mandag den 6. december 2021

Da Anton kom i hus og lidt arkivbilleder til opmuntring

Ja Anton kom ind i pavillionen i går, da flere havde klaget over, at jeg lod ham sidde på bænken og fryse. Han er meget glad for, at han nu er kommet ind i læ for vinden

og at Ulla foreslog at give ham nissehuse på. Bakken han sidder med er med billede af engelske roser, så lidt roser har jeg stadig :)

Rosen Lise Nørgaard er lige så vedholdenden som personen.
Selvom det er koldt og blæsende, tager jeg alligevel mine lange ture:
søndag morgen var det lige tidligt nok, det var lidt mørkt. Jeg tog alligevel et billede, så I kan se hvor oprørt havet var. Det var en kold fornøjelse, det giver friske røde kinder.
lørdag var det stille vejr, og der var flotte spejlinger i golfbanesøen
det er med at holde tungen lige i munden, når man skal forbi her, det er lidt sværere at finde gode steder at gå tur for tiden, vi har nemlig også fået vand 😆
Fuglene gemmer sig i kaprifolien
Her er den anden af mine Himmelske bambus, bemærk der er et par blomsterklaser i
et enkelt sted er der knopper på vej i påskeklokkerne

Der er mange fine knopper i rhododendronerne, her kommer lidt billeder efterfulgt af billeder af dem i blomst. De er selvfølgelig taget i foråret:
R. Bellefontaine er fyldt med knopper nu
og 17. maj
R. orbiculare Blauköpfchen nu
og 13. maj
R. Blewbery nu
og 9. maj
R. eximium har en fin knop, det er første gang den skal blomstre
R. Sapparo nu
og 9. maj

Jeg har vist billeder af sumpegen med høstfarver for længe siden:
Sumpeg /Quercus palustris 16. okt.
Rødegen/Quercus rubra kunne også være med:
20. okt
23. okt
og 25. okt.
Den almindelige eg er også smuk, inden bladene visner
men den er senere 5. november - Quercus
Jeg har holdt en lille pause, december er ikke den måned, hvor der er flest motiver eller læsere af bloggen, jeg vil være nødt til at gøre brug af mine arkivbilledere, der er også mange. Jeg håber, I har haft en god weekend. Jeg vender tilbage, når jeg finder nye motiver. De lover sol i dag, vi får se. 









 

28 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth,
    Jeg havde sendt en kommentar til dig i torsdags, men jeg ved ikke hvad der er sket, for den kom ikke frem.
    Godt at se at Anton er kommet ind og har fået lidt at varme sig på. De mange fine knopper i rhodoerne, har du R. eximium stående ude?
    Fik billeder fra Askjærs have, der er der knækket en del træer og sneen har brækket flere rhodoer.
    Vi fik fældet den gran som næsten var væltet ved stakladen, ca 15 m lang så det var et stort træ, men alt gik som det skulle, dejligt.
    Hjalp naboen med et tilsvarende stort fyrretræ som var væltet på deres grund, så nu kan jeg få fyrrenåle til rhodoerne.
    I går var jeg slet ikke udenfor, det var frygtelig koldt og mest blæsten som fik kulden til at gå gennem marv og ben, jeg kan ikke lide alt for meget kulde, godt jeg har sønnike til at gå med hunden.
    Her viser temperaturen -4,5grader til morgen, det er det koldeste vi har haft endnu.
    Jeg beundrer dig for at du til trods for vejr og vind altid går dine morgenture, det kræver virkelig sin kvinde, men ingen tvivl om, at det er sundt.
    Var igen i går inde og se din rhododendron samling, for der er så mange dejlige billeder som man kan nyde på denne tid af året. Heldigvis går det snart den anden vej og dagene bliver længere. Jeg synes godt nok det er nogle lange aftener, jeg elsker jo at gå ude og arbejde om aftenen i sommer halvåret, så tiden virker lidt lang, men heldigvis kan man så få læst en masse bøger.
    Ha en god dag
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Jeg har godt nok også kigget efter din kommentar mange gange, somme tider snyder bloggene, det er ærgerligt. Ja R. eximium står ude, den står rimeligt i læ. Synd at Askjær har fået ødelagt rhodoer, det er svært med sne, når de er så store.
      Selvfølgelig gik det godt med at få granen væltet, du har jo Peter til hjælp :)
      Godt med tøj på, så kan man godt komme ud, jeg er lige kommet hjem fra endnu en morgentur, det tog over en time, for jorden var frossen, det var ikke sjovt at gå i, men jeg må holde mig i gang. Det kan nok nemt overstås med gåturen med jeres hund, den vil jo heller ikke ud, den mangler underpels.
      Godt du har glæde at at kigge på billeder her, det er jeg glad for. Jeg elsker de lange vinteraftenen, så kan jeg sidde og hygge her ved brændeovnen. Om sommeren kan jeg ikke nænne at gå ind, så dagene bliver rigeligt lange, når jeg går rundt hele dagen. Du har mange gode bøger at læse i, så det går nok, pludselig er det forår igen.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Anton kledde nusseluen, og godt at han kom inn i varmen :)
    Fine speilinger i golfsjøen. Ja, det er godt at vi har arkivene, for uten de hadde vinteren blitt litt kjedelig. Det er også godt å få en påminnelse om hva vi har i vente :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var rigtig fint både med hue og at han kom ind i varmen.
      Arkiverne kan vi ikke undvære, hvis vi vil blive ved med at underholde på bloggen.
      Klem

