fredag den 12. august 2022

Morgentur og roser bl. a.

 Torsdag morgen havde mosekonen været på spil, da jeg gik tur, så kameraet kom op af lommen.




En lidt eventyragtig stemning, som kom tættere og tættere på
da jeg kom hjem i haven så jeg, at der var dug på rosen Clarét bl.a.
senere tog jeg et billede i solen, en fantastisk rose med dejlig duft
lidt flere rosenbilleder
Elaine Paige
Hot Chocolate
Som I kan se har rhodoen fået en blomst, nå nej det er nu nok en rose Penny Lane
Royal Celebration
Strawberry Hill
Zonta
Rosenskovmærkerne breder sig meget i hækbedet
Da Susanne og Thorben var på besøg for en måneds tid siden, havde hun stauder med til mig, hun sælger nemlig planter, når folk besøger hendes åbne have. Der er i øvrigt åbent her i weekenden. Det er en spændende have, som fortjener et besøg https://haveselskabet.dk/aaben-have/haven-paa-solbakken Klik på linket så du kan finde adressen. Billedet er af indianermynte Navajo Sunset
Susanne havde også denne salvie med til mig
den er så fin
her er navnet på den.
Som I ved er jeg træt af Geranier/Storkenæb, men det er sjovt at se så forskellige de er:



ja de er søde, det er bare en skam, de bliver så høje, så må jeg luge dem væk. 
Til sidst solnedgangen for onsdag aften
Sådan en sommermorgen er nu skøn, synd det bliver så varmt i løbet af dagen, heldigvis kan vi også nyde de stille aftener. 
Her er et helt friskt billede taget fra 1. salen her til morgen. What´s not to like. 

Rigtig god weekend og god Åben have festival.  


 

16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, det har vært veldig fuktig her også om nettene, og det er jo en god ting når det ikke kommer noe regn. Flotte bilder av disen. Ja, du har så mange forskjellige geranium. De er fine, en jeg er enig med deg i at mange av de blir for høye.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja men fugten forslår desværre ikke meget, men vi må være taknemmelige for lidt. Ja de geranier er alt for høje og for vilde.
      Klem

      Slet
  2. Der er også bryg her om morgenen, og jeg ved virkelig ikke hvor den fugt kommer fra, men skønt ser det ud! Også rosen med dug på er dejlig, men det er resten af roser jo også.
    Det er jo bare fantastiske billeder og udsigten fra 1. sal meget stemningsfuldt. Synd du er så ked af dine geranier - der er jo mange fine!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej man forstår ikke, hvor fugten kommer fra, men dejligt at det kommer.
      Ja de enkelte geranier er fine, men helheden er for høj og breder sig for meget.
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Her har vi også meget dis om morgenen, og der kommer faktisk en del fugt den vej.
    Hvor ser dine roser dejlige ud, jeg blev meget tiltrukket af Royal Celebration, den tror jeg kunne passe godt i skoven.
    Nyder at vande i skoven, der er temperaturen fuldstændig perfekt, og planterne er så tilpas med en tår at drikke.
    Satser på vi får regn i næste uge, så jeg flytter vanderne hver time, så kan de i hvert fald klare sig et par dage.
    I går modtog jeg min bog Dirr's Hardy trees and Shrubs, en helt fantastisk
    encyclopedia om sjældne træer og buske til kølige egne, så de passer til Danmark, jeg har 92 ud af de 192 der er nævnt i bogen, der er 500 meget flotte farve billeder og meget brugbare forklaringer, jeg købte den brugt men den ser nu ny ud, næsten og til ca 150kr er det virkelig en uvurderlig bog.
    Fantastisk billede du har taget her til morgen fra huset, det ser forrygende ud.
    Rigtig god weekend, I er heldige det ikke er så varmt på Samsø som her inde midt i landet.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja der er nok dis over det meste af landet, lidt opmuntring er der dog. Royal Celebration er så fin, om den kan klare sig i skoven, ved jeg ikke. Jeg kan godt forstå, at du nyder at vande i skoven, jeg sparer lidt på øens vand og vander kun, hvor jeg kan se, at der trænges. Jeg tvivler desværre på ret meget vand i næste uge i hvert fald her på øen.
      Dejligt for dig med den bog, så har du lidt at give dig til i varmen, når du ikke vander.
      Ja vi er heldige med knap så meget varme her, men Bent er nu lige kommet hjem fra Nørlund plantage, så han ved godt, hvor varmt det er hos jer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Oh mosekonebryg er så smukt. Og jeg tror osse der er flere planter der lige netop overlever på duggen.
    Hihi,, de er da søde de storkenæb. Okay måske lidt høje,. Jeg klippede en af dem jeg fik af dig, ned i foråret, og den har faktisk en manerlig højde. Så det agter jeg at gøre ved dem til næste år. De er nemlig uvuderlige i skygge og tørken. De giver farve og grønt. Og er meget mere "vildsomme" end Rozanne storkenæb. Jeg har faktisk tænkt mig at lave et par stykker til af "samsø" storkenæbene.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er smukt, godt der er lidt dug til vores tørkeramte planter. Vil det sige, at du klippede de små tuer ned i foråret, jeg synes jo ikke, at der er noget at klippe efter i foråret, det må jeg høre nærmere om. Jeg synes, at det er så tørt, at der hverken er farve eller grønt ved dem. Ærgerligt at du ikke kommer en tur i år, så behøver du ikke at lave storkenæb, så kan du bare få nogle.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Jeg tror det var sidst i maj først i juni, jeg klippede den ene ned... Jeg troede den skulle flyttes, men så kom der noget i vejen, så jeg nåede det aldrig. Den skal nu flyttes til efteråret, men den har faktisk haft en fin praktisk højde det meste af sommeren. Jeg er ret glad for dem. For de giver lidt farver i skyggen.
      hilsner Gunvor

      Slet
    3. Ok tak for svar, hos mig er de bare kedelige, synes jeg, jeg må kigge lidt nærmere på dem.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det er smukt når mosekonen brygger og rosen med hendes dug er så fin. De øvrige solbeskinnede roser ser også godt ud, her er roserne en sørgelig omgang :-( ja som så meget andet, det hele tørster helt vildt.
    Ja måske de er trælse alle de storkenæb, men de er da ret fine og mangfoldige i deres blomstring og de ser da ud til at klare tørken, men de fleste af dem står vel også mest i skyggen.
    Ja der er mange åbne haver i denne weekend, det bliver nok en varm omgang. Jeg kommer ikke afsted i denne omgang, min mor bliver 85 i morgen så der skal vi på Hårby kro, det bliver nok også lunt :-) og søndag er jeg nok nødt til at bruge til at lade op til mandag hvor det der arbejde står for døren.
    Super flot billede det sidste, og det ser jo slet ikke spor tørt ud, selv græsset ser saftigt ud, der er ikke mange grønne pletter tilbage her, nå men så skal det da heller ikke slåes :-)
    Godt nat herfra og god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Anne
      Ja det er smukt om dejligt om morgenen, men det går hurtigt over, og det skal blive ved et par dage endnu med varmen. Ja mange af storkenæbbene står i skoven, men det bliver de ikke kønnere af, synes jeg, bortset fra de enkelte blomster.
      Nej så kan du ikke komme på havebesøg, men tillykke med din mor, ja det bliver en hed omgang. Så er der allerede gået 3 ugers ferie, ja de går stærkt.
      Det ser ret godt ud set ovenfra, men vi har også brune pletter. Bent har lige været på tur og holdt pause fra klipningen.
      God fornøjelse i dag
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Ja, mosekonen, der brygger, dug og spindelvæv præger morgenerne her i august. Tegningerne på de storkenæb, du viser, er så kønne. I vores jord går de ikke amok, men skal klippes tilbage en enkelt gang for at blive ved med at se kønne ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er så fint med mosekonebryg. Storkenæb tegningerne er kønne, jeg har så mange, at jeg ikke orker at klippe tilbage, måske er det det, der er galt. Jeg synes ikke, de er kønne, når de er så høje.

      Slet
  7. Dine roser er så flotte - sikke mange fine farver. Min indianermynte står i fuld sol et meget tørt sted, så den har haft det hårdt i år. Haven ser godt ud både fra forneden og foroven!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja det ser fint ud hos mig, selvom vi har tørke, som du nok også har. Indianermynte kan heldigvis godt klare at stå et tørt sted.

      Slet