tirsdag den 12. maj 2015

Godt og skidt i haven/glæder og sorger

I dag har jeg luget i nordbedet

Det var hyggeligt, det ligger lige op til Bents legeplads, skoven. Så der var kvidren af fugle. Enkelte små snegle fandt jeg, det var fint. Men så gik jeg videre til det næste kæmpebed, som var dækket af gammelt krokus løv, nedvisnende lærkesporer og alt muligt andet ukrudtsagtigt. Her var jeg ved at miste modet. Den ene lille snegl efter den anden kom frem efterhånden som jeg fjernede dækket. Alle dem jeg så mistede øjeblikkelig livet, men men jeg nåede kun det halve, der er meget mere bunddække med snegle, ingen tvivl om det. Ret deprimerende.
Rosenmandlen og de to Prunus Serrula har fået prunussyge, så de skal graves op og smides væk.
Mindst 5 rhododendron har ikke klaret den tørre sommer, eller hvad det nu er, de er døde af. Eneste trøst i denne situation er, at så er der plads til noget nyt, men ikke flere fra prunus familien i vores have.

Her har vi den nye martagonlilje med fin blomst på vej. Ikke alle mine martagoner er dukket op igen i år, flere af dem der er kommet er der ikke blomster i.
Det var det dårlige, så tager vi alt det gode, som kommer her i billedform :)
 Den gule akeleje begynder så småt at blomstre
 bregnerne er ved at folde sig ud
 Delavayi og de andre træpæoner er tæt på udspring, dem kan sneglene heldigvis ikke lide.
 Egebladet hortensia står med fint nyt løv, i baggrunden ses den hvide løjtnantshjerte
 Den fine geranie er begyndt sin blomstring
 Magnolia Susan
er så fin mod den blå himmel
Her kommer en masse blomstrende rhodoer:
 R. Blue Peter
 her er den i knop
 R. Campylogynum, en fin lille sag
 til gengæld er R. china stor og flot
 R. Cunninghams White danner hæk ud mod vejen
 R. Fortunei med den dejlige duft
 r. Hydon Velvet med de smukke blade
 og de smukke blomster
 R. Ken Janeck
 R. Königstein
 R. Minna Ida sammen med en mørk Heuchera, de klæder hinanden
 R. Phyllis Korn, allerede 6 blomster er sprunget ud, det går hurtigt, når de først er startet.
 Halvdelen af R. Quinquilifolium er desværre gået ud. Den anden jeg havde er død :(
 R. Simona læner sig op af Syringa Pinnatifolia
her en ny købt til plantemarked i september. R. Diamant Variegata, det ser ud til, at den får røde blomster :)
R. Yakushimanum x Lanatum
Ja og så er der da lige en solnedgang fra søndag aften.
God tirsdag - det er ikke sikkert, jeg når indlæg hver dag i denne uge, det er en travl uge med åben have i aften og gæster et par dage. 

25 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Snegleplagen er markant - selv til mit tørre højbed har de fundet vej.
    Vi må lave lidt eksperimenter med kaffegrums - det kan være man skulle begynde at drikke det - altså kaffe, så man kan få lidt?

    Flot martagonlilje du har på vej - håber selv at få nye frøplanter i blomst i år.

    Ja, det er jo helligdag på torsdag, lad os håbe på godt vejr der og i weekenden!

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja i år er snegleplagen virkelig markant, jeg skal vist bare være glad for, at jeg ikke har flere. De kommer jo ind fra markerne, jeg ser frem til, at de bliver så store, så de er til at få øje på. Bent drikker heldigvis kaffe, så han forsyner mig med kaffegrums.
      Ja den er ret flot den nye martagonlilje.
      De lover ikke specielt godt vejr i weekendne.
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Det var da mange dårlige nyheter på en gang! Snegler er og blir en plage mange steder, og så her i Norge. Jeg er så glad for at jeg ikke har de, ennå...
    Trist med dine rhodoer og serrula, men som du sier så kan du jo da kjøpe noe nytt. Det må være trøsten i den situasjonen :))
    De jeg skrev om på bloggen min i går, altså Salix helvetica er flotte som oppstammede trær. Jeg har ikke hatt noen problemer med mine. De er veldig herdige, og tåler det meste.

    Jeg har snart knopper på mine martagonliljer jeg også, og i år kommer de flott alle som en. Kanskje dine kommer igjen til neste år? De pleier jo å tåle mye de.

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var det, men så så jeg en god hos dig :)
      Ja du er heldig ikke at have snegle.
      Det er træls, når store planter dør, men så må jeg se om jeg kan få fat i nye.
      Jeg vil kigge efter Salix helvetica.
      Så er du mere heldig med martagonliljerne end jeg er, jeg plejer ikke at have problemer med dem, jeg håber at de kommer igen næste år.
      Klem

      Slet
  3. Kære Lisbeth. Her er vi sparet for snegle - i hvert fald den farlige - indtil videre. Det er trist med de Rhodoer, vi har en enkelt der er 2 år gammel, som ikke blomstrede første år og i år var der kun 1 enkelt blomst, mystisk. Og så har vi vist desværre også en enkelt Rhodo "Flava", der ser syg ud. Hvor har du dog mange flotte Rhodoer, der er helt vildt. De der Mandeltræer kan vi heller ikke enes med. To gange har vi prøvet og mistet dem, så vi har også givet op :). Kh Lise Lotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lise Lotte
      I er heldige at være fri for snegle, i år er det slemt. Ja det er ærgerligt med de rhodoer, der dør for os, så må vi til lommerne igen. Jeg har rigtig mange skønne rhodoer lige nu, men rosenmandlen må væk. Vi må erkende, at der er noget, som ikke vil være i vores haver.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Rigtig træls med snegle, men dem skal vi nok desværre lære at leve med.
    Hvor er din Magnolia Susan smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er træls med sneglene, men der er vist ikke meget at gøre ved det.
      Ja Magnolia Susan ser godt ud.

