lørdag den 23. marts 2013

Blå himmel og solskin

Himlen er så smuk sammen med den hvide sne og den strålende sol. Koldt er det derude, meget koldt og det er svært at gå ture i den megen sne, men ud skal hundene og jeg alligevel. Det er sundt, der er vitaminer i luften derude, gode D-vitaminer.
Jeg er absolut ikke vild med sne på dette tidspunkt i marts, men lige nu glæder jeg mig trods alt over den, for med de frostgrader, er det rigtig godt, at sneen beskytter mine planter. Hvordan det går knopperne på rhodoerne, ved jeg ikke, for det er hård kost med frostgrader og stærk forårssol. Men det nytter ikke at bekymre sig.


Jeg glæder mig over den skønne buket, som jeg fik af Bent  går, så I får billeder både fra den ene side og fra den anden med sol på. Som I kan se pynter den her på murkanten mellem køkken og stue.
Potteroserne jeg købte forleden dag står også fint endnu.
Tulipanerne holder sig ikke så godt, skønt de blev købt friske i torsdags og bliver stillet køligt om natten.
Cirkelhakken glæder jeg mig til at prøve, når den bliver sløv kan man dreje ringen, der er 4 skær, bagefter kan man vende den, så er der 4 mere, smart ikke? Du kan læse mere om redskabet her
I det kølige værelse blomstrer vibeæggene lystigt, dejligt at kunne nyde dem herinde, når det ikke er til at komme ud.
Anemonerne og de fine iris klarer sig fint i pavillionen, hvor jeg måtte sætte dem ud for at redde dem for den hårde frost.
Mon disse når at blomstre til påske, de er tæt på og også tæt på husmuren, kan I se, så måske....
Bent tog et billede af himlen i aftes
og af skovskaden



Lidt skovkig skal vi også have, så vi kan se andet end snebilleder



og her lidt af de skønne rosenbilleder
Hvis du gik glip af mit lyserøde indlæg til opbakning for Hanne og andre kræftramte, kan du se det
her
Fortsat god aften


36 kommentarer:

  1. Det er et fint billede af skovskaden. Jeg synes ellers den er så sky, at den smutter ved den mindste bevægelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla J
      Ja Bent fik et godt billede af skovskaden. Vi har ofte tre ad gangen, så vi kan være heldige at få et billede.

      Slet
  2. Hej Lisbeth.
    TILLYKKE med fødselsdagen. Fine gaver du har fået. Så er det lige det med at vente til du kan prøve din nye hakke.

    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole
      Tak skal du have. Ja det var rigtige ønskegaver :) Ja det varer i hvert fald lidt endnu, inden jeg kommer til at prøve min nye hakke. Her ligger meget sne, men det gør der nok også hos jer.

      Slet
  3. Så deilige solskinnsbilder! Det var -16 her i natt, men på dagen ble det 1 pluss! Deilig med solskinn og se at det smelter i solen. Tenk at dine påskeliljer har kommet så langt. Skal se de blomstrer til påske :-)
    De tre øverste rosebildene, er det samme rose og hva heter den? Den/de var flotte!
    God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit. Ja så meget fryser det slet ikke her, men det er koldt nok alligevel.
      Påskeliljerne lige der kan godt træffe at blomstre til påske, men alle de andre er dækket af sne.
      Nej det er ikke den samme rose på de tre billeder. Jeg har desværre ikke fået sat navn på billederne af de roser. Jeg tror, at den i midten er Willestrups Edens Rose. Den førster er måske Astrid Lindgren. Ja det er smukke roser.
      god aften.

      Slet
  4. smuk buket du fik af Bent,,den hakke- ring ser vældig spændende ud,,har aldrig set sådan en før,,
    tusind tak for de optimistiske trøstende ord du gav mig omkring mine stakkels rhodoer der står ude i vores haveskur ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jonna
      Ja det er en smuk buket jeg har fået. Cirkelhakken er jeg spændt på at prøve, den bliver meget anbefalet af havefolk.
      Velbekomme jeg tror skam på, at de nok skal klare den.

      Slet
  5. Kære Lisbeth.

