fredag den 14. marts 2014

Stilhed før stormen

Igen i dag blev det en dejlig dag, slet ikke som forventet. Stille vejr fra morgenstunden, så man kunne sagtens komme i haven. Det var ellers ikke lige planen, da en søn og en svigerdatter kommer hjem, så der skulle lige gøres lidt rent og ryddes op. Men jeg nåede heldigvis det hele, og der var dejligt derude.
Særlig meget solnedgang blev det ikke til

men himlen var flot alligevel
Kejserbusken stod flot endnu i går, idag var den ved at se lidt trist ud
R. Olive derimod kunne ikke lide at være lukket inde under dynen (som selvfølgelig var fiberdug), den bliver vist ikke rigtig pæn i år.
Heldigvis har den ikke taget skade længere nede, så måske en dag vil den blomstre, men den er ikke meget for det.
Ribes er lige før blomstring
Perlebusken står med fine knopper
Storkenæb breder sig rigeligt, men her i foråret er jeg glad for dem, de er så fine, når de står som små grønne tuer.
De hvide dobbelte primulaer blev plantet ud mellem de blå primulaer i regnvandsbedet
 Mine trillium er ved at dukke op
Billedet blev ikke helt godt, men man kan da se, at det er en trillium
også en Fritillaria fik jeg et billede af
Hasselbror er nu tæt på blomstring
De fleste af roserne ser sådan ud, det er jo flot, men det kribler i fingrene efter at klippe dem, men jeg styrer mig lidt endnu.
 Fine knopper i den dobbelte påskelilje
Her titter en lille tete a tete frem
Knopperne i påskebedet er på spring, nu varer det ikke længe, inden det er helt gult.
Muscari er tæt på udpring
Morgenbillede af min chrysanthemum, den kunne sagtens holde til at stå ude i nat.
Jeg vil ikke kalde det storm endnu, men det blæser godt nu, måske bliver det ikke så slemt her, men der er rigelig vind nu.

og Bent? Ja han er flittig, den ene side af hegnet er lavet nu, der kommer billeder i morgen.
God weekend og god fredag aften.

39 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Dit hegn ser højt ud, det skal det også være, Bent er en flittig mand.
    Godt din chrysanthemum har klaret natten og R. Olive ser lidt hænget ud i toppen, men de nederste blomster kommer vel, hvis vejret holder.
    Flot med så mange påskeliljer.
    Storkenæb ser da fin ud.
    hav en god weekend
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er spændende om det er højt nok. Det står ved det dige, så i princippet kan de springe over oppe fra diget, det håber vi ikke, det gør.
      Ja R. Olive er lid hænget, jeg håber de nederste blomster springer ud. Ja det bliver flot, når påskeliljerne blomstrer, så bliver der meget gult i det hjørne.
      Storkenæb er rigtig fin på dette tidspunkt.
      Tak i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hvor er Bent dog flittig.
    Her havde vi rigtig meget tåge, så ingen solopgang i dag.
    Havearbejde blev det heller ikke til.
    Tak også god fredag aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      I plejer at have bedre vejr end os, men ikke i dag så. Du har også nået meget i haven i disse dage.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja vejret har også været fint her men nu er Carl begyndt at banke på. Nu må vi se hvor voldsom han bliver hørte på TV 2 vejret at har er ca en 1/2 Bodil så søn og svigerdatter kan sikkert blive vugget godt. Håber at Olive retter sig lidt troede at fiberdug var mere nænsom. Jeg har også en storkenæb der ligner den du viser men der er også nogen det ikke har vist sig endnu men lige pludselig er de der for det vælter op af jorden nu. Trillium har nogle rigtig flotte blade. Ja du må dy dig med de roser men jeg kan godt forstå at det kribler i fingrene. Jeg har engang hørt at man må klippe roser ned når Forsytia blomstrer så det varer nok ikke så længe. Jeg såede fontænegræs i søndags og idag er såbakken fyldt med fine grønne spirer. JuHu det lykkedes :-) håber at heldet med dem fortsætter så jeg får noget fint græs i haven i år. Bent har da været rigtig flittig. Er hans muskler og led ved at være "kørt" til ;-)
    God fredag aften til jer begge
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Også her banker Carl på. Jeg er ikke bekymret for de unge, de er rimeligt søstærke, desuden er min søn selv uddannet overstyrmand, så han klarer det nok :) må man da håbe.
      Jeg troede også, at fiberdug ville ligge let henover Olive, men sådan så det ikke ud. Jeg dyr mig lidt endnu med roserne :)
      Jeg vil gerne have din opskrift på at så fontænegræs, jeg har sået mit for læææænge siden (sådan føles det i hvert fald, det har overhovedet ikke vist sig endnu. Når først det er kommet op, skal det nok blive til fine græsser i din have, det er jeg ret sikker på. Måske skal jeg have en potte ved dig :)
      Jeg tror stadig, Bent er lidt øm også på knæet, han lagde det i friske nye brændenælder.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
    2. Opskriften må være gode frø og en masse held. De er sået i en sort plastbakke med et klart plastlåg med huller i. Der har været små tomater i. Dem har jeg gemt mange af. Har fundet ud af at de er ret gode. Bakken blev sat i et østvendt vindue så med morgensol og en sort bakke har de nok stået godt lunt. Jeg sørger for en potte i reserve men mon dog det bliver nødvendigt. Jeg havde nu heller ikke regnet med at de ville spire på 5 dage.

      Slet
    3. Mine er også sået i en sort plastbakke, men står så i et vestvendt vindue. Hvilken jord bruger du?
      Sidste år kom der slet ikke noget op af dem jeg såede, men pludselig var der to fine eksemplarer ret store, hvor de var kommet fra, ved jeg ikke :) Det gik ligesådan for Marianne fra Havefolket, om hun har haft held med sine i år ved jeg ikke.

      Slet
    4. Nu bliver jeg da nervøs for at det kun er begynderheld når Marianne også har haft problemer med sine. De er sået i ganske almindeligt så og priklemuld og kun dækket ganske let. Det med at så og tro at der ikke kommer noget ud af det var jeg ude for sidste år hvor jeg havde sået karamellilje. Da jeg ville smide det ud opdagede jeg en fin spire der voksede sig stor og flot i løbet af sommeren og den er stadig i live derude så jeg håber at den blomstrer i år :-)

      Slet
    5. Ja ja men pyt med hvad det er, hovedsagen er de kommer op :) Jeg har også brugt så-og priklemuld, jeg kigger flere gange om dagen, der er ikke en smule at se.
      Karamellilje har jeg ikke hørt om, håber du får blomst i den i år.

      Slet
  4. Jeg får håpe at stormen ikke blir så ille hos deg. Her i Nord Norge er det også storm. Her er det aldri storm heldigvis. Dine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg håber også, det ikke bliver slemt med stormen, jeg har hørt, at det også skal blæse hos jer for en gang skyld. Ja mine trillium er kommet flot op.

      Slet
  5. Hvor er det altså bare for længe siden at jeg har været på "besøg" hos dig - det er jo desværre bagsiden af medaljen, når man har gang i mange ting.

    Det ser som altid dejligt ud i hønehaven :-)
    Havde faktisk regnet med (og glædet mig til) at komme ud her i weekenden, men nu varsler de storm. Syntes altså at det er lidt tarveligt, eftersom det er min første friweekend i lang, lang tid.

    NÅ der kommer jo flere dage, trøster jeg mig med.

    Håber at i klare jeg igennem "Karl".

    God weekend

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Ja men det er da dejligt, du lige fik tid nu. Det er ikke nemt at nå det hele.
      Ærgerligt at det ikke er fint vejr i weekenden, når du har tid, vi kan håbe, at det ikke bliver så galt - og ja heldigvis kommer der flere dage.
      Tak vi skal nok klare Carl :), han skal være med C.
      I lige måde
      Knus

      Slet
  6. Det gikk litt hurtig så det ble ikke med alt jeg skulle skrive ;-)
    Dine trillium ser veldig flotte ut!

    Ønsker deg en god aften/weekend!

    SvarSlet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth. Ja, vejret var også ret godt her det meste af dagen, men sidst på eftermiddagen kom det dårlige vejr og lige nu rusker det godt udenfor! Dine påskeliljer er godt nok langt fremme, heroppe er vi noget bag ud!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja det rusker også her, men nok ikke så meget som hos jer. Vi plejer altid at være foran for Nordjylland på denne tid, det går over, mener jeg.

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Vi bor i Odense N, men der er såmænd ikke langt til Ferritslev.
    Jeg fandt ikke gudeblomst der er spiret i dag, så jeg håber, at det jeg såede for en uge siden kommer op. Nu har jeg taget det ind i varmen, så må vi se. Til gengæld fandt jeg en krukke fyldt med Virginia Blue Bell, som havde spiret rigtig godt. Hvis de bliver til noget, kan du også få nogen af dem. Jeg syntes Carl er lidt hård ved det hele, så vi har lige taget krukken ind i udestuen. Spirerne er kun 1 1/2 cm, så jeg var bange for, at de ikke kunne tåle regnen.
    John er så tålmodig, så han bar krukken ind for mig. Det er godt med nogle dejlige mænd.
    Din perlebusk kender jeg slet ikke, den ser meget fin ud.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ok Odense N er det Næsby?
      Jeg mener, at mine gudeblomster kom op, da jeg tog dem ind i varmen, så det kan da være, at det hjælper. Det lyder godt med Virginia Blue Bells. Carl rusker lidt ja, men jeg synes nu ikke, det er så galt.
      Ja det er godt mændene vil hjælpe med det, vi ikke selv kan klare.
      Perlebusk har vist frø fra sidste år, dem må du gerne få nogen af. Den er meget smuk, prøv at google hvis du ikke ved hvordan den ser ud. Du kan også søge den hos mig på bloggen.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Jamen dine Trillium er da også pænt fremme må man sige, Der er mine ikke på ingen måde nær så fremmelige.
    Spændende Fritillaria - det må være en større type?

    Hegnet ser rigtig proff ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja nu er Trillium så langt fremme, at de er til at tage billeder af.
      Jeg kan faktisk ikke huske, hvad det er for en fritillaria, jeg må se om der står noget på skiltet i morgen.
      Jeg synes også hegnet er flot, men Bent er aldrig tilfreds med sit eget arbejde :)
      Tak i lige måde.

      Slet
  11. Sikke en smuk morgen. Jeg blev overrasket over formiddagen, og den planlagte hundevask blev erstattet af lidt hyggeligt havearbejde. Lukla og jeg plantede de små stedmoderplanter i krukker og potter - det syntes hun vist også var sjovere end et bad.
    Håber I klarer stormen uden problemer.
    Knus Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susan
      Ja det var en smuk morgen, jeg blev også overrasket. Jeg er sikker på, at Lukla hellere ville hjælpe med at plante end i bad, mine hunde hader at komme i bad.
      Jeg har lige hentet de unge ved færgen, det var ikke slemt, men den var 10 min. forsinket.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  13. Godaften Lisbeth.Vi har haft fint vejr i dag...........men er da lidt nervøse for Carl.Håber i klarer det uden problemer hos jer.
    Og flittige Bent ...........det bliver da dejligt at alle dine roser og tulipaner ikke bliver spist at rådyrene.
    Storkenæb er også godt med her hos mig.Kan se at du har fået sat en del primula...............jeg har også mange forårsblomster der skal plantes ud i haven.
    Det bliver et flot syn når alle dine påskeliljer springer ud...........og det gør de nok tideligt i år.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det har været rigtig fint vejr, jeg tror ikke Carl bliver så slem, det er ikke slemt her i hvert fald.
      Jeg er så glad for, at Bent laver det hegn, sikken en masse roser, jeg får i år. Vores rådyr har sjovt nok ikke spist at tulipanerne.
      Jeg planter primulaerne ud, når de begynder at hænge med hovedet, så kan de bedst lide at komme ud i jorden.
      Det varer ikke længe, inden alle de små Jet Fire blomstrer, det har du ret i.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Her er Carl ved at passerer og indtil nu har han opført sig ordenligt, han har vel også pustet lidt ud ned over Jylland. Jeg kan godt sige dig at min rosen saks den snapper altså noget efter roserne, den er svær at holde i ro. I tirsdags plantede jeg min 3 Cartier roser om og de blev studset samtidig. Heldigvis fik vi mail fra rosenposten onsdag om at vi godt kunne plante roser om, så jeg pustede lettet ud. Mon ikke vi snart kan beskær roserne :o) det kan ikke vare så længe. Hae du været ude og give dem NPK ?
      Kh Linda

      Slet
    3. Hej Linda
      Jeg her har det også været ok med Carl, så lad os håbe, det bliver ved det. Ja det er svært at lade roserne være, men mon ikke, det er klogt. Jeg har givet mine roser naturgødning. NPK venter jeg med til omkring 1. april. Det er nyt for mig med naturgødning, men jeg tænkte, at jeg skulle prøve noget nyt i år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Ja det blæser godt derude nu...... så det er dejligt at kunne sidde her ved brændeoven og vent på Carl ;)
    Halløj halløj.... jeg tror dine trillium har overhalet mine, jeg må vist lige ud og tjekke i morgen ;)
    Planterne står næsten i kø hos dig for at springe ud, der er rigtigt dømt forår på Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja det blæser godt, men nok mere hos dig end hos mig, du er tættere på den jyske vestkyst :) Brændeovnen er god at have.
      Ups det er da ikke så godt, det må vi høre nærmere om i morgen :)
      Ja det går hurtigt med foråret, men lad os nu se, om de ikke går lidt i stå nu. De lover mere regn midt i ugen, det vil passe mig fint, så skal jeg ikke vande.

      Slet
  15. Joe det er da blæst noget op nu her også. Men tror, vi får en rimelig rolig nat. Skulle vist først nå klippeøen for alvor imorgen tidlig. Kejserbusken er så fin lige nu - også min, som jeg dagligt glæder mig over, når jeg kigger ud ad køkkendøren. Pas på jer - ikke noget med at gå ud, mens Carl "ordner have" vel ;)

    Hjerteligst

    SvarSlet
  16. Hej Zep
    Ja her blæser det lidt mere nu 14 m/s, så den kan ikke måle sig med hverken Allan eller Bodil. Det gør nu ikke noget, og vi går ikke ud alligevel, det er jo mørkt. Det er værre, når den når jer, så er det lyst, så det er jer, der skal passe på ;)

    SvarSlet
  17. Carl blev jo slet ikke så slem som annonceret, heldigvis. Ja, det er tydeligvis trillium, som er på vej op i lyset. Det bliver rart, når hegnet er færdigt, og dyrene lader de nye knopper i fred.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej Carl kan ikke sammenlignes med Allan og Bodil, men det blæser alligevel en del her endnu.
      Jeg glæder mig til at se alle mine roser i år :)

      Slet
  18. Det har blæst noget her, men heldigvis ikke så slemt som sidst. Det bliver garanteret nogle fantastiske roser du får i år, med den milde vinter. Der er ikke mange frostskader på dem. Det bliver dejligt når de så også kan blive fri for rådyrene.

    SvarSlet
  19. Hej Gitte
    Nej det kan ikke sammenlignes med Allan og Bodil, men det blæser stadig kraftigt hos os. Du har ret, roserne har ikke taget meget skade i år, så der bliver vildt med roser, når nu rådyrene bliver holdt ude.

    SvarSlet
  20. Jamen her har det da raset godt i nat......men som vi begge trøster os med, nu har vi ikke flere store træer der kan vælte. Så en forholdsvis rolig nat for os.
    Det ser godt ud med det vildthegn. Jeg kigger ind senere på dagen og ser de billeder du så har lagt ud!
    Trilliumhar jeg kun en enkelt af og den er slet ikke fremme som din endnu.
    Jeg glæder mig til at se alle de påskelilje udsprunget...det var så flot sidste år, husker jeg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Det har det også her, men nu er det endelig ved at stilne af. Jeg kan godt forstå, at I trøster jer med, at der ikke er flere store træer, der kan vælte.
      Ja påskeliljebedet er flot, når det er i fuldt flor. Det sker snart, hegnet er med i det sidste nye indlæg, som lige er udgivet.

      Slet