      Slet
  5. Jeg har har også oplevet fremgang i haven med de klistrede djævleskab :( :( - så jeg jagter de bæster HVER DAG hjemme i haven :(....
    Og den hårde sommer sidste år kostede mig 2 Rhododendron :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja det er træls med de slimede bæster, men vi slipper desværre nok ikke lige af med dem.
      Øv med to rhodoer, det er også træls :(

      Slet
  6. Ærgerligt med de rhodoer, du har mistet. Det er da sikkert tørken, som bed sig fast sidste sommer, der er synderen. Jeg kom i tanker om, at jeg vist havde småplanter af den store gule træpæon med til Samsø sidste år. Den vil jeg kunne kende, hvis du viser et billede. Min erfaring med liljer, og ikke mindst martagon, siger mig, at de godt kan finde på at bruge et år under jorden for at få kræfter til en blomstring. God fornøjelse med gæster og åben have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er ærgerligt, især fordi jeg brugte rigtig meget tid på at vande. Ja jeg tror, det var en gul træpæon fra dig, så huskede jeg ikke helt forkert. Jeg tager et billede og sætter ind i morgen. Ja men så håber jeg at se martagonerne næste år. Tak for det :)

      Slet
  7. Hej Lisbeth.Nodbeset ser rigtig dejligt ud.................men ØV med alle de snegle.
    Og mere øv med dine rhodoer og rosenmandeltræet................mit reddede jeg ved at klippe det halvt ned.
    Men så er det jo godt at du har så meget andet at glæde dig over i din have.
    Her begyndte det at regne ved frokosttid....................lidt ærgerligt når der er så mange blomster jeg skal haveplanter ud i haven.
    God dag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det er træls med sneglene, rhodoerne og rosenmandlen. Jeg har klippet i min også, men stammen er flækket, så det hjælper ikke, væk med den.
      Der er heldigvis så meget andet.
      Vi havde godt og stille vejr til kl. 16, nu blæser det 12 m i sekundet, det dur ikke til åben have.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth. Det er træls med sneglene. jeg håber du får has på dem og det er da godt, at de endnu ikke er så store. Det er godt, at du kan plante nye planter i stedet for dem, der er gået ud. Der er nok altid noget, der ikke går så godt. Sådan er det også her. Jeg har også købt en gul akeleje og er så spændt på den. Jeg tror det er fordi jeg har set din tidligere, at jeg måtte have sådan en. God fornøjelse med åben have og dine gæster. Der er gang i den hos dig.:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det er meget træls med sneglene, jeg får ikke has på dem, det er umuligt, så mange er der. Ja jeg må bare på den igen med andre planter, det går nok. Nå har du købt en gul akeleje, ja de er også fine. Jo tak - fornøjelsen er nu blandet :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Håber du får nogle gode dage med dine gæster. Det er en smuk have du kan vise frem for dem. Jeg er så forelsket i den smukke lysviolette geranium. Har du navnet på den?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak for din hilsen. Ja jeg håber også, der kommer gode dage, i aften var det for koldt. Geranien hedder Renardii, hvis det er den, jeg viser i dag, du mener.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth Ja sneglene er også en sand plage, det er de også her på Amager. Håber du får bugt med hele familien.
    Min rosenmandel har været fine i år, men har været syge tidligere år. Så de er kraftigt beskåret.
    Mange dejlige Rhodos du viser Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Det er bestemt ikke sjovt med de snegle, og de er svære at slippe af med igen, jeg tror desværre ikke, jeg får bugt med dem.
      Jeg beskærer rosenmandlen hvert år efter blomstring, men stammen er revnet, så der er ikke mere at gøre.
      Tak :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Jeg håber du får bugt med sneglene, men du er jo ihærdig. Her har vi kun set nogle få stykker.
    Æv med prunus syge, det er så ærgerligt når noget går ud, men du må finde en værdig erstatning.
    Nå, så din Quinquifolium skranter også - min gik jo ud efter første sommer - sikkert også pga. for lidt vand.
    Det er ikke nemt, vel? Op med humøret, vi nyder alle dine smukke billeder og du har heldigvis rigtigt meget i din store have.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Desværre kan jeg ikke være så ihærdig, at jeg kan få bugt med dem alle, men jeg skal nok være over dem.
      Ja jeg må finde en værdig erstatning, jeg har allerede flere i tankerne, så må vi se, hvad det skal være for en.
      Ja Qinquilifolien har det ikke for godt, jeg kan godt huske, at din gik ud, min har ellers klaret det i mange år, men nu er der kun det halve tilbage.
      Nej det er ikke nemt, men det hele går jo alligevel, jeg nyder mine rhodoer i den grad, ja og resten af haven.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Så fina dina Rhododendron,och Magnolian är. Hoppas du kommer till rätta med de slemmiga besökarna.
    Ha det bra! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Maribel - det er ikke nemt at komme til rette med sneglene, men det går jo nok.
      I lige måde
      Lisbeth

      Slet