lørdag den 15. januar 2022

Naturbilleder januar 2022 og lidt billeder af roser

 Vi tager lige en pause fra årskavalkaden, jeg har taget lidt billeder fra vores dejlige natur, samtidig skal jeg lige fortælle, hvad jeg laver for tiden her i haven.



i går var jeg ved havet øst for os, der var nemlig læ i modsætning til her hjemme, hvor det blæste ret vildt og køligt fra vest
på turen til haven, så jeg denne skønne mos 
den var så fin
til morgen var der rim på mosset på denne sten

og rim på vejen og på taget af pavillionen, ja det knaste i græsset
enkelte erantis er på vej op
det var solen også


fint så det ud


også skyerne var flotte
fine svampe på en træstamme

Anton har fået nissehuen af, nu er han iført min fars kasket, så han ikke fryser om hovedet :)
I går fik jeg en mail fra Austin roser, de anbefalede, at man klipper sine roser nu i januar og februar, så jeg er i fuld gang. Et vovestykke? ja måske man ved det ikke. Her er et link, mon du også er modig og vil i gang nu? Gartneren på videoen virker ret overbevisende. 
Vi slutter af med lidt rosenbilleder:
Ebb Tide
Eden Rose
Golden Child
Gräfin Diana
Händel, som Bent har flyttet, den stod for tæt på hegnet, så han ikke kunne slå græsset.
I må have en fortsat god weekend, nu vil jeg fortsætte med at kigge billeder til årskavalkaden for september og oktober, som I sikkert ved, er det mine yndlingsmåneder. 






18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så flotte bilder ut mot havet! Det ser jeg sjelden her, for da må jeg reise over 2 mil herfra :)
    Hos deg kan du nok beskjære rosene nå, men her må det gjøres når frosten er borte, og det er ikke før i begynnelsen av mai ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg er glad for at bo i nærheden af havet, hvis man skal så langt som dig sker det ikke så tit, man ser det.
      Ja vi har mildt klima her hos os.
      Klem

      Slet
  2. Smukt! Jeg må indrømme, at jeg holder mere af dine januarbilleder end af billeder fra forgangne årstider - jeg kan godt lide, at indlæggene afspejler den aktuelle årstid, som jo trods alt er leveringsdygtig i mange smukke motiver :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ellen
      Ja jeg synes også lige, der skulle aktuelle billeder med. Men noget skal jeg jo finde på, i dag var det solskin, når det er diset og gråt er det sværere at finde motiver. De er der selvfølgelig, men på denne årstid er det pænest med solskinsbilleder.

      Slet
  3. Havet, rosorna...ja nu har vi en härlig tid framför oss! Några kalla månader till bara...
    Tack för sköna bilder!
    Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja inden længe er det forår, men først bliver det måske koldere.
      Selv tak

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Ja der findes mange slags mos, og det er ret forskelligt. Kan se i også har haft en kold nat. Og de skønne roser, Ebb tide synes jeg så godt om.
    Har været i en tur i Feldborg Plantage, hvor jeg så 2 dåhjorte med deres flotte store gevirer og en kæmpe flok krondyr.
    Det er med at finde læ på denne tid af året, så kan det være helt dejligt at være udenfor, for det er vinden som gør det koldt.
    Hvor er det dejligt at det nu er lyst til kl 17, eller næsten lyst.
    God weekend
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja der er mange forskellige mosser, disse var meget fine der i solen. Ebb Tide har en fin farve.
      Det lyder spændende med Feldborg Plantage, flot at se dådyr og krondyr.
      I dag har det ikke blæst så meget her, i går var det slemt.
      Ja man kan tydeligt mærke, at dagen har tiltaget, det er skønt.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Det var flot mos, du fandt på din havtur :-) Og hvor er det godt, du passer på Anton.
    Det er spændende, at du klipper roser nu. Gad vide, om det er klimaændringerne, der får ham til at anbefale det. Jeg krydser fingre for dig.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var så flot der i solen. Ja Anton skal da ikke fryse :)
      Jeg er spændt på rosenklipningen nu, men der er stadig noget tilbage at fryse ned af, så mon ikke det går. Jeg ved, at de også klipper roser i Geografisk have i Kolding på dette tidspunkt, og vi har det ikke så koldt som de har det. Tak for det.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Tak for turen til havet, det er ganske smukt også på denne årstid, også nogle fine mosbeklædte sten du fandt på din vej.
    Her var der også rim på tage og græs, dejligt for det gav en fin solskinsdag i afkast.
    Næ dog da, den første erantis, jeg har ikke set nogle her endnu.
    Anton ser ud til at hygge sig indendøre, og han ser godt ud med kasket :-)
    Det lyder som et spændende projekt at klippe roser nu. Måske man skulle prøve, bare med nogle af dem, det må jeg lige tænke lidt over.
    Det blev lige lidt sent, men mon ikke det går :-)
    Godnat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
  7. God morgen Anne
    Selv tak ja også på denne årstid kan man tage smukke billeder, men det er nu bedst, når solen skinner, det gør den ikke i dag. Vi ville hellere have haft en dag som i går også selvom der var rim i græsset.
    Ja Anton er da en flot fyr med kasket :)
    Jeg er lidt spændt på rosenbeskæringen, jeg nåede dem i dråbebeder og dem ved skuret, så må vi se, hvordan det spænder af, jeg synes, det var en informativ video.
    Jo jo det går jeg ser jo bare din kommentar dagen efter :)
    God dag til jer
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  8. Ser skönt ut att gå längs havet i solsken. Mossa är väldigt vackert när den får breda ut sig naturligt. Har också börjat klippa rosorna tidigare än man sa förr men här har varit för kallt. Det får vänta ett tag till.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Det er dejligt at gå ved havet i solskin. Mosserne er så fine i solskin. Hos dig er det nok for koldt at klippe roser, så du må nok vente lidt. Måske er det også en dårlig idé, det vil tiden vise.
      Kram

      Slet
  9. Dejlig tur til havet. Praktisk du kan vælge side alt efter vindretning.
    Dine sky-himmelbilleder er nu osse flotte. Er det bare mig eller er der flere flotte himmeler på denne årstid end om sommeren?
    Jeg har nu osse fundet flere erentisser, og ret mange vintergækker. De kribler og krabler op alle vegne, lidt farefuldt, for vi ved jo ikke hvordan resten af vinteren bliver. Flere af påskeklokkerne er osse blevet letsindige
    Og krevler frem.
    Jeg tør ikke beskære roser nu. uha uha. Det bliver først når forsytiaen blomster. Jeg har nu heller ikke tid. jeg beskærer æbletræer, og hassel. Har lige i dag hentet podekviste hos min bror, til at pode-(lege) med, engang i slutningen af februar. Nu ligger de i køleskabet og venter.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var en dejlig tur, jeg går nu aldrig i vestsiden, det er for langt væk at gå tur der.
      Nej det er ikke bare dig, om sommeren er himlen oftest kedelig blå, det er mere spændende, når der er skyer.
      Ja nu er der meget ved at komme i gang, hos mig er tulipanerne på vej op, ja ikke alle men en del af dem.
      Nej du bor lidt koldere end mig, så du må hellere holde dig fra roserne, især når du ikke har tid. Spændende med podekviste, du har ofte gang i noget spændende.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Dejlige billeder fra havet. Der elsker jeg også at gå tur.
    Hvor langt ned tør du klippe dine roser, når du gør det i januar?
    Jeg er begyndt at klippe stauder ned. Det er rart at få det gjort nu, for løgplanterne myldrer jo op.
    Hav en god uge!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er dejligt at gå tur langs havet.
      Jeg klipper dem til det anbefalede, som gartneren sagde i videoen. Det var 15 tommer, jeg bruger en pind, som han gjorde og klipper efter den, det er ret nemt, jeg plejer at have sværere ved det, nu håber jeg bare, at det er godt.
      Jeg er også i gang med stauderne, det mindre arbejde er der, når jeg har travlt med andet.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet