onsdag den 10. september 2014

Skoven og oprydning


Mandag skinnede solen så smukt ind i min lille skov, så jeg måtte tage billeder, ser det ikke dejligt ud?
Bent har også ferie i denne uge, så han havde travlt med at rydde mere op ved nøddetræerne
der er barberet kraftigt af vinge valnød/Pterocarya fraxinifolia 
 Det gav lidt mere luft i regnvandsbedet
og bænken blev igen synlig. Bag bænken står en kæmpe hassel, som var der, da vi overtog huset. Den skal aves lidt, så Bent fik startet motorsaven, nu er det straks meget bedre.
Denne fine græs er svær at tage billeder af, hvis I trykker på billedet er det nemmere at se de fine aks
Elefantgræsset her er nemmere at se
Koglerne på cypresserne er så fine
Sorbus Dodong/høstrøn er ved at forberede sin efterårsdragt
Anne Mette fra bloggen Cugina havde denne plante med til mig. Den hedder parisertårn/Moriana Longifolia, jeg kendte den ikke i forvejen, men glæder mig meget til at se den i blomst næste sommer.
Der er endnu lidt blomster i Perlekurv/Anaphalis
Men se nu bare oktoberstormhat/Aconitum er den ikke fantastisk
 Pavillionbedet er stadig forrygende 
Så smuk rævehale/Amarant er i solen
De fine vinterasters blomstrer flot mange steder i bedet
 Crocus Rose
 Peace
 Morten Korch
Twice in a blue moon og Odyssey er smukke sammen
Til slut nogle stemningsbilleder af solens sidste stråler mandag aften




Fortsat god onsdag, jeg er lige kommet hjem fra en tur til fastlandet, i morgen må I høre om, hvad jeg har lavet der.


21 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Jo det ser godt ud i din skov ---
    Dejligt når man "lige får en hånd" -- af Bent, det hjælper så godt.
    Perlekurv har da en utrolig sød blomst.
    Kan godt se dine fine græsser---
    De sidste 5 billeder du viser er dog imponerende.
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja jeg er jo selv så glad for min skov, så jeg viser den gerne frem.
      Ja Bent er heldigvis flink til at hjælpe mig.
      Perlekurv er rigtig sød. Godt du kan se mine græsser.
      Tak ja solen var flot i aftes og i aften med
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hold op for nogle fine aftenbilleder. Parisertårnet er en fin staude, men jeg synes ikke, den lever særligt længe her i haven. Oktoberstormhat er også rigtig fin - sidste år plante vi noget af den om og opdagede, at den er en knoldplante.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Tak skal du have, landskabet er smukt i den lave aftensol.
      Nå Parisertårnet er ikke så hårdfør, vi må se, hvordan det går. Det er da overraskende, at oktoberstormhat er en knoldplante. Jeg har fået den fra Helle Blomsterhatten, da var den pottet, så jeg bemærkede ikke, at det var en knoldplante.

      Slet
  3. Flotte aftensstemningsbilleder.
    Næste år skal jeg da hvis have fat på rævehaler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Jeg sår rævehalerne fra frø, de er nemme, du kan få nogen af mig, hvis du har lyst.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Hvor ser skoven bare dejlig ud. I love it :-) Det lysner godt at få tyndet lidt ud i træer og buske. Uha da så kom bænken frem i lyset. Var der ikke noget om at Bent ikke var så vild med den :-) Fin plante du har fået af Anne Mette. Slog den op i mit staude leksikon (det og Google er mine livliner) for den kendte jeg ikke. Er sikker på at du bliver glad for den. Der står at den trives i porøs muldet jord i sol el halvskygge. Oktober stormhat lyser godt op den er rigtig flot. Der er jo ikke meget blåt på denne årstid. Vinterasters skal jeg helt sikker have nogle af næste år. Så skal jeg bare huske at købe dem istedet for bare at kikke på dem. Det glemte jeg desværre i foråret :-)
    Den skønne Morten Korch hvor er jeg glad for at den er købt. Fantastiske aftenbilleder hvor er de smukke.
    Nå så fruen har været ude og flagre gad vide hvad hun har været på tur efter. Helt sikkert gode sager :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja skoven er skøn, når solen skinner ind på den måde, så bliver det til en lysning i skoven. Jo Bent er ikke vild med bænken, men han sørgede alligevel for, at den blev synlig. Jeg kendte heller ikke Parisertårn, men der stod bl.a. om den hos CD. Jeg håber, den kan trives i ørkenbedet (note til mig selv - husk at vande den i morgen:) Rozanne og oktoberstormhat står sjovt nok sammen, sådan har man jo lov at være heldig :) Hvis mine vinterasters klarer vinteren er der helt sikker til at dele igen, de er ret gode til at blive til flere.
      Jeg er også glad for, at du har fået fat i Morten Korch, den er lækker.
      Ja jeg var lige ude og flagre lidt - der kom lidt med hjem ja, men ikke meget i forhold til en anden :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    der er meget arbejde når man sådan har en lille skov eller måske snarere en park? Især når det hele vokser op er der meget der lige skal ordnes så det ikke bliver til et krat!
    Spændende hvad du vil flashe for os imorgen:)
    Og yes, flotte billeder af aftenhimmelen der tilsidst!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja lidt arbejde er der, men det er nu mest i læhegnet, og så er der lidt beskæring i skoven af hvidtjørn og ahorn. Park? ja nogen kalder den en park, men skoven er nu ikke så stor.
      Ja ikke, det får I at se :)
      Tak skal du have - også dejlig aften til dig.

      Slet
  6. Godmorgen Lisbeth.
    Hvor blev der fint i din lille skov. Dejligt, at Bent vil hjælpe med det grove arbejde i haven.
    Det er nogle smukke solnedgangs-billeder du viser.
    Spændende hvad du viser os i morgen???
    Vores påskeklokke-frølinger ser nu ud til at komme fint. De vil jo gerne have skygge og det har jeg ikke kunnet tilbyde dem, så de har nok fået for meget sol. Næste sommer må de placeres helt inde under de store kamelia. Apropo kamelia, så er de simpelthen fyldt med store knopper. Jeg fik jo ingen blomster sidste år, de mugnede alle sammen, så jeg håber at være mere heldig i år. Rigtig god dag til dig.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
  7. God morgen Eliane
    Hasselhegnet er nu ikke i skoven, men skoven er fin i det lys.
    Tak ja solnedgangen var fantastisk i forgårs.
    Godt frølingerne har det fint, jeg tænkte nok, de ville komme sig, de er ret hårdføre.
    Mine kameliaer har også knopper, de mistede dem også sidste år, fordi vi flyttede dem fra krukke til bed, de er lidt sarte. Sikken vi kan nyde blomsterne næste år du og jeg.
    Kærlig hilsen
    Lisbeth

    SvarSlet
  8. God morgen Lisbeth

    Ja, det trengs noen ganger opprydning i skogen når en har mange trær. Sånn er det her også, for det er ganske mange trær på eiendommen her. Det ble fint ved benken din etter at trærne ble klippet litt. Sånne flotte solnedganger det er hos deg!

    Odyssey og Twice in a Blue Moon er fortryllende sammen!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Marit
      Ja det er rart at få ryddet op i træerne. Ja nu kan bænken ses igen. Ja de to er virkelig skønne sammen.

      Slet
  9. Kære Lisbeth
    Helt fantastiske solnedgangs - og efterårsbilleder sidst i dit indlæg! Jeg er især vild med nummer 1 og 4 - sikke et syn! Også dejlige billeder fra skoven. Det er blevet flot efter beskæring omkring regnvandsbedet - kan godt lide, at bænken er blevet mere synlig - der må være en dejlig udsigt derfra :) Ja, nu er efterårsfarverne kommet til haven - jeg nåede en lille tur rundt i min, inden det blev mørkt, og du har ret i, at der trods alt alligevel stadig er noget, der blomstrer - jeg glæder mig også over Perlekurv og rosernes mange knopper. Min Stormhat er stadig ikke i blomst, men den kan jo nå det endnu. Jeg har købt frø af Parisertårn - i følge Staudefrøbogen skulle den være nem at have med at gøre, så det, satser jeg på, er rigtigt - blomsten er så fin på billeder :) Altså Rævehalen er da bare et must næste år - hvor er den flot hos dig - sommer som efterår. Jeg har en kort dag i dag, så sønnen og jeg går i gang med bede i eftermiddag - det bliver hyggeligt :) Jeg glæder mig til at høre, hvad du har lavet på fastlandet - mon ikke der er noget med fine planter i det?
    Håber, du får en dejlig solskinsdag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Tak - ja det blev skønne billeder, det er smukt, når solen står så lavt. Ja det var godt, at få bænken at se igen. Godt du også stadig har noget, der blomstrer. Det bliver da spændende med Parisertårn. Der bliver masser af frø fra Rævehalen, så den grønne kan du få hos mig.
      Dejligt at I kan komme i gang med det nye bed i dag, god arbejdslyst.
      Ja det er spændende, hvad jeg har lavet, men det er det nok og også med Blåskæg :)
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Tusind tak til frø af den grønne rævehale :) Jeg har haft 3 nætter i træk, hvor jeg ikke sover mere end 3 - 4 timer, så jeg føler mig helt ved siden af mig selv - det hjælper nok med en eftermiddag i haven :)

      Slet
    3. Pas nu på dig - stress tegn, men hvordan gør man det.
      Ja haven er godt.
      Knus

      Slet
  10. Hov, glemte lige at fortælle, at mine Blåskæg er sprunget ud. Købte dem på plantemarked sidste år - det var et godt køb :)

    SvarSlet
  11. Hej Lisbeth.Ja!! så er jeg her igen.En begravelse...........fødselsdag hos Gitte og et par dage i Flensborg har taget min tid og kræfter.
    Men dejlige billeder du viser...............især de sidste stemningsbilleder.
    Og efterårsstormhat står på min liste
    Men godt at få klippet ned og ordnet inden vinteren sætter ind.
    Og skal helt klart have sået rævehaler til næste år
    Rigtig god dag Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Jeg var da også lige ved at blive bekymret for dig, men godt du er tilbage.
      Rævehaler er fine i bedene.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet