lørdag den 4. oktober 2014

Septembers himmel er så blå

Hvad har det med oktober at gøre???
jo jo se bare en smuk blå himmel fra i dag. Til gengæld blæser det ret meget, og det lader ikke til, at det skal blive bedre, tværimod.
 Solen stod op, ganske som de havde lovet, fik vi den at se.
og bortset fra blæsten har det været en herlig dag, både frokost og eftermiddagskaffen er nydt i pavillionen.



 Det tilstundende efterår kommer vi dog ikke udenom
 Solstrålerne ramte bagsiden af R. Hansels løv
Den er vokset meget her i sommer
 Her er den anden granitbænk i haven, den står lige ved bassinet.
udsigten lidt til venstre
  ligeud
og til højre, men sidder jeg der ret tit, næh det gør jeg ikke. Undrer I jer, jeg tror det næppe :)
Jeg har også rettet kanter i dag, men taget den lidt mere med ro i eftermiddag, man skal jo slappe af en gang i mellem.



Den gule vandgran lyser dejligt op i haven
Den flerfarvede Buddleja, som jeg fik af Anna er nu i blomst.
 Spansk
Dansk :)
Der er stadig blomster i to af mine iris og flere er på vej.
Der er også et par lupiner på vej
 Voksurten kan endnu
og de små zinniaer ser ikke ud som om, det er efterår.
Da jeg i sin tid startede med haven, købte jeg, uvidende som jeg var hybenroser. Senere fandt jeg ud af, at det var de forkerte, og at de var invasive. Det var nu ikke hos mig, de gror stort set ikke, mærkeligt.
 Queen of Sweden
 Penny Lane
Morten Korch
Charles Austin
Crocus Rose
Selvom det ikke ser sådan ud, så lakker det også mod enden med rosenblomstringen hos mig, nu har vi jo fået lidt regn, nok til at flere af knopperne rådner og mugner.

Men Summer song har fundet den helt rigtige busk at læne sig op af, nemlig den mørkløvede blærespirea.
Fortsat god lørdag.

24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth.Er næsten lige kommet ind fra haven.De er bare det smukkeste vejr.
    Og nu er vi færdige med at plante vores nye bed til.............viser det i morgen.
    Og kan læse at du ordne kanter.............og dem har du jo mange af.
    Dejlige ovrsigtsbilleder fra din have...............farverne er bare SÅ smukke på denne årstid.
    Men der er jo meget andet der skal ordnes på denne årstid.
    Er vild med dine iris......................og overvejer at bestille nogle hos Jan i Spanien.
    Har lige set at Queen of Sweden har fem knopper..................glæder mig.
    Rigtig god lørdag aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Ja det har været dejligt havevejr i dag, men noget blæsende, det er det måske ikke hos jer.
      Jeg er spændt på at se dit nye bed i morgen.
      Ja jeg har rigtig mange kanter, jeg er ikke nået en fjerdedel endnu, men det går nok, bare vejret er godt, men det bliver det vist ikke ved med at være. Der er stadig nok at se til ja.
      Ja det er smukt med efterårsfarverne.
      God idé at bestille nogen iris hos Jan i Spanien.
      Dejligt at der er 5 knopper i din Queen of Sweden.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbet
    Ja, naturen lukker langsomt ned og farverne bliver dybe.
    Sommer Song er vidunderlig- flot placering- har lige købt én.
    Kærlig Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære JetteMajken
      Det er et herligt farvespil, når naturen lukker ned. Ja Summer song er smuk sammen med den mørke blærespirea, den har selv bestemt sig for at kravle hen til den.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Smukt solskin fra morgenstunden dog lidt mere vind men alt i alt en herlig dag. Igen dejlige oversigtsbilleder så er det lige jeg skal tænke over hvor i haven vi er :-) R Hansels med det flotte løv står sammen med et par andre smuksakker kan jeg da huske. Næ det undrer mig slet ikke at du ikke tager mange hvil på dine bænke men hvis du skal slappe af ind i mellem må det da være en dag som idag hvor du stadig har gang i det sure arbejde med græskanterne. Den tofarvede Buddleja er rigtig sød. Ligeledes den rosa lupin. Voksurten er også stadig flot kan rigtig godt lide farven :-) Zinnia er noget af det der stadig er gang i her så der er da lidt farve på bedene endnu. Summersong og blærespireaen er rigtig flotte sammen. Her er har jeg ordnet et enkelt bed og fået ryddet op i drivhuset for lige pludselig skal der jo gøres klar til vinteropbevaring. Mogens har slået græs det gror som bare pokker i øjeblikket men nu har han og plæneklipperen jo slappet af det meste af sommeren :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har været en dejlig dag trods den megen vind.
      Ja det er rigtig, vi er i udkanten af skoven, og den står sammen med flere smuksakker ja.
      Jeg var ikke så udholdende i dag, så jeg var nødt til at slappe lidt af. G
      Græskanterne er ikke det mest spændende arbejde og lidt hårdt.
      Det er dejligt, at der er noget, der blomstrer endnu, voksurten er stadig fin i både blomster og løv.
      Ja pludselig er det tid til vinteropbevaring, så er det godt at have plads til dem igen.
      Ja græsset gror, Bent slår også græs flere gange om ugen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Hvor er dine zinniaer fine - de blomstrer også stadig hos mig. Jeg kan vist godt begynde at høste frø fra nogle af dem. Ja, vejret har været fint i dag, det har bare blæst alt for meget og vinden var kold, men vi fandt et sted med læ, hvor vi drak vores eftermiddagskaffe i dag. Det er nogle gode billeder af din have endnu engang - tak for kigget, det er altid inspirerende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg så godt dine zinniaer forleden dag, de er dejligt farvestrålende. Jeg har også høstet en del frø, og strøet nogen omkring blomsterne, solhattene kommer gerne, når jeg bare spreder dem i bedene.
      Her har det også blæst, men det har været milde vinde.
      Tak for besøget - dejligt at kunne inspirere.

      Slet
  5. Efteråret farver er bestemt også dejlige, selv om de varsler begyndede forfald.
    Din budleya er rigtig flot. R.Hansel ser meget sund ud. Desværre kom der kun en plante ud af frøene fra dig, så jeg håber den klare sig.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Ja det er rigtig skønt med efterårsfarver.
      Mon ikke R. Hansel har frø i år også, det skal jeg nok holde øje med, så får du nogen flere, en plante er ikke nok af dem :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja, sikken en dag!
    her nåede temperaturen ikke over de 18 men når jeg sad i solen og lukkede øjnene kunne det ligesågodt være højsommer!

    Imponerende med de remonterende iris!
    Summersong ser da bare vildt godt ud mpå den placering - min har et par knopper men dens sidste blomster har været grålige og ret triste -måske de næste bliver bedre:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det har nok ikke blæst så meget på Sjælland, synes jeg, at jeg fornemmer.
      Ja jeg bliver lige forbavset over mine iris, der kommer en ny stængel hver gang den anden er ved at afblomstre.
      Ja Summersong har gjort det godt ved at kravle derover, der en gren mere med mange knopper på vej op i blærespireaen. Mange af roserne begynder at blive grimme nu, ærgerligt for der er mange knopper. Håber dine knopper bliver til flotte blomster :)
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Det har været en fantastisk dag, men vi bør nok nærmere synge "Nu falmer skoven...". Så det gælder bare om at nyde hver en blomst derude - og dem har du jo mange af - inden vi skal i vinterhi. :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis
      Ja det har været en fantastisk dag, men du har ret, Nu falmer skoven passer nok bedre, det var bare fristende med den blå himmel :) Jeg nyder blomsterne, alt hvad jeg kan, det gør du nok også, ellers må vi til arkivet, når det hele er slut :)

      Slet
  8. Kære Lisbeth.
    Tusind tak for alle de dejlige billeder. Det er dejligt at du kan blive ved med at finde noget der blomstrer.
    Jeg er begyndt at tømme krukker og klippe stauder ned, så vi er klar når frosten kommer. I år venter vi med at sætte teltet op, det fik vi gjort for tidligt sidste år.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, ja jeg glæder mig meget over blomsterne.
      Det er tid at tænke på vinter, så vi må i gang med forberedelserne. Det er aldrig nemt at vide, hvornår det er for tidligt, men jeg kan godt forstå, at I vil vente lidt endnu med teltet.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Kære Lisbeth.
    Flotte billeder af haven, især af dine rhroder. Og sikke smukke roser du stadig har.
    Vejret, ja det har været fantastisk, men jeg skulle hjem fra stranden i dag.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja rhodoerne står flot med mange knopper, det er skønt.
      Vejret har været fantastisk, men meget blæsende her, synd du var nødt til at tage hjem fra stranden.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Her har vi også haft solskin men noget blæsende

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det har blæst meget i dag, og det skal blive værre endnu mandag og tirsdag

      Slet
  11. Hej Lisbeth Fantastisk blå himmel du har fanget! Queen of Sweden ser fantastisk ud, jeg har noget at glæde mig til kan jeg se. Der var nemlig knopper idem opstammede version jeg lige har plantet. Crocus rose ser superflot ud og wau du har ret Summer song er fantastisk sammen med spirea. God søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina
      Ja den fine blå himmel, kunne jeg ikke stå for. Ja Queen of Sweden er en dejlig rose, den kan du godt glæde dig til. Dejligt med knopper allerede nu.
      Også god søndag til dig.

      Slet
  12. Himmelen hos deg er alltid like vakker! Du har så mye vakkert som fortsatt blomstrer, og den buddleiaen er veldig fin. Skulle gjerne hatt en sånn i hagen. Har sett en som har brokete blader på et bilde også, men sånt kan jeg nok bare glemme her. Er glad hvis de "vanlige" overlever her, for de er helt på grensen i herdighet her.
    Ønsker deg en god søndag!

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja himlen i går var vakker, nu er det ved at skye til fra vest, så det fine vejr holder nok ikke. Ja buddleia er nok ikke alt for hårdfør hos jer, det lyder ellers spændende med en med brogede blade.
      Tak i lige måde

      Slet