      Slet
  3. Det var en betryggende melding at vågne op til: Anton er i sikkerhed :-)
    Med det mørke og blæsende hav, du viser, var det vist i sidste øjeblik. Det er sejt, at du går de lange ture, men vejret er vist et vilkår, man må leve med, når man vælger Samsø, tænker jeg. Der er nu noget utroligt dejligt ved at være ude i elementernes rasen. Det har jeg altid godt kunnet lide - det er kun et spørgsmål og godt tøj... og det findes.
    De mange rododendronknopper er et dejligt varsel om en flot blomstring næste år.
    Her i formiddag skulle det blive solrigt og vindstille lige over frysepunktet, så det er med at komme ud.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja jeg tænkte, at det ville glæde dig :)
      I dag måtte jeg erkende, at jeg må gå lidt senere nu, heldigvis skete der ikke noget, men når pløret jord er frosset, er det ikke godt at gå på slet ikke i halvmørke. Ja vejret må vi leve med, jeg har bukser med plysfoer og en ekstra trøje under jakken, så det er kun ansigtet, det går ud over.
      Ja der er rigtig mange knopper på rhodoerne også til næste års blomstring.
      Solrigt og vindstille - ikke her. Det blæser stadig meget, solen kunne ikke trænge igennem i hvert fald ikke indtil nu. Jeg fik dog et enkelt solopgangsbillede.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Nisseluen skulle det stå ;)

    SvarSlet
  5. Uha! Der ser barsk ud ved havet Lisbeth, og jeg kan levende forestille mig dine kinder så røde som Antons nissehue. Men der skal jo også nærmest gås balancegang i det våde føre. Håber ikke du ligefrem skal bære hundene:)
    Hvad angår Anton, så må Bent vist overgive sig nu hvor han er bragt til sæde inde i læ og ly med varm hue og smuk rosenbakke på skødet! Det ser så hyggeligt ud.
    Rhodondendronerne ser vældigt lovende ud, og det må da varme dit julehjerte med så megen skønhed at se frem til. Og Lise Nørgaard er ikke den der giver op! Helt utroligt den blomstrer endnu.
    Jeg har netop været i skoven og finde et par agern af rødegen, og sået dem i en potte. Jeg er nemlig også glad for egetræer:)
    I øvrigt er der en portion Amarantfrø på vej i posten nu. Håber bare ikke postbilen vælter på Storebæltsbroen og smider alle sine pakker og breve udenbords, som det skete forleden:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var ret barsk ved havet, i dag gik jeg ikke derned, men på den vej med vandpytten. Det var heller ikke sjovt, for jorden var frosset, så der skulle jeg gå balancegang i halvmørke. Nej heldigvis går hundene selv, måske trækker de endda med mig, hvis Bellis gider gå, ellers må jeg trækker med den.
      Bent har ikke protesteret, måske har han ikke opdaget, at jeg har sat Anton ind.
      Ja der skal nok blive en fin blomstring til foråret, det glæder jeg mig selvfølgelig til.
      Håber det lykkes med dit projekt med egetræet, rødeg er meget flot.
      Det lyder sørme godt med amarantfrøene, de skal vel først sås til foråret. Man må sige, man bliver lidt betænkelig ved at sende pakker efter den historie, vi skal have sendt til Fyn her en af dagene, vi må håbe, at det går godt :)
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Tror du kan så dem nårsomhelst. Her ligger de jo i komposten året rundt og spirer først når de kommer op til overfladen i bedene, men jeg ville nok vente til foråret, hvis man skal have en chance for at huske hvor de ligger. De allerførste blade er heldigvis lige så røde som resten af planten, så du skal nok opdage dem til den tid.

      Kh. Ulla

      Slet
    3. Så venter jeg til foråret. Jeg har en gang sået dem i potter inde, det var bare ikke amarant, der kom op. Valmuefrø sår jeg rask i rosenbedene, det er ingen problem, de skal nok komme op, forhåbentlig går det lige så nemt med amarantfrøene, men det skal nok ikke være i rosenbedene.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Sikke en kontrast mellem flotte roser i haven og det barske vinterhav. Flotte naturbilleder du tager.

    SvarSlet
  8. Hej Sydney
    Ja det er noget af en kontrast. Tak for det.

    SvarSlet
  9. Den rødeg har godt nok et flot efterårsløv! Meget pænere end det sædvanlige brunlige, man ellers ser.
    Det ville nok være sundt for mig at have hund, for jeg kan godt se, at man er nødt til at bevæge sig mere ud, end jeg/vi gør :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja den er ret flot om efteråret. Jeg skal indrømme, at jeg ikke kom så meget ud, hvis jeg ikke havde hundene, det er dejligt forfriskende at komme ud, men det kan da også være lidt træls. I kan ikke have hund, så meget som I rejser, men mon ikke I kommer godt ud på jeres ture.

      Slet
  10. Orv, flotte "tænder" på havet. Det er dejligt at kunne være ude i vejret. Bare man kan komme ind i varmen igen. Lige som Anton, hihi.
    Blomsterklaser i himmelsk bambus, nu.? men de springer forhåbentlig først ud til foråret.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det dejligt at kunne være ude i sådan et vejr, men det er dobbelt så godt at komme hjem i varmen igen, jeg tror også, at Anton nød at komme i læ :)
      Ja jeg regner med, at den først blomstrer til foråret.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Godt at se at Anton er kommet i ly af kulden og ovenikøbet standsmæssig klædt tilden kommende højtid :-)
    Uh ha det billede fra havet ser godt nok mere end koldt ud. Ikke noget at sige til at du bliver lidt frisk i kinderne. Tror at jeg bare bliver indendøre :-)
    Lise Nørgaard er da helt urolig, hun fryser åbentbart ikke.
    Så spændende med knop i R. eximium, så er der noget at glæde sig til, det er jo altid stort når noget blomstrer første gang og med Rhodoer kan der jo gå år alt efter alder når de købes.
    Jeg kommer da også til at længdes efter foråret, når du lige disker op med nogle rhodo billeder og ikke mindst den første påskeklokke, ja så er vi da på vej :-) selv om de lover sne til os alle i denne uge. Det var sne da Mogens kørte hjem fra Vejle idag, men det slap vi da for her.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har alle glædet sig over, Anton pynter også med nissehuen der i pavillionen. Det var rigtig koldt og forfriskende ved havet, efter sådan en tur, er det dejligt at komme hjem igen i varmen, men der er jo et stykke hjem. Det er helt sikkert nemmere at blive hjemme, men jeg må holde mig i gang, jeg er jo en ældre dame.
      Ja det er spændende med R. eximium, den er nok bare hvid, men alligevel når nu det er første gang. Tænk på min R. bureavii som nok aldrig kommer til at blomstre.
      Det er fint at længes efter foråret, så kan man nyde billederne af blomsterne for i år.
      Mon vi får så meget sne, jeg tvivler, lad bare Vejle få lidt sne derovre :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Den daglige gåtur har været ret besværlig heromkring pga føret. Nu begynder det at hjælpe, og som du skriver, bider det i kinderne, når man kommer ud i vinden. Jeg vil give dig ret i, at det ikke ligefrem vrimler med motiver derude. Dertil er vejret for gråt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja hvis der ligger sne, er det endnu værre at gå, det er i øvrigt meget trættende at gå i. I det hele taget lokker det ikke så meget at komme ud, når det er gråt og temmelig koldt.

      Slet
  13. Det er godt, Anton er kommet ind i varmen. Det skal nok hjælpe på gigten.
    Det er dejlige billeder, du tager på dine gåture. Navnlig billedet af det oprørte hav har en speciel stemning og dejlige farver. Det kunne næsten være malet af Jens Søndergaard fra Bovbjerg.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja jeg tror bestemt, det var godt for Anton, han sidder rigtigt og hygger sig i pavillionen nu.
      Tak skal du have, det var flotte ord, naturen er fantastisk. Der kommer flere billeder af havet i næste indlæg.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Du har fantastisk mange spennende rhododendron.
    Min favoritt i hagen :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja jeg har omkring 245 stk., næsten alle forskellige, så det er også en af mine favoritter i haven :)

      Slet
  15. Vacker rhododendronblomning och fina knoppar på gång.

    Kram, Carina

    SvarSlet