se om den tar den möjligheten.

    Ha det gott Lisbeth!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla
      Ja de kan blive ved de skønheder. Synd med dine Tamarindos og du måtte klippe en Yakushimanum ned, det var træls.
      Tak i lige måde Gunilla.

      Slet