    Ja, det er en fin buket du fik af Bent.
    Også billederne af din "skov" er flotte, hvor man ser frem til haven igen ser sådan ud. Men det er nu også flot med sneen, som ligger flot - jeg nyder min hundetur, selv om det er lidt koldt, solen var da varm i dag, jeg tog formiddagskaffen ude i et lunt hjørne.
    En fin tanke, at du viser dit Lyserøde indlæg, til opbakning til Hanne, og andre, ---
    Også skønne roser du viser os.
    Hav en god aften,
    hilsen jessie

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jessie
      Ja det var en dejlig buket, den nyder jeg meget, når jeg ikke kan komme i haven. Ja vi glæder os til haven bliver grøn og frodig igen, men du har da ret, sneen er flot, men den skal ikke være der nu.
      Vi har nu ikke siddet ude og drukket kaffe, men i krogen i sydsol kunne det måske godt lade sig gøre.
      Ja jeg måtte gøre noget for de kræftramte.
      Tak og i lige måde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. En skøn solskinsdag som vi kan glæde os over længe. Jeg ved godt at vi ikke gider mere sne, men når den nu alligevel ligger der så smukt i solskinnet, så skulle man da være et skarn ikke at nyde det.

    Skovskaden er godt fanget.

    Dejlig buket, den står forhåbentlig rigtigt længe, så du kan nyde den.

    Knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Du har helt ret, når nu sneen er der, kan vi ligeså godt nyde den. Det bliver jo alligevel ikke anderledes og smukt er det.
      Ja skovskaden er godt fanget.
      Ja lad os håbe buketten står længe.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Den ser da egentlig ret tjekket ud - cirkelhakkeren, man kan sikkert gå tættere på de "bevaringsværdige" planter:) Glæder mig til at høre dine erfaringer!

    Dine påskeliljer er noget længere fremme end mine - de er nemlig dårligt nok kommet op - og pt er de jo begravet af sneen - solen har ikke fået brændt hul endnu.

    Fine fine billeder af skoven - den ser da dejlig frodig ud.

    Kan du have en dejlig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja synes du ikke, at cirkelhakken ser tjekket ud. Jeg er spændt på at komme til at bruge den, men det varer lidt endnu, her er meget sne. Jeg skal nok fortælle om mine erfaringer.
      Jeg har også mange påskeliljer begravet i sneen, men disse her har det godt ved husmuren.
      Ja skoven er dejlig frodig på de billeder, det bliver den forhåbentlig igen.
      I lige måde.

      Slet
  8. Jeg har også gået tur med hunden til morgen. Det er svært at gå i den dybe sne, og jeg skvattede da også :-) Vi ser også skovskaden her, den har så smukke farver. Dejlig buket du har fået at glæde dig over.
    Du må fortælle senere om cirkelhakken er værd at ønske sig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er svært og anstrengende at gå i den dybe sne, det må give dobbelt motion. Jeg kom også for langt ned i en snedrive, så det gik oven ind af støvlerne. Ja det er en skøn buket.
      Jeg skal nok fortælle om cirkelhakken, når jeg en gang får prøvet den.

      Slet
  9. Hej Lisbeth.
    Dejlige billeder.
    Rigtig god aften også til dig og dine.
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Malene
      Også god aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Uh, hvor er jeg vild med jeres skovhave!

    SvarSlet
  11. Jeg er også spændt på din cirkelhakker. Måske et gaveønske!
    Det er en fin buket du har fået af Bent. I dag var det igen solskin men blæsende koldt. Der var 20 gr. I udestuen sent på eftermiddagen, så dér var der varmt nok.
    Fint billede af skovskaden. Tak for dit initiativ med lyserødt håb.
    Stort kram til dig og til din søde måde at være på!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Jeg skal nok skrive om cirkelhakken, når jeg har fået den afprøvet, men det varer lidt endnu med alt det sne.
      Ja det er en dejlig buket, den nyder jeg, når jeg ikke kan komme i haven.
      Der var kun 14 grader i vores pavillion, så vi blev inde og fik kaffe.
      Ja billedet af skovskaden er fint. Selv tak og tak fordi du var med.
      Kram og tak for dine søde ord og i lige måde :)

      Slet
  12. Du får lige en forsinket tillykke med fødselsdagen fra mig:-) Jeg håber at du havde en god dag og blev godt forkælet.

