onsdag den 24. april 2013

Vi er på vejen igen

Ja så oprandt endelig den dag vi længe har ventet på. Ida og jeg har været på tur til Rhododendronhaven. Vi skulle have været af sted d. 4.4., men da var frosten ikke af jorden endnu, så det var for tidligt. Men nu skulle det være.
Det første der mødte os, var denne smukke blomstrende rhodo
 Ja så var det ellers bare at nyde blomsterne

 De mange planter
 Flere blomster og flot løv
 Smukke træer i blomst
 en blomsterknop
Flere store flotte knopper
 Smukt løv
 Flotte store blade
og endnu et træ
Jeg havde forsynet mig, i børen er mine 5 rhodoer. Tænk jeg nøjedes med 5 stk. men jeg ved også, at jeg snart kommer tilbage :)
Den gode service var som altid i højsædet, Claus pakker bilen for os.
Hvis I bor i nærheden og har lyst til nogen rnododendron, kan jeg anbefale jer at tage en tur til Rhododenhaven. I kan også købe på nettet hos dem, klik  her og se deres spændende side.
I øvrigt har de en smuk blomstrende rhododendronskov, som i løbet aft 14 dage er i blomst, det er et besøg værd.
Efter besøget i Rhododendronhaven skyndte vi os videre
 til Christiansmindevejs Plantecenter ved Skanderborg
Her er vi to ud af mange, ingen kender os. Vi hastede igennem og købte lidt (for mit vedkommende meget lidt) og så hurtigt ud igen, for vi ville gerne nå færgen klokken 14.30.
Udenfor stod denne smukke krukke med horvioler, jeg nåede ikke at tage billeder inde. Der er ellers mange fine planter og tilbud.
Det lykkedes at nå færgen, og vi nåede også en tur i Lidl i Odder. Stakkels Ida var helt stresset, men glad for at vi var så tidligt hjemme igen.
Dagens indkøb står her, vi planter dem på fredag. 5 store fine rhododendron og en mindre, som vi fik i gave fra Claus.
Jeg gik en tur i haven, da jeg kom hjem
Påskebedet stod flot
På klokkehøjen kommer bladene af du unge helleborus nu op, der skal vist plantes endnu flere, de fylder ikke meget.
Jeg har en mindre klump blå violer, resten er hvide, som I ved.
så er de første blomster i engkabbelejen ved at springe ud
Snart blomstrer Gemserod
Clematis Jan Lindhardt er nået langt, jeg kunne se de første knopper, så det bliver vist den første i blomst i år.
 Primula
Den første rhodo viser farve. Den hedder Purdomii, selve busken er ikke ret køn. Jeg har fået den af Ida, fordi den var ved at dø i hendes have, nu får den chancen her hos mig. Den har kun en blomst i år, men lidt har også ret.
Nu er jeg godt træt, og det regner og blæser her. I må have en fortsat god aften.

46 kommentarer:

  1. Utroligt, at du kan blive ved med at finde plads til flere Rhododendron :)

    Claus var i Rødekro i marts og holdt foredrag. Jeg kom ikke med, fordi jeg havde influenza, men dem som havde hørt ham sagde, at det var en kanongod aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja men vi bliver jo ved med at lave nye bed, så det er ingen sag (endnu)
      Ærgerligt at du gik glip af den aften, jeg er sikker på Claus er god til foredrag, jeg har aldrig hørt ham selv :)

      Slet
  2. Tak for indlæget, man kan da ikke blive ved med at køre forbi der af og til, måske en udflugt med svigerforældrene de er meget haveglade

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej Tony hvis du bor i nærheden, så må du kigge ind, jeg er sikker på at de haveglade svigerforældre vil blive endnu gladere for deres svigersøn, hvis du giver dem en udflugt til Rhododendronhaven.

      Slet
  3. Du har da været standhaftig - ellers let for tiden at komme til at købe alt som blomstrer:0)

    Har netop kigget ud på den store rhododendron vi har i forhaven og talt med Sophus om, at den normalt blomstrer, når han har fødselsdag 1. juni...mon den også når det i år?

    Kh Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Katinka
      Ja var det ikke flot :) "kun" 5 og det var første gang jeg var sluppet løs i år, men der kommer snart en tur mere, så tager jeg nok revanche.
      Godt nok er rhodoerne forsinket, men mon ikke de når det til 1.6. måske ikke med fuld blomstring, men lad os nus se.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  4. Uha da, hvor mange Rhodoer har du efterhånden? Det må være en meget stor have du har! Jeg ville helt sikkert også blive voldsomt fristet hos den Rhodohandler, sikke mange flotte planter.
    Lyder som en god tur og jeg kan godt forstå du er træt nu, det koster kræfter at køre Dankortet så meget ;-)
    Sov godt!

    SvarSlet
  5. Hej Vibeke
    Jeg har 208 nu. Jeg har en meget stor have ja, kan du ikke tage til Slagelse d. 29.6. og følges med Linda over for at se den?
    Ja du kan tro, der er mange flotte planter i rhodohaven.
    Det var ikke af at køre Dankortet jeg er træt, jeg havde kontanter med :)

    SvarSlet
  6. Uhh, jeg trænger også til at komme på planteskole igen.
    Det er fint at kunne købe visse sager på nettet, men det slår ikke et planteskolebesøg.
    Det er vist ligesom at man stadig gerne vil have en rigtig papiravis og en rigtig havebog.
    Du er heldig at der findes specialplanteskole for din samlerpassion. Tænk hvis der fandtes en planteskole kun med irisarter og dagliljer - åhhe drømmesyn :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit
      Ja man kan trænge forfærdeligt til at komme på en planteskole, det gjorde vi også. Vi var helt salige, da vi gik derind. Det er bedre end på nettet, det har du ret i, men nogen gange må man nøjes.
      Ja jeg har snart mange passioner, men den der er god, fordi det kun er rhodoer, der er der.

      Slet
  7. Enig med Berit, det er skønt med planteskolebesøg :) De 5 nye rhodo'er - hvad hedder de så? Vi havde faktisk talt om en tur til rhododendronhaven i foråret netop for at se parken i blomst (må ikke købe i år), men der er også andre havebesøg i maj, så nu ved jeg ikke om vi når det.

    Jeg kan godt se at din clematis er noget længere fremme i skoene end min, heldigvis er det ikke en konkurrence om at komme først.

    Primulaen har en skøn farve.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du er nok en af de få, der gerne vil have navnene på de 5, de kommer når vi har plantet dem. Ja det er ikke nemt at nå det hele og meget fristende at tage derned uden at måtte købe. Så måske skal I springe over i år.
      Nej det er heldigvis ingen konkurrence, jeg håber ikke, du troede, det var derfor jeg satte billedet ind, jeg var også meget i tvivl, så jeg skulle nok ikke have gjort det. Jeg ville blot vise dig forskellen, der er da ikke langt i mellem os og alligevel sådan en forskel. Så kom du først med anemonerne, man kan ikke regne med noget :) Det kommer an på, hvordan planten står tror jeg, måske får min mere sol end din.
      Ja jeg kan bedre lide farven på denne primula, fremfor den jeg viste i går.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Nu du taler om rhodoer, Lisbeth, må jeg så ikke spørge dig om noget ...?: I vores have står hvad der ligner én stor rhodo (har aldrig set den blomstre, men gætter på at det er en klassisk lilla), men det er faktisk fire. Jeg tror de er 30-40 år gamle. Den ene stammes grene ser noget visne ud, og de knopper der er på dem er tørre og bliver vist ikke til noget. Skal man bare fælde den, eller kan man prøve at redde den? - Og du skal kun svare hvis du lige har tid :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Jeg skal nok få tid til at svare på spørgsmål :)
      Når du fortæller, at der er 4 rhodoer samlet, er det så den ene af dem som ser vissen ud? Prøv at skrabe i barken, er stammen grøn indenunder, så er den ikke dø endnu. Hvis den ikke er grøn, så prøv at grave den fri af de andre og fjern den. Måske trænger de til en gang gødning, det er ikke sikkert, de har fået det i mange år.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ja, de tre ser lidt trætte ud, og den fjerde virker meget træt. Men jeg vil prøve at skrabe i barken i morgen. Og jeg tror du har ret i at de ikke er blevet gødet. Tak!

      Slet
  9. Der er vel altid plads til en rhodo mere :-) Godt du har en stor have. Jeg har ikke turde tage på planteskole endnu, men det kommer vel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er der :) Det er heldigt ja, at jeg har en stor have. Ja mon ikke du må af sted, du bor endda tæt på alle de gode planteskoler incl. Rhododendronhaven.

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Det har da været en dejlig tur for jer!

    Og 5 indtil videre hemmelige Rhodoer + gaven fra Claus.
    Rhododendronhaven ser da godt ud - og da du fortalte mig at du der havde fået nogle af Huismanns fantastiske nye rhodoer der, så forstår man at Claus har fingeren på pulsen!

    Du må have en dejlig nat!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det var en fin tur.
      Ja endnu er de hemmelige, men det skal nok komme :)
      Claus er begyndt at købe ind i Tyskland, han kan ikke selv følge med, så han har nok fingeren på pulsen.
      Ja tak i lige måde - mon ikke jeg sover godt, sov ikke sidste nat af bare spænding :)

      Slet
  11. Tillykke med dine nyindkøbte planter.
    Tak for de mange gode billeder.
    Ha` en dejlig aften.

    SvarSlet
  12. Det var vel som å være i en godtebutikk der du var i dag kan jeg tenke meg!De store du viser var virkelig flotte. Til lykke med de 5 du kjøpte!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du tro Marit, det var svær at nøjes med 5, men vi skulle også have plads til spagnum og gødning og Ida skulle have lidt i det andet plantecenter. Tak

      Slet
  13. Tænk at kunne blive ved med at finde nye rhodoer....nåh men sådan er det med os plantesamlere!
    Det se dejligt ud og navnene vil ikke sige mig noget alligevel, men jeg kan da beundre på afstand alligevel.
    Det ligner en hyggelig tur.
    I dag sprang min stjernemagnolie ud.....så foråret er på vej her også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok Bente jeg kunne have købt mange flere, men der manglede prisskilte på mange af dem og der skulle være plads i bilen. Jeg køber af princip ikke noget, jeg ikke ved hvad koster :)
      Ja det var en hyggelig tur.
      Stjernemagnolie? og så siger I, at I er bagefter ikke med den i hvert fald :)

      Slet
  14. Godaften Lisbeth.Dejligt med sådan en indkøbstur.Og godt at du har Ida at følges med.Jeg elsker også at besøge planteskoler.......men bruger alt for mange penge der.Kan se at dine påskeliljer er godt fremme.Mine er slet ikke i blomst endnu.
    Det bliver spændende at se hvor du planter dine nye indkøb.God aften knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godaften Jette
      Ja man kan nemt komme til at købe for meget, når man besøger planteskoler.
      Ja påskeliljerne er med her, men ikke magnoliaen.
      Ja I får at se hvor de plantes på fredag.
      Knus Lisbeth

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Jeg kan rigtigt godt lide opstammede rhodioer. Har selv prøvet at pstamme min cunnninghams white. Det gik nu ikke så godt, men mon ikke det vokser sig fra det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karina
      Jeg gør ikke noget i opstamning af rhodoer, det virker lidt kunstigt på mig, og jeg har jo pladsen uden at behøve at opstamme. Ja din Cunninghams skal nok vokse sig fra det.

      Slet
  16. Godt du har så meget plads - så kan der blive anledning til flere ture til fastlandet efter Rhodo-forsyninger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi
      Ja det er jeg også glad for :)

      Slet
  17. Ja så er foråret kommet - når du bliver sluppet løs på rhodo indkøb ;o).
    Dejligt for jer at komme på tur, og ja det er altså noget andet selv at kunne vælge lige de planter man har lyst til.
    Tænk at du har violer i blomst, kiggede lige til mine idag og der står kun lidt sølle blade, måske kommer de slet ikke i år.
    Godt du har fået nye bede, så du med god samvittighed, snart kan komme afsted igen ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja så er det forår. Det er rigtig dejligt selv at komme på tur og vælge planterne.
      Mon ikke dine violer nok skal komme, de er ikke sådan at slippe af med. Ellers må du have nogen af mine. Jeg har mange.
      Ja det er heldigt med nye bede :)

      Slet
  18. Der er altid plads til en rhodo mere:) Det er da herligt at komme lidt ud og se spændende ting og bringe gode sager med hjem,de skal nok blive flotte i din have.
    Der er godt nok meget som ser godt ud i din have nu,fine blomster og planter som er på spring!! foråret er en skøn tid:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Ja det er der :) Skønt med en tur ud, det nyder jeg, men jeg nyder også at komme hjem igen.
      Jep foråret er en skøn tid.

      Slet
  19. Lyder til i har haft en rigtig dejlig tur. Så en rhodo i blomst på vej til arbejde i går, og sendte lige en venlig tanke til dig ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi havde en herlig tur. Tak for tanken der er nok flere som tænker på mig, når de ser en rhodo :)

      Slet
  20. Så længe der stadig er græsplæne at inddrage, er der jo ikke noget at bekymre sig om, vel? Imponerende hvad I kan få stoppet ind i bilen, men hvor der er vilje, ikke ;) kh AM

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette
      Det har du ret i, men det bliver ikke ved at gå, jeg kan ikke følge med. Der er mange bede.
      Der kan være meget i en lille bil. Jeg så en der var mindre, føreren fortalte at de havde haft 20 rhododendron stoppet ind i den. Så ja du har ret, hvor der er en vilje :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  21. Hej Lisbeth.
    tillykke med dagens høst, sikker på de får den optimale kærlighed hjemme hos dig, tak for du delte dagens vidunderlige glæde - kan godt forstå du er bidt af rhododendronner...god havedag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Grethe. Ja jeg skal nok tage mig godt af dem, det er dejlige planter.
      I lige måde.

      Slet
  22. Kære Lisbeth,
    Selvom jeg ikke selv er betaget og begejstret for rhododendron, kan jeg godt fascineres over de fine blade og flotte, meget formelle, silhouet. Bliver helt grebet af din entusiasme og begejstring overfor denne, for mig ukendte, planteart. Rhododendron er jo en hel verden! Også et fint påskebed I har.
    Kærlig hilsen Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Mathias
      Du skulle komme med til et af mine blogtræf og se min have. Du kunne risikere at blive betaget af mine rhododendron :) Jeg tror i hvert fald, du vil nyde at se min have, du skal være så velkommen. Måske kan du og Vibeke (Overgartneren) slå jer sammen til en tur herover. I er jo begge fra Fyn, hvem ved måske kan I samle en bilfuld.
      Kh
      Lisbeth

      Slet
  23. Hej lisbeth
    Sikke en tur
    Lyder til du har gode sager med hjem
    her er der ikke blomst i noget

    end ikke forsythia har tegn til at blomstre.
    Hilsen fra stranden.
    Jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jessie
      Ja det var en fin tur, jeg fik lidt gode sager med hjem. Nej det er for koldt endnu, de vil ikke rigtigt blomstre. Min forsythia er tæt på, men med rhodoerne går det langsomt.
      Hyg dig i sommerhuset.
      Lisbeth

      Slet