lørdag den 19. juli 2014

Havekig, clematis, roser og meget mere

Endnu en dejlig dag med solskin og let vind. Mens jeg deadheader roserne, spekulerer jeg på, om jeg skal til at rydde op i rosenbedene.
Det er ikke helt almindelige rosenbede, jeg har. Først var der masser af valmuer imellem dem, dem er jeg i færd med at rykke op, inden de drysser ud over hele haven.
arkivbillede
i går fortalte jeg, at der gror sommerfuglebuske imellem dem

I mellem roserne vokser der også rød melde, men måske er de ved at være lidt for store, de skal nok også snart væk.


lidt kig ind i haven fra forskellige vinkler
Clematis Justa, nogen spiser af blomsterne
Södertälje højt oppe i kronen på et æbletræ, se hvor fint den matcher den mørke blærespirea.
 Den ferskenfarvede lilje kan lidt endnu, men er ved at falde
 Den lyserøde er også på retur



Hemerocallis findes i mange flotte farver
 den hvide phlox er min yndling, den lyser fantastisk op i bedet
men den fine lyserøde her er nu heller ikke tosset, og så dufter de dejligt
Farverne matcher godt her, astilbe og hortensia
bien i hostablomsten, den sov ikke, for den var lige fløjet derind
Buddleja i modlys, en meget smuk farve
Vinterasters som har overvintret i pavillionen, nu står de igen i jorden og er ved at blomstre
Min fortænegræs har selvsået sig rundt om i bedene, her blomstrer den første
 spejlbassinet i aftes
og i morges
 Big Purple
Sharifa Ashma
Wollerton old hall

Odyssey skal da også med
Da jeg gik ind på marken for at tage billede af solnedgangen, så jeg dette lille rålam

Fortsat god weekend

21 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth.
    Sikke nogen skønne billeder du har lagt på i dag. De er da næsten smukkere end de plejer at være. Tak for de fine billeder af phlox og Odyssey, de er meget smukke. Jeg kan næsten dufte dem. Dine solnedgangs billeder er meget smukke og den lille Bambi er nuttet.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Tak skal du have, det var sødt sagt. Mange kan godt lide Odyssey, så jeg må sørge for, at den er med jævnligt, og lidt phlox til dig er også godt :) de dufter skønt ja.
      Tak skal du have, ja det var igen en anderledes solnedgang, og Bambi skulle også med, den minder mig om Schippo, som den stod der og kiggede.
      Kærlig hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Ja, som Eliane siger, sikke mange smukke billeder! Jeg nyder også mine floks for tiden. De dufter af højsommer :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana
      Tak skal du have. Floksne er dejlige lige nu, og duften er skøn.

      Slet
  3. Kære Lisbeth.
    Flotte billeder af haven og du har sikkert ret, den hvide Phlox lyser op i bedet, dejligt med sommerduft.'
    Fint med hotensiaen og astilbe sammen.
    Dit spejlbassin er flot, godt forstå du er glad for det.
    Sødt billede af Bambi.
    Flotte aftenbilleder, nu vil køre på stranden, så hav det godt
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Tak skal du have, jeg kan godt forstå, I vil derned igen.
      Rigtig god tur og hav det godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Bare den nuttede bambi ikke blev til et stort og slemt rådyr, som spiser lækkerierne i vores haver. Det er rigtigt, at den hvide floks tager billedet i forhold til sine omgivelser. Den astilbe, du viser, er en af mine favoritter. Sidste år led den under tørken, men klarer sig meget bedre i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er en skam, det går sådan, sød var den i hvert fald i aftes. Ja floksen tager billedet, det er rigtigt. Flere af mine astilber er tørret ind i sommer, men den der står et fugtigt sted, så den klarer det.

      Slet
  5. Hej Lisbeth. Jeg synes dine rosenbede er meget flotte. Jeg kan især godt lide, at du har valmuer imellem - jeg synes, det ser rigtig godt ud! Den røde mælde ville jeg nok tynde lidt ud i, men jeg synes, den giver et flot modspil til roserne. Det lille rålam er da godt nok sødt, bare ærgerligt at de spiser af haven! Jeg kan rigtig godt lide dine solnedgangsbilleder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja det er også flot med valmuerne både i blomst og bagefter, men nu var de grimme, så jeg har rykket de fleste af dem op. Jeg rykkede de største af melderne op, og lod nogen af de mindre blive tilbage. Ja rålammet er sødt, men det bliver det nok ikke ved at være, heldigvis kan de ikke komme ind længere.

      Slet
  6. Fint billede af det lille rålam.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  7. Fint billede af det lille rålam.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Så er dagen med gæster det meste af tiden ved at være til ende og nu sidder jeg på terressen og nyder at her er stille og roligt. Herfra er der også ros til alle de flotte billeder. Den hvide phlox er meget smuk jeg tror ikke at min bliver til ret meget i år. Den står nok også på et af de tørreste steder i haven. Derimod har jeg nogle høje hvide liljer i en krukke som er fantastisk flotte og i dagens anledning blev de flyttet hen til terressen så de kunne beundres og så spreder de en dejlig duft. Ja den smule der er og prale af må udnyttes. Som ventet var min "haveveninde" begejstret for fontænegræsset. Dit ser da også fint ud selv om du ikke har forspiret det. Hvor ser spejlbassinet bare flot ud sjovt med forskelligheden på morgen og aftenbilleder. Ja Bambi er da sød og meget fotogen. Idag fik vi en mail fra Samsøfærgefarten om at der nu er tre dage til at vi skal benytte vores færgebilet. Fin service men der er nu ikke nogen fare for at det bliver glemt. Det har jeg jo glædet mig til i rigtig lang tid :-))
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men det er jo meget godt, så kan du komme til at kommentere og kigge billeder hos mig :) Den hvide floks er den, der står allerbedst, den blomstrer altid fint - også sidste år i tørken. Det lyder godt med høje hvide liljer, ja det er rart at have noget af prale af :) Jeg skal nok få masser af fontænegræs, og du får så du kan forære frø til veninden. Ja jeg synes også, det var helt sjovt med forskellen på morgen og aftenbilleder af bassinet.
      Ja det gør Samsø farten gerne, det er nu meget godt, men det skal du nok huske, ingen tvivl om det :) Jeg glæder mig også til I kommer. Hvilken færge skal I hjem med? Hvad er planerne udover min have kl. 14? Har I selv tjek på, hvad I vil nå at se?
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Vi skal ned hjem kl 18.15. Jeg ved ikke helt endnu hvad vi skal se måske du har nogle gode forslag. Jeg har downloadet en app (visit Samsø) som jeg skal have kikket lidt på. Vi plejer ikke at have alt for mange ting som vi "skal" nå for stress og jag er ikke os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Fint - så har vi godt 3 timer i min have, og jeg kan nå hundetræning også :)
      Jeg synes, at I skal køre nordpå og til Langøre og videre til Nordby og bakkerne. Det er det mest utraditionelle på Samsø, sydøen ligner mere det, I er vant til. Det er også passende med tid til den tur. Hvis man stresser ser man jo heller ikke noget alligevel :)

      Slet
  10. Så nydelig det lille rådyret er! Odyssey har som alltid sin flotte farge, og den har jeg ennå ikke sett noen som har her.
    Flotte solnedgangsbilder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det lille rålam er meget sødt. Gad vide om Odyssey kan klare sig hos jer..
      Tak for det.

      Slet
  11. sjovt.. jeg gik lige idag og tænkte jeg da helelre måtte hive noget mælde op og få styr på de valmuer inden det går galt :)

    haven ser dog som altid meget smuk ud, jeg håber der er mange af de meget smukke dagliljer tilbage når jeg kommer :)

    KH
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja lige pludselig kan de tage magten fra en :) Jeg havde i hvert fald rigeligt med valmuer i rosenbedet i år.
      Tak - der kommer næsten 3 blomster i hver daglilje om dagen, så jeg ved det ikke, men jeg vil tro, at der er nogen endnu, de har mange knopper.
      Kh Lisbeth

      Slet