    Ja, det er vist ikke solen, som vi mangler i øjeblikket, men det er godt nok bidende koldt, og lysten til at gå ud efter D-vitaminerne er nu ikke stor hos mig. Foråret kommer nok pludselig og et par efter er det måske sommer...sikke en træls lang vinter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente Lund
      Tak skal du have, jeg havde en fin stille og rolig dag, ligesom jeg kan lide det.
      Nej der er masser af sol, men også af bidende vind. Jeg må holde mig i gang, så jeg tager en times tur hver dag, det er hårdt nu med alt det sne.
      Du har ret, jeg tror også at foråret kommer pludseligt, og så bliver det sommer.

      Slet
  13. Smukt er det jo med høj blå himmel og sne - og kan vi ikke få det vejr vi ville elske, må vi jo elske det vi kan få .o)
    Dejligt med lidt billeder af grøn frodighed, det trænger vi til midt i alt det hvide.
    Mange hilsner

    Trine

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Trine
      Ja det er nemlig smukt og vise ord, vi må tage det vejr, vi kan få og holde af det. Bortset fra at vi gerne vil have forår, er det da ikke det værste vejr.
      Ja det hvide skinner noget i øjnene, så det er godt med lidt grønt :)

      Slet
  14. Tak for de skønne billeder.
    Hvor er buketten altså smuk.
    Ha´ dejlig lørdag aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase.
      Ja det er en skøn buket.
      I lige måde og sov godt.

      Slet
  15. Bedre sent end aldrig - er det ikke sådan Lisbeth :0) Hjertlig tillykke med fødselsdagen - og sikke skønne gaver.....cirkelhakken har jeg hørt godt om så den kan du godt glæde ddig til at få i sving ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe
      Ja det har du helt ret i, men tak for lykønskningen selvom den var senere :)
      Det glæder jeg mig også meget til, men der går noget tid endnu, desværre. Sne og frosset jord dur ikke til cirkelhakke.
      Knus
      Lisbeth

      Slet
  16. Et forsinket, men lige så velment hjertelig tillykke med fødselsdagen Lisbeth:o)
    Sollyset falder så smukt i dine buketter og andre blomster indendøre og selvom det er sjældent med så hård frost på din fødselsdag så mærker man alligevel solens varme udenfor. Det ses også på dine påskeliljer:))
    Jeg tror at vi skal være hurtige med vandslangen til Rhododendronerne (og min rynkeblad) når frosten går af jorden for deres rødder har det meget tørt efter sol og blæst - sådan er det i hvertfald her hos mig, hvor de ser ud som om de når som helst vil smide bladene.
    Men du har ret - det skal vi ikke bekymre os om nu.
    Ha en dejlig søndag.
    Jeg har fuld gang i såningen og slet ikke tid til at lave indlæg til min blog.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Tak skal du have :)
      Ja vi mærker da heldigvis solens varme, i pavillionen var der 20 grader for en time siden. Det er rigtigt dejligt, men sneen kunne jeg godt undvære.
      Bladene hænger på rhodoerne ja, men det er for at de beskytter sig mod frosten, så det er fint, de gør det. Jeg vil ikke bekymre mig om at vande, for sneen skal nok vande, når den smelter.
      Jeg er også i gang med at så, dog ikke så meget, men jeg har da lige fundet 5 slags frem til såning.
      Også dejlig søndag til dig - solen gør heldigvis meget for humøret :)
      Knus

      Slet
  17. Hej Lisbeth.Dejlige billeder fra skovhaven.Og skøn buket fra Bent.Min mand fik også en dejlig buket,som vi nyder.Godt at dine vibeægm står køligt så de kan holde sig.......mine er visnet helt ned.
    Jeg er også spændt på at høre hvordan din nye cirkelhakker fungerer.Rigtig god solskinsdag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette
      Ja det er skønt med en buket, når vi ikke kan plukke ind fra haven, men snart ..... så kan vi.
      Mine vibeæg klarer sig helt godt, det er jeg glad for.
      Jeg skal nok skrive om cirkelhakken, når jeg får den prøvet.
      Knus og i lige måde

      Slet
  18. Hej Lisbeth. Sikke nogle smukke buketter. Dem kan jeg godt forstå, at du nyder. Jeg håber de står længe. Tak for skovbillederne, grønt er godt for øjnene!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Ja jeg glæder mig meget over mine buketter.
      Nemlig grønt er godt for øjnene :)

      Slet