mandag den 4. januar 2016

Maj og R. rex

Trods kulden var jeg ude med kameraet i morges, for der var igen en smuk solopgang. I dag var vi så heldige at have sol hele dagen, det blev det vist ikke varmere af det, men smukkere.


 rhodoerne hang med bladene, det er dejligt, at de beskytter sig mod frosten
 bagsiden blev vist frem
i blæsten
trælupinen ser sølle ud
og med roserne er det vist slut nu
Lad os derfor se nogle billeder fra maj i stedet:


 her har vi R. makiyak, i år er der ingen knopper, det var der heller ikke for to år siden







i maj lavede Bent render til en slange og sørgede for flere vandhaner rundt om i haven. Det var jeg glad for, selvom det viste sig ikke at være så nødvendigt i sommer.
Her kommer et forløb med R. rex, jeg ved godt, jeg har vist noget lignende før, men jeg synes, det er så flot.

 17.2.
 17.4.
 27.4.
1.5.
 2.5.

4.5.
5.5.
Til slut skal I se min nyanskaffelse, mon ikke der kan stå lidt planter på den til sommer.
Købt billigt (tror jeg nok) her på øen.
God start på den første uge i år.






32 kommentarer:

  1. Deilige bilder fra mai! Syriner og rhodoer er så vakre, og det er hyggelig at vi kan nyte de om vinteren også :)
    Flott å se solen også, for det gjør vi ikke her. Her er det grått og det snør stadig. Nå har jeg fått 10 cm og da begynner det å hjelpe for rosene håper jeg. På torsdag kan det bli -18, så jeg håper at det kommer enda mere snø innen det.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja det bliver dejligt, når vi igen kan nyde duften af syrenerne og de skønne rhodoer, men det varer lige lidt, så godt vi har billederne :)
      Jeg håber så, at du får mere sne til dine roser, for - 18 er noget koldt. Solen nyder vi, men blæsten er så kold og kraftig, at vi knap kan være ude.
      Klem

      Slet
  2. Ja jeg kunne også godt drømme mig hen til majs måneds grønne vækster og varme, på sådan en bidenende kold januardag. Men lyset var smukt og tiltrængt.
    Godt nytår
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Henrik
      Ja det bliver dejligt, når de grønne vækster kommer, lige nu er det godt nok koldt, vi er jo aldrig helt tilfredse, for nu fik vi tørvejr og lys, men den stærke blæst kan vi godt undvære.
      Tak i lige måde Henrik.

      Slet
  3. jep.... frosten er kommet til landet - godt nytår :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det må vi sige
      Tak i lige måde Tim :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth.Smukke billeder du har taget af solopgangen.Her skinner solen lige nu.........men det er stadigt smadder koldt.Og her vender bladene også ned på alle mine rhodoer.
    Dejligt med nogle blomsterbilleder til at muntre os lidt op.Og den lille reol har jeg magen til.
    God dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja det gør den også her, og det er også koldt her, men jeg har lige været en tur ved havet, godt påklædt det gik fint.
      Det lyder godt med dine rhodoer, sådan skal det være.
      Ja sommerbilleder kan vi ikke få for mange af nu. Nå har du også sådan en reol, er den god?
      Også god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Kom Maj du søde Milde :o) åhh Lisbeth hvor jeg kom til at længes på den her kolde og blæsende januars dag. Alma og jeg har lige været et smut i kolonihaven og da jeg stod inde i orangeriet med ansigtet mod solen kunne jeg næsten mærke foråret :o) Jeg glæder mig til at hilse på alle dine Rhodoer i blomst i år :o)i solskind.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja bare den ville komme, men det gør den heldigvis også inden længe, men det føles som meget længe på sådan en kold dag. Jeg har haft hundene med ved havet, de tromler af sted, det er noget, de kan lide, her er det også solskin.
      Vi må se, om vi kan finde en solskinsdag til rhodoblomstringstid :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Fin "blomsterstige"
    Det er en flot solopgang men det ser jo ikke så godt ud når rhodoerne beskytter sig mod frosten, men godt de kan.
    Dejligt så at se R. Rex.
    Nyder dine maj billeder.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak - ja jeg håber, jeg får glæde af den.
      Nej det pynter ikke på rhodoerne, når bladene hænger, men vi må alligevel glædes over det.
      Jeg tænkte, du ville blive glad for at ser R. Rex.
      Det lyder godt, at du nyder maj billederne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Endnu en appelsin morgen - men nøj hvor er det koldt udenfor!
    Tror også mine roser har taget pause nu...
    Super flot forløb med T. rex Som hos dig ser helt fredelig ud;)

    Ha en munter aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ikke helt så meget appelsin over denne her sol :)
      Jeg synes knap, det var så koldt i dag, så jeg vovede mig til havet, det var en frisk tur.
      Mon ikke det er slut med roserne nu, det tror jeg.
      Tak - ja jeg tror den er helt fredelig :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Meget fin solopgang :)
    Og sikke et fedt købt du har gjort dig der. Den er da oplagt at sætte blomster på :) Tillykke med den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Esther - ja den var flot
      Jeg synes også, at det var et godt køb :)
      Tak for det

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Det var helt sikkert den smukkeste start på dagen, og det har du fanget på fornemste vis, men koldt er det, og det bliver vist ved ugen ud. Flotte bagsider, rhodoerne viser, men de fryser, de stakler, og trælupinen med - det kan man jo sagtens forstå :) Så er det vel nok dejligt opmuntrende med skønne billeder fra maj måned. Jeg er især vild med billedet fra skoven lige før syrenbilledet, som også ser dejligt ud. Masser af tulipaner får også humøret i vejret, og billedserien med R. Rex er bare så flot. Tænk at få hele blomsterudviklingen serveret på et par minutter :) Jeg bliver da helt misundelig på din blomsterstige - sådan en har jeg kigget efter hele sommeren. Den bliver bare så flot med potter og krukker på :)
    Fortsat god aften!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er dagligt en smuk start på dagen, så længe det er frostvejr. Ja det er rigtig koldt, man må klæde sig godt på, det er værst for ansigtet og fingerspidserne. Rhodoerne fryser noget ja, men det er nok værre med blæsten, som får dem til at vende vrangen ud.
      Det er heldigvis opmuntrende med majbilleder. Jeg har lige kigget på det billede, det ser ret godt ud. Jeg håber, at du i år kan komme over og se rhodoerne i blomst. Så er der nok også nogle tulipaner i blomst :) R. Rex er så fin, jeg er spændt på om der bliver blomster i år, jeg er ikke sikker. Ja så var jeg da heldig med blomsterstigen, vi må håbe, jeg kan finde ud af at bruge den rigtigt :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej igen :)
    Du kan lige tro, jeg vil meget gerne over at se rhodoerne i blomst:) Nu glippede det jo sidste år, men jeg satser på, at det kommer til at ske i år, for jeg ved det er et syn, man ikke bør undvære. Jeg er helt sikker på, at din blomsterstige kommer til at se helt fantastisk ud :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Jeg glæder mig meget til at vise dig rhodoerne i blomst. Det håber vi så :) ellers må du have den med hjem.
      Knus

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja solen stod flot op og her blev den også på himlen det meste af dagen men den kunne ikke stille noget op mod kulden. Dagene er bare bedre med sol uanset temperatur og blæst. Uhhh det gør helt ondt at se hvordan rhodoerne bukker bladene sammen ja de skutter sig ligesom os. Vi kan dog gå ind i varmen. Heldigvis er de indrettet til at kunne tåle kulden. Jeg kan næsten dufte rhodoerne på vejen gennem skoven. Til Linda: det må du opleve :-)
    Det blir også godt når duften af syrener er her igen.
    Sådan en plantetrappe har jeg også og i sommers var dens beboere nogle af de nye små pelargonier. Jeg mener bare at der er kant på hylderne på min.
    Så blev der taget hul på et nyt arbejds år. Det er en stille tid nu så det var ikke så slemt.
    Nå men nu er det tid til badehotellet igen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det hjælper meget med solskin, selvom det stadig er hundekoldt, men lyset betyder også noget. Ja det er trist at se rhodoerne sådan, men det er godt, de gør det.
      Der er åbenbart flere, som har sådan en plantetrappe, der er også kant på hylderne her, de kan vendes om.
      Ja så kaldte arbejdet igen, godt det ikke var så slemt.
      Ja du var lige ved at komme for sent til Badehotellet, de startede tidligt, men sluttede også tidligt. Øv
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth. Det er en flot solopgang du har set i dag. Vi så kun solen lidt i dag og det er hundekoldt. Det var godt at se dine majbilleder på sådan en kold dag.
    Nå jeg må hellere lige følge med i Badehotellet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja også i går var det en flot solopgang og i dag ingen, så I har ikke set så meget til solen i dag. Koldt er det i hvert fald ja. Mine øjne viger ikke fra Badehotellet, når det er der, men det har dine gjort, kan jeg se :)

      Slet
  13. Uf det var billeder med modsætninger, men lidt sjovt. Det ser sjovt ud at rhodoerne vise bagsiden, næsten som om den vil fortælle frosten og vinden - du kan rende mig et stykke. Og tænk om 4 mdr. så begynder du at kunne ane farverne på dens blomster. Jeg ved at du hvilken farve de har, men jeg synes at det er herligt at se på mine rhodoer når farven begynder at komme frem imellem knoppens grønne overfrakke.
    Flot solopgang, den så jeg ikke da jeg sad til møde lige fra morgenstunden. men mærkede solen da den var kommet over i det sydvestlige hjørne. Det var skønt.
    Godt køb og meget anvendligt til blomster og andre ting man gerne vil have liggende.
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kirsten
      Ja det må man sige. Ja det kan godt være, at det er det rhodoerne fortæller ved at vende bagsiden opad, sjov tanke. Herligt at tænke på, at om 4 måneder blomstrer der rigtig mange rhodoer i min have. Det er bestemt et smukt syn, når knopperne begynder at vise farve.
      Næ når du sad i møde kunne du nok ikke se solopgangen, nu har du så set den her hos mig.
      Ja jeg tror også, at det var et godt køb.
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth
    Ja der er ikke noget at sige til at roserne har tabt pusten i denne kulde.
    Jeg bliver da helt svag i knæene over alle de skønne tulipan billeder, hvor har vi meget skønt at se frem til. Super god ide med R. rex forløbet ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Nej vi andre taber også pusten, så klart at roserne gør det :) Ja det er dejligt at tænke på alle de skønne tulipaner, der snart kommer.
      Jeg har vist forløbet med R. rex før, men det er sikkert ikke alle, der har set det.

      Slet
  15. Sikke en smart trappehylde - den kan der helt sikkert stå fine blomster på. Det første solopgangsbillede er bare så smukt, dejligt med sådanne billeder.
    REX er en særlig fin rhododendron og det var sjovt at se forløbet.
    Ha' en dejlig tirsdag.
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja den er rigtig fin trappehylden. Jeg er heldig, at der er fine solopgange for tiden, så jeg kan dele dem med jer. Det er lidt trøst i denne kolde tid. Ja Rex er helt fantastisk, jeg er spændt på, om den vil blomstre i år.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  16. Hej Lisbeth!
    Ja der var smukt med solen i går, uanset den kulde er det altid vældig rart at se den, alt bliver så smukt.
    Det er altså flot at se bagsiden af rhodoerne, og dit indlæg fik mig til at tænke på- kom maj du søde milde:-) skønne blomster billeder. Fint køb du har gjort dig det bliver spændende at se den når sæsonen går i gang.
    God dag på Samsø! her skal den "nydes" i tandlægestolen, heldigvis ikke mere end 20 minutter;-)
    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja solen hjælper lidt på kulden, billederne får helt anderledes liv her om vinteren, når der er sol i dem.
      Ja bagsiden af rhodoerne er bare flot. Ja lad os bare få maj snart, men vi må vente lidt endnu. Ja det var vist ikke så dårligt et køb, jeg tænkte på dig, da jeg bød på den :)
      Jeg "nød" det i tandlægestolen i går, næste gang kan jeg ikke nøjes med 20 min :(
      Kram

      Slet