mandag den 6. marts 2023

Genbrug, nyt lys og nye blomster

 Det blev en hyggelig og dyr weekend, men en gang imellem skal der nyt til - ja eller gammelt.

Signe, min svigerdatter og jeg var i genbrugshallerne i Odense, ikke meget kunne friste og alligevel, vi fandt nogle lamper, som skulle pynte i vinduer og i udestuen.

hele tre blev det til, her er de med lys i:
denne med silkehaler valgte vi til Bent
med en stor fin pære, blev den flot

om morgenen har vi solen til at lyse op
endnu en fin solopgang
i fredags var vi i Netto i Ørbæk, her stod nogle slatne påskeklokker, som var helt gratis. Jeg tog dem med hjem og satte dem i vand, det hjalp, de rettede sig, det var fint. 
Søndag fik jeg lokket Bent med i Billigblomst:
Der var mange fristelser
jeg skulle have nogle grønne planter, som kunne stå på denne piedestal købt i Ikea, da Signe og jeg var af sted i lørdags. Vi havde håbet at finde en på genbrug, men det lykkedes ikke. 




også orkidéerne fristede


da jeg gik udenfor gik det helt galt

Der var mængder af rhododendron og Bent blev fristet af nye fuglekasser. en aloevera med blomst har jeg ikke set før, den røg også i kurven.
jeg blev fristet af R, Hydon Velvet, som har det flotteste løv

her et billede fra min gamle have, den er fantastisk, den måtte jeg have. 
Jeg købte også 2 små til 45 kr. pr stk. Det var R. Schneeperle og R.   Impeditum Luisella. 
Jeg har også nogle stående i garagen, som skal plantes her
langs hegnet, der er nemlig en del fyrre og grantræer, så jorden bliver sur, det kan de godt lide

Som I kan se, er Bent nået langt med at banke pæle i, han er en flittig mand, det er dejligt, at det går fremad, så hundene kan lukkes ud i haven
i garagen står R. Tinkerbird, den har det ikke helt godt, jeg håber, den retter sig, når den bliver plantet ud. Sammen med den står de fineste camellier, de har fint blankt løv og lidt knopper.  Jeg ved ikke rigtigt, hvor jeg skal plante dem.
Vinca fylder meget i haven, de er ikke nemme at slippe af med igen
her inde mellem træerne har jeg plantet bregner og hostaer
en crocus er fulgt med en glasbær fra Samsø


Jeg ovetog 2 fine krukker med Pieris, den ene er ved at blomstre, de står fint på hver side af trappen.
I må have en god start på den nye uge. 


 

22 kommentarer:

  1. Uha ja vi bliver så nemt fristet når vi kigger på planter. Dejligt at få nogle fine sager med hjem til de tomme pladser i haven. Smart at få lidt genbrug med hjem til de tomme pladser indendørs. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er nemt at blive fristet både af planter og genbrug, det pynter altsammen. :)

      Slet
  2. Så flotte lamper du fikk kjøpt. Det var mange flotte orkidéer der du var. Jeg hadde nok kommet hjem med veldig mange planter derfra. Du fikk jo mange planter med deg likevel :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg var også stærkt fristet af orkidéerne , men jeg havde lige brugt en del penge til lamper og pærer. Da jeg kom ud til rhodoerne var jeg leveret, orkidéerne kan jeg købe en anden gang.
      Klem

      Slet
  3. Billigblomst har jeg læst om på diverse blogge, men aldrig selv besøgt, og jeg er overrasket over at se det stor planteudvalg uden for bygningen. Hydon Velvet kunne også sagtens friste mig. Det er vist en krydsning med bureavii med det smukke indument.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Der var imponerende meget udenfor Billigblomst, det overraskede mig, det er ikke altid lige godt det, de har.
      Ja det læste jeg også i Rhodoekspertens sidste indlæg. Den bliver så flot, indumentet er meget fint.

      Slet
  4. oh ja genbrugsguld skal man ikke kimse af. Jeg har osse fundet mange fine ting i genbrugsforretningerne.
    Vand kan gøre underværker for en sørgelig plante. Bare vores netto- rema satte deres slatne planter på gratis, men desværre ikke. Og give fuld pris for en mishandlet plante vil jeg ikke.
    Jeg har osse hørt lidt forskellige meninger om Billigblomst. Jeg tror nok der er kommet en nede på Sydsjælland. Vores Planteforum åbnede i weekenden, med forårslækkerier. Så lige nu er der masser af hornvioler i drivhuset der venter på lidt venligere vejr at blive plantet ud i. Og Hans snublede over en "snoet" cryptomeria. Jeg var nem at overtale. Den må stå i en stor krukke i sommer, til vi finder det helt rigtige sted til den.
    Du får da hurtigt fyldt din have med nye lækkerier. Og du har bestilt en masse roser osse..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  5. Hej Gunvor
    Jeg har egentlig gået forbi genbrugsforretninger, men min svigerdatter har sans for det, så jeg fik noget fint. Jeg skal i den Netto igen i dag, så må vi se, om det var en engangsforestilling.
    Der er kommet en Billigblomst i Holbæk, de har som regel noget spændende, når en ny forretning lukker op. Vejret skal nok være venligere, når det er hornvioler, der skal plantes ud. Snoet cryptomeria er flot, jeg havde en på Samsø. Jeg kan godt forstå, du var nem og overtale.
    Der er plads til en del endnu, jeg er forbavset over så meget plads der er. Vi får se, om der ikke bliver plads til roserne også.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth,
    Jeg tror jeg har fået en shoppe konkurrent i dig, du går da lidt amok for tiden.
    Og vi ved begge to, at vi nemt lader os friste når vi kommer i de have butikker og planteskoler.
    Også fine lamper du har fundet i genbrug, den slags steder elsker jeg at komme, men der er stor prisforskel, i byerne er tingene til tider ret dyre.
    Vi venter med spænding på den store snestorm, der er kommet lidt små fnug men det meste er smeltet, så med tøvejr bliver det vist ikke så dramatisk som de varslet. Har lige fået besked fra Post nord at de vil levere mine planter fra Holland i morgen, håber de ankommer de god stand, det er godt at jeg har et godt sted at opbevare dem inden de skal ud i den virkelige verden. Jeg har ellers fået øresten, øv, så jeg dingler noget rundt, selv sengen drejer rundt når jeg vender mig, ikke særlig behageligt.
    Min R. tinkerbird ser dårligere ud end din, i efteråret væltede der et stort træ lige ned i den og det brød den sig slet ikke om, så den synger desværre på sidste vers, jeg har dog 1 mere. R. hydon velvet er en fin rhodo, jeg har den også og den er flot både sommer og vinter så den kan jeg godt forstå du ikke kunne lade stå.
    Fyn skal vel ikke få sne? . God aften til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Nej jeg er ikke shoppekonkurrent, jeg er for påholdende, men det er svært at lade være, når der står en Hydon Velvet til 200 kr. lige foran en. Jeg kommer sjældent i genbrugsbutikker, her kan jeg godt have lidt genbrug ind i mellem.
      Nej her skal vist ingen sne komme, måske lidt i nat, men det er nok mere i det nordlige Jylland det kommer, det gør ikke noget, hvis vi ikke får noget.
      Øresten havde Per for nylig, hans symptomer var som det du beskriver. Det var lige, da Bent var strandet på Samsø, så Per skulle hjælpe mig, det var ikke så godt, men han klarede det.
      Hold da op med din R. tinkerbird, det er ikke godt med et træ ned over den. Ja R. Hydon Velvet er en virkelig fin rhodo.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Good evening dear Lisbeth,
    Love your new lights!!! I think the shop with so many beautiful plants and shrubs is a dangerous place to visit for you and me (fun). You did brought some beautiful things home.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes Billigblomst is a dangerous place for both of us. I got some fine plants.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Du er i gang med din anden (tredie, fjerde?) ungdom og indretter dig rigtigt i de nye omgivelser. Der er mange huller at fylde ud efter Høneballehaven, så jeg forstår at storindkøb kan komme på tale, men også det nye hus skal selvfølgelig peppes lidt op med grønt. Billigblomst er såmænd ikke det værste sted at handle, bortset fra der altid er stopfuldt af mennesker. Jeg har købt nogle gode planter der både til inde og ude, man skal bare selv finde frem til de rigtige planter.

    God arbejdslyst til jer begge!
    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja noget i denne retning, det er noget helt andet at bo på fastlandet, her er ikke så mange begrænsninger som på Samsø.
      Ja der er ikke så meget service i Billigblomst, men i den i Langeskov er der skilte sat op ved planten, så man kan se, hvor den skal placeres, hvis man ikke ved det. Der var ikke mange mennesker i lørdags, mærkeligt nok, men der var ikke så mange fantastiske tilbud, og jeg går efter andet end andre mennesker.
      Tak for det.
      Knus

      Slet
  9. Det koster - på flere fronter - at flytte!
    Vi har en Billigblomst ikke så langt fra Næstved. Jeg har været der én gang, og undgår den derfor helst fremover, så jeg var ikke imponeret, kan du nok fornemme.
    Når jeg kommer på en planteskole, vil jeg tale med sagkyndige personer, og det havde de i hvert fald ikke i den Billigblomst jeg var inde i. Tæt ved ligger den fantastiske Toksværd Planteskole, som kun er meget lidt dyrere, men klasser bedre både mht. service og planekvalitet, så jeg håber sandelig ikke, at den bliver udkonkurreret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det må jeg indrømme, men indtil videre har det mest været oplevelser, også i Billigblomst, jeg har været i den i Århus, det var bestemt ikke noget at skrive hjem om.
      Jeg kan godt forstå, du vil tale med sagkyndige, i Billigblomst skal man selv vide noget om planterne, jeg var heldig i Langeskov, der var skilte oppe. Jeg har også lidt dårlig samvittighed overfor planteskolerne, vi vil jo gerne have de overlever. Det sker nu også, at man kommer i en planteskole, hvor der står en ung pige, som ikke ved noget som helst, derfor vælger man også at handle i de gode planteskoler. Jeg må tilstå, at jeg kigger meget på prisen, som du skrev, det koster at flytte. Heldigvis ved jeg en del, hvis det er noget, jeg ikke kender, lader jeg det stå.

      Slet
  10. Cenbrugshallerne er et fint sted, jeg finder altid et eller andet, jeg ikke kan leve uden.
    I weekenden var jeg i Billigblomst, Århus og fandt en bredbladet vintergæk med helt grøn trompet til bare 15 kr. Jeg synes altid de har nogle specielle planter, så jeg kan ikke køre forbi Århus, uden at køre derind.
    Så godt, hvis du bor tæt på en Billigblomst.
    Held og lykke med din nye have.
    Mvh Emmy, De tre Toftlundhaver

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emmy
      Det er nemt at lade sig friste i genbrugshallerne, men ihukommende alt det, jeg havde smidt ud, da vi flyttede, lod jeg det meste stå bortset fra lamperne.
      Jeg så godt vintergækkerne, men jeg havde ikke tid til at stå og studere dem, så de blev stående, jeg samler ikke på dem. Jeg synes, at billigblomst i Århus er noget rodet, jeg kan bedre lide den i Langeskov, så jeg er heldig at bo tæt på den.
      Tak skal du have.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Så er jer her :-))
    AV for nogle flotte lamper, du fik fat i der. Genbrug er nu heller ikke dårligt, men tænker at du nok er blevet lokket lidt :-)
    Planter derimod er du jo nok mere bekendt med, og det er da dejligt at du nu kan lokke Bent med på tur nu når det ikke er en hel dagsrejse I skal ud på for at se på plantet. Det var nogle fine rhodoer du fandt. Billigblomst i Langeskov er nu heller ikke så ringe, håber at det holder. Jeg har ellers kun været i den i Kolding og der syntes jeg at der var noget rodet.
    Håber ikke der går for meget frost i jorden så Bent ikke kan få stolper i. Tænker at hundene savner at kunne løbe frit omkring.
    Ha’ en rigtig god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Det er godt, jeg kigger jo ofte efter din kommentar, jeg måtte lige drille lidt ;)
      Tja jeg ville nu gerne selv derind, men det er godt at have god hjælp til indretningen, og Signe er god.
      Jeg ville gerne have haft Per med, men denne gang blev det Bent, jeg kører jo stadig ikke selv, så må jeg bede om hjælp. Jeg synes at den i Langeskov er ret fin, så må vi se, om den bliver ved med det.
      Det er først i dag, vi mærker frosten, han er heldigvis færdig med stolperne, nu er han i gang med hegnet.
      Vi glæder os alle til han er færdig, hundene ligger derude og holder øje med ham, og vi slipper for at gå først den ene vej rundt om huset, og bagefter den anden, det er ret træls.
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Jeg kan godt forstå, du bliver fristet med de mange butikker, du har tæt på. På Samsø købte du planter i Netto, men der var udvalget sikkert noget mindre.
    Det var da ikke så dårligt at overtage 2 krukker med Pieris.
    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg bliver meget fristet og bruger mange penge, til gengæld sparer jeg færgen. Netto havde ikke så meget, der er jo mest planter, der trænger til vand. Det er endda nogle pæne dyre krukker, så det er rigtig godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet