onsdag den 4. september 2013

Er det mon den???

Beklager den forringede billedkvalitet af denne lille buk, som stod sammen med en hind på grunden ved siden af vores. Den blev meget sur på mig, da jeg tog billeder af den og løb brølende bort. Gad vide om det er den som har forgrebet sig på min rose Old Wollerton Hall
De sørgelige rester
af disse to smukke rosenknopper, som jeg viste i går. Jeg blev lidt ked af det i morges, da jeg så at et rådyr havde hugget de smukke knopper.
 Heldigvis var der mange andre smukke roser at glæde sig over: Eglantyne
 Flora Danica
 Crownprincess Margaretha
 Souvenir de Malmason
Sharifa Ashma har en fantastisk duft
 Westerland har fået den dybe sensommerglød
 Kings´macc
har det fineste røde løv
 Nu vi er ved roser, så er de syriske på retur, her busken med de mere blå blomster
og her den med de lilla farver, også de er smukke med regndråber
Timeviser blomstrer stadig på livet løs
 Platan før klipning
og efter
rødbirk kan åbenbart godt lide tørke, den har holdt længere på bladene i år, synes jeg
Den lille grønkålscypres i ørkenbedet
jeg har glemt navnet på denne her, den har stået så flot, men er nu væltet i tørke og derefter regn.
Det har for øvrigt støvregnet hele formiddagen, så det er ikke blevet til så meget i haven i dag, i eftermiddag skal jeg have damefremmede i pavillionen, den 30 år gamle "babyklub" eksisterer endnu :)
I går fik jeg omplantet en del dagliljer, nu håber jeg, at når de får mere sol, vil de blomstre godt til næste år.
Hostaen Dream Queen med en rhodo som partner.
Den kasmirske røn har fine frugter nu.
Min lathyrus gror op i mosrosen, så den blomstrer for anden gang i år
Coreopsis Moonbeam
Tobaksplanten blomstrer på livet løs endnu
Her er himalayacederen i fuld figur til Marit og andre, der gerne vil nyde den.


Ja og så lige tre billeder af Odyssey til jer, der holder af den :)
Fortsat god dag.

37 kommentarer:

  1. Sikken kavalkade du her viser. Der er flere dejlige planter, som gerne måtte bo hos mig, hvis jeg havde mere plads. Det er også et bredt spektrum af roser, du kan diske op med. Den der bare havde mere plads.

    Det er nemt for mig at sidde her og le af din beretning om spiste roser, for jeg har ikke selv problemet. Jeg kan da godt ærgre mig på dine vegne, men må le af dit billede (undskyld!) for jeg sad her og tænkte: "BUK skriver hun? Er hun mon vis på det? Jeg troede, at det var et egern!".

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nette
      Ja jeg ved, at jeg er heldig at have så meget plads at boltre mig på.
      Det var lidt surt med de fine rosenknopper, og du har ret billedet er ikke specielt tydeligt, men hvis du gør det større, kan du se hornene :)

      Slet
  2. Hvor er det godt at du har alle de andre roser som ikke er spidst og jeg håber ikke at det sker. Der er nogle der spiser mine rosenskud på flere af mine roser - jeg ved ikke hvem det er, men jeg er lidt ærgerlig over det.
    Jeg holder bestemt af Odyssey så tak for dem, jeg håber at jeg får mange roser i min egen som er plantet i foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var også min eneste trøst, alle de andre der blomstrede, men det var nogle fine knopper, og netop den var jeg så stolt af, at den overhovedet havde blomster, for den er helt ny fra i år, og så sølle ud de første mange måneder.
      Odyssey er en af de hurtige, så du får sikkert fine roser i den næste år.
      Ja gad vide hvem der tager knopperne hos dig. Det er rigtig godt træls på godt jysk.

      Slet
  3. Nææ hvor frækt, sikke en bandit. Dine roser er så flotte endnu.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det var meget træls. Tak
      Knus

      Slet
  4. Hvor har du mange skønne planter i din have. Så kan man måske bedre bære over med det, som rådyrene tager...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rikke
      Tak - men det er alligevel svært at bære over, den kan holde sig uden for hegnet :)

      Slet
  5. Nei, så trist da! Den som hadde så vakre knopper. Takk for navn på det flotte treet ditt, og for Odyssey :)
    Den er alltid like skjønn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var trist, sådan nogle vakre knopper ja. Selv tak håber du nød begge dele :)

      Slet
  6. Bukkene har da ellers nok andet at guffe i sig for siden end dine lækre rosenknopper. Er det regndråber, de dekorative fugtperler, man kan se på blomsterne. Ja, Kashmir-røn står med utroligt mange bær i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja da jeg tog billede af den, guffede den derude, men det nøjes den nok ikke med om natten. Ja vi havde finregn hele formiddagen, så det er regndråber. Ja det er fine bær på Kasmir rønnen.

      Slet
  7. Sådan en lille feinschmecker. Og så mener den åbenbart også, at du forstyrrer i haven. Ak ja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den ved hvad der er godt, og den mente i hvert fald, at jeg var på dens territorium.

