fredag den 21. november 2014

Nordbedet i al sin glans

Tak for alle jeres kommentarer i forbindelse med mit lille hjertesuk i går, jeg er glad for kommentarer, men det er helt ok både at springe over og ikke at kommentere, for selvfølgelig er der meget andet at tage hensyn til end haveblogge, og der er jo ikke så meget i haven nu. Det glæder mig meget at vide, at I følger med, så det er helt fint. Jeg var vist blot bekymret for, at I skulle synes, det var for meget.
Og så til dagens indlæg
 Solen prøvede
og prøvede, men mere blev det desværre ikke til, lige for tiden kan jeg ikke prale af, at jeg bor på solskinsøen, det har vist været bedre mange andre steder.

Her har I så billeder af nordbedet og en præsentation af tre rhodoer:
 mange synes, at nordbedet er flot
 lige nu er det parykbusken, som lyser op


 men der er også de små azalier som gør opmærksom på sig selv i denne tid
jeg er selv meget glad for mit nordbed

Denne gang skal I se det bagfra, det bliver det ikke mindre smukt af, det er utroligt med den parykbusk, det er som der er ild i den, den bliver i den grad nydt.
Her bagved er der også et flerstammet træ, det er en hæg.
udsigten fra nordbedet er også fin
 i nordbedet står bl.a. R. Old Port
så smuk på en forårsdag
 også R. Sapporo står her
 med en smuk knop
og skønne blomster
R.  Lavender Princess er den sidste, jeg vil præsentere jer for i dag
så smuk er hun i blomst

Når jeg går ud af havedøren til den gamle terrasse, møder der mig dette syn, ja jeg behøver bare at kigge ud af havedøren, det syn er jeg meget glad for.
 Sydbøgen er også smuk nu, inden også den taber bladene
en enkelt blomst i Vinca
der er mange knopper i magnoliaen, og sjovt nok en ny gren med blade
Ved indgangsdøren er der endnu et par blomster, den hawaiblomst der står ude vil gerne blomstre, det vil den, jeg har inde ikke, måske skal jeg sætte den ud næste år.
 lidt roser skal vi også har, her er det Morten Korch
men se nu her
en ny blev opdaget inde fra huset
det er William Morris, som ellers ikke har blomstret meget i år

Til sidst et par billeder af Schippo, en bestilling fra fru Friis :)
Rigtig god weekend til jer alle

17 kommentarer:

  1. Jamen nordbedet er da flot. Tror du ikke, at det at det er hævet op, så niveauet adskiller sig fra plænen, og planterne ses i en anden vinkel, er en vigtig faktor?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan godt være, at du har ret i det. Det har jeg ikke tænkt på, jeg har jo flere hævede bede, bl.a. stenbedet jeg viser i dag, der er også masser af rhodoer i.

      Slet
  2. Marie har en vigtig pointe, som jeg tror hun har ret i. Det er rigtig fint at bedet er hævet er som det er. :)
    Tak for foto af søde Schippo, ham vil jeg gerne hilse rigtig på engang. :)
    Har I slet ikke haft frost hos jer? Her var der rim på græsplænen i morges for første gang. Det gav lidt panik med hensyn til nogle planter i drivhuset og lægning af de sidste løg, men jeg må se om jeg kan nå det. I weekenden skal jeg på arbejde og så bliver det jo hurtigt mørkt derefter, tror jeg har lullet mig ind i en forestilling om at det blev ved med at være mildt. Sådan kan set gå.....
    Rigtig god aften til dig. :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Ja Marie har en vigtig point, men det andet bed i den gamle have, som jeg også viser i dag, er jo også hævet op.Det er nu godt nok at se rhodoerne lidt nede fra :)
      Jeg håber sandelig også, at du kommer over og hilser på ham, gerne næste år, vi må lave et eller to Samsø træf igen, hvis folk har lyst til at komme herover, jeg ved i hvert fald, at Ulla og Malcolm kommer. I skal jo også prøve vores nye luksusfærge.
      Nej ingen frost her, men heller ingen sol. Jeg har egentlig også en forestilling om bare mildt vejr, men jeg vil nu godt have frost og sol i stedet for dette grå mørke.
      Tak i lige måde :)

      Slet
  3. Godaften Lisbeth.Dejligt at læse at du bliver bakket op af alle de dejlige bloggere i dit sidste indlæg.
    Og d ejlige billeder af dit skønne nordbed...............som jeg faldt over første gang jeg så det.
    Og mit Høneballebed er også lidt forhøjet som dit.
    Sjovt at se det fra bagsiden.
    Og dejlige billeder af Schippo.
    God aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Ja du kan tro, at jeg også er glad for opbakningen, så jeg fortsætter ufortrødent.
      Jeg vidste du ville nyde billederne af nordbedet, godt du har dit eget Høneballebed og forhøjet som mit.
      Ja bagsiden viser jeg normalt ikke frem, men jeg opdagede jo, hvor smukt det så ud med parykbusken.
      Tak ja han er sød.
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Så blev tvivlen vist sparket til hjørne. Det havde jeg nu også regnet med at den ville men tvivl har det jo med at komme snigende så godt du tyren ved hornene gjore noget ved det. Kl 14.45 så jeg solen i hel figur men den forsvandt dog hurtigt bag skyerne men så har jeg da set at den stadig er i live :-) Nordbedet er helt fantastisk. Det var jo også det første vi blev præsenteret for i sommers dog kun forfra. Så godt at komme lidt rundt om det. Måske Mogens så bagsiden af det da han var på tur i Bents skov. Tror det nu ikke hans fokus var vist mest på alle træerne og lille Shippo :-) Han smugkikkede vist også lidt på roserne for at jeg har fået hele 2 rosenbede var jo hans idé. Kikket fra havedøren er også rigtig flot dejligt at se haven lidt indefra også. Kan se at du da ihvertilfald ikke behøver at gå ud for at nyde skønheden i din have. Her er der også lidt blomst i vincaen. Den der husløgting er utrolig flot. Hvor opbevarer du den når frosten kommer? For det gør den vel på et tidspunkt. Kan se at mange har været ramt sidste nat. Her var laveste temperatur omkring 5 plusgrader. Kan se at William Morris står ved rosenlysthuset så jeg går ud fra at det er en af dem du flyttede. Det ser den da ikke ud til at have noget imod :-)
    Så skal der danses igen. Mon ikke det er ret oplagt hvem der går i finalen. Det blir vist min farvorit der ryger i aften (Astrid Krag) men det er nu også fair nok. Jeg syntes bare at hun har udviklet sig så meget og er blevet helt forvandlet fra en lidt kedelig politikkermus til en smuk dansesvane.
    Rigtig god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja vi må sige, at tvivlen blev sparket væk, det var dejlig, men du har ret, man kan nemt komme til at tænke dumme tanker.
      Vi nåede ikke at se solen i hel figur, og kommer heller ikke til det i morgen og søndag, ser det ud til. Nordbedet er jo altid det, jeg præsenterer først, måske har det også noget at sige, så er man ikke så mættet af indtryk endnu. Ja det er rigtig, at Mogens var med Bent inde i skoven, roserne har han nok også kigget på, godt du også fik roser.
      Husløgstingen er fra juni, jeg regner med at tage den ind i garagen, når og hvis frosten kommer. Vi havde samme temperaturer som jer i nat. Nej billedet snyder lidt, William Morris står ikke ved rosenlysthuset, men ved hegnet mellem lysthuset og huset, den har det ikke særligt godt der, for meget ukrudt omkring den :( Det er ikke nemt at styre i hegnet.
      Ja så skal der danses igen, det bliver spændende, jeg tænker som du, at nu ryger de nok ud, men de er da kommet langt, de var selv overraskede over at fortsætte. Flot klaret af hende, for hun kunne ikke noget fra start.
      Nu må vi se - også god aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Godt at se lidt Rhodobilleder - lidt før og efter:)

    Jeg troede lige på frost i næste uge, men nu er også den prognose ændret - ikke den mindste nattefrost i sigte...

    Vi må bare få det bedste ud af det og nyde varmen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja nu begynder jeg nok lidt på før og efter billeder.
      Næ ingen frost men gråvejr og regn :(
      Ja så må vi nyde varmen i stedet :)
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, det er bare et utroligt smukt bed, Nordbedet, og jeg kan godt forstå, du glæder dig over det - det gør vi andre også. Jeg husker også tydeligt, at det var det første, vi kom til - lerfadet med blomster i stod der så fint og bød velkommen. Udsigten husker jeg også - både forfra og bagfra, for jeg var lige et smut bagved for at se Bents skov. Fantastisk som Parykbusken lyser det hele op - den må udgøre solen på Samsø i dag :) Her havde de lovet sol, men det blev ligesom hos jer - ligeved og næsten, og nu har vi let frost igen, og så er der ellers gråt og regn i vente, så langt øjet rækker - øv! Jeg husker godt R. Sapporo fra din gennemgang af blomstrende rhodoer i foråret - den blev noteret - de er dog dejlige alle tre :) Også skøn udsigt fra terrassedøren - det er godt at have noget smukt at kigge ud på - på alle årstider. William Morris er vel nok fin - kan ikke huske, om du har vist den før, men det var da et dejligt nyt bekendtskab, selv om den ikke blomstrer så meget. Virkelig fine billeder af modelhunden Schippo - han er vel nok elegant :)
    God aften til dig - håber de rigtige par kommer i finalen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Grunden til at jeg altid starter ved nordbedet er nok, at jeg er bange for, at folk ikke får det at se, det ville være synd, de fleste som bare kører ind på gårdspladsen vil jo helst gå direkte ind i den store have. At se bedet rigtigt bagfra er ikke noget, jeg plejer at gøre, men parykbusken fik mig til det med dets flammer. Ja det er solen på Samsø i dag, og åbenbart det eneste vi fik af den, lidt trist for som du skriver er der igen kun gråvejr i sigte.
      Jeg kan også godt huske, at du var begejstret for R. Sapporo og at den kom på din liste. William Morris er ikke så velblomstrende, jeg tror, det skyldes placeringen, det er jo i grunden en smuk rose.
      Ja Schippo er en flot lille hund, desværre stadig med lopper, jeg har brugt en formue på loppemidler, men de er der endnu.
      Også god aften til dig - programmet er bare så fedt, så jeg holder ikke med nogen, nyder det bare :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Godmorgen Lisbeth.
    Lige en hurtig hilsen inden vi sætter kursen mod Lemvig, hvor vi skal se LoPe s juleudstilling og en der hedder Karsten Andersens blomster og bolig, som skulle have en fantastisk udstilling. Derefter kører vi til Fru Pedersens Have, hvor vi skal overnatte i deres B&B.
    Jeg har jo håndværkere i denne og i næste uge, så jeg har ikke rigtig haft overskud til at følge med på bloggen. Jeg kan dog forstå at du har været lidt ked af det. Jeg vil prøve at få læst op på det når vi kommer hjem. Ønsker dig en rigtig god weekend.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Eliane
      Tak for hilsen, det bliver dejligt for jer at komme væk fra håndværkerodet og ud og opleve nogen fine julehaver.
      Rigtig god tur.
      Det var ikke noget med mig, jeg fik fine tilkendegivelser, så jeg fortsætter ufortrødent. Jeg var blot bange for, at folk skulle synes, det var for meget med alle mine billeder.
      God tur og weekend.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  8. Lige en glad hilsen fra det frosne vest.
    Isen ligger stadig på vandpytterne fra i går nat. Så i dag er jeg glad for, at jeg ikke mere skal stå og sælge juletræer.
    Efter 35 år i den kulde er det frihed at kunne gå over til naboen og se hendes kreative julestue på en lørdag.
    I morgen kører vi til Aarhus og hjælper yngstesønnen. De har flyvende travlt med julehandelen i hans lille biks: www.hennetec.dk.

    Fordelen ved nordbedet er at du har lyset bagfra, når du betragter det. I havesammenhæng er det et stort plus.
    Hele min have ligger mod nord, og det er flot hele året. Især fra køkkenvinduet.
    Her skuer vi mod solhverv. Jeg nyder dine haw-billeder og længes selv efter en strandtur, men vi har 50 km derud.
    Julen har vi aflyst.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
  9. Så vakkert ditt nord bed er! Jeg lengter etter å se alle dine flotte rhodoer i blomst igjen :)
    Her det det iskaldt i dag! Brr...
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nordbedet er vakkers, det længes jeg også efter, men først må vi have vinteren overstået.
      Klem

      Slet