søndag den 5. oktober 2014

Roserne i solskin



Også i dag er det solskin og blæsevejr, det gråner lidt mod vest, solen holder måske ikke hele dagen. Her fangede solens stråler Sofia Renæssance, det så flot ud.
 Charles Austin
 King´s Macc
Knopperne på Lady Emma Hamilton nåede at springe ud på stort set alle knopper på en gang. Flot
 Odyssey ser lidt sørgelig ud, nu er det snart slut, der er to knopper tilbage. Ups jeg fandt lige lidt flere, dem får I i morgen.
 James Galway
 Mary Rose
Reine de Violet har flere knopper på vej
 Rose de Rescht starter med en ny blomtring
Clarét har en dejlig duft. De fleste af mine roser dufter ikke meget mere, det er blevet for køligt. Til gengæld holder blomsterne længere, og det tager længere tid, inden de springer ud.
Kyskhedstræet jeg fik fra Ole har groet godt i sommer
Lonicera med fine røde bær
Månestråle
Nye knopper i vinterasters er sprunget
En ny torskemund/Linaria er dukket op, en krydset frøplante, jeg kalder den for Høneballelinaria :)
Her er det Bent, som har ordnet kanter, der blev fjernet en masse bunddække, som groede værre en ukrudt. Nogen kalder den paletblad, men det er det ikke. Den er værre end asters og gyldenris. Jeg kan desværre ikke huske navnet. Forleden fik jeg en rose forærende af en, som tidligere har været på besøg i min have. Hun fortalte, at hun havde en masse Ispahan, den ville jeg gerne, så hun gravede nogen rodskud op til mig. Den glæder jeg mig til at se i blomst her.
Lobelia Hadspen Purple blomstrer igen, den er skøn
Himalayaceder, rød hassel og Gleditsia Sunburst
Snart er det de stedsegrønne, vi skal til at nyde. Her er en kraftig fyrrebusk, ved siden af står Platanen og bagved et moreltræ.
og så var der rødhalsen, der tog et lille bad lige uden for vinduerne.

Til slut solnedgangen fra i aftes
Fortsat god søndag

38 kommentarer:

  1. Dejligt mange roser stadigvæk. Og hvilken solskins solnedgangs billeder
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja det er skønt med mange roser i blomst endnu. Ja solnedgangen var smuk.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Dejlig sol I har haft - det har vi ikke i dag. Rødhalsen er så sød og giver en fin farveovergang til solnedgangen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nå I blev snydt for solen i dag, det blæste vel meget her, men vi havde da solskin. Ja rødhalsen passer godt lige før solnedgangen, det tænkte jeg slet ikke på.

      Slet
  3. I dag er den skønneste rose Lady Emma Hamilton - sikken blomsterrigdom på denne årstid, hvor skønt :)
    Sjovt med Høneballelinaria, den er da sød.
    Imponerende solnedgangsbilleder, dem nyder jeg nu hver dag hos dig, for vi har slet ikke sådanne solnedgange her med alle de huse omkring os.
    Fortsat god søndag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Jeg har 3-4 planter af Ladyen, men kun den ene har så flot en blomsterrigdom, blomsterne er så smukke.
      Ja jeg synes den nye linaria er meget fin, havde jeg ikke en med til dig? Ellers må du have en.
      Ja jeg er heldig med solnedgangene her, det ser man ikke så meget til, når der er mange huse omkring jer. Men jeg deler gerne med jer, jeg fik nu ikke taget billeder af solnedgangen i dag.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Dejlige billeder fra haven. Flot fyr. Dine vinterasters er bare alletiders.
    Det har jo været en solrig super dejlig weekend. Jeg har været i haven for at slå græs og nuse lidt. Det store må vente til der bliver lidt mere tid. jeg nyder som du de blomster der stadig er mange af også hos dig ser jeg..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tak skal du have, ja den fyr er blevet ret fin. Jeg er meget glad for mine vinterasters, som jeg har fået af rose til blogtræf sidste år.
      Det er dejligt med lunt vejr og mange blomster endnu.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de dejlige billeder. Især din solnedgang blev nydt.
    Din Høneballelinaria er meget yndig.
    Her har vi arbejdet i haven i kortærmede bluser hele dagen. Det har været et fantastisk dejligt vejr.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak, det glæder mig, at du nød min solnedgang, det gjorde jeg også selv.
      Ja den lille linaria er meget sød, den er jeg glad for.
      Jeg har ikke haft jakke på ud, men kortærmet bluse har jeg nu ikke haft, det blæste rimeligt meget her i dag.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth.Er lige vendt hjem fra en dejlig tur til Gisselfeld slot og Isabella her i det det skønne vejr det har været i dag.
    Utroligt at alle din smukke roser stadig blomstre så flot.
    Har lige opdaget et par knopper i min rose de rescht...........håber de når at blomstre.
    Dejlige billeder fra din have..............og godt at Bent ordner dine kanter.
    Men det smukkeste er da dine solnedgangsbilleder.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Skønt at du har været ude at se dig lidt om, vejret her har ikke været helt så skønt, men solen har da skinnet.
      Mon ikke dine knopper i Rose de Rescht nok skal blomstre.
      Ja desværre var det kun det ene bed, Bent ordnede, men mon ikke det bliver bedre, når han skal til at gå herhjemme.
      Tak ja det var en flot solnedgang.
      Tak i lige måde. Knus Lisbeth

      Slet
  7. Rosene dine er så flotte, og tenk at Odyssey har blomstret så lenge! Solnedgangene hos deg er så vakre :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er lidt roser i blomst endnu, Odyssey er en flittig blomstrer.
      Ja solnedgangene er skønne.
      Klem

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her har vi haft ok med sol dog lidt flere skyer i eftermiddags men solen kunne nu godt klemme sig igennem. Lidt vind har vi også haft men ikke mere end det var til at holde ud. Det bliver vist værre de næste par dage hvor jeg hader det :-( Lady Emma Hamilton et meget smuk. Vi er blevet enige om at vi skal have et rosenbed mere og vi har idag fået det tegnet op så skal der bare graves græs væk. Det regner jeg med at gøre stille og roligt i løbet af efteråret så er det klar til foråret. Så har jeg jo god tid til at finde de helt rigtige. Odyssey er en stærk kandidat :-) så måske jeg skal have gode råd igen :-) Hvor føler jeg mig heldig for her hos mig blomstrer der jo også en Høneballe Linaria. Den er vokset godt :-) Græskanterne kan du da trygt overlade til Bent det er han jo god til. L Hadspen Purple er rigtig flot er den fuld hårdfør? Er lobelia ikke lidt sarte. Rødhalsen er en køn lille fugl men den kan nu godt være temmelig aggressiv. Flot solnedgang.
    Jeg har været ude og handle lidt løg og knolde idag. Bla cyclamen der først blomstrer her fra oktober til december, gul erythronium (har frø i hvid og rosa som skal såes når det blivet koldt) rosa eremurus og Fritillaria raddaeana. Jeg har også beskåret den blå trælupin for den havde mange grene der lå vandret hen af jorden. Den gule er meget mere opret og ikke nær så kraftig. Sjovt at de er så forskellige.
    Fortsat god søndag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det samme her, men alt for meget vind, og som du siger, det bliver værre. Jeg skulle have været udenøs tirsdag, men med den vejrudsigt skal jeg ingen steder med den lille færge Ane Læsø, så sparer jeg det :)
      Det lyder godt med et rosenbed mere, I er rigtig blevet tændt på roser, med de priser er det jo heller ikke noget problem. Nu er det ikke for at jage på dig, men jeg ville plante i efteråret, så har de bedre tid til at vokse til, og du får forhåbentlig flere blomster til næste sommer. Hvor mange skal der være i bedet?
      Ja det var godt, at du fik en Høneballe Linaria :) Jeg ville gerne overlade alle kanter til Bent, men det bliver ikke rigtig til noget, så længe han har sit arbejde, jeg håber, det bliver bedre næste år.
      Jeg er ikke sikker på, at L Hadspen Purple er fuldt hårdfør, gad vide om det hjælper at sætte den i potte i pavillionen??
      Ja rødhalsen kan godt være lidt aggressiv, måske var det derfor, den havde badekarret for sig selv :)
      Fine løg du har købt, hvor har du handlet?
      Der er også forskel på de to trælupiner, jeg har fået af dig, den ene står stadig i potte i pav. den anden er plantet ud. Jeg kan ikke huske hvad for en, der er kraftigst.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Rosenbedet bliver ikke så stort nok godt 1m bredt og 3-4m langt så hvor mange er der mon plads til? Der er sol på det meste af dagen. Uha så må jeg igang med spaden. Er det barrods planter nu? Vi kom lige forbi Plantorama og så måtte jeg lige ind og se hvad de havde. Der var da en del gode ting kunne sagtens ha købt mere men de ved jo godt hvad de vil have for det. Mon ikke det er den blå trælupin der også er størst hos dig for der er meget stor forskel på mine.

      Slet
    3. Ja de skal jo alligevel stå tæt. Er du til at prøve mange eller flere af samme? Og skal du have Odyssey? Godt der er meget sol på, det burde være barrodsplanter, men man ved aldrig med Jas. De fleste af dem jeg har købt hos ham, var lige sat i potten med jord, Men det er jo nærmest billigere, når de er pottede. Det er nok ikke billigt i Plantorama, kan jeg tænke, men du fik da lidt så.
      Jo jeg tænker også, at det er den blå trælupin, som er størst hos mig. Den står i stenbedet i den gamle have bag ved nogen rhodoer.

      Slet
    4. Tror måske 3 slags mon det er passende? Nu ved jeg jo ikke om Jas kan skaffe Odyssey men jeg et åben for flere forslag nok bare ikke noget der er for rødt.

      Slet
    5. Nej rødt vil vi skisme ikke have for meget af :) Jeg foreslår Odyssey, mon ikke han kan skaffe den senere på året. Twice in a blue moon og to til tre lyserøde. Det kan være James Galway, Scepter d´isle og Ghita Renæssance eller Astrid Lindgren, den er nem og velduftende. Burgundy Ice kunne også være en mulighed.

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    HøneballeLinaria - Alletiders at du er kommet igang med lidt spontane kryds!
    Her holdt solen heller ikke hele dagen - den gik ned i en sæk, som de siger. Og der var ingen varme i luften, så måtte der en ekstra trøje på!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja når du kan opkalde kryds efter Høneballehaven, så måtte jeg også hellere være med på den :) Det er de lyserøde og de abricosfarvede, som har krydset sig.
      Det blev koldt til aften, jeg havde for lidt tøj på til hundelufteturen, og nu skal vi have blæsevejr, øv.
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Især i går var det rigtig dejligt vejr med masser af sol og ikke for meget vind, så der blev knoklet igennem i haven i 9 timer med det resultat, at jeg måtte ligge på sofaen om aftenen - øm og av, av, men meget tilfreds :) Dine roser er stadig så fine, og jeg bemærker hvor grønt og sundt løvet ser på Rose de Rescht - mine har grimme, brunplettede blade, men de blomstrer da endnu :) Her er den mest blomstrende Lady of Shalott - den er også orange. Jeg har en Ispahan, som er ved at vokse sig stor. Den dufter så dejligt og har en fin, sart farve, så den kan du glæde dig til. Jeg er jo bare så stolt over at have en Høneballelinaria - tænk, at den nu vokser tre steder i Danmark! Altså din Lobelia er da bare utrolig - var det hos Staudestedet, du købte den? En helt overdådig solnedgang, som du kan tro, jeg nød - her var den ikke så fin.
    God dag i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det var bedre vejr i går, herude midt i havet blæser det nok lidt mere, og i morgen lover de mere. Er du da helt vild 9 timer, det er da også for meget, men godt du er tilfreds med, hvad du nåede :)
      Rose de Rescht er rimelig sund for tiden, men der er mange andre med grimme blade. Jeg skal da vist have fat i Lady of Shalott, der er bedst plads i det gyldne bed, så det passer jo meget godt. Skyder din Ispahan ikke rodskud? Jeg fik 3 rodskud, som jeg har plantet forskellige steder i haven, jeg glæder mig meget, til den blomstrer.
      Ja godt at du også har en Høneballe linaria, der er lidt flere, som har fået af den :) så den blomstrer flere steder i DK.
      Ja Lobelia er købt hos Staudestedet. Dejligt du nød solnedgangen, den var også skøn.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Jeg må vist ud og tjekke, om Ispahan laver rodskud hos mig - det er et af de bede, jeg ikke nåede. Det kunne da være dejligt, om jeg kunne få flere af slagsen i haven :)

      Slet
    3. Det her var en ældre rose, så måske skal de være lidt ældre, før de laver rodskud? Jeg hører gerne, om du finder nogen :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth. Solen har skinnet det meste af dagen her hos os, men det har blæst noget. Jeg har gået en lang tur i Fosdalen i dag sammen med min veninde og hendes hund. Forinden gjorde jeg rent i orangeriet, så det nu er klar til foredrag i morgen! Dine roser er stadig meget flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja dejligt med solskin, men det blæser bare for meget, og det bliver værre :(
      Du har haft travlt, godt du er klar til i morgen.

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Hvor er det 2 flotte billeder af haven du starter med.
    Roserne er jo smukke især King's Macc, nej de er smukke alle sammen.
    Torskemund er rigtig sød.
    Sikke en flot solnedgang. Vi har afholdt koncert med Kim Sjøgren, overskuddet skal gå til et børne hospic som er ved at blive etableret i København. Lions Klubberne i DK vil stå for indretningen af 4 lejligheder, hvor familierne kan bo.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, ja King´s Macc er en fin rose, som blomstrer længe ind i efteråret.
      Ja en sød lille høneballe linaria :)
      Det lyder som et rigtig godt formål, hvor er det godt, at nogen vil tage sig af den slags.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Det er da helt vildt så mange forskellige planter du har fået skruet ned i din have, og roser har du jo også vildt mange forskellige af :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vivi
      Ja der er mange planter, det får du også i din, men med roserne ved jeg ikke, det er da et forsøg.

      Slet
  14. Hvor er dine roser dog smukke. Jeg nyder billederne af dem hver gang.
    Flot solnedgang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase, dejligt at du nyder billederne.

      Slet
  15. Et hurtigt spørgsmål - det lyder som om at du har gode erfaringer med trælupin - den vil jeg gerne prøve! må jegspørge hvor du har skaffet frø? Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Horta
      Jeg har ikke selv sået mine trælupiner, men købt en færdig plante foråret 2013, den er nu blevet rimelig stor eller måske skal jeg sige meget stor.
      Anne har erfaring med at så dem, jeg får hende til at svare dig her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Hej Horta
      Frø af trælupin har jeg købt hos World Plant Seeds i England.
      De har dem i gul og blå.
      Kh Anne

      Slet