onsdag den 6. juli 2022

Nye natur- og rosenbilleder

 Danmark og ikke mindst Samsø har smuk natur, derfor kommer kameraet ofte frem for at tage billeder af al skønheden.

Rundt om vores hus er markerne fyldt med honningurt
og cikorie
Aldrig har der været så mange cikorier som i år, markerne får lov at gro frit, derfor kommer der en masse vilde blomster frem
kornmarkerne står også flot, til venstre bagerst i billede ligger vores hus skjult bag skoven.
skyerne lukker lidt vand ud ind i mellem, men det bliver kun til et par mm om dagen.
Clematis til tops i en bærmispel
Forrest en clematis op i et grantræ, bagved blomstrer Lykkefund oppe i en hyld
også i år er dagliljer/hemerocallis angrebet af de små bæster, men denne fik lov at blomstre
Dråbebedet blev beundret både mandag og tirsdag af besøgende, det tog begge hold 2 timer at gå rundt i haven, det er skønt, når folk er meget interesseret i haven og dens historie, til gengæld når jeg ikke meget i haven, men det er hyggeligt med besøgende. 
Stor violfrøstjerne, som jeg har fået foræret af en gæst.
Rosen i tujaen The generous gardener, bemærk de forskellige grønne nuancer bagved, et fint farvespil
fine hostablomster
kalmiaen blomstrer
og her noget helt særligt, en stedsegrøn klatrehortensia, jeg håber, den en gang kan dække tanken, det er første år, den blomstrer
nu er den gule lilje så småt sprunget ud
Mjødurten står også med fine skærme nu. 
Roserne afblomstrer hurtigt, synes jeg. Jeg har lovet et par stykker at de må se dem i fuldt flor, desværre har folk ikke tid, det er ellers nu, hvis de skal nå at se dem i fuldt flor. Et overdådigt syn kan I nok regne ud.
A shropshire Lad
Cariad
Cressida
Elfe
Mme Louis Levique
Morten Korch
Strawberry Hill
Tuscany
Uetersen Klosterrose

5. juli´s solnedgang var flot
I må have en dejlig dag. 
Det kan ske, at der går tre dage imellem mine indlæg, de fleste holder jo ferie nu. Men jeg er jo lidt for flittig med kameraet, så man ved aldrig.



21 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Du har så mange fine roser. Strawberry Hill likte jeg veldig godt. Er det en Austinrose?
    Nydelig solnedgang hos deg.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja måske endda lidt for mange. Strawberry Hiller en Austinrose ja.
      Ja den var fin i aftes.
      Klem

      Slet
  2. Honningurt er så dejlig. Og insekterne elsker den. Hvis der er insekter. Vi har osse honningurt, men der er ikke nær så mange bier og brumbasser som sædvanligt.
    Cikorie har osse den skønneste blå farve. Dejligt ar se de får lov at stå.
    Det billede med trælupin og roser er da ualmindelig dejligt. Kan godt forstå det bliver beundret.
    Ja lilje tid. De liljer jeg har købt som "sorte" er gyldne med den smukkeste tegning indeni. Men de står forkert med den farve, så jeg vil flytte dem til et bedre sted. Hva er bedst? flytte dem når de er afblomstret men stadig grønne. Eller vente til de er visne?? Du har mere erfaring med liljer end mig, hva ville du gøre??
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den er skøn på markerne i hvert fald, jeg har den ikke i haven, måske en fejl, og måske får jeg snar cikorie ind i haven, det er tæt på os. Jeg husker den, i min barndoms grøftekanter, herovre er de også i grøfterne, men så mange i en mark har jeg aldrig set før.
      Ja jeg synes også, det er flot med trælupinen mellem roserne, den har selv sået sig derinde, godt fundet på ;)
      Ja det er ikke godt, at dine liljer ikke har den farve, du har bestilt. Hvad gør man med afblomstrede liljer? Lidt fra google:
      Efter blomstringen visner planten ned og samler nye kræfter i løget indtil næste forår. Det er vigtigt, at du lader liljerne visne ned af sig selv efter afblomstring. Du bør dog knibe de visne blomster af, så planten ikke bruger energi på at sætte frø, men i stedet samler energi i løget. Så jeg ville vente med at flytte dem til september, der kan man jo også dele dem, hvis man har haft dem i flere år
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Du plejer ellers at være forud for mig, men min Shropshire Lad er allerede færdig for i år, desværre.
    Jeg er også ret begejstret for din Strawberry Hill - den er da ualmindelig smuk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Måske står min mere skygget, den står sammen med kaprifolien, derfor er vi senere.
      Ja Strawberry Hill er en smuk og kraftig rose.

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Skønne Strawberry Hill rose, den er virkelig smuk. Markerne omkring jer er smukke med cikorie og honningurt. Og sikke en flot solnedgang, jeg har ikke set solnedgang i lang tid. Dagen i dag er brugt i skoven til klargøring så vi forhåbentlig snart kan komme i gang med at plante. Jeg tror vi fik fældet ca 10 store træer i går, det er hårdt arbejde. Jeg har lige modtaget en palle med 18 sække spaghnum, jeg har ikke prøvet det mærke før, så jeg er lidt spændt på hvordan kvaliteten er. Planen er, at vi skal fælde igen om 14 dage så det går ikke så stærkt, men det er jo ferietid.
    Vejret har været fint, ikke så varmt og nu regner det, skønt, selv om det kun bliver til 2-3mm holder det jo jorden fugtig og det er perfekt.
    God aften til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja den er rigtig skøn og det er markerne også i år. Solnedgang ser vi ikke i aften, der hænger en stor grå sky over os, så må vi se, om vi får regn, min gule sommerfuglebusk trænger, så det gør rhodoerne nok også.
      Uha det er noget af et projekt, I har gang i, men det er du jo vant til, ingen tvivl om at det er hårdt arbejde. 18 sække spagnum - spændende om kvaliteten er i orden.
      Ja det er ok vejr, men det blæser for meget, så det tørrer mere og mere ud igen, det er træls.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja den danske natur er værd at bevæge sig ud i og dejligt at komme med på dine ture :-) jeg har altid syntes at cikorierne var flotte derude i grøfterne og kan huske som barn at jeg så gerne ville plukke dem med hjem, men de var desværre ikke nemme at rykke over, så det blev aldrig til store buketter :-)
    Det er træls at vi ikke kan have vores dagliljer for os selv, og selv om vi brækker knopper af så hjælper det ikke rigtig :-( det går så bedre på de rigtige liljer, men så er de trælse liljebiller i må slås med, nej det er sørme ikke nemt at være haveejer :-) Tænker da også at hvis man vil se roser så er det nu, men hvis man ikke kan få det til at passe ind i planer så er det ikke nemt, og nu er ferien jo så småt også gået i gang og det gør det jo ikke nemmere hvis ferien da ikke lige går forbi Samsø. Jeg nyder dem bare i dine indlæg og så har jeg da heldigvis også lidt selv :-) selv om nogle af dem ser lidt triste ud af den regn vi har fået.
    Her varer det lige godt 2 uger endnu inden jeg går på ferie, laaaaaang tid til :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det bestemt, du kan altid gå med på mine ture ja. Nu du siger det, husker jeg godt, at cikorierne er svære at plukke af.
      Ja det er meget træls med alt det kravl, der er i haven, som ødelægger vores blomster, men vi må åbenbart leve med det. Der er nogle stykker herovre, som er inviteret til at se roser, men det er som det plejer, der kommer ingen, det må de så selv om, de ved ikke, hvad de går glip af. Ja selvfølgelig har du også selv roser, du kan nyd, det er godt nok. Vi får regn nu, så må vi se, hvor meget det bliver til. Jeg har netop tænkt på, hvornår du mon får ferie, men nu ved jeg det så :))
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Jeg skjønner godt at dråbebedet fikk ekstra oppmerksomhet. Det er morro når besøkende viser ekte interesse i hagen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja så er der noget ved at vise haven frem :)

      Slet
  7. Cikorie har sådan en fin blå farve. Vi har haft den i et bed i 4-5 år, men i år er den rykket ud i græsplænen, og det skulle den nok ikke have gjort. A propos roser så gødede Søren vores for sidste gang i går, og bagefter fik vi 12 mm regn, så det var helt perfekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja cikorie er rigtig fin, jeg har ikke haft den i haven. Åh ja du siger da noget, Vi fik 9 mm i aftes og i nat, måske skal jeg også gøde, jeg er lidt usikker for de står alle så flot, men det er vel for at få gang i remonteringen.

      Slet
  8. Flotte billeder af den herlige danske natur! Det er en fin kombination du har lavet i dråbebedet - så smuk. Godt du får lidt regn ind i mellem. Alle dine roser kræver nok en del væde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja det er skønt nu. Trælupinen har sået sig selv, så det er ikke en gang mig, der har lavet kombinationen. Ja jeg er glad for regnen, der skal noget til, vi får ikke nok.

      Slet
  9. Danmark dejligst vang og vænge... Ja, det ser godt ud Lisbeth! Og tænk I er omgivet af blå marker. Honningurt trækker jo masser af insekter til, og cikorier har bare den skønneste blå farve! Her er de også i blomst langs alle veje.
    Dråbebedet er så smukt og her nyder jeg også trælupinen som blomstrer på fuld kraft! Ja, til masser af dårlige knopper i dagliljerne - desværre - men jeg piller alle dem jeg kan finde. En stedsegrøn klatrehortensia lyder som en helt ideel løsning til vandtanken. Spændende om den vil slå an!
    Og roserne... Ja, hvad kan man sige? Det ser alt sammen bare skønt ud!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak skal du have, ja det er fantastisk med sådanne marker rundt om os, vi kan dog ikke se dem fra haven, men på vores ture nyder vi dem.
      Godt din trælupin også blomstrer, mine de to andre er færdige for i år, snart er der frø.
      Klatrehortensiaen har slået an, men hvor høj den bliver, ved jeg ikke, jeg blev så glad, da jeg så knopperne.
      Knus

      Slet
  10. Så vakkert i hagen og omgivelsene nå, at det må bare nytes. Skjønne roser! Med dem er det jo sånn at de må sees når de er på sitt beste. Besøkende må kjenne sin besøkelsestid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Villrose
      Ja det må bare nydes, og roserne det er lige nu, så må besøgende bare komme, hvis de har tid og lyst, ellers må de undvære det smukke syn ;)

      Slet
  11. Hej,
    Leder du efter et lovligt lån?
    Er du blevet afvist af dine banker?
    Du har brug for penge af den ene eller anden grund.
    Du er oprigtig og ærlig
    Du skal bruge et lån til at betale din gæld, regninger el
    gennemføre et projekt?
    Du har altid en mulighed.
    Mere bekymrende tilbyder vi lån fra €5.000,
    hurtig og pålidelig med en årlig rente på 3%. Vi er
    pålidelig
    Hvis du er interesseret, så tøv ikke med at kontakte os direkte.
    mail: marcdupon18@gmail.com

    SvarSlet