tirsdag den 21. januar 2014

Arkivbilleder af planter med J og K

Endnu en dag som ikke vejrmæssigt er værd at skrive om. Jeg tog en runde i haven, men det var noget vandkoldt, så jeg opgav at lave noget derude. Kameraet var ikke med, heller ikke på turen til havet, vejret er for trist.
For tiden arbejder jeg på fanen med alle mine rhododendron, så jeg kan få registreret, hvad der er sket det seneste år.
Her kommer planter med J. Jeg har efterhånden en del Jakobsstiger/Polemonium



Den sidste her sår ikke sig selv, som de almindelige gør. Dem har jeg også mange af, men jeg ville nu gerne have flere af dem jeg viser her.
 Japansk ahorn forår
 og efterår.  Jeg har en del af dem, men kender ikke navnene på dem alle.
Her har vi Shirasawanum, den er så smuk i udspring, desværre bliver løvet ikke ved med at være så smukt, den bliver hurtigt slidt af vinden.
 Også jasminer/Philadelphus har jeg en del af, både dobbelte og enkelte. De har en fantastisk duft.

 Så er der den enkelte her, som blomstrer senere end de andre
Den hedder Belle Etoile, den er meget smuk og har en anderledes duft, som en mellemting mellem jordbæris og gammeldags ballontyggegummi. Den vil jeg gerne anbefale, duften breder sig langt omkring.
Jernurt/kæmpeverbena er vi mange, som er vilde med, de pynter i et hvert bed. Jeg er så heldig, at de sår sig selv, de sidste år har frølingerne klaret vinteren.
Judaspenge sår også sig selv, den er ret ny hos mig, jeg må tilstå, at jeg har betragtet den lidt som ukrudt, men smuk er den jo.

Judastræet vokser langsomt, det har de fineste hjerteformede blade
Planter med K
Min første Kalmia blev indført for flere år siden, den står i ørkenbedet.


Sidste år købte jeg to mere, desværre kan jeg kun finde billeder af den ene. Den anden er nærmest rødbrun i farverne.

Bregner har jeg en del af, dette her er en kambregne.
 Sidste år købte jeg to kameliaer i England
De var flotte, groede godt og fik fine knopper. Til at begynde med stod de i krukker ude i bedet. Det var meningen, jeg ville have dem ind i pavillionen om vinteren. Desværre læste jeg et sted, at de havde bedst af at være ude, fordi de ikke kunne tåle så store temperatursvingninger. Derfor plantede vi dem i nordbedet med det resultat, at knopperne faldt af, alle som en :( Siden har jeg læst, at rådyrene spiser af dem, så det er ikke sikkert, det bliver den store succes med mine kamelier
 Kaprifolie har jeg to steder i min have.
De var lidt længe om at få ordenlig fat, men nu er der ingen problemer. Den ene skulle klatre op i et stort ahorntræ, det gik ikke så godt, til sidst fældede Bent træet (det stod for tæt på huset) i stedet lavede han et stativ til den, det hjalp, nu gror den voldsomt.
Dagens rose:


Dronningen af Danmark, skøn engangsblomstrende alba rose. De første år var jeg ikke begejstret for den, men nu er den vokset godt til og blomstrer meget og længe.
Fortsat god tirsdag

32 kommentarer:

  1. Tak for anbefaling af Belle Etoile. Den må jeg da vist eje :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Nana
      Det tror jeg bestemt også, du er nødt til :)

      Slet
  2. Hej Lisbeth. Jeg kendte ikke til judastræet, det er et pænt træ.Jeg har den dobbeltblomstrende jasmin og er meget glad for den, den har også en fantastisk duft. Etoile ser rigtig "sød" ud og den lyder spændende. Ja her hos os er det hundekoldt, og det har sneet i dag men ikke så meget. Jeg tager bussen i disse dage,cykelstierne er spejlblanke! Den er en meget smuk rose, du afslutter med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Judastræet er et kønt træ, men er lidt sart, det har dog klaret det hos mig. Alle jasminer dufter dejligt, Etoile har en helt anderledes duft.
      Godt du tager busser, har lige læst om en, som væltede i Århus, 5 andre væltede også, men kun en kom på skadestuen, så pas på dig. Du bruger forhåbentlig cykelhjelm? Men det tror jeg nu du gør.
      Ja Dronningen af Dk er en smuk rose.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    K bringer da meget godt med sig:)
    Kalmia er jo en favorit - Din hvide er da flot! Den kunne egentlig godt ligne Hübbers "Eskimo"?
    Ærgerligt med dine kameliaer, men mon ikke de kommer stærkt igen næste år?

    Hav en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja K bringer meget godt med sig, det står også for Karsten :)
      Kalmia er din favorit, så den måtte jo med. Der stod ingen navn kun Kalmia på skiltet, så jeg ved det ikke. Men du har ret, nu har jeg googlet, den ligner meget. Jeg har købt den i Lille Malund.
      Ja det var ærgerligt med kameliaen, de står fint derude nu, så det er kun, hvis rådyrene tager dem. Ja måske skal jeg også gå ud og dække dem lidt for frosten i morgen.
      Tak i lige måde.

      Slet
  4. Hei Lisbeth

    Kalmia er så fine, og har så vakre blomster. Jeg er så spent på om mine overlever her, for det er den første vinter de står plantet i bakken.
    Synd med dine camellia, ja. De klarer seg her i landet også hvis en bor i de mildeste/luneste strøk på Vestlandet. Der bor ikke jeg, så jeg må ha mine inne. Men til sommeren skal de ut igjen. Håper de får stå i fred for rådyr og ikke blir spist hos deg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Ja Kalmia er fine, har du også fået nogen af dem? Jeg håber de klarer sig hos dig.
      Godt du har plads til dine camelia inde. Jeg håber også, rådyrene lader mine være i fred.

      Slet
  5. Godaften Lisbeth.Er også vild med jakobsstige.........fik jo nogle stykker som Malcolm selv havde sået.
    Dine japansk ahorn er bare så smukke.........glæder mig til min limefarvede vokser til.
    Smuk rose.Lad os ikke håbe det bliver så koldt som de lige har lovet i vejret.Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja de er skønne jakobsstigerne, godt at du fik nogen af Malcolm. Ja den limefarved ahorn er smuk, den skal nok vokse til.
      Ja mindre kulde og noget sol ville være godt.

      Slet
  6. Har du den gule jakobsstige? Hvis ikke, og hvis du er interesseret så er jeg leveringsdygtig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg har den ikke, det lyder godt, at du er leveringsdygtig, jeg kan ikke huske om jeg har fået lovning på en fra andre, men vi må lige aftale nærmere, når det bliver forår. Måske har jeg noget, du gerne vil have :)

      Slet
  7. Som altid dejlige billeder.
    Dagens rose. Hvor er den smuk.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Det eneste positive ved vejret idag er at vinden har lagt sig lidt. Jacobstige er ikke så slem til at frøså sig her :-) fint nok med mig. Sidste år havde vi en stor søjlecypres hvor halvdelen var gået ud så toppen blev kappet i ca 2,5 m højde og alle sidegrene blev fjernet så der stod 2 stammer tilbage og der blev plantet 2 kaprifolie som jeg håber får fat og gror op omkring stammerne. Håber der kommer blomstring i dem i år. Kæmpe Verbena er heller ikke noget jeg vil undvære og for sikkerheds skyld sår jeg altid lidt så jeg har til at plante ud for det er jo altid lidt usikkert hvor mange der har sået sig selv. Judaspenge har jeg aldrig prøvet. Flotte jasminer og kamelia du har. Japansk Ahorn er også flotte jeg har kun en enkelt en opstrammet lysegrøn med små tynde blade den er jeg rigtig glad for. Den lyserøde rose ligner candyfloss det er da sommer.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har du ret i, det er godt, vinden har lagt sig lidt, men det er godt nok koldt. Vær du glad for at din Jakobsstige ikke frøsår sig så meget, de er godt nok slemme til det.
      Det lyder godt med cypres og kaprifolie, den skal nok komme, men de er lidt længe om det. Der er mange jernurt, der har sået sig selv her, jeg kan se dem derude nu, men det er jo ingen garanti for at de overlever vinteren.
      Du skulle prøve judaspenge, de er nemme at rykke op, inden de sår sig selv. Japansk ahorn er jeg blevet mere og mere glad for.
      Ja den Alba rose er sommer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Nu er jeg så helt solgt - igen, hvor er dine kalmiaer smukke. Jakobsstigen står smukt sammen med fingerbøl i baggrunden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej May
      Ja kalmiaerne er meget smukke. ja med fingerbøl og med geranier.

      Slet
  10. Til en forandring havde vi lysere vejr med et let snefald i formiddags. Det må være en stor opgave at få styr på din rhododendronsamling. Ja, hvorfor ikke dække de camelliaer til, så rådyrene ikke æder dem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Hvor var I heldige med lidt lysere vej og snefald, her blev det mere og mere gråt. Ja det tager nogen timer at få styr på rhododendronsamlingen.
      Det kan godt være, jeg skal prøve at dække kameliaerne til. God idé.

      Slet
  11. God aften Lisbeth
    Dejlige livsbekræftende billeder du viser, det har vi godt nok også brug for i denne mørke tid.
    Tak for det.
    Mange hilsner
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anita
      Ja det har vi meget brug for her i det grå landskab.
      Selv tak.

      Slet
  12. Kære Lisbeth.
    Ja, det er mørkt og trist vejr i denne tid, men så kan vi nyde dine dejlige sommerbilleder.
    Min søster har mange Kameliaer, de står i drivhus (op af husmuren) om vinteren.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er det, men godt hvis du nyder mine billeder.
      Det lyder godt, bare det var mig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Den øverste Jacobsstige du viser hedder »Stairways to heaven« Den fik jeg forrige år og da vi begge kan lide de brogede blade, var jeg sikker på, at du også havde den!
    Belle Etoile er smuk men jeg har ikke plads, mm selvfølgelig, at jeg graver mere græs af....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg vidste godt hvad den øverste hed, men da jeg ikke kendte navnet på de andre, slettede jeg det igen :) Jeg har hvis de overlever to slags af den brogede.
      Ja du kunne grave mere græs af, men desværre er den jo kønnest med blomster i 2-3 uger. Resten af året er den ikke noget hit.

      Slet
  14. Hej Lisbeth som altid opmuntrende dejlige billeder, kan kun tilslutte mig anbefaling af Belle Etoile. Når den blomstrer hos os dufter næsten hele haven. Det er så skønt. Vidunderlig kaprifolie den tror jeg, at jeg vil overveje til min morgen terasse. Dronning af Danmark er også et hit hos mig :-). Pøj pøj med dine kamelia.

    SvarSlet
  15. Hej Tina
    Tak skal du have. Nå du har Belle Etoile, den er skøn, når den blomstrer, men lidt kedelig resten af året, mener du også det? Kaprifolie er fin ved terrasen ja. Dronningen af Danmark er meget skøn, når den har fået nogle år på bagen. Tak for det.

    SvarSlet
  16. Kære Lisbeth
    Var på arbejde til kl. 22 i går, så jeg er først med i Høneballehaven her til morgen, og det er jo et dejligt kig at vågne op på :)
    Jeg er helt betaget af Belle Etoile, som jeg aldrig har set før - hvor er den smuk!
    Jakobsstiger er bestemt også planter, der bør flytte ind i haven - både den hvide og den blå, så det gør jeg noget ved :)
    Dronningen af Danmark er en meget smuk Albarose, som jeg også skal finde plads til. Jeg var faktisk lige ved at anskaffe den til en bestemt plads, men tog så Maidens Blush i stedet for, fordi den bliver noget større, men skøn er Dronningen, og hun er velkommen i min lille have :)
    Igen i dag bliver det vist bare gråt i gråt og hundekoldt - jeg kan efterhånden ikke huske, hvornår vi sidst fik et glimt af solen, men den er der vel et eller andet sted bag skyerne!
    Hav en god dag - kh Linda

    SvarSlet
  17. Kære Linda
    Det var da godt nok en lang arbejdsdag, så kan jeg godt forstå, du først nåede haven her til morgen :)
    Belle Etoile er dejlig i både blomsterne og duften. Ja jakobsstigerne er meget søde. Det ender med, du skal til at købe mere plads for at have det hele :) du må se, om du kan få plads til Dr. af Dk også.
    Det er vist en anelse lysere i vejret i dag, men sol nej desværre.
    Tak i lige måde
    kh Lisbeth

    SvarSlet
  18. Hej Lisbeth
    Godt du kan få opdateret lidt på din blog, når vejret er så gråt og blæsende hele tiden. Vi er så heldige at have fået en lille smule sne idag, men sikkert ikke nok til at beskytte planterne i haven.
    Smukke friskgrønne blad farver du viser, også selv om farverne ikke holder så længe. Tænk snart skal vi atter gense alle de skønne planter du viser, og så bliver det atter tid til at lege med modlysbilleder ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg kan altid finde på noget at lave, snart skal jeg i gang med roserne, hellere det end rengøring :)
      Sne det kender vi ikke hos os, men blæst og lidt lysere vejr i dag, trods alt.
      Ja det bliver så dejligt, når foråret kommer, og vi igen kan begynde at tage modlysbilleder :)

      Slet