mandag den 15. oktober 2012

Flere farver og en sneglerede

Vi har været så heldige at have  fint vejr i dag, så jeg har fået lavet en del i haven. Først her til aften da jeg gik med hundene, kom der en byge, selvfølgelig.
Så der har været gode muligheder for at tage fine efterårsbilleder, og det gjorde jeg så.


Her er udsigt fra forskellige vinkler i haven
Tidligt i morges var jeg ude med lommelygten, jeg havde nemlig lovet Susanne Heaven nogen af mine asters og andre forskellige ting. Det lykkedes mig at finde planter ved spadens og lommelygtens hjælp.
Da det var blevet lyst, gik jeg ud for at glatte jorden til igen, og se så hvad jeg fandt:
En sneglerede føj da, men godt jeg fik fjernet nogen planter, så jeg fik øje på den. Der var en som gerne ville se et billede af en sneglerede, derfor billedet. Den er væk nu, hvert lille æg blev klemt i stykker.
 Jeg glemte denne lille japanske ahorn i indlægget i går. Da jeg købte den, var den ikke ret stor, men nu er den ved at gro til. Den var lille og billig :)
Denne her havde jeg heller ikke med i går, det er en rød spidsløn, som mistede topskuddet, da jeg havde plantet den sidste år, heldigvis skød den fra bunden igen.
Dette er en frøplante fra den hæg, som desværre blev syg og måtte saves ned. Så jeg har stadig hæg i haven, gad vide om den ikke vokser hurtigt til. Den, der gik til, var plantet som barrodsplante i 2003.
Blåbærene har stadig en fantastisk smuk farve
Frugter på den kasmirske røn
Kinesisk kornel får mere og mere farve
Lyngen blomstrer endnu, den i midten er nu færdig for i år
Høstanemoner blomstrer også lidt endnu
Nogen bryder sig ikke om rhododendron, men mon de har set, hvor smukke de er om vinteren. Der findes mange forskellige typer, som virkelig gør noget for vores vinter bede.  Denne er Makiyak, læg mærke til hvordan den strutter med de nye skud.
Og så til roserne
 Scepter d´isle
 William Shakespeare
 Queen of Sweden
Reine de Violett
 Crocus Rose
Crownprincess Margaretha
Her får I et billede af udsigten fra vores nye terrasse (som ikke er færdig)
Det skal nok blive godt, når den bliver færdig.
Til slut vil jeg tage jer med lige ind i det gyldne efterår
Sorbus Dodong
Rigtig god aften til jer

23 kommentarer:

  1. Smukke efterårsbilleder.
    Så fik jeg set det med.. en sneglerede. Det har jeg aldrig set. Vi har heldigvis KUN haft ganske få snegle i år.
    Hvor er din lyng fin.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Tak skal du have. Ja en sneglerede er ikke det man helst ønsker at se, men hellere finde den, hvis den er der. Du er heldig, at I ingen snegle har, især når det regner så meget, som det gør hos jer.
      I lige måde.

      Slet
  2. Tak for kigget i din efterårs have, med smukke farver.

    Ja de snegle, de snegle godt du fandt dem, så skal du ikke døje med dem til næste år.

    Der er mange smukke rhododendron, og jeg ville ikke undvære dem for den dejlige grønne farve som giver lidt liv i den mørke tid.

    Tak for den flotte tur i dejligt vejr, ha' ne god aften.

    Havenknus Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette
      Selv tak ja der er mange smukke farver nu.
      Jeg er også glad for, at jeg fandt sneglereden, så er de snegle da væk.
      Ja der er mange smukke rhododendron, dem kan vi ikke undvære, slet ikke om vinteren.
      Selv tak og i lige måde.
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth. Det var nogle gode og flotte billeder. Godt at du opdagede sneglereden, så du kunne få den væk. Din blåbærbusk er rigtig fin og efterårsbilledet til sidst var med utroligt flotte farver. De udsigtsbilleder du har taget fra forskellige vinkler viser rigtig hvor meget du stadig har i haven og hvor mange flotte farver, der er nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte
      Tak skal du have, ja du kan tro, jeg er glad for, at jeg opdagede sneglereden og fik destrueret æggene. Jeg kunne ikke stå for de skønne farver på Sorbus Dodong, jeg stod helt inde og kiggede op i træet, så tænkte jeg, det må blive et godt billede.

      Slet
  4. Godaften Lisbeth.Som altid smukke billeder fra din have. Uf det var da godt at du opdagede sneglereden.
    Utroligt at du stadig kan have så mange smukke roser.
    Er også glad for de 8 rhodoer jeg har i haven.
    God aften til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften Jette
      Tak skal du have, ja jeg var glad for, at jeg fandt sneglereden, nu er den da væk.
      Der er ikke så mange roser tilbage, men lidt kan jeg altid finde til indlægget.
      Ja rhodoerne kan vi ikke undvære.
      I lige måde Jette
      Knus

      Slet
  5. Du ar så mange flotte roser i din hage! De engelske roser er så pene, men her er flere av de ikke herdige nok til å tåle klimaet. Flott utsikt over hagen din!
    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er lidt roser endnu i min have. Ærgerligt at I ikke kan have engelske roser i din have.
      Tak skal du have også god aften til dig.

      Slet
  6. uf - men godt at vide hvordan en sneglerede ser ud. Heldigvis er jeg endnu ikke stødt på sådan en i haven. God aften til dig. Hilsen lone fra Aitos Have

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lone
      Ja der er nok nogen, som gerne vil vide hvordan en sneglerede ser ud. Hvis du har snegle i din have, er det en skam, at du ikke er stødt på sneglereder, for de er der garanteret, desværre.
      Hilsen
      Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    En sneglerede ... adr ... men fint og oplysende billede ;-)
    VH Nina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina
      Ja adr. men godt jeg fandt den. Tak :)

      Slet
  8. Tusind tak for billedet af sneglereden , jeg har netop vist ipsen den, vi har aldrig set sådan en
    før , stadig har du smukke roser i haven

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Jonna. Ja det billede har da fået noget opmærksomhed :)
      Ja der er et par roser endnu

      Slet
  9. Hej Lisbeth, tak for billedet af sneglereden, det var mig der havde efterlyst et billede af en rede, godt du fandt en så er de da væk ;o). Vi har for første gang i år været plaget af snegle, så nu ved jeg hvad jeg lede efter derude for de er der sikkert ;o(. Lige på nær billedet af reden er det nogle helt skønne billeder du har fanget idag, det er nu din have rigtigt viser hvor dygtig du har været med dine plantevalg, for hold da helt op hvor ser det skønt ud ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi
      Ja jeg mente nok, at det var dig, der gerne ville se billeder af en sneglerede, men jeg ville ikke lige nævne navne, sæt jeg tog fejl. Derfor skrev jeg også om sneglereden i overskriften :) så var jeg sikker på, du kiggede ind.
      Tak skal du have, ja jeg går meget op i efterårs-farver, der skal være en farveeksplosion til at slutte haveåret af med. Du kan tro, jeg nyder det, jeg kan slet ikke lade være med at tage billeder af farverne.

      Slet
  10. Føj for en klam sneglerede, godt du fandt den på din havevandring!
    Så vil jeg sige man kan godt være lille og billig og alligevel være pæn!!
    (jeg ku' ikke lade være)
    Flotte efterårsfarver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente
      Ja jeg var glad for at jeg den grimme rede, så er de da væk.
      Den lå lige til højrebenet ja :)
      Tak

      Slet
  11. Wow og føj! Wow til dine efterårsbilleder og føj til sneglereden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for wow :o) og du har helt ret med føj, godt jeg fandt den.

      Slet