mandag den 20. maj 2019

En lun morgen med duften af syren og hvidtjørn

Der var en summen omkring de to skønne træer syren og rød paradisæble, det var en fantastisk morgen, dagen har været god og lun. Jeg har siddet og hørt biernes summen her under disse træer, da jeg var ved at fjerne visne knopper fra et par rhodoer.
Hvidtjørnen blomstrer, de står i indkørslen

Her står også den fine ahorn, som plejer at være så smuk om efteråret, i år kan foråret også være med, det har de fineste blomster, så fine synes jeg ikke, jeg har set dem før.
Mange af træpæonerne er snart færdige:
 


de har været så flotte
Der er dog stadig nogle tilbage, denne fra Marie står i fuldt flor, og jeg er så heldig, at jeg har fået to.
 Også P. emodi
er fra Marie
I formiddags opdagede jeg, at en gren var knækket af en af de store flotte træpæoner, som jeg har fået fra Ole G. Larsen, der var tre knopper på. Jeg håber, de springer ud. Grenen må have været for tung.
Nu vi er ved foræringer, vil jeg lige vise min morsdags gave, som jeg fik af drengene, da de var her.
et insektbo - de er gode til at finde på haverelaterede gaver, selvom have ikke er deres store interesse. Bent har hængt det op, jeg har endnu ikke taget billede af det, det kommer.
 Tulipanerne holder endnu, men nok ikke længe til, for i dag er det lunt
 Disse her står i påskebedet, det passer jo meget godt med det gule, men jeg har nu ikke sat alle de gule tulipaner, jeg synes også, at jeg plukker hovederne af, inden de bliver til frø, men mange er der.
Weigela bagerst i nordbedet
Rhodonyvækst
 R. calophytum
 R. russotinctum
R. wiltonii
Rhodoblomster:
 Gomer Waterer
 Kelleriis Pink
 R. kiusianum
 R. Paula
 R. Peppina
Hybrider af yakushimanum
Til slut en akeleje i skovbunden mellem skovmærkerne
Hyggelig mandag aften

22 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Så flott farge på din syrin. Her står de ennå i knopp. Dine trepeoner er så vakre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er en flot syren. Så har du noget at glæde dig til :) Ja træpæonerne er fine.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Flot flot P. ludlowii giver den frø?
    Og imponerende nyvækst på rhodoerne - det er på en måde mere lovende end blomsten?

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja den er flot, jeg ved ikke, om den giver frø, det er første år, den blomstrer, men Marie ved det sikkert, den danner åbenbart rodskud, siden jeg har fået 2 af hende.
      Nyvæksten er helt sikkert den anden blomstring.
      Tak i lige måde

      Slet
  3. Hvor er det dog enestående smukt at se alle dine billeder. Og det var en fin gave til morsdag med et insekthotel!
    Jeg er spændt på, om vi får noget regn - tørken er et stort problem her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det er flot nu, og morsdags gaven var så fin.
      Jeg håber, I får det regn de har lovet hos jer, jeg kan se, at det er tiltrængt.

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Skønne billeder af alt det, der blomstrer og er i nyvækst i din have. Hvor er de nye skud på rhodoerne bare flotte, og det er blomsterne selvsagt også - et overdådigt syn 😊 Her dufter det også af syrener og hvidtjørn - selve indbegrebet af forsommeren. Nå, ja og så lige af naboens osende grill i dette øjeblik 😉 Du har stadig gang i tulipaner, og den gule er nu fin, sådan som den står og lyser op. Fantastisk flot ahorn.
    Rigtig dejlig aften til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak for det, ja det er flot - også nyvæksten på rhodoerne. Godt du også har syrener og hvidtjørn at dufte til, naboens grill er knap så spændende ;) Den gule tulipan står ret flot nu, inden længe skifter den farve, er jeg bange for.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. PS Hov, fik da ikke kommenteret på insekthotellet - hvor er det bare fint 😊
    Knus

    SvarSlet
  6. Ja, syrenerne dufter lige nu. Men er det bare mig eller er de osse blevet tidligere. Jeg mindes da de engang først "skulle" blomstre i starten af juni? Nu blander de sig med duften af Akebeia, den er dejlig et stykke fra, men lige lovlig tung tæt på planten efter min smag.
    Det er da et sødt insekthus du har fået. Det er nogle fine ting dine børn finder til dig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja alting har rykket sig i forhold til, da vi var børn. Sjovt nok og lidt træls, så kan jeg slet ikke lugte akebiaen, jeg købte den for duften, min lugtesans er ikke, hvad den har været, selvom jeg aldrig har røget.
      Ja det er et sødt insekthus, de er gode til at finde gaver til mig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det har været et forrygende vejr idag, desværre var det på en mandag :-) nu blir det så åbentbart mere ustadigt de næste dage.
    Det er bare så smukt det hele hos dig og skønt med alle de smukke farver, dejlig duftende planter og biernes summen, så kan det da ikke blive meget bedre.
    Fint insekt bo, ja det må siges at de finder gode have relaterede ting til moar :-) det er da bare dejligt.
    Det er bare alt for kort tid at Træpæonerne blomstrer, de er bare så smukke, og selv om en almindelig gul tulipan ikke er noget særligt, så ser det da helt forrygende ud med sådan en samling.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har det godt nok, så må vi se, hvad de næste dage bringer.
      Ja du kan glæde dig til at komme og se det, der er så meget.
      Drengene er gode til at finde på gaver til mig ja.
      Det er godt nok kort tid med træpæonerne, men godt de ikke blomstrer på samme tid, så er der alligevel lidt at vise. Det var lige et heldigt motiv af de gule tulipaner :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Ja flot er det jo alt sammen, men uden at prøve at provokere er det sidste billede det allerdejligste - måske lige bortset fra den fantastiske løn med alle de gule blomster (Wow!)
    Og sådan er det ofte. Det enkleste er det kønneste, og skovmærke er bare en dejlig bunddækkeplante.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja en lille ydmyg akeleje mellem skovmærker kan godt imponere, hvis der er lidt for meget pang over rhodoerne :) Jeg er meget glad for mine skovmærker. Lønnen går også opmærksom på sig selv for tiden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Usædvanligt smukke billeder af rhododendronerne, og træpæonerne er også smukke. Betænksom mors dag gave fra sønnerne:) Kh Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Tak skal du have, ja det er fint det hele nu.
      De tænker sig godt om, og følger med på trenden :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Jeg har som Gunvor en fornemmelse af at syrener var noget, vi kunne plukke til skoleafslutningen. Så tidligt det er blevet. Og som der må dufte - inkl. af skovmærker :-)
    Dejlig gave, selv om de ikke er havemennesker. Så er det faktisk en endnu mere imponerende gave.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja men det er rigtigt, syrener og bøgegrene blev brugt til at pynte op med til skoleafslutningen, men med dette nye klima ser det helt anderledes ud. Ja der dufter dejligt i skoven af skovmærker.
      Ja det har du ret i, de følger trenden :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Good afternoon dear Lisbeth,
    What a beauty the Seringa brings! Phantastic to see the Rhodo´s in bloom.
    Such a wonderful gift of your family, the bee´s will be happy with theire new home. So great to see so many different kinds of Peony´s.
    Overhere it´s grey but no rain at all.
    Have a wonderful rest of the day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good afternoon dear Marijke
      Thank you the syringa´s are beautyful now.
      It was a really nice gift I god.
      We have some rain and som grey here.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet