mandag den 25. oktober 2021

Så kom jeg af med den fyr :)

 

Det var vi alle glade for, også Bellis :)

Ja for i dag tog vi os sammen til at få fældet det store fyrretræ, det var selvfølgelig mest Bent, men jeg hjalp med oprydningen, hold da op et arbejde. Vi startede k. 9.20 selvom vi havde flere pauser, var det meste ryddet op ved 16 tiden. Jeg skal hilse og sige, at der er virkelig mange grene og nåle på så stort et træ. 

Sådan så det ud før fældningen
så er han i gang med makitaen
her sker det
og her landede den lige midt i rosenbedet, det var planlagt. Rhodoerne der står i det snoede bed var flyttet væk, og Bent holder meget af at lade det gå ud over roserne, men han kunne nu ikke andet. 
vi fik ryddet væk, så jeg kunne klippe de beskadigede roser ned, så må vi se, om de kommer igen og om det vil blomstre næste år. De ikke remonterende blomstrer nok ikke næste år, men vi får se. 
efter fældningen, fra venstre tulipantræet, rødeg, vandgran og blodblomme
set fra skoven
også her
her er stammen, vi beskar den højt oppe, for det er en flot stamme, og der står en clematis op ad stammen. 

Nu kan tulipantræet få god plads, bemærk lyset der nu kommer roserne i yinbedet til gode. Det var en god beslutning, ingen tvivl om det. 
Denne acer har vi fået af vores gode venner, den måtte tvinges lidt til siden for ikke at blive ramt af træet. Mon ikke den vil gro noget mere nu, den får mere lys. 
Acer palmatum Bloodgood har det meget bedre i år, den havde det dårligt sidste år, billedet er fra i dag
og dette fra i går
Cornus mas har også fået farver nu
Elefantgræs i det rigtige lys
også her ser det godt ud Miscanthus
Fuglekirsebær står ved diget i den gamle have
Rhododendron:
R. Golfer med sølvbelægning
R. Guyens Peking med blomst

Den løvfældende rhododendron My Mary er også flot nu.

Til slut min sidste nye rose, som en kær besøgende har foræret mig, Maria har sommerhus herovre og kommer som regel på besøg i haven en gang om året, når hun er herovre, tak for rosen <3 
Her kan du læse lidt om rosen og bestille en til dig selv. Lars kom selv personligt og leverede den. 
Rigtig god dag til jer, vi skal ud og plante de opgravede rhododendron igen. 

Vi slutter som vi begyndte, her er det Schippo.





22 kommentarer:

  1. Jeg kan godt se det giver meget mere lys til de fine træer omkring fyrren, men det var alligevel en flot fyr at fælde. Nå, men godt det gik så fint og den faldt lige der hvor Bent ville have den - i roserne:) - men de skal nok komme stærkt igen til næste år! Og oprydning er der rigeligt af når sådan en kæmpe falder, men nu har I vel masser af gode fyrrenåle til rhodoerne?
    Jeg nyder også vores elefantgræs lige for tiden, hvor de hvide toppe er helt vidunderlige i det skiftende lys, og glæder mig over der stadig er farver på meget andet i haven.
    Smukt arbejde på en lang havedag!

    Hilsner fra Ulla
    PS. Man kunne vel ikke få lov at låne Bent en dagstid...?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en flot fyr, men den var blevet for stor, det var tiden at få den fældet, hvis han skulle klare det selv. Ja mon ikke roserne klarer. Jeg har revet fyrrenåle op her i eftermiddag, de blev gemt i en sæk til senere brug.
      Ja elefantgræs er så flotte nu, dem kan jeg tage billeder af hele vinteren :) netop fordi der er skiftende lys og sol.
      Nja jeg låner ikke Bent ud :) I bor lidt for langt væk, ellers kunne det måske være muligt ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Nej hvor blev det flot efter fældningen - sikke trækroner, der kom til syne... <3
    Og du og planterne kommer til at elske alt det lys, der kommer ned. Mon ikke roserne kan nå at blomstre næste år. De er jo trods alt hårdføre og vant til at blive beskåret.
    Jeg kan godt lide bemærkningen om, at I måtte holde en lille acer lidt til side, for at der var plads til fyrren... Han er godt nok skarp til at lægge et træ ned på centimeter, ham Bent. Man kan godt se, han er proff.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja så kom der noget helt andet til syne, det var rigtig godt. Ja roserne klarer sig nok, men det er lidt sent for historiske roser med beskæring.
      Bent blev meget glad for de pæne ord :) tak for dem. Han er virkelig god til at fælde.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Tillykke med det vellykkede projekt! Kæmpe arbejde men også en kæmpe forskel med lys og luft omkring dine flotte træer. Mon ikke roserne kommer stærkt igen til sommer. Dejligt med sådan en dygtig skovmand!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Sydney.
      Ja det er et meget stort arbejde - især med oprydningen bagefter. Jo jeg tænker roserne kommer igen til sommer. Ja jeg er heldig :)

      Slet
  4. flot arbejde :) det giver noget lys til haven ;)

    SvarSlet
  5. Hej Lisbeth
    Ja, noen ganger må man bare få bort noen trær, og det kjenner jeg godt til. Det går nok bra med rosene dine. Det ble stor forandring etterpå, og så godt å få mer lys inn i hagen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er man nødt til. Ja forhåbentlig går det godt med roserne. De bliver så glade for mere lys, så det går nok.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Alletiders! især på denne årstid bemærker man rigtigt når noget skygger:)
    Roser er robuste - mon ikke de klarer sig?

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var godt at få den væk, den skyggede meget, det bliver dejligt med lys ind til roserne, så de klarer sig forhåbentlig.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Endnu en kæmpe har måttet lade livet. Søren har fuld forståelse for Bents indstilling, at det godt må gå ud over roserne, fordi de efter hans mening er nogle ret besværlige planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det måtte den, det giver dejligt meget brande. Ja mange mænd er ikke til de stikkende roser, man kan jo godt give Søren ret i, at de er lidt besværlige, men de er jo også fine.

      Slet
  8. Det er da liige på centimeter den er lagt ned. Bare lige at holde en lille acer tilside,, altså det er da præcisonsarbejde. Roserne vil nok klare sig, de får jo masser af lys nu.
    det var hvidt i græsset i morges, så nu kommer farverne forhåbentlig rigtigt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er det Bent har et godt øjemål ;) Ja det håber jeg, de får i hvert fald mere lys end de har fået før.
      Vi har talt om, at der nok havde været frost inde i landet, hos os var der ikke. Jeg håber, I får flotte farver nu.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Noget af en overskrift :-) den kan jo forståes på flere måder, nå men det var jo godt at du lige havde en fyr i husstanden der lige kunne klare det, endnu et flot stykke arbejde fra hans hånd/motorsav. Det giver da i den grad noget lys til haven, så nu bliver roserne nok glade næste år, og de omkringstående træer lige så.
    Dejligt med en ny rose til samlingen, og selvfølgelig skal der da bo en Samsø Rose hos dig. Skøn gave.
    Et par tilfredse hunde, men det var jo heller ikke dem der skulle fælde, rydde op og genplante :-) tænker at du og Bent er godt brugte.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg må jo sørge for, at folk fatter interesse for indlægget :)
      Ja min fyr er god til at bruge motorsaven. Det er blevet så skønt og lyst, vi er meget glade for det, forhåbentlig bliver roserne det også. Ja mange har spurgt, om jeg har Samsø rosen, det har jeg så nu. Jeg synes, den er for dyr, når jeg kan få andre roser billigere hos Jas, men heldigvis syntes Maria, at jeg skulle have den.
      Nej hundene gemmer sig inde, når Bent fælder. Jo jo vi kan mærke, at vi lever, men det er nu ikke slemt for mig, Bent har vist lidt ondt i ryggen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Meget fornuftigt at bruge den ene fyr til at fjerne den uønskede fyr 😃

    SvarSlet
  11. Ja nemlig :) og fyren er god til det.

    SvarSlet
  12. Det pyntede ! Selvom fyren var virkelig flot så tror jeg at det gør noget godt for haven at den kom væk nu. Hvor er det flot at Bent kan lave så fint og nøjagtigt fældearbejde.
    Tulipantræet er så smukt lige nu - det må I så nyde i stedet for fyren.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gjorde det, fyren var flot men den var blevet for stor. Jeg er sikker på, at roserne bliver glade :)
      Du kan tro, vi nyder tulipantræet ny, det er helt fantastisk og baved står rødegen, den er også smuk nu.
      Knus

      Slet