      Slet
  8. Rådyr elsker rosenknopper, så derfor har jeg indhegnet en del af min have. Flotte, friske billeder med regndråber.
    Venlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja de elsker rosenknopper øv, vi har hegn om, men det er ikke højt nok. Tak for det.
      Vh Lisbeth

      Slet
  9. Dejlige fotos, men det var da dig der skulle have brølet af den rosen-tyv;0)

    Kh og hyggelig aften fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret Katinka, det var mig, der skulle have brølet af rosentyven. Det gjorde jeg også da den løb brølende bort.
      Kh Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth.
    Ja, det er ærgerligt når noget bliver spist af "de søde rådyr"----- Men du må bare glæde dig over alle de andre roser du har, de er godt nok flotte.
    også dine syriske roser virker fine.
    Kan se i stadig er igang med klipning, det bliver sikkert godt.
    jeg skal en tur på stranden i morgen, vejret tegner jo godt.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er rigtig træls med de der rådyr, som er søde når de holder sig udenfor.
      Jeg glæder mig også over de andre fine roser og de syriske ligeså.
      Det er lidt siden, jeg klippede platanen, men fik først taget efterbilledet i dag.
      God tur til stranden, her har det været gråt og med finregn meget af dagen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Så mange smukke blomster du viser.
    Træls når rådyrene går ind og ødelægger knopperne på roserne og andet.
    Vi har heldigvis kun set en rådyr løbe igennem haven for år tilbage. De har indtil nu holdt sig i skoven.
    Tak for kigget.
    H en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Ja det er træls med rådyrene, du er heldig, at de ikke kommer ind til dig, måske er det fordi I har dyrene?
      Selv tak og i lige måde.

      Slet
  12. det må altså være et antiklimaks at have rådyr i haven. på den ene side er de smukke og hyggelige, på den anden æder de alle de smukke blomster og fejer træerne.. jeg ved næsten ikke hvad jeg skal syntes :) tror du er god til at nyde øjeblikket .
    timeviserblomst er fin.
    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Det har du helt ret i, jeg synes også, de er smukke, men mest udenfor haven. De har ødelagt træer i de fleste haver i vores lille by. Der er alt for mange af dem.
      Ja timeviseren er rigtig fin.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. tror karsten har ret.. en jæger eller to kunne måske være svaret..
      KH
      Marianne

      Slet
  13. Godaften Lisbeth.Øv! hvor surt med det rådyr der spiser dine rosenhoveder.Men heldigvis har du mange andre smukke roser i din have.
    Men idag er jeg vild med dine smukke syriske roser.
    Og den hosta du viser ser også fin ud.
    God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja det var rigtig surt, jeg blev meget skuffet, da jeg skulle til at kigge på knopperne, som var så fine i går, og så var de væk. Ja jeg har jo mange andre, så jeg behøver ikke at være ked af det, men lidt ærgerlig blev jeg nu.
      De syriske roser var rigtig fine med regndråber på.
      Dream Queen er en drøm hvert år :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Næ mage til frækhed, og så råbte den ovenikøbet af dig ;o(
    Du må ønske dig noget højere hegn i julegave ;o).
    Dejlige billeder og jeg skal da lige love for at din tobaksplante står flot nu ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja den var noget så uopdragen :)
      Ja højere hegn kommer snart på ønskesedlen, men det er dyrt og hårdt arbejde for Bent.
      Ja tobaksplanten er blevet enorm og da helt pæn nu.

      Slet
  15. Ærgerligt når dyrene går ind og æder blomsterne, men det er lidt svært at forklare dem, at de skal holde sig fra et for dem fantastisk spisekammer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja det er rigtig ærgerligt, men de er svære at opdrage på :)

      Slet
  16. Hej,
    Åh ja, åh ja. Forstår dig fuldt ud mht. de vilde dyr i den danske natur! Der er ikke meget andet at gøre end at sætte hegn op - eller måske plante et bælte af ærter hele vejen rundt om haven? De ÆÆÆLSKER ærter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Janne
      Ja de vilde dyr må gerne blive uden for vores haver, men det gør de ikke, så der må højere hegn til, det vi har er for lavt. Ærter - men hvad så når de har spist dem :)

      Slet
  17. Er det ikke hejren så er det dådyrene! Hvor er det ærgerligt, de bæster! Hils og sig FY fra mig.
    Med heldigvis har dy så meget andet smukt i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja det er noget værre noget med de dyr, hos os er det nu rådyrene, det er ikke helt det samme. Jeg hilser fra dig - og glæder mig så over de andre blomster i haven.

      Slet
  18. Hej Lisbeth

    det kan da sagtens være den buk der har muntret sig i din have- ærgerligt når de tager netop det man har glædet sig til... I har vel kontakt til en jæger?

    Nå jeg er i fuld gang med et nedslag:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja man kan aldrig vide, men der er så mange rådyr omkring os og for den sags skyld på hele øen, så det er nærmest ude af kontrol, vi har kontakt til en jæger, men de må jo ikke skyde, hvis de ikke har jagtretten, der er så mange regler.

      Slet