mandag den 21. juli 2014

Besøg i haven

På denne varme dag venter jeg besøgende her kl. 14, heldigvis lufter det lidt, så kan vi vel holde ud til at  gå derude. Jeg har for en gang skyld sørget for, at de 4 personer der har ønsket at se min have, kommer samtidig. Det er jo lidt tidkrævende, hvis man skal gå med dem rundt. Den ene er fra Nordvestsjællands havekreds´ bestyrelse. De andre er nogen som kender min blog. Det er oplagt at besøge min have, når man er på Samsø, og selvfølgelig hvis man er haveinteresseret :)

Nu er min Agapanthus sprunget ud, den har fået besøg af en bi.

Stokroser i modlys ser altid godt ud
Der var sjove skyer på himlen i morges, så jeg måtte op i stenbedet og tage billeder.
 Clematis Julia Correvon klatrer fint op i tulipantræet
Blue Angel er klatrer højt op i syrenen, som i dagens anledning har remonteret
Den hvide fredløs er smuk, når den blomstrer, men den breder sig godt nok meget.
Sommerens første gladiolus er som alt andet tidligt ud i år
Ved siden af den står min eneste ærteplante, den giver godt.
Der er godt gang i den hvide haveklinte, som jeg har fået af Heidi.
Forleden fik jeg endelig overtalt Bent til at opstamme dette fyrretræ, sikken en masse plads det gav, men det er nok en meget tør plet,så det er nok kun hosta og andre tørke- og skyggetålende planter, der kan gro der.


De smukke hemerocallis glæder mig dagligt med mange fine blomster
 Big Brother er endelig sprunget ud, den står inde midt i et bed og er derfor svær at tage billeder af.
Liljen Triumphator gemmer sig næsten bag sommerfuglebusken

Penstemon Raven blomstrer stadig fint.
Den lyserøde kvæde med de fine blomster har sat frugter, det har jeg ellers fået at vide, at den ikke gør.
Blomsterne så sådan ud 22.4.
 Charles Austin
 Crocus Rose
 Grace

Peace
 Queen Elisabeth
 Scepter d´isle
 Julia Renæssance
Gertrud Jekyll med de sidste blomster i denne omgang
Til sidst skal I se to billeder af Willestrups Eden Rose
 Sådan så den ud i går
og i dag. Den har krøbet rundt nede på jorden og ikke været særlig sund, men nu er den endelig ved at skyde i vejret, det er jeg glad for, for det er en smuk rose.
Fortsat god mandag.

35 kommentarer:

  1. Det er rigtigt pænt til fyrtræet med den opstamning ...måske kan der også gro hasselurt ?
    Din gladioles er meget smuk og ærterne ser lækre ud :) du må nyde dem ekstra meget når du kun har en plante.
    Så mange skønne dagliljer :)
    rigtigt god fornøjelse med besøgende :)
    Kh
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne
      Ja hasselurt kan sikkert også gro der, det må jeg se på til efteråret. Ja ærterne er fine, den giver faktisk helt godt, men først fik mellemstesønnen, som lige var hjemme til festival, han elsker ærter ligesom din datter :)
      Tak for det, det gik rigtig fint.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Kære Lisbeth
    Ja, det var en speciel himmel i morges - flot billede, du har fået taget. Vi så en meget smuk solnedgang i går aftes ude ved Besser Rev på Stavns fjordsiden - det var helt magisk :) Jeg har aldrig nogensinde hørt om syrener, der remonterer, men det er da utroligt spændende, at det kan lade sig gøre - har du mon set det før? Fyrretræet er blevet rigtig flot efter opstamning - det bliver spændende at følge, hvad du putter i jorden under det :) Det er godt nok tidligt med Gladiolus, og hvor er den flot! Jeg nåede ikke at få sat alle mine løg, men har besluttet, at jeg putter dem i jorden, når jeg kommer hjem, for med det vejr kan det jo være, de når at blomstre - måske i oktober :) Jeg glæder mig så meget til i morgen - til at opleve det hele i virkeligheden og suge indtryk til mig, og så bliver det altså også rigtig dejligt at møde dig og også Anne - er sikker på, at snakken nok kommer til at gå over stok og sten :)
    I dag har vi hygget her i sommerhuset, og i aften går turen til Nordby, hvor der i hvert fald også skal spises store, gode is :)
    Vi ses i morgen :) God tur herover til Anne :)
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja nu kan du rigtig nyde mine Samsø himle :) Der fra ser man en smuk solnedgang, det er et godt sted at nyde den.
      Det er ikke en almindelig syren, men en ungarsk mener jeg, måske er det derfor, jeg kan ikke huske, om den før har remonteret. Ja nu må vi se, hvad jeg finder på at plante til efteråret.
      Mine gladiolus overvintrer i jorden, det går fint, hvis din også gør det, blomstrer de til næste år.
      Ja det bliver rigtig spændende at ses i morgen :) snakken skal nok gå, ingen tvivl om det.
      Uhm store is, det var ikke dårligt, god tur til Nordby.
      Ja vi ses i morgen
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Dine roser og dagliljer er så skjønne! Oppstammede trær er så fint, men det blir nok veldig tørt under der, ja. Her er det veldig tørt nå, og 32 grader. Regn hadde vært veldig velkomment nå...

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja jeg er også bange for, at det bliver alt for tørt under fyrretræet.
      Det er alt for varmt og tørt, det ville være dejligt med regn, her lover de det til weekenden, men lad os nu se.

      Slet
  4. Hej Lisbeth. Jeg kan også altid godt lide dine dagliljer og roser. Det bliver rigtig godt med hostaer under den opstammede fyr. Jeg tror, det bliver pænt. Jeg håber, du har haft en hyggelig eftermiddag med havegæsterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja lad os håbe hostaerne vil gro under den opstammede fyr. Det gik rigtig fint med havegæsterne.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.
    Crocus Rose er bestemt den smukkeste af alle.
    Den hvide Gladiolus er også smuk. Der er noget sart over dem.
    Hvor bliver det morsomt at mødes med nogen fra din blog. Hils Anne og sig at den plante jeg fik af hende i foråret gror rigtig fint.
    Jeg ønsker Jer en dejlig dag i morgen.
    Kærlig hilsen Eliane

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Eliane
      Ja Crocus Rose er en smuk rose.
      Jeg kan også godt lide den gladiolus, jeg har nogen mørklilla som jeg er knap så begejstret for.
      Ja vi glæder os alle tre meget til i morgen, sikken en snakken, der kan blive :)
      Jeg skal nok hilse Anne.
      Tak skal du have.
      Kærlig hilsen
      Lisbeth

      Slet
  6. Hvor er din Agapanthus smuk. Vores er slet ikke sprunget ud endnu.
    Håber du har haft en god eftermiddag sammen med dine havegæster.
    Altid rart når nogen kigger forbi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg er også lidt stolt over min agapanthus, det er min første nogen sinde, den var ikke så stor, så jeg troede slet ikke, at der kom blomster i i år. Ja det er rart, at nogen vil se haven.

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Vi må da håbe på en helt enestående remontering nu når alt er så tidligt på den!
    Præsis som din syren! Jeg har før haft remonterende Iris germanica...

    Frisk gladiolusfarve - og kvæde gad vide hvordan den smager?

    Triumphator var oprindelig døbt Zanlophator - kan godt forstå at hollænderne lige fik den døbt om;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det ville være dejligt med mange remonteringer, men mon ikke vi skal have mere regn for at de gør det. Jeg har også haft en remonterende Iris Germanica for et par år siden.
      Ja gladiolusen er ret fin - det er spændende med kvæden, jeg blev noget overrasket.
      Ja det var godt den lilje fik et andet navne :)
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Det er bestemt en helt speciel himmel, du har foreviget. Mener du godt nok, at hosta kan trives sådan et tørt sted som under et fyrretræ? Køn gladiolus og fine roser. her var varmen i eftermiddags virkelig slem.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg må indrømme, at jeg også er noget i tvivl om hosta vil trives der, men jeg kan da forsøge, der er jo nogen tæt på, som har klaret det, så måske.
      Bent synes også det var slemt, men det var ikke så galt i den store have, fordi der var en rimelig vind, der lige kunne tage det værste varme, det er værre, når det står helt stille.

      Slet
  9. Hvor er det en flot fyr, nu da den er opstrammet. Jeg glæder mig til at se, hvad du kan få til at gro der.
    Vh Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja den fyr blev ret pæn af at blive opstammet. Jeg glæder mig også til at se, om der er noget, der vil gro der.
      Vh Lisbeth

      Slet
  10. Elsker også Crocus Rose, den har så smuk facon. Har også købt Julia Correvon, selvom jeg nu troede det var en Hagley Hybrid som der stod på skiltet:-) Hvid haveklinte har jeg selv sået, og har dem nu flere steder. De må vel blomstre til næste år. Dagliljerne bliver ved og ved, skønt....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja Crocus Rose er en dejlig rose med en flot fyldig blomst. Ja nogen gange får man noget helt andet end man har købt. Jeg fik den hvide haveklinte af Heidi som lille bitte plante, så din må bestemt blomstre næste år.
      Ja dagliljerne er fantastiske til at blomstre.

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Godt at du kunne samle de 4 i et besøg og det er jo altid hyggeligt når nogle med samme interesse samles. Det bliver det helt sikkert også i morgen men der må du nøjes med 2 :) Din Agaphantus er rigtig flot jeg tror at jeg også skal have en hvid. Hvid fredløs har nogle rigtig flotte blomster men desværre ret agressiv. Den hvide haveklinte er rigtig sød jeg har kun den cyclamenfarvet men i England hvor jeg plejer at købe frø har de en del forskellige og jeg har udset mig bla en lilla og en tofarvet. De er hvis nemme at så. Jeg kan rigtig godt lide når stedsegrønne træer bliver opstrammet godt du fik overtalt Bent. Det ser rigtig godt ud kan godt se at det giver visse udfordringer. Hostaer vil helt sikkert se godt ud.
    Tak til Linda med ønsket om en god tur. Vi skal jo tidligt afsted så er trafikken nok ikke så slem. Godt at høre at Cardaminen som Eliane fik trives. Også en hilsen til hende herfra håber at opholdet på Santoriet har gjort godt. Her er jeg ved at vande (tager lige en lille pause) så krukker og drivhus kan klare sig selv imorgen.
    Vi ses imorgen det bliver hyggeligt at mødes IRL.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var lige tilpas med 4, men i morgen "nøjes" jeg gerne med to. Jeg købte en hvid Agapanthus sidste år, men fik aldrig set den i blomst, det kan du høre om i morgen.
      Ja det var godt at få fyrretræet stammet op, så må vi se, hvad der kan gro der.
      Ja der skal godt med vand til, når det skal være alene hjemme i morgen :)
      Ja det bliver hyggeligt, rigtig god tur herover.
      Vi ses
      Knus

      Slet
  12. Hej Lisbeth, det er en rigtig fin kvæde du har med lyserøde blomster og så kan jeg godt lide din Penstemon, Raven har jeg ikke haft held med, men jeg har andre som trives her. Sidste efterår stammede jeg en meget stor Tuja op, det gav plads til nye planter. Min have lider nu, her er meget tørt nu, visse steder i haven er der sandjord, men jeg kommer altid compost I plantehullet. Du må hilse Anne og så må I have en god dag.
    Knus Hanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Hanne
      Ja den kvæde er rigtig smuk i blomsten, Raven har jeg været meget heldig med. Alting er tørt nu, så det er ikke nemt at få noget til at gro, men det er sikkert en god idé med kompost i plantehullet, sådan noget har jeg ikke.
      Jeg skal nok hilse Anne i morgen og tak for det.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Hej Lisbeth. Det er altså pænt med den opstammede. Hvid fredløs er vel nok fin. Det kan være vi kan bytte med lidt af den. Jeg har en Bubleurum longifolium Broze form, fra Stovby stauder som jeg meget gerne vil tage med over til dig :-) den er meger smuk, men jeg kan ikke rigtigt få den til at passe ind.
    Kh Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Ja jeg kan også godt lide at stamme op, men Bent er ikke meget for det, der er meget, jeg kan stamme op, hvis han går med til det :) Ja men det er da en aftale, du måtte nu godt få hvid fredløs uden at bytte med mig, men hvis du gerne vil af med Bubleurum longifolium , så tager jeg gerne imod :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Her er de første gladiolus også sprunget ud i de sidste dage. Mine har overvintret ude i højbedet, pakket ind i en vintermåtte. Hvor har det givet plads under fyrretræet, så er der plads til nye tanker og planter. Der ser som altid dejligt ud i din have.
    Sommerknus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette
      Ja det er tidligt med gladiolus, men skønne er de. Mine gladiolus er altid ude uden at blive dækket, som regel går det godt. Ja det er dejligt, når der er plads til nyt, men det er nok ikke det bedste sted at plante noget.
      Tak skal have.
      Sommerknus tilbage

      Slet
  15. Hej Lisbeth
    Det var da lige den rette dag, jeg fik kigget forbi din blog. Du ved jo at jeg ikke kan modstå stokroser i modlys ;)
    Dejligt at den hvide haveklinte også trives godt hos dig, de er så dejlige, da de blomstrer helt til frosten kommer. Her bliver der også smovset i ærter dagligt, de er så fristende hver gang man kommer forbi.
    Godt du kan samle dine gæster i grupper i dette vejr, så du ikke skal rende ude i den varme hele dagen. Ellers ser det jo stadigt skønt ud i din have og hvor er det blevet fint med den opstammede fyr ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Godt du kiggede forbi, jeg var lige ved at tro, at du helt havde svigtet os, men så prøvede jeg med stokroser i modlys, det hjalp :)
      Jeg tror, jeg har så mange hvid haveklinte, at jeg allerede kan dele, der kommer en i dag, som gerne vil have en :)
      Ja det er lidt varmt at gå rundt derude, men så må vi opholde os noget mere i skoven.
      Ja det pyntede på fyrretræet, nu er kunsten at få overtalt Bent til at opstamme et par stykker mere :)

      Slet
  16. Selvom det har været varmt og tørt ser der jo skønt ud i din have og sikken masse dejlige roser du kan præstere, det er virkeligt flot og dejlige billeder.

    Tillykke med lille Schippo - mon ikke I har en masse sjov med ham?

    Jeg har ikke fået nærlæst alle din indlæg fra de sidste 14 dage, men en del af billederne og dem nød jeg.

    Nu kalder min have vist igen....
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja jeg kan jo altid vise det frodige og gemme det andet :)
      Tak for det, jo han laver meget ballade og bider os i tæerne.
      Det er fint, du har set billederne, det andet er for tidkrævende, der er sikkert nok at se til i jeres have, når I har været væk i 14 dage.
      God arbejdslyst
      Knus Lisbeth

      Slet
  17. Hej Lisbeth.Hvor ser der dejligt ud i din have.Og godt at du fik samlet din besøgende.............det gør det lidt lettere.
    Flot agaphantus du har..............har den selv+en lys blå og en hvid.Og de blomstre alle tre fint.
    Havde næsten glemt mine hvide fredløs............men da du viste dine,så jeg at mine også blomstrede.Vi tyndede kraftigt ud i dem sidste år.Ærter er bare guf..............spiser dem hver morgen.
    Men din opstammede fyr er blevet rigtig flot.
    og det er alle dine roser også.
    Rigtig god solskinsdag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette
      Tak skal du have, ja det er nemmere at tage nogen besøgende samlet.
      Ja min agapanthus er fin, men der er ikke mange blomster i år, det er der måske næste år, hvis den klarer vinteren.
      De hvide fredløs er så fine, men det er godt at tynde ud i dem, ellers tager de magten.
      Tak skal du have - også god solskinsdag til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  18. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet