mandag den 24. februar 2014

havearbejde og hemerocallis

Endnu en dag med en fin solopgang, blæsevejr og havearbejde. Det blæser godt nok lige rigeligt, men med godt med tøj, går det an. Jeg fik ryddet op i noget af staudebedet i dag og blev færdig med ørkenbedet.
I morges var der igen en fantastisk himmel, hvor er jeg privilegeret at kunne se alle de smukke solop-gange, lige nu er det et perfekt tidspunkt, den står op på, så er jeg klar med kameraet.
Samme farver går igen i denne allium Ambassadøren fra Karsten.
Denne gang er Katharine Hodgkin taget i solskin.
Nyseroden står så flot lige nu.
Dagliljerne i dag:


Lacy Dolly er fyldt og meget smuk, men nok ikke noget for bierne, hvis Karsten teori holder stik.


Derimod synes Luxury Lace at være en lækkerbisken for dem.




Night Embers har både fyldte og ikke fyldte blomster, den blomstrede overdådigt sidste år.

Stella d´oro blomstrer flittigt hele sæsonen næsten til frosten kommer

So lovely er købt ved et plantemarked, den er da også lovely




Summerwine blomstrer også langt hen på sæsonen, i sommer blev den heldigvis ikke ædt af snegle. Det er en af mine ældste dagliljer. Slut på temaet dagliljer.
Rosen i dag:




 er også en af yndlingene, det er endnu en engelsk rose, den hedder Sharifa Ashma, også den har en skøn duft.

Jeg har været i Netto og købt ranunkler i dag, så nu står de fint og pynter ved indgangsdøren.
Fortsat god mandag.



32 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Den er da kommet fint op din "Ambassador"!
    Noget mere rødlilla i det end mine - men det er jo godt nu du har rådyr gående!
    Og ja din Katharine H minder meget mere om min nu hvor den er fotograferet i solen:)
    Din julerose fætter -nyseroden- præsenterer sig godt ja - fint med den lille antydning af noget brun/rødt i blomsten.
    Nå nå Lisbeth - fyldte blomster er da ikke altid utilgængelige for bier. det er kun der hvor det fyldte, sådan fysiskt forhindrer bierne i at komme ind, at jeg snakker om at forædlingen fatalt har handikappet planterne.
    Men du har ret Lacy Dolly ser nu godt nok noget misdannet ud derinde, det er ikke lige mig nej. Den du har lige under, er det "Luxury Lace"? Den ser ren og fin ud vedsiden af:)
    Og ja, egentlig synes jeg at de nye dagliljer er overdådige i sig selv. Hvis de herudover var fyldte så bliver det bare for meget!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja og ambassadøren er da rigtig fin, tror du rådyrene er mindre begejstrede, når den er rødlilla? eller hvad mener du med det.
      Godt Katharine minder om din nu, jeg var nødt til at vise et billede mere, så du kunne se det :)
      Ja nyseroden er netop fin med det brun/røde i blomsten.
      Jeg ved jo, du ikke er til de fyldte, sjovt nok er første billede af Lacy Dolly ikke så fyldt, og hvis du lægger mærke til det ved Night Embers, så er den heller ikke fyldt på alle blleder.
      Ja den nedenunder er Luxury Lace, den er helt anderledes ja.
      Ja efter din smag, men Marit og jeg kan godt lide de fyldte også :)
      Tak i lige måde.

      Slet
    2. Ja, det er nemt at se - hvis rådyrene har været i haven så går de tit udenom de røde skud og napper de grønne.
      Rødt er ofte naturens advarselsfarve, mange røde skud er giftige og andre "låner" beskyttelse ved også at være røde.

      Slet
    3. Se det vidste jeg ikke, tak for den oplysning, så skal jeg måske alligevel have noget mere rødt :) Ambassadøren er fantastisk flot også i det stadie.

      Slet
  2. Jeg elsker dagliljer! De er så flotte og jeg liker spesielt godt de mørke og fylte ;-) Karsten har nok rett i det han sier, men jeg liker så godt de doble blomster at jeg må ha noen av de. Fantastisk soloppgang hos deg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja Karsten har helt sikkert ret, men det skal jo ikke forhindre vi andre i at kunne lide de mørke og fyldte :)
      Ja det var en fantastisk solopgang og min sandten om ikke også solnedgangen blev flot.

      Slet
  3. Det er jo egentlig fantastisk, at planter kan være spændende på så mange stadier, jeg mener - ambassadøren er virkelig flot både i form og farve. Jeg er spændt på at følge udviklingen af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg er også meget imponeret over ambassadøren og endnu mere, når jeg kan forstå på Karsten, at den ikke helt ser sådan ud hos ham. Jeg beundrer den hver gang jeg går forbi, jeg skal nok følge op på den.

      Slet
  4. Flot solopgang.
    Hvor har du dog mange smukke dagliljer.
    Fine planter du har købt i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det var en fantastisk solopgang.
      Jeg har en del dagliljer, det er så skønne, og så får de ikke liljebiller.
      Ja de planter var rigtig søde, endelig kunne jeg også få dem, de har været længe om at få dem hjem herovre.

      Slet
  5. Kære Lisbeth

    Ja, det er en flot solopgang og en fin beplantning af ranunkler du har ved din dør.
    Sikke mange flotte dagliljer du har.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg er heldig med de solopgange, der var også en flot solnedgang i dag. Ranunklerne er rigtig søde, og så kom granet væk - langt om længe.
      Ja jeg har mange fine dagliljer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Det har været en rigtig flot dag og ikke nær så meget vind som igår 10 grader ikke så ringe endda. Allium Ambassador ser rigtig spændende ud. Katharine Hodgkin er da ikke mindre smuk i sol. Jeg vil give dig helt ret So Lovely er da lovely. Her har sneglen heldigvis ikke fået smag for dagliljerne endnu det er mere galmider de bliver angrebet af. Det er mest den tidligst blomsterne det går værst ud over. Det er lidt surt at plukke knopperne af :-(
    Dejligt med lidt nye planter ved indgangen og med det vejr skal de nok stå og stråle i lang tid.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Her har der nu været stort set lige så meget vind som igår, i hvert fald her eftermiddag og aften har det blæst meget.
      Ja den allium er spændende. Det er rigtig, jeg havde også galmider i de første dagliljer, rigtig træls.
      Ja planterne holder bedre udenfor, det er skønt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Det var da en fantastisk smuk solopgang over Samsø i dag - helt så flot har det ikke været her, hvor solen har skinnet fra en diset himmel, men den var der da :)
    Jeg nåede ikke i haven i dag - var først færdig med arbejde kl. 17.00, og da var det for koldt og blæsende, syntes jeg. Vejrudsigten for den kommende uge ser lovende ud, så mon ikke jeg kan komme ud på et tidspunkt.
    Dejlige billeder af skønne liljer - hvor er de flotte - både enkle og dobbelte. Jeg har hidtil undgået dem, fordi folk advarer om biller, men dine ser da fine og sunde ud, så måske det ikke er så farligt endda?
    Sharifa Asma kender jeg kun af omtale fra et Austin katalog. Den ser rigtig fin ud i din have og ser ud til at være nem at passe ind sammen med mange farver - den er noteret :)
    Det er vel nok en fin velkomst, du har lavet ved døren - det ser rigtig godt ud :) Så langt er jeg ikke nået endnu. Jeg overvejer hornvioler i nogle af krukkerne - tænker, det er lidt tidligt endnu, men kan jo se på andre haveblogs, at folk er begyndt at plante dem ud, så mon ikke det går?
    Kunne også godt tænke mig ranunkler, men er ikke stødt ind i nogle endnu.
    Hav en god aften - kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja vi har mange smukke sol- op og nedgange herovre. I dag har det blæst meget og i eftermiddag var det diset her også. Jo du når nok ud i løbet af ugen, det tror jeg.
      Og nu skal du så høre efter her :) for der er forskel på liljer og dagliljer/hemerocallis. Dagliljerne får nemlig ikke liljebiller, det er fordelen ved dem. Alt hvad jeg har vist de sidste to dage har været dagliljer. De andre er et kapitel for sig :)
      Godt du har noteret Sharifa Ashma, den er nemlig også skøn.
      Jeg har ikke set hornvioler herovre endnu, og det var først i dag, jeg så ranunkler, så de måtte straks i kurven, 14 kr. pr. potte, det er jo billigt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Det var sørme da en god nyhed med liljerne - tak fordi du lige fik det opklaret for mig :))) Så skal der noteres dagliljenavne!
      Det var billigt for ranunklerne - var det i Netto? Jeg har har også kun set hornvioler på planteskolen, og der er de for dyre endnu.
      Kh Linda

      Slet
    3. Ja det var godt, så kan du få dem på listen også :)
      Ja det var i Netto. Ja det er nok for dyrt på planteskolerne, dem har vi så ikke, så ingen problem der.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth Den der Ambassador er da virkelig en spændende skabning, hvilken familie hører den til ? Jeg tror på I har Danmarks flotteste solopgange! Dagliljerne du viser er fantastisk flotte, ser helt eksotiske ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ambassadøren er en allium, som jeg har fået af Karsten F. fra Grønne Nedslag, den er fantastisk skøn ja. Vi har rigtig mange skønne solopgang og senere nedgange her midt i Kattegat. Ja dagliljerne er lidt eksotiske :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Her havde vi også fornøjelse af denne smukke solopgang idag, men da var jeg på vej på arbejde ;(.
    Hvor ser den allium spændende ud, den må du vise mange flere billeder af undervejs.
    Du har nu rigtigt mange skønne dagliljer, det er jo heller ikke fordi jeg ikke kan li dem, at jeg ingen har. Den ene vi havde var stærk orange og passede ikke ind nogen steder, men måske en dag kan jeg fristes af de mange fine farve de også findes i ;)
    Dejligt du fik fjernet dit gran og sat lidt forår istedet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Så var du tidligt på arbejde, denne her blev taget kl. 7, ærgerligt at du ikke kunne nyde den.
      Jeg skal nok vise flere billeder af min allium.
      Nej de orange dagliljer er ikke nemme at få passet ind, men der er heldigvis mange andre farver.
      Ja det var skønt med lidt forår i stedet for det gamle gran :)

      Slet
    2. Jeg møder 7.30 så ja jeg er tidligt på færde ;)

      Slet
    3. Ja det er du da, nu kan du snart nyde solopgangen, når du kører på arbejde. Hos os bliver der ingen solopgang i dag, det er gråt, men til en forandring også stille :)

      Slet
  10. Din alium er godt nok en lækkerbisken i det stadie:-) jeg har selv to forskellige dagliljer, den orange af dem, i flere år, og den har aldrig været særlig villig med blomsterne, sidste år blev den flyttet, håber og tror det hjælper:-) Dejlige billeder du viser! Ha en god dag fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja jeg synes, at min allium er ret lækker, det bliver spændende at se, om den bliver ved at være så flot. Det kan være, at det hjælper, at du har delt dine dagliljer, de kan godt gå lidt i stå med at blomstre.
      Tak for det og god dag til dig også.

      Slet
  11. Hej Lisbeth.Smuk solopgang du viser............det kan vi desværre ikke Se her hos mig.
    Glæder mig til at se din Ambassadør.
    Og rigtig mange smukke dagliljer du viser..........har kun et par stykker selv.
    Fin opstilling du har lavet .................elsker ranunkler.
    Var en tur i Bilka i går og købe ind af dahlia og staude knolde.
    God solskinsdag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja der er smukke solopgange for tiden, det er dejligt. Ja det bliver spændende med Ambassadøren.
      Du må have flere dagliljer. Ranunkler er skønne, du kan tro jeg nyder dem. Det lyder godt med en tur i Bilka, det nåede jeg så ikke.
      Tak i lige måde.
      Knus

      Slet
  12. nåå så mange fine dagliljer, og den ambassadør har da et ualmindeligt smuk farvespil :)
    dejlige med hygge ranunkler, de er skønne.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja der er mange skønne dagliljer og ambassadøren er jeg meget spændt på :)
      Ja ranunklerne er skønne.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Du har godt nok mange daglilje også! Altså hvad har du ikke mange af?
    Din opstilling ved døren er så fin. Øvelse gør mester! Jeg synes, du plejer at sige, at det er du ikke god til. Det passer jo så ikke kan enhver se! Smukt velkommen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg har mange dagliljer, og sidder lige nu og tænker på, hvad jeg ikke har mange af. Det er rigtig, at jeg plejer at sige, at jeg ikke er god til det. Men man lærer jo et og andet på bloggene. Tak for ros :)

      Slet