onsdag den 15. oktober 2014

Regn og høstfarver i gråvejr

Så fik vi vand, 27 mm fra i går kl. 16 til i dag klokken 11, det var godt. Det siger sjup sjup, når jeg går derude, men det er godt nok også længe siden, det har gjort det sidst.
Jeg var ved at være bekymret for, om jeg kunne tage nogen billeder i dag, men klokken 11 skyndte jeg mig ud med kameraet, 46 billeder fik jeg taget.
Solen prøvede til, men det lykkedes ikke for den at trænge gennem skyerne.






heldigvis har jeg mit eget solskin i haven (endnu)
og er det ikke nok, så har jeg den gule Buddleja, som har fået endnu en blomst
 Pileurten og hostaerne lyser op ved bassinet
Benveden har fine frugter
Det har paradisæbletræerne også
 Cimicifuga
White Pearl har begyndt sin blomstring
 en druknet iris
 Marieklokkerne blomstrer endnu
 Det gør oktoberstormhat/Aconitum også
Penstemon Raven er væltet i regnen

Den lille dværgelm står fint grøn endnu
En remonterende rhodo
Rosernes forfald
 Audrey Wilcox er færdig nu
og Morten Korch blevet lidt våd

men disse to knopper har klaret det
 Astrid Lindgren
 Bonita Renæssance
 Charles Austin
knopperne klarer sig bedre
 Lady Emma Hamilton
og en potterose
Teasing Georgia klarede det også fint, for den bøjede nakken.
Fortsat god onsdag, har I fået noget regn?

29 kommentarer:

  1. Det var på tide at du også fikk litt regn! Her har det regnet også i dag, men bare litt. Rosene mine er blitt så stygge etter alt regnet. Godt at vi har hatt en så flott sommer, for roser og regn går ikke så godt i sammen :)

    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja nu fik jeg endelig regn i stride strømme :) Nogen synes, at roserne er skønne i deres forfald, men det er måske ikke, når der er faldet så meget regn på dem. Der var heldigvis nogen fine knopper endnu.
      Klem

      Slet
  2. Hvor er hjortetakstræer dog smukke i høstfarver - jeg har også et par stykker. Jeg har aldrig set en gul sommerfuglebusk før - spændende!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja hjortetakstræer og høstrøn er utroligt flotte i farverne nu. Ja den gule sommerfuglebusk er rigtig fin.

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Tak for alle de fine billeder fra din have. Ja, roserne er der ikke meget ved, men de har jo gjort det så godt indtil nu, at det næsten er synd at udstille deres elendighed:)
    Træer og buske er meget smukke med alle de fine farver.
    Jeg undrer mig over billedet, hvor du skriver :"den lille dværgelm står fint grøn endnu". Jeg synes det ligner en bregne og ikke et træ. Har jeg misforstået noget?
    White Pearl er meget fin, men det er som om den ikke passer ind i alt det forfald, der præger haven nu.
    Vi har fået nogle gevaldige regnbyger i dag, værst i morges, hvor min kære mand var ude i det, da bilen var på værksted.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Selv tak. Der var da stadig roser imellem, som var smukke. Nogen synes også, at de er smukke i deres forfald, derfor tog jeg dem med.
      Ja mange af mine træer og buske er kønne med deres høstfarver.
      Jeg må medgive dig, at det ligner en bregne, men ikke desto mindre så er det altså et lille træ en dværgelm, så det må jo være et dårligt billede.
      Tja det kan man godt sige om White Pearl, men det er jo nu, den blomstrer, derfor viser jeg den nu.
      Jeg var ude med hundene i en gevaldig byge, det regner også her til aften, da var vi ude igen :)
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
    2. Kære Lisbeth.
      Det var slet ikke min mening at lyde negativ, men jeg kan forstå på dine svar, at du har opfattet det sådan. Stort undskyld til dig og dine fine billeder. White Pearl ser så ren og uberørt ud, rigtig fin, men ikke en blomst jeg ville forvente at finde i oktober. Så en dejlig overraskelse er den.
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
    3. Ps: Ja, jeg lyder som et rigtig surt opstød i det første indlæg. Det er jeg ellers ikke, mit humør fejler ikke noget, så jeg undskylder min dårlige formulering, Lisbeth.
      Kærlig hilsen Eliane

      Slet
    4. Det er bare i orden Eliane, måske var jeg også lidt nærtagende. White Pearl er noget senere end den mørke sølvlys, den er rigtig sød og et plus i haven især i dag på denne mørke dag.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  4. Mange smukke billeder du fik taget trods det har regnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja pyt med regnen, det var værre med, at det var så mørkt i vejret.

      Slet
  5. Det øverste billede ligner et maleri af Friedrich - der mangler bare en ensom vandringsmand :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Nana, hvis det var en kompliment :) der var desværre ingen ensomme vandringsmænd i min have, eller måske heldigvis.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Det er vist de færreste roser der kan lide regn. men jeg ser mange knopper så helt forbi er det næppe!

    Hvis det ikke var så mørkt så er dette jo egentlig en flot årstid!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej i de mængder bryder roserne sig ikke om regn, men knopperne har heldigvis ikke taget skade, så mon ikke der kommer flere blomster.
      Det er en fantastisk årstid, som jeg holder lige så meget af som af foråret, men det er lidt for mørkt i vejret, og vi får nok heller ikke de flotteste farver på løvet i år. Godt jeg har nogen af dem, som får farver uanset varme eller frost :)
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    27mm har vi fået fra igår eftermiddags og til her i aften. Fra kl 11.30 til kl 12.00 fik vi dog lige solen at se. Tulipantræet bliver bare flottere og flottere :-) Pileurten er da også et smukt indslag i efterårshaven og benveden har rigtig flotte frugter. Langs stamvejen der går gennem vort kvater står der paradisæbletræer de er også rigtig flotte nu og de har efterhånden fået en pæn størrelse. Vi har egen grundejerforening så der bliver gjort noget for at det hele ser pænt ud. Det kniber lidt mere de steder hvor det er kommunen der hersker. Vi betaler gerne ca 1000kr om året i kontingent for at der er pænt, legeplads og fodboldbane til børnene og at sneen er ryddet når det er vinter. White Pearl lyser også flot op og oktoberstormhatten pynter da på en gråvejrsdag. Ja det kan jo ikke undgåes at planter vælter og noget kommet til at se lidt sølle ud men det er jo en virkelighed man må leve med som haveejer men jeg kan forestille mig at du har nydt lyden af dine svuppende fodtrin :-) og så er de våde roser nok tilgivet. Jeg syntes nu ikke det ser så slemt ud. Når det igen blir tørvejr kviterrer de nok med lidt flere fine blomster :-) det ser ikke ud til at der kommer så meget regn i morgen så retter det meste sig nok igen.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Så har vi fået nøjagtig lige meget regn, det var også mellem 11.30 og 12, at jeg tog det første billede :) Ja tulipantræet kan jeg ikke lade være med at tage billeder af, men nu er bladene snart væk fra det også. Paradisæbletræerne er rigtig fine, det lyder som en god idé med en allé af dem og at I har en grundejerforening, som sørger for at alle kan være tilfredse.
      Ja de fleste planter, som blomstrer kan gøre lidt gavn på sådan en regnfuld dag. Vi ville jo gerne have regn, så må vi acceptere, hvordan det ser ud bagefter, ja jeg nød mine svuppende fodtrin :) De fleste af de roser jeg viser er stadig pæne, jeg undlod at sætte alle de uheldige eksemplarer ind :)
      Det vil være fint med en tørvejrsdag i morgen, så man kan komme ud og klippe det visne væk.
      God aften og knus Lisbeth

      Slet
  8. Kære Lisbeth
    Sikke en dejligt billede af sollys gennem gråvejret på billede 1 - ja, det grå kan også være smukt, og efterårsfarverne i din dejlige have fremstår endnu skarpere på den grå baggrund. Her har det også givet pænt med regn, og alt er dyngvådt. Vi fik dog tørvejr sidst på dagen, og jeg kom godt af sted med mit store skraldespandsprojekt, som handler om at få lavet et aflukke til skraldespandene, så jeg ikke behøver at se på dem, når jeg pusler om stauder og roser ude foran. Nu er der sat stolper i jorden og rionet mellem stolperne - mangler en endevæg, og så ellers at plante til med efeu, så jeg får et stedsegrønt aflukke - tror, det bliver godt :) Jeg har også købt flere forskellige farver Pileurt - inspireret af besøget hos dig, og de skal plantes i morgen. Hvor er dine bare smukke ved bassinet. Jeg er vild med din Benved - hvor høj mon den er? Tænker, at det kunne være en sådan, jeg plantede midt i baghaven. Altså, hvor er jeg misundelig på din Stormhat - min er stadig kun i knop, og jeg tror ikke på den mere. Ja, ikke alle roser er vilde med den megen regn - har gået og pillet rådne knopper af, men de fleste har dog klaret det okay her. Den gule Buddleia er så fin - jeg var lige ved at bestille en hjem fra Kridtvejsplanter til 85 kr, men opdagede så, at de tog 150 kr for fragt, så det droppede jeg - måske min planteskole kan få en hjem til mig, så jeg undgår fragten. Jeg håber på tørvejr de næste dage, for hvor er der stadig mange gode ting, der kan ordnes i haven :)
    Rigtig god morgendag i haven til dig!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak skal du have, ja den kom jo desværre ikke igennem, men det er rigtigt, at det grå også kan være pænt. Vi fik 5 mm mer til aften, så nu har jeg luftet hunde to gange i øsregnvejr.
      Flot klaret at du selv laver aflukke til skraldespandene, det er jo heller ikke det mest spændende at se på, når du hygger dig med dine roser og stauder. Ja pileurt er et godt bekendtskab, dem er jeg glad for. Benveden er nok ca. 1.50 - 1-60, den er rigtig fin med bær. Ja hvor er det ærgerligt med din stormhat, nu er der nok ikke meget håb for den, surt. Nej roserne kan ikke lide regn i hovedet, men fødderne er glade for det. Det er alt for dyrt i fragt, så jeg kan godt forstå, at du droppede planten om den gule Buddleia, du må se, om du kan få den på din planteskole.
      Ja nu må det godt blive tørvejr igen, så vi kan nå lidt i haven.
      Tak i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Ja, det er rigtigt - at roserne foretrækker våde fødder og tørre hoveder :) Nu skal man jo kun roses, for det man gør, og jeg har altså haft hjælp til at lave aflukket - jeg er ikke så god til værktøj :)
      Knus

      Slet
    3. Tænkte det nok, det er jeg bestemt heller ikke :)
      Knus og god nat :)

      Slet
  9. Hej Lisbeth. Din have byder på mange farver her i efteråret, selvom det er forfald synes jeg, det er meget smukt Godt at I også har fået masser af regn, det svupper også i græsplænen her, da jeg var ude for at tage billeder. Jeg tager hatten af for dine roser - de er fantastiske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja der er mange farver i efteråret helt bevidst valg, men det ved du. Ja nu har vi heldigvis også fået regn, det er dejligt. Mon ikke roserne, kommer i gang igen, det håber jeg.

      Slet
  10. Godt I omsider fik noget regn. Det er nok ikke roserne, som har mest behov for den på denne årstid. Dværgelmen ser frisk og grøn ud og kan godt minde lidt om en bregne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var dejligt, der endelig blev regn til os. Mon ikke det er godt til rødderne med noget vand, men hovederne bryder sig ikke om det. Ja da jeg kiggede nærmere på billedet, kunne jeg også godt se, at den minder om en bregne.

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Fine efterårsbilleder du viser.
    Den gule Buddleja - Marieklokkerne og oktoberstormhat har søde blomster, som sikkert lyser op i haven lige nu.
    Roserne er jo lidt på retur, men søde alligevel.
    Ja, Lisbeth, det har regnet hele dagen her.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have. Ja det tre lyser op i haven nu, for solen ville ikke rigtig gøre det.
      Der er heldigvis knopper i roserne endnu, så måske kan vi lidt endnu.
      Ja nu har vi da fået vand, tak fordi du svarede på mit spørgsmål :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Skønne efterårsbilleder fra din have, og sidder her og smiler over sjup sjup, i går måtte jeg tømme kondiskoene for vand, fordi jeg i min nysgerrighed forsigtigt lige ville træde gennem en vandpyt, menneskerne jeg besøgte fik sig et godt grin:-)
    PS havde selvfølgelig støvlerne i bilen;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det kender jeg godt, da vi var i Kolding Grundlovsdag, hvor det jo øsregnede, havde jeg også støvlerne i bilen, den stod laaangt væk ;) Til grin kan man altid blive.

      Slet