tirsdag den 10. februar 2015

En vintergæk - nej flere

Jeg har bemærket, at flere bloggere starter med et billede af vintergækker, så nu må jeg også hellere være med på den :)
Jeg har en del dobbelte vintergækker, de enkelte har jeg også, men ingen billeder af dem i dag.
 morgen 9.2.
her et billede fra sidst på eftermiddagen i går - himlen og landskabet forandrer sig meget fra morgen til aften
her ser vi solens sidste stråler
og de første stråler i dag
Planter med M
 Viburnum Mariesii i efterårsdragt
 Matrem som står mellem roserne, iflg. råd fra Birgitte med bloggen Birgitte på nettet.
 Meconopsis i den helt rigtige farve, som jeg kan lide
 Mirabelleblomster, vi har ikke træerne i haven, men rundt omkring os i området
Mirakelblomst
 Mjødurt / Filipendula
 også her, denne er med brogede blade
 Dette morbærtræ står ikke i min egen have, jeg synes, det er så flot, at det kunne tåle en gentagelse.
 Hestemynte/Monarda

Jeg har kun navnet på denne her M. Fishes
 Montbretia har jeg fået foræret af en dame, som kommer et par gange om året og ser min have
 Mor og barn/Tolmiea
 moreller sammen med clematis
 moreltræ i blomst, jeg har en del, men de giver ikke alle lige godt, dette er klart det bedste.
 Muscari
i flere farver
Roserne i dag:
 Burgundy Ice
 den har en flot mørk farve
 Clair Austin
engelsk rose, som jeg venter mig meget af i år, nu er den nemlig flyttet til mit nye rosenlysthus.
 solopgangen blev gemt til sidst
for der skulle jo være vintergækker først :)
Men se nu her:
For en måneds tid siden beskar jeg en hortensia, som bredte sig for meget ind over en sti i stenbedet. For sjovt tog jeg et par grene ind, kan I se knoppen? Spændende om den springer ud.
God tirsdag derude - jeg håber, I har nydt dagen. Jeg har klippet stauder ned og fyldt havebøren to gange. 

28 kommentarer:

  1. Med det forårsvejr vi har haft i dag kan man kun få havefornemmelser. Jeg har også klippet stauder. Håber ikke det er for tidligt.
    Hvad er det med matrem og roser?.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det har været flot vejr, men vinden har været lidt koldere her i dag end den var i går. Jeg tænker nok, at stauderne skal klare sig, hvis ikke det er nogen sarte.
      Matrem holder utøj væk fra roserne, siges der, så det må prøves.
      Hilsen Lisbeth
      Birgitte skriver sådan på sin blog: Matrem har mange utroligt gode egenskaber. Den holder bladlus og andet utøj væk. Derfor har mine roser stået fint i løvet hele sæsonen. Man kan klippe det øverste af urten af og lægge i vand et par dage. Herefter kan man vande med det, hvilket både gøder og dræber utøj. Man kan også tørre buketter og hænge op i drivhuset. Her vil de også kunne holde utøj i ave.

      Slet
  2. Det er vel nok et dejligt lysegrønt skud du har på den hortensia. Vintergækkerne vokser flot nu og selvfølgelig skal du også være med et skønt foto af dine :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja man bliver da så glad, når der er lysegrønne skud nu, men at der også er blomst i er da helt fantastisk.
      Man er nødt til at vise, hvad man har, det er ikke så meget endnu :)

      Slet
  3. Heldige deg! De doble snøklokkene er så fine.
    Nydelig soloppgang :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Jeg er glad for både enkelte og dobbelte vintergækker, de dobbelte kommer fra mit barndomshjem.
      Tak ja solopgangen var fin :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Jo jeg har virkelig nydt den fantastiske solskinsdag, hvor jeg fik klippet de to store omplantede fuchsia "helt ind", og også ordnet pigstensbelægningen rundt om drivhuset :0)
    Vintergækkerne tror jeg vi alle nyder i fulde drag, så de fortjener at blive ekstra fremhævet - ups jeg har da ikke fået taget billeder af mine.
    Flot solopgang og godt du viste morbærtræet igen, for det kan jeg ikke mindes jeg har set før, og det er godt nok flot. Spændende med din hortensiagren.
    God aften.
    Anita

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anita
      Ja en dejlig men lidt kølig dag. Jo har da nået en masse i dag, solen får energien frem :)
      Så er du klar til et indlæg mere af dine vintergækker :)
      Jeg tænkte nok, at det ikke gjorde noget med et gensyn med morbærtræet, hvis du slet ikke har set indlægget, det var med i, er det jo endnu bedre.
      Ja jeg er spændt på om den kommer i blomst.
      God aften
      Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Det er nogle flotte solopgangsbilleder. Godt, at dine Matrem trives mellem roserne, det bliver spændende hvordan roserne bliver i dette selskab :) Jeg tror godt, du bliver tilfreds! Din Mirakelblomst, kalder jeg for Vidunderblomst, men det betyder jo også stortset det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det var en flot solopgang. Ja jeg er også spændt på, hvor mange matrem, der er til næste år, og hvordan roserne har det. Ja det tror jeg også, at jeg gør. Du har ret, det er da vidst vidunderblomst, men ja det er jo stort set det samme.

      Slet
  6. Selvfølgelig skal du også vise dine vintergækker :-)
    Det er klart de er på rigtig mange haveblog lige nu, da det er en af de første forårsbebudere. Jeg havde dem på min blog i går, i dag er det den første krokus i blomst jeg viser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja man må jo vise, hvad der er i haven nu, og den har de fleste vist nu. Jeg har set dine første krokus, du er lidt foran med dem, jeg har gule på vej, de blå har jeg ikke set endnu.

      Slet
  7. Dejligt med vintergækker over hele linjen - de er jo så yndige og rene i farven.
    Har du selv sået Matrem sidste år? Jeg har godt læst om Birgittes gode erfaringer med planten sammen med roser, men nåede aldrig så langt sidste år.

    Helt vildt med den hortensia :)

    Knus,

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi har jo oftest de samme planter på samtidig, ret naturligt, spørgsmålet er bare, hvem der kommer først.
      Nej jeg har ikke sået Matrem jeg har (ærligt og redeligt :) stjålet den i man afdøde nabos hæk :) Sidst jeg stjal en døde den, men denne her ser ud til at klare det, den kan åbenbart bedre lide mit rosenbed.
      Prøv det med hortensiaen, det var da bare et forsøg, jeg havde ikke ventet, at der var blomst i :)
      Knus

      Slet
  8. Du får det hele med, både vintergækker, solopgang og planter med m. Jeg synes næsten, det er mere spændende om hortensiagrenen laver rødder, end om den blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var også derfor, jeg tog grenen ind, så jeg holder øje, jeg kan ingen rødder se, men overvejer om jeg skal komme den i jord i stedet. Den får lige lov at blomstre først :)

      Slet
  9. Ja selvfølgelig måtte du også vise vintergækker. Første tegn på at foråret er lige om hjørnet.
    Smuk solopgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja vi må vise frem, hvad vi har, der er mange forårstegn allerede.
      Ja solopgangen var fin.

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja vintergækker må du da ha med mon ikke at de pryder de fleste haver nu. Jeg så lige en enkelt krokus derude i morges ju biii... Her har vi haft ca 9 grader idag og fint solskin men lidt mere vind end igår men igen måtte det desværre nydes indefra :-( Men så er det jo ikke mig der har ondt i ryggen :-) Matrem ser jo ud til at være en nytte plante og så er den ovenikøbet rigtig sød. din Meconopsis er også rigtig flot jeg har desværre kun den "forkerte" farve. Den blev flyttet sidste år for den trivedes ikke rigtig så måske den slet ikke kommer i år. Mirakkelblomster tror jeg derimod at jeg kan glædes over til sommer for det var nogle meget store knolde jeg fik ud af dem jeg såede jeg kæmpede noget med at få dem op at potten de var plantet i. Tror at de bliver plantet i bed i år. Montbretia er også en rigtig fin plante den orange jeg har er fra Mogens' barndomshjem og så har jeg også Lucifer men den er jo rød (nok ikke noget for dig) men en ret flot nærmes skinnende rød farve. Jeg syntes faktisk at den er ret flot selv om røde farver heller ikke er noget jeg har ret meget af. Mon ikke at Hortensiaen også vil blomstre når den har sat en knop. Det må vi følge med i :-) Det gør ikke spor at solopgangen kommer til slut. Det er jo ikke sikkert at vi ser den de næste dage. Det skulle jo blive mere skyet men heldigvis uden regn og blæst. Så mon ikke du kan tage en tørn med nedklipningen også de næste dage :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vintergækker kan ikke undværes, jeg har dem mange steder, men det er først nu blomsten rigtig kan ses. Det har været køligere i dag end i går, det var nok fordi, der var mere vind. Ærgerligt at stå inde og se på det fine vejr. Jeg har ikke ondt i ryggen, men i lårbasserne af at bukke mig og komme op igen :) Den lilla Meconopsis er meget fin, den giver fine frø, så jeg skal gemme nogen til dig. Jeg kan slet ikke huske, om jeg fik gravet knoldene op efter vidunder/mirakelblomsten. Montbretiaen er fin med de små blomster, den er jeg også glad for. Jeg holder øje med hortensiaen og tager billeder, nu ved andre også, at man godt kan klippe lidt i den, ligesom andre klipper i magnoliaen. Nej der bliver vist ikke meget sol de næste mange dage, men stille vejr går også an, når man skal klippe stauder ned.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg susede også ud i haven, da jeg endelig kom hjem....1½ time blev det til. SKØNT...
    Nå ja...og så kunne jeg ikke modstå clematis-fristelserne mere, så nu er bestilling afsendt...hihi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du nåede lidt i haven igen i dag.
      Vi har slet ikke i tvivl om, at du ikke kunne modstå fristelsen længere :) De må være glade for os havebloggere, det er godt salg for dem. Nu venter vi spændt på at høre, hvad du har bestilt :)

      Slet
  12. Hej Lisbeth

    der er en flot sol disse dage - men nu lover de gråt..

    Fine Monardaer - din Fishes ser godt ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de næste dage ser det ikke ud til sol, men heldigvis først rigtig vind på søndag, så måske kan man alligevel komme i haven.
      Ja Monardaerne er fine - især Fishes.
      Tak i lige måde.

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Ja det er spændende med den hortensia
    Flot solnedgang og et smukt morbærtræ, selv om det ikke er dit.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det er lidt spændende, det er ikke lige en plante, man plejer at plukke ind i vase om foråret.
      Tak skal du have, ja jeg ville gerne have haft mortræet i min have, når det er så flot.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Hej Lisbeth.Smuk solnedgang du viser...............og din mor og barn
    er bare så fin...............håber da på at min kommer igen.
    Vintergækker og perlehyacinter hører bare til i haven.
    Er lige vendt hjem fra Bilka...................fik da både smukke dahlia-violer og frø med hjem.
    God dag på Samsø knus Jette

    SvarSlet
  15. Hej Jette
    Ja det var en smuk solopgang, det varer nok et par dage, inden vi ser sådan en igen. Min mor og barn står derude, jeg kan se den stadigvæk, så jeg håber da også, at din kommer igen.
    Ja vintergækker og perlerhyacinter, krokus og erantis skal vi have derude.
    Det lyder godt med et Bilka besøg, den slags fristelser udsættes jeg ikke for.
    Også god dag til